Tien kunnossapidon vaikeus

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Taas etsitään syyllistä. Tällä kertaa Loimaalla sattuneen surullisen liikenneonnettomuuden johdosta. Tienpidon määrärahoja on vuosi vuodelta vähennetty. Kilpailuttamisen takia lisämäärärahojen saanti rahojen loppuessa loppuvuodesta on lähes mahdotonta.

Toisaalta ihmiset on opetettu siihen että aina on kesäkeli. Ajetaan täysin vastuuttomasti. Vai oletteko joskus nähneet rekka-auton joka ajaisi huonolla kelillä alle säädetyn nopeusrajoituksen?

Tielaitoksen ja miksei myös kuntien kunnossapitoalueet ovat jatkuvasti kasvaneet eikä kalustoa ole pystytty lisäämään tarvetta vastaavasti. Esimerkiksi tiehöyliä ei ole läheskään tarvittavaa määrää. Aura-autojen alusterä eivät pysty jäähän eikä niillä voi poistaa polannetta.

Loimaan tapauksessa kenelläkään, huom! kenelläkään autossaolijalla ollut turvavyö kiinnitettynä. Tällaisessa sivutörmäyksessä ei ehkä kaikki olisi pelastuneet. Joku olisi voinut säilyä hengissä.

Todennäköisesti tässä tullaan syyttämään Tielaitoksen Turun piirin tienpidosta vastaavaa ja päivystävää. Ja syy on todella aivan muualla. Tiet ovat rapistumassa käsiin. Mutta eihän se huippujousitetun ministerimersun takapenkillä tunnu.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Vastuuta pitäisi myös olla palvelujen ostajilla. Usein ostajakin tietää, että hyväksytyllä tarjouksella ei säädösten ja määräysten vaatimuksia aina onnistuta täyttämään.

Tuossa Loimaan tapauksessa ei vielä edes ole selvää mistä kolari aiheutui, mutta syyllinen on löytymässä tiepiiristä. Entä jos autosta puhkesi kumi, entä jos joku kavereista päätti auttaa ohjaamisessa, entä jos kuski vaihtoi kasettia ja menetti auton hallinnan.. kaikki periaatteessa syitä, joiden vuoksi onnettomuus olisi voinut aiheutua vaikka lumimäärä olisikin ollut se lain mukainen.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Säätä ei voi muuttaa, ajotapaa voi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ehkä Loimaan autokoulussa ei kerrota turvavöiden käytöstä eikä siitä paljonko sitä väkeä saa olla autossa.

'Paras' kuolonkolari tapahtui tossa Tammisaaren ja Karjaan välillä aikoinaan kun autossa oli 5 nuorta ihmistä, tietenkin niin että 3 edessä ja 2 takana.

Ai miksi? No pitähän takapenkkiläisillä olla tilaa kun oli koneistus parhaimmillaan käynnissä:confused:

Kuski menetti auton hallinnan kun tuli ohjelmaa eikä ollut oikein käsillä tilaa tehdä korjausliikkeitä.:nope:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Itse ajoin tuota ysitietä kyseisenä iltana noin kello 23.30 aika lähellä onnettomuuspaikkaa, ehkä se oli jo ehditty aurata mutta oli siinä sellaista loskasohjoa. Tosin jossain kun on puhuttu 10 cm:stä lunta niin se ei pidä paikkaansa. Edes sivutiellä jostai ei lumia ollut aurattu vielä klo 1.00 sunnuntaina ei lunta ollut kuin ehkä joku 5 cm.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Surullinen tapaus kertakaikkiaan. Tulee väistämättä mieleen Kuopiossa pari vuotta sitten sattunut onnettomuus, jossa myös menehtyi useita nuoria. Ikävä kyllä siinä tapauksessa syy löytyi penkin ja ratin välistä. Alkoholilla ja huimalla ylinopeudella oli osutta asiaan. Toki myös sillä, ettei auton jarrut oikein toimineet.

Vaikka miten olisi lunta ja sohjoa tiellä, niin kyllä minusta Loimaan turmankin "syyllinen" löytyy kuljettajan paikalta. Niin se vain on, että keli ei ketään tapa. Ajotapa on vaan sovitettava vallitseviin olosuhteisiin, niin noloa kuin se kavereiden kyydissä ollessa onkin. Ja koko sakki vielä ilman turvavöitä... :frown:

Tiehallinnon urakoitsijan syyllistaminen on mielestäni turhaa jeesustelua. Itsepä ovat urakkansa kilpailuttaneet, ja myyneet halvimmalla tekevälle. Jo muutaman vuoden ajan on autolla liikkuessa huomannut, että teiden kunto on todellisuudessa kaukana Tiehallinnon luokituksista. (Olen muuten ollut joskus piirtämässä niitä talvikunnossapitoluokituskarttoja.) Ja teiden kunto muutenkin on mennyt aivan surkeaksi viime vuosina. Ihme "potholeja" keskellä teitä, ja talvella jos ei ole sohjokerrosta, niin on nimismiehenkiharaa niin että hampaat tippuu suusta (ja osat autosta). Kohta voivat Tiehallinnon herrat lähteä katsomaan Venäjältä oppia tien kunnossapidosta.

Rakkaassa asuinkaupungissani Vantaalla ei lähiöteitä aurata viikonloppuisin ollenkaan, vaikka satais pieniä akkoja. Kun se tulee niin kalliiks. Noh, kukapa sitä viikonloppuna haluiskaan kotoaan mihinkään lähtee :tongue:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ei autokaan itsekseen aiheuta onnettomuuksia, ei kelikään autoja suista tieltä. Toki niillä olosuhteilla voi olla myötävaikutusta mutta aina tärkein ja ratkaisevin tekijä on auton kuljettaja.

Mikäli ei osaa sopeutua valletseviin olosuhteisiin ja sovittaa nopeutta tai ajotapaansa olosuhteiden mukaan, on jo tehnyt virheen ja seurauksista voimme lukea lehdistä.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Vähän tätä aihetta raapaisee Talouselämässä ollut kolumni. Tarkemmin ottaen kolumnissa pohditaan liikenneonnettomuuksien syitä ja miten valtio reagoi niihin.
Kolumni löytyy ainakin nyt osoittesta
talouselämän kolumni
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Näyttäisi että nuorilla kaljaporukoilla on moninkertainen todennäköisyys joutua onnettomuuteen. Ja todellakin keli ei ketään tapa ja on minusta aivan turha lähteä syyttelemään tien kuntoa tai ylläpitäjiä kun ottaa huomioon että nämä ihmiset eivät käyttäneet turvavöitä.
Kyllä se jo vähän kertoo millä asenteella ollaan liikkeellä.
Vuodessa saa aika monta kertaa lukea näitä uutisia, monta nuorta, ei turvavöitä, alkoholia, ylinopeutta, kilpa-ajoa... ja kuvia autoista mistä on lamppu jäljellä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Sam.S.Walken sanoi:
Vähän tätä aihetta raapaisee Talouselämässä ollut kolumni. Tarkemmin ottaen kolumnissa pohditaan liikenneonnettomuuksien syitä ja miten valtio reagoi niihin.
Kolumni löytyy ainakin nyt osoittesta
talouselämän kolumni
Valtio ja kunnat joutuvat säästämään tienpidossa rahanpuutteen vuoksi. Tämän pitäisi Petteri Järvisenkin viisaana miehenä tietää. Säästämään on jouduttu terveydenhuollossa, koulu- ja sivistystoimessa, sosiaalitoimessa ja kaikessa muussakin koska luvatut veronalennukset on pitänyt kansalle antaa. Turha inistä kun on jo housuissa. En usko että talkoovoiminkaan teiden kunnossapitoa voitaisiin tehdä. Tai eihän sitä tiedä?

Suomi on harvaanasuttu maa joten tiestön kunnossapito maksaa enemmän nuppia kohti kuin jossain Beneluxmaissa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Juskanen sanoi:

Rakkaassa asuinkaupungissani Vantaalla ei lähiöteitä aurata viikonloppuisin ollenkaan, vaikka satais pieniä akkoja. Kun se tulee niin kalliiks. Noh, kukapa sitä viikonloppuna haluiskaan kotoaan mihinkään lähtee :tongue:
Niinhän se on. Tiedän yhden tapauksen jossa alan mies vaihtoi ihan eri hommiin kun luonto ei antanut periksi tehdä töitä niin huonosti kuin mihin aikaa ja rahaa annettiin.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Asiaa! Varsinkin Utsjoki-Nuorgam-tien kunnossapito, leveys ja tieluokitus on aivan alimitoitettu hirmuisiin liikennemääriin nähden. Vaadin tien leventämistä välittömästi.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
"Nukahtamiseen, rattijuoppouteen, turvaväliin tai psyykkisiin ongelmiin puuttuminen parantaisi liikenneturvaa enemmän kuin kameravalvonta, mutta olisi vaikeampaa toteuttaa, koska ongelmat ovat monisyisiä ja näkyvät tilastoissa vasta viipeellä."

"Teiden varsille pystytettävät nopeusvalvontakamerat sopivat viranomaisille hyvin, sillä ne totuttavat ihmisiä hiljalleen valvontayhteiskuntaan. Liikenneturvallisuuden kannalta kameroista on vähän hyötyä."

Aika ristiriitaisia nuo kaksi lainausta Petteri Järvisen kolumnista. Miten muka kamera aiheuttaa hänelle enemmän stressiä kuin poliisipartio? (muhun itteen ne ei kumpikaan juuri värähdyksiä tuo)

Tutkijalautakunta oli todennut että lunta ja sohjoa oli onnettomuustiellä enemmän kuin ohjeet sallivat. Todennäköisiä rangaistuksia tienpitäjälle tulossa. Periaatteessa vastuuta voisi jakaa myös tielläliikkujille. Mikäli lunta on enemmän kuin ohjeet sallivat, tie ajokieltoon ja liikennöijät odottamaan kunnossapitoa.
 
Ylös