Tietoliikenteen häirintä

Törni

Well-known member
Antti sanoi:
Törni, kyse ei ole sinusta eli voit jatkaa rauhassa sitä mitä nyt teetkin :wink: Kyse ei ole myöskään F1-Forumista.
Kiitoksia vihjeestä. Yleensä ihmiset nostavat täällä esille asioita joista he haluavat keskustella ja kuulla mielipiteitä. Vinkki jatkoon; jos et kaipaa kommentteja johonkin asiaan, älä ota asiaa esille julkisella keskustelupalstalla :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
Kerrotko miten tuo "kolkuttaminen" ja lukeminen tuonne palvelimelle tehdään rikkomatta lakia ;) ;) ;)
Käsiteltävänä olevan "kolkuttelun" laillisuuteen ja laittomuuteen en valitettavasti osaa ottaa kantaa, kun en a) asiaa enkä b) lakipykäliä sen osalta tarpeeksi tunne (suoranaisesta häkkeröinnistähän tässä ei käsittääkseni ollut kyse, joten välttämättä tuo tosiaan ei edes ole millääntavoin laitonta), mutta sen verran asiaa kyllä tunnen, että osaan sanoa, että sä et riko lakia, jos tsekkaat vaikkapa palomuurisi logista, mistä osoitteesta on käyty tai yritetty käydä sun koneellasi ja selvität sen logista löytyvän ip-osoitteen avulla kenestä on kyse tai vaihtoehtoisesti minkä ISP:n käyttäjästä on kyse. Muuhunhan mä en ole edes yrittänyt ottaa kantaa.

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mitä tietoja ongelmayksilö sieltä hakee, kuinka useasti, mihin kellonaikoihin ja mikä on keskimääräinen megamäärä mitä ladataan ? Lievä tietoliikenteen häirintä voisi mennä läpi. Ongelmayksilöhän käyttäytyy epänormaalisti hidastaen palvelua ja vie sen resursseista valtaosan.

Kokonaan toinen asia on tekeekö hän sen tahallaan, jota muut tekomuodot vaativat.

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Käsiteltävänä olevan "kolkuttelun" laillisuuteen ja laittomuuteen en valitettavasti osaa ottaa kantaa, kun en a) asiaa enkä b) lakipykäliä sen osalta tarpeeksi tunne (suoranaisesta häkkeröinnistähän tässä ei käsittääkseni ollut kyse, joten välttämättä tuo tosiaan ei edes ole millääntavoin laitonta), .
No kerro ensin mitä tarkoitat tuolla ”kolkuttamisella”. Millä työvälineellä teet sen ja mitä tietoja sillä saat. Vasta sen jälkeen voidaan arvioida onko se laitonta vai ei. Pääsääntöisesti kaikki ”kolkuttaminen” palvelimien suuntaan tiedonhankintamielessä on laitonta.

OoPee sanoi:
mutta sen verran asiaa kyllä tunnen, että osaan sanoa, että sä et riko lakia, jos tsekkaat vaikkapa palomuurisi logista, mistä osoitteesta on käyty tai yritetty käydä sun koneellasi ja selvität sen logista löytyvän ip-osoitteen avulla kenestä on kyse tai vaihtoehtoisesti minkä ISP:n käyttäjästä on kyse. Muuhunhan mä en ole edes yrittänyt ottaa kantaa.
Eipä tietenkään oman palomuurisi osalta. Saat sniffata omaa liikennettäsi niin paljon kuin haluat. Se on sinun omaa henkilökohtaista viestiliikennettäsi. Sitä suojaa viestintälaki ja sen seuraamiseen tai kartoittamiseen ei sitten muilla olekaan asiaa. Jos sniffaat naapurisi liikennettä, syyllistyt jo laittomuuksiin.

Jos olet palvelimen / palvelun ylläpitäjä, sitovat sinua myös tietyt lait.

Axel

Well-known member
Törni sanoi:
Minusta vaikuttaa että "muut" eivät tiedä tästä lakiperustasta höykäsen pöläystä.
Koska sinulla on nähtävästi sangen vankka mielipide sekä kyseessä olevasta ongelmasta että muiden keskustelijoiden tietotaidoista, on ihan pakko tähän väliin kysyä Sinun referenssit jotta "me" muut voimme tulkita kannattaako tekniikasta ja lakipykälistä kanssasi keskustella.
Itse olen mm antanut käyttö- ja turvallisuuskoulutusta eri tasoilla sekä tehnyt viranomaisten kanssa yhteistyötä mm. tämän threadin kaltaisissa ongelmissa. Teknistä referenssiä on tässä hieman hankala antaa, mutta todettakoon että eräässä koneessani pyörii kirjoittamani IP/TCP/UDP/DHCP -protokollapino.

Mitä tulee näihin lakipykäliin, niiden soveltaminen käytännössä on erittäin vaikeaa. Itsekin oikeuden teknisenä avustajana toimineena voin kertoa että alemmissa tuomioasteissa toimivilla tuomareilla on lähes mahdoton tehtävä soveltaa aina jälissä olevaa lainsäädäntöä ko. kaltaisiin tapauksiin.

Jos kerran sivustolla olevat tiedostot ovat kymmeniä kilotavuja ja liikennettä tulee megakaupalla, ladataanko samoja tiedostoja kerta toisensa jälkeen jatkuvalla syötöllä(?). Toistan edellisen kirjoitukseni alun: sivullasi (siis Antin) lienee tekijäoikeuden alaista materiaalia jonka käyttäminen muussa kuin alkuperäisessä tarkoituksessa on kielletty. Kopiointi ei ole netissäkään sallittua. Minä lähtisin siitä liikkelle.
Mitä tulee tuohon "kolkutteluun", joka sinänsa voi tarkoittaa useampaakin eri tekniikkaa, Suomessa porttiskannaus on rikos.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
No kerro ensin mitä tarkoitat tuolla ”kolkuttamisella”. Millä työvälineellä teet sen ja mitä tietoja sillä saat. Vasta sen jälkeen voidaan arvioida onko se laitonta vai ei. Pääsääntöisesti kaikki ”kolkuttaminen” palvelimien suuntaan tiedonhankintamielessä on laitonta.
Eiköhän toi Antti jo tuolla maininnut mistä on kyse, mutta jos haluat tarkempaa tietoa niin kysy Antilta, minähän en tapahtuneesta sen enempää tiedä kuin sinäkään.

Eipä tietenkään oman palomuurisi osalta. Saat sniffata omaa liikennettäsi niin paljon kuin haluat. Se on sinun omaa henkilökohtaista viestiliikennettäsi. Sitä suojaa viestintälaki ja sen seuraamiseen tai kartoittamiseen ei sitten muilla olekaan asiaa. Jos sniffaat naapurisi liikennettä, syyllistyt jo laittomuuksiin.

Jos olet palvelimen / palvelun ylläpitäjä, sitovat sinua myös tietyt lait.
Mistä sä päättelet, että tässä olisi sniffailtu luvatta muiden tietoliikennettä? :confused:

Törni

Well-known member
Axel sanoi:
Koska sinulla on nähtävästi sangen vankka mielipide sekä kyseessä olevasta ongelmasta että muiden keskustelijoiden tietotaidoista, on ihan pakko tähän väliin kysyä Sinun referenssit jotta "me" muut voimme tulkita kannattaako tekniikasta ja lakipykälistä kanssasi keskustella.
Topiikin aloittaja lausui seuraavaa:

”Tiedän henkilön motiivin ja hänen käyttämät domain-osoitteet”

Kun yritin varovasti tiedustella mistä nämä tiedot on peräisin, alettiin minulle puhua perusasioita TCP-IP:stä.

Kyllä minä tiedän että on helppo selvittää mistä osoitteista minun koneelleni liikennöidään. Edelleen tiedän että WHOIS-rekisteristä löytyy osoitteen omistaja. Jos kyseessä on yksityiskone, WHOIS-kysely antaa yleensä palveluntoimittajan boolin osoitealueen. Ja kaikki tämä on todellakin täysin laillista.

En edelleenkään ymmärrä miten voin jatkaa selvitystäni siten että saan tietooni minne muualle tuo kyseinen osoite liikennöi kuin minun koneelleni ja mitkä ovat tuon koneen omistajan motiivit?

Törni

Well-known member
Axel sanoi:
Mitä tulee tuohon "kolkutteluun", joka sinänsa voi tarkoittaa useampaakin eri tekniikkaa, Suomessa porttiskannaus on rikos.
:thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
En edelleenkään ymmärrä miten voin jatkaa selvitystäni siten että saan tietooni minne muualle tuo kyseinen osoite liikennöi kuin minun koneelleni ja mitkä ovat tuon koneen omistajan motiivit?
Josko näistä kahdesta olisi apua ymmärrykseen:

Lisäksi osa näistä kopioiduista sivuista on päätynyt lähes sellaisenaan nettiin toiseen osoitteeseen.
ja

Osaan lisäksi laskea 1+1 eli yhdistää IP-osoitteen tietyn henkilön kotisivuihin kun löysin ko. sivut Googlella.
Mutta tämä nyt oli vain mun arvaukseni :rolleyes:

Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Mutta tämä nyt oli vain mun arvaukseni :rolleyes:
Eli motiivi vetää muutaman kilon sivut miljoonaan kertaan on saada matsku omalle sivustolle :rolleyes:

Arvaa nyt sitten vielä miten tuo IP-osoite on kytketty tähän henkilöön? Minusta tuon 1+1 laskutoimituksen järkevä tulos on se, että tuota kaistaa syövää palvelunestoa harrastava ihminen ei ole sama kuin tuo tietorosvo. Eihän se sovi mihinkään logiikkaan.

Tai sitten tässä on kysymys pienen kaveripiirin sekoiluista.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Törni sanoi:
Eli motiivi vetää muutaman kilon sivut miljoonaan kertaan on saada matsku omalle sivustolle :rolleyes:

Arvaa nyt sitten vielä miten tuo IP-osoite on kytketty tähän henkilöön? Minusta tuon 1+1 laskutoimituksen järkevä tulos on se, että tuota kaistaa syövää palvelunestoa harrastava ihminen ei ole sama kuin tuo tietorosvo. Eihän se sovi mihinkään logiikkaan.

Eiköhän Antti osaa laskea pidemmällekin kuin kahteen...

Yleensä se motiivi selviää, kun hiffaa kuka siellä takana on.

Mutta minä lopetan spekulaatiot tähän, kun en asiaa edelleenkään sen paremmin tunne.

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Törni sanoi:

Muistelen, että tässä taannoin eräs pohjoisen poika pohjanmaalta pommitti muutamalla miljoonalla sähköpostiviestillä erästä postipalvelinta. Oisko motiivi ollut puhdas kiusanteko ...

Törni

Well-known member
OoPee sanoi:
Mutta minä lopetan spekulaatiot tähän, kun en asiaa edelleenkään sen paremmin tunne.
Se lienee viisasta.

Miksiköhän koko topiikki aloitettiin?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Niinjoo... sen verran vielä, että tuo aiempi viittaukseni henkilön kotisivuun ei suinkaan viitannut mahdolliseen motiviin vaan siihen, että ehkä sieltä löytyvä matsku selvitti sen, että sitä kamaa on kopsattu muualtakin kuin Antin palvelimelta.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Originally posted by Ilmari
Se lienee viisasta.

Miksiköhän koko topiikki aloitettiin?
Jos on webhotellista tilannut jonkin palvelukokonaisuuden, jossa kuukausihinta sisältää tietyn datasiirtomäärän, niin ainakin omalla kohdallani Antin asemassa olisin itsekin kiinnostunut, että voiko mahdollisen häiriköitsijän toimiin mitenkään puuttua. Itse asiassa, kiinnostaa ihan jo nytkin, vaikka ei omalle kohdalleni ole moista vielä sattunutkaan.

Tässä topikissa olevat kommentit tosin suurelta osin käsittelevät jotain muuta kuin mitä Antti tuossa topikkia perustaessa haki takaa.

Pitäisikö sun mielestä Antin tyytyä kohtaloonsa, ja pistää ostaen lisää kaistaa niin paljon, että sitä riittää sinnekin mihin sitä on tarkoitettu riittävän..?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Wilpuri sanoi:
Jos on webhotellista tilannut jonkin palvelukokonaisuuden, jossa kuukausihinta sisältää tietyn datasiirtomäärän, niin ainakin omalla kohdallani Antin asemassa olisin itsekin kiinnostunut, että voiko mahdollisen häiriköitsijän toimiin mitenkään puuttua. Itse asiassa, kiinnostaa ihan jo nytkin, vaikka ei omalle kohdalleni ole moista vielä sattunutkaan.

Tässä topikissa olevat kommentit tosin suurelta osin käsittelevät jotain muuta kuin mitä Antti tuossa topikkia perustaessa haki takaa.

Pitäisikö sun mielestä Antin tyytyä kohtaloonsa, ja pistää ostaen lisää kaistaa niin paljon, että sitä riittää sinnekin mihin sitä on tarkoitettu riittävän..?
Nimenomaan juuri näin.

Törni

Well-known member
Wilpuri sanoi:

Saadakseen hyviä vastauksia Antin pitäisi antaa hieman tarkempia tietoja. Nimimerkki Holvius niitä yhdessä välissä kyseli. Tietoja kuten:

Mitä tietoja häirikkö sieltä hakee? Kuinka useasti? Mihin kellonaikoihin ja mikä on keskimääräinen megamäärä? Miten tuo asia ilmenee? Paljonko on ostettu siirtomäärä ja paljonko tämä yksi henkilö tuosta syö? Mitä palveluita sivusto tarjoaa?

Oman oikeusturvan kannalta on tärkeää selvittää myös asiat jotka toin aikaisemmin esille. Suositeltava toimintatapa on neuvotella ensin palveluntarjoajan kanssa. Palveluntarjoaja on yleensä suoraan tekemissä Viestintäviraston kanssa, ja heillä on kokemusta tällaisista asioista. Rikosilmoituksen tekemiseen asianomistajana vaikuttaa muutama asia;

Mitä vahinkoa asianomistajalle on aiheutunut? Onko kyseessä ammatinharjoittamiseen tarkoitettu sivusto? Voidaanko haitta suoraan laskea menetetyiksi euroiksi liiketoiminnassa? Millaista korvausta häirinnästä aikoo vaatia? Miten asia voidaan todistaa tapahtuneeksi?

Edelleen kannattaa muistaa että myös poliisitutkinnassa kynnys teletunnistetietojen luovuttamiseen on epäily rikoksesta, josta on luvassa vähintään puoli vuotta ehdotonta vankeutta.

Paras vaihtoehto edellä mainittuja asioita puntaroituaan on tehdä rikosilmoitus. Huonoin on ruveta itse hankkimaan lisää todisteita tai ryhtyä verkossa joihinkin muihin operaatioihin.