Tietokoneesta kuuluu outoja ääniä (hjelppikääs)

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Mun tietokoneesta on kuulunut jo about kuukauden ajan aivan kummallista surinaa. Aluksi surina lakkasi kun koneen sammutti ja käynnisti uudelleen. Nyt kuitenkin surisee koko ajan kun kone on päällä. Ja se surina lähtee siis koneesta eikä mistään ohjelmasta.

Olen myöskin imuroinut suurimmat pölyt koneen sisältä ja tuulettimista, joten vika ei liene siinäkään.

Mistä toi surina vois johtua ja kannattaako siitä huolestua, kun ei toi ihan normaaliltakaan kuulosta. Voiko tietokone jopa räjähtää? Onko jotain vinkkejä mitä mun kannattais ensin ite tehdä vai onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin huolto tms?

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Veikkaisin virtalähdettä tai kovalevyä, riippuen siitä millaista se surina on. Onko surina "sähkösurinaa" vai "räpätystä"? wink

Jacques

Sijainti
Helsinki
Joo-o.. kovalevyyn mäkin olen päätymässä.. pitää vielä tsekata tuo tuuletin..
Toi surina on sellasta epätasasta räpätystä, se ei kyl oo sähköinen ääni joten virtalähteessä vika ei liene.

Jos se vika nyt sit on kovalevyssä, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin koneen vieminen huoltoon?

Captain Howdy

Well-known member
Mulla loppu äänet tuulettimen vaihdolla. Ei toiminut kunnolla ja kone kuumeni liikaa. Onneksi ei käynyt kuinkaan!

McMike

Guest
Epätasainen rätinä saattaisi johtua myös tuulettimesta jos tuulettimien siivet ottavat kiinni johonkin.
Oletko tarkastanut, ettei tuulettimen siipien lähellä ole mitään josta ääni voisi olla peräisin.
Ilmavirta tuulettimeen lähellä saattaa aiheuttaa jonkun johdossa kiinniolevan tms. lipukkeen räpätystä.

Kovalevystä johtuva räpätys taas korjaantuu vaihtamalla kovalevy uuteen.

Koneen imuroinnissa kannattaa olla varovainen, ettei aiheuta oikosulkua.

Myös koneen päällä ollessa kovalevystä kuuluu aika ajoin eräänlaista raksatusta. Tämä johtuu siitä, että useat ohjelmat ovat käynnissä ja kovalevyllä on siis toimintaa koko ajan. Se on aivan normaalia.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Mulla meni Abitin KT7A-Raidista piirisarjan tuuletin rikki, tai siis kyllä se toimi, mutta piri hirveetä surinaa. Laiska kun olin enkä jaksnaut heti avata konetta, niin kyllä siinä tais yli kuukaus mennä kärsiessä :rolleyes:

Eli jos se siis tosiaan on surinaa, niin veikkaan jotakin tuuletinta (niitähän siellä saattaa olla useampia, prossu, virtalähde, näytönohjain, joissakin emoissa piirisarja, kotelo, kovalevy...)

Helpommin toi kai selviää, kun avaat sen kotelon, pistät virrat päälle ja ryhdyt paikallistamaan vikaa ihan korvakuulolta, tuulettimien aiheuttaman surinan testaat parhaiten sillä, että kylmästi pysäytät sen hetkeks (muutamaksi sekunniksi, ei siinä ajassa mikään vielä ehdi ylikuumentua) tökkäämällä sormes ots.. sori... sen tuulettimen keskiosaan, jollon se luonnollisesti pysähtyy. Näin minäkin tein. Samalla selviää myös onko se köpeli ehkä sittenkin lähtöisin kovalevystä.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niin tosta huolestumisesta vielä. Jos surina aiheutuu siitä, että esim. prosessorin tuulettimen laakerit ovat rikki, niin saattaisi ehkä olla aihetta huoleen eek!

...siis ennenkuin se se tuuletin ottaa ja hajoaa lopullisesti, mikä ainakin AMD-prossujen osalta tarkoittaa täystuhoa ellei sulla ole BIOSissa (tai se ei ole aktivoitu) semmoista toimintoa, joka ajaa koneen alas jos prossutuuletin pysähtyy ja olet juuri vaikkapa paskalla tuon tapahtuessa :rolleyes:

Riikka

Banned
Mun päästä on kuulunut jo about kuukauden ajan aivan kummallista surinaa. Aluksi surina lakkasi kun pään sammutti ja käynnisti uudelleen. Nyt kuitenkin surisee koko ajan kun pää on päällä. Ja se surina lähtee siis päästä eikä mistään housuista.

Olen myöskin imuroinut suurimmat pölyt korvan sisältä ja nenästä, joten vika ei liene siinäkään.

Mistä toi surina vois johtua ja kannattaako siitä huolestua, kun ei toi ihan normaaliltakaan kuulosta. Voiko pää jopa räjähtää? Onko jotain vinkkejä mitä mun kannattais ensin ite tehdä vai onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin huolto tms?

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Riikka:
Mun päästä on kuulunut jo about kuukauden ajan aivan kummallista surinaa. Aluksi surina lakkasi kun pään sammutti ja käynnisti uudelleen. Nyt kuitenkin surisee koko ajan kun pää on päällä. Ja se surina lähtee siis päästä eikä mistään housuista.

Olen myöskin imuroinut suurimmat pölyt korvan sisältä ja nenästä, joten vika ei liene siinäkään.

Mistä toi surina vois johtua ja kannattaako siitä huolestua, kun ei toi ihan normaaliltakaan kuulosta. Voiko pää jopa räjähtää? Onko jotain vinkkejä mitä mun kannattais ensin ite tehdä vai onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin huolto tms?
Olisko sulla kärpästen pesä päässä. Joku on sanonut, että joku Johnson auttaa, Ruunari ja Kyllikki tietänee tästä asiasta enemmän wink .

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Jos joku tuuletin alkaa reistaamaan, esim virtalähteen tuuletin, niin se ainakin itselläni on joka kerta ilmennyt sellaisena.. miten sitä kuvaisi.. korkeataajuuksisena kitinänä ja "uikutuksena". Varsinkin koneen käynnistämisen jälkeen, kun tuuletin on ollut sitä ennen pysähdyksissä hieman pidemmän aikaa, saattaa moista kitinää esiintyä ja sittemmin se mahdollisesti lakkaa tai ei lakkaa. Joku pari tippaa öljyä tuulettimen keskiöön laakereille saattaapi auttaa tai sitten vaikka kokonaan uuden tuulettimen hankinta..

fakotti

Well-known member
Sijainti
Norway
Olisin kyllä varovainen sen öljyämisen suhteen...
Itse olen parikertaa pessyt virtalähteen tuulettimem ihan vaan haalealla vedellä ja äänet on taas häipyneet. Kannattaa muistaa kuitenkin kunnollinen kuivattaminen ennen uudelleenasennusta. Ja tietenkin kannattaa ottaa se potkuri pois sieltä koneesta ennekuin kastelee kokovehkeen.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Tilannerapoa..

Tein sillai että avasin kotelon ja kuuntelin mistä ääni tulee. Se tuli aika selkeesti siitä keskeltä, jossa prosun tuuletin sijaitsee. Tosin sen alapuolella on toinenkin tuuletin (emolevyn(?)), joten voihan se ääni siitäkin tulla. Virtalähteestäkään se ei mielestäni tullut se ääni, joten kyllä se vissiin prosun tuuletin on. Sormee en oo vielä työntänyt muualle kuin otsaan ja öljyjen/veden kanssa en viitsi alkaa sotkea, siitä syntyis turhan sotkuista jälkeä.. :)

Mikä siinä sitten on niin silmilläni en havainnut mitään mikä siihen ois kiinni ottanut.

Juuri tällä hetkellä mitään surinaa ei kuulu, tai kuuluu, mutta se on muuttunut hyvin hiljaiseksi, ei se enää häiritse. Tarkkailen tässä tilannetta ja hankin siihen uuden tuulettimen joskus, jos tilanne niin vaatii.

Kiitoksia kuitenkin kaikille avusta.. :)

McMike

Guest
Jos kaksi tuuletinta on lähellä toisiaan tai, niinkuin mainitsit, päällekkäin, niin ääni saattaa johtua siitäkin.

Tuulettimien ilmavirtojen kohdatessa se saattaa aiheuttaa kuvailemasi äänen eikä siis ole vaarallista.

Sitä tuulettimen öljyämistä en suosittele. Mikään tietokoneen sisällä oleva osa ei kaipaa öljyämistä, eikä niin tule missään tapauksessa tehdä.
Tuulettimen laakerit on kestovoideltuja eikä niitä jälkeenpäin tarvitse voidella.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Nyt vähän uutta tietoa, tein ton OoPeen neuvoman sormitestin ja se surina lakkasi kun pysäytin hetkeksi sen pienemmän (emolevyn piirisarjan) tuulettimen. Eli siinä se vika on. Ilmeisesti kyse ei siis ole mistään vakavasta?

Jacques

Sijainti
Helsinki
Kuva manuaalista, eli kyseessä on ympyröity mokkula:

Tosta varmaan näkee onko tuo liian lähellä prosun tuuletinta vaikka tossa kuvassa ei sitä olekaan.

McMike

Guest
Eihän tuo nyt liian lähellä näytä olevan.

Luulempa siis, että ääni on ilmavirran aiheuttama. Ilmavirran osuessa johonkin kiinteään se saa usein aikaan kuvailemasi äänen eikä siin näin ollen ole merkki mistää vakavasta asiasta.

McRäkä

Banned
Ongelmasi on helposti korjattu: otat piirisarjan tuulettimen johdon irti. Ainakin allekirjoittaneella toimii kone ihan yhtä hyvin, vaikka piirisarjan tuuletin on tuolla tavalla "disabloitu". Konetta kärsii jopa hivenen kellottaa, eikä piirisarjan siili kuumene juurikaan.

Tai jos haluat pelata varman päälle, ostat siihen esimerkiksi Zalmanin piirisarjasiilen, joka ei tarvitse tuuletinta.