Tietoliikenteen häirintä

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Mitkä lakipykälät ovat suojanani, kun eräs henkilö (käyttää Oulun Puhelimen nettiyhteyttä) toistuvasti kopioi automaattisesti tuhasia sivuja pienessä ajassa eri palvelimilta ja aiheuttaa useiden satojen megatavujen tiedonsiirtomääriä?

Soveltuuko tähän tietoliikenteen häirintä: http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/tlhair.html

Lisäksi osa näistä kopioiduista sivuista on päätynyt lähes sellaisenaan nettiin toiseen osoitteeseen.

Tiedän henkilön motiivin ja hänen käyttämät domain-osoitteet. Henkilötietoja ei ole Whoisissa, koska osoitteet on rekisteröity Dauoksen nimiin.

Runar ja Kyllikki, sua tarvitaan, ota yhteyttä ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mitä tarkoittaa tuhansien sivujen "kopioiminen" automaattisesti?

Äkkiseltään kuitenkin vaikuttaisi siltä että lakia olet rikkonut sinä, eikä tuo toinen henkilö. Tuo "sivujen kopioimien" lienee kuitenkin laillinen operaatio.

Se kuitenkin ihmetyttää mistä ja millä keinoilla olet saanut nuo tiedot tästä kyseisestä henkilöstä?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Kaikenlaisia sekopäitä sitä onki olemassa. :doubtful:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Re: Re: Tietoliikenteen häirintä

Törni sanoi:
Äkkiseltään kuitenkin vaikuttaisi siltä että lakia olet rikkonut sinä, eikä tuo toinen henkilö.
Äkkiseltään vaikuttais siltä, että sulla ei ole hajuakaan siitä mistä puhut ;)

..siis viitaten lähinnä tuohon ensimmäiseen lauseeseen.

Se kuitenkin ihmetyttää mistä ja millä keinoilla olet saanut nuo tiedot tästä kyseisestä henkilöstä?
Koskaan kuullu ip-osoitteista? :rolleyes:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Vittuilkaa vaan. Eikö kukaan todellakaan osaa kertoa suomeksi mitä tuo häirikkö tekee. Tuo pelkkä ilmaus "sivujen kopiointi" ei ainakaan minulle kerro riittävästi.

Tiedän kyllä mikä IP-osoite on. En silti ymmärrä miten saan jonkun muun osoitteen laillisesti selville ja miten se auttaa minua laillisesti selvittämään verkossa liikeennöivän ihmisen henkilöllisyyden, hänen verkkoliikenteensä kohteet ja muut motiivit?

Julkisen osoitteen saa kyllä WHOIS-rekisteristä. Mutta sieltä ei selviä mihin tuolla osoitteella liikennöidään. Yksitysihmisen henkilöllisyys ei WHOIS-rekisteristä IP-osoitteen perusteella selviä, koska se on vuokrattu.

Jos tämä nyt on jotain sisäpiirin juttua, niin kertokaa siitä selvästi, älkääkä ruvetko vittuilemaan :yuck:
 
Viimeksi muokattu:

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Netti ei ole mitenkään lain ulkopuolella tekijäoikeuden piiriin kuuluvan materiaalin suhteen. Mielestäni se on aika selkeä lähtökohta jos kyseessä on esim. kuvamateriaali ja niiden hyödyntäminen muussa kuin alkuperäisessä tarkoituksessaan.

Mitä tulee teleliikenteen häirintään, liikutaankin jo paljon tulkinnanvaraisemmalla alueella. Häirinnästä ja/tai murtautumisyrityksestä on oltava ensinnäkin näyttö. Pelkkä sivuston kopiointi ei mielestäni täytä häirinnän tai murtautumisyrityksen tunnusmerkkejä. Jatkuvat turhat lataukset tai muu "pommittaminen" sitä vastoin luonnollisesti on, mutta niiltä suojautuminen on sentään kohtuullisen triviaali tehtävä nykypäivän palomuureilta. Minä en tosin tuomioita jaa, joten tämä on minun kokemukseni/käsitykseni aisioista.

Mitä tulee pohjaalaaseen käytäntöön, eiköhän tässä muutaman koneen voimin saada häirikkö kuriin. Niitä keinoja ei ole kirjattu lakikirjaan ;)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Antti sanoi:
Mitkä lakipykälät ovat suojanani, kun eräs henkilö (käyttää Oulun Puhelimen nettiyhteyttä) toistuvasti kopioi automaattisesti tuhasia sivuja pienessä ajassa eri palvelimilta ja aiheuttaa useiden satojen megatavujen tiedonsiirtomääriä?

Soveltuuko tähän tietoliikenteen häirintä: http://www.heikniemi.net/kirj/jur/rikos/tlhair.html

Lisäksi osa näistä kopioiduista sivuista on päätynyt lähes sellaisenaan nettiin toiseen osoitteeseen.

Tiedän henkilön motiivin ja hänen käyttämät domain-osoitteet. Henkilötietoja ei ole Whoisissa, koska osoitteet on rekisteröity Dauoksen nimiin.

Runar ja Kyllikki, sua tarvitaan, ota yhteyttä ;)
Jos liikenne tulee tunnetusta ja samasta ip-osoitteesta, voit estää henkilön tulemisen palvelimelle blokkaamalla liikenteen tuosta osoitteesta palomuurin avulla.

Waretus on ongelma kaistan yhteyskäytössä. Lääke waretusta vastaan on liikenteen priorisointi, mutta sen tämän toimenpiteen ongelma on tämän homman osaavien laitteiden kalleus.

Kohta tämä ominaisuus leviää kallimmista palomuureista halvempiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Pari selventävää kysymystä:

Onko asia näin:

1. Sinä olet palvelimen ylläpitäjä.
2. Tuo henkilö imuroi tavaraa sinun ylläpitämältäsi palvelimelta.

Vai:

1. Tuo henkilö imuroi noita sivuja jostain muualta.
2. Hän hidastaa sinun nettisurffailuasi omalla liikenteellään.

Tuo sivujen kopiointi ei täytä lakipykälää tietoliikenteen häiritsemisestä. Jos hänen tarkoituksensa olisi nimenomaisesti hidastaa sinun verkkoliikennettäsi tukkimalla kaista, niin tilanne olisi toinen. Käsitin kuitenkin että hän ”imuroi” noita sivuja julkaistakseen ne muualla. Kysymys on tällöin tekijänoikeusrikkomuksesta, etkä sinä ole asianomistaja mikäli hän ei imuroi sellaista tavaraa johon sinulla on tekijänoikeus.

Edelleen on myös olemassa kysymys siitä, mistä olet tietosi saanut? Minun käsitykseni mukaan esittämiesi tietojen saamiseen ei ole olemassa mitään kovin laillista keinoa.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Just noihin häirikön oikeuksiin tässä onkin syytä keskittää kaikki voimavarat.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
markoj sanoi:
Just noihin häirikön oikeuksiin tässä onkin syytä keskittää kaikki voimavarat.
Jos ei ymmärrä ja käsitä omaa oikeudellista asemaansa tällaisessa tilanteessa, niin ainoa voittaja tulee olemaan häirikkö.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Sullahan tässä tuntuu olevan epäselvyyksiä asian jos toisenkin kanssa. Mä vähä luulen noiden muiden olevan aika hyvin perillä näistä jutskista.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
markoj sanoi:
Sullahan tässä tuntuu olevan epäselvyyksiä asian jos toisenkin kanssa. Mä vähä luulen noiden muiden olevan aika hyvin perillä näistä jutskista.
Itse olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi. Topiikin aloittaja otti avauksessaan lakipykälät esille. Minusta vaikuttaa että "muut" eivät tiedä tästä lakiperustasta höykäsen pöläystä.

Se mitä noihin "jutskiin" tulee on aivan eri juttu. Annan kuitenkin ilmaisen vihjeen; mitään laittomuuksia ei kannata suunnitella julkisesti tällaisella keskustelupalstalla.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
En silti ymmärrä miten saan jonkun muun osoitteen laillisesti selville ja miten se auttaa minua laillisesti selvittämään verkossa liikeennöivän ihmisen henkilöllisyyden, hänen verkkoliikenteensä kohteet ja muut motiivit?
Riittää, kun tiedät, että jos sä käyt kolkuttelemassa jonkun ylläpitämällä palvelimella, niin siitä jää yleensä "jälkiä", joiden lukeminen ei ole laitonta ;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
OoPee sanoi:
Riittää, kun tiedät, että jos sä käyt kolkuttelemassa jonkun ylläpitämällä palvelimella, niin siitä jää yleensä "jälkiä", joiden lukeminen ei ole laitonta ;)
Kerrotko miten tuo "kolkuttaminen" ja lukeminen tuonne palvelimelle tehdään rikkomatta lakia ;) ;) ;)
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
Itse olen täysin päinvastaista mieltä kanssasi. Topiikin aloittaja otti avauksessaan lakipykälät esille. Minusta vaikuttaa että "muut" eivät tiedä tästä lakiperustasta höykäsen pöläystä.

Se mitä noihin "jutskiin" tulee on aivan eri juttu. Annan kuitenkin ilmaisen vihjeen; mitään laittomuuksia ei kannata suunnitella julkisesti tällaisella keskustelupalstalla.
Ootsä muuten Oulusta päin? :)
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Kyse ei ole Internet-yhteydestäni vaan webhotelleissa sijaitsevien palvelujen toiminnasta. Se että tietystä IP-osoitteesta haetaan tietoa satoja megatavuja ja sivusto sisältää vain muutamien kilotavujen tekstitiedostoja, ei enää kuulosta "normaalilta verkkoliikenteeltä".

Sivujen kopioiminen omalle koneelle on tietenkin luvallista - olenhan ne laittanut nettiin kaikkien saataville. Mutta kiinnostaisi vaan tietää, voidaanko tämä tulkita "tarpeettomaksi kuormittamiseksi" ja haitan teoksi. Palvelimilla on tietyt tiedonsiirtorajoitukset enkä halua että ne tulevat täyteen yhden käyttäjän takia. Jos kävijöitä on tuhansia, ostan lisää kaistaa kuten tähänkin asti.

Pystyn blokkaamaan ko. IP-osoitteen helposti htaccessin avulla, mutta kun kyseessä ei ole kiinteä IP-osoite, estän samalla rehellisten kävijöiden pääsyn sivuille.

Törni, kyse ei ole sinusta eli voit jatkaa rauhassa sitä mitä nyt teetkin :wink: Kyse ei ole myöskään F1-Forumista. Osaan lisäksi laskea 1+1 eli yhdistää IP-osoitteen tietyn henkilön kotisivuihin kun löysin ko. sivut Googlella.

Haitta ei sinänsä ole suuri jos hänelle välittämäni viesti meni perille. On sitä pahempiakin häiriköitä matkan varrella nähty.
 
Ylös