Tönöilykisa 2012

  • Viestiketjun aloittaja Ria
  • Aloituspäivämäärä

Ja voittaja on


  • Äänestäjiä yhteensä
    24
  • Äänestys suljettu. .

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24211
Sijainti
lappeen Ranta
Taktikoin nyt sitten kuitenkin Renngeistin jaetulle kakkossijalle. On se ainakin parempi kuin mun mökki, mutta oikeasti Rian ehdokas on hienoin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ria voittaisi kisan jo pelkällä rantasaunallaankin. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hienoja ovat jälleen tönöt.

Ria on taas keskittynyt enemmän toiminnallisuuteen ja ainut varsinainen innovaatio on liukuputki. Varmasti kuitenkin asuttavin näistä vaihtoehdoista. Arvostan detaljeihin paneutumista, mutta valitettavasti suhtaudun tähän arkkitehtuurikilpailuna, eikä varsin perinteinen ulkonäkö siksi kerää pisteitä.

Renngeistin talo on avaruusalus. Useammastakin ikkunasta tulee mieleen takavuosien scifi-sarjat. Kattoterassista ja sinne johtavista portaista taas Välimeren alueen talot ja ehkä vähän myös Catal Hüyük (tai siis olihan sekin Välimeren alueella). Seinien värinä varmaankin valkoinen toimisi paremmin (scifiteemaa noudattaen, Avaruusasema Alfa tai Star Trek). Puinen terassi ja kierreportaikko eivät täysin istu linnoitusmaiseen tiilikolossiin.

JPP:n luomus taas on risteilyalus kuivalla maalla. "Kantta" on runsaasti helletuoleineen. Vain se liukuripeli puuttuu. Tenniskenttä sentään löytyy. Yläkerran ikkunat tuovat mieleen komentosillan ja jossain kaiteiden kulmauksessa voi vaikka leikkiä Titanicin kuuluisaa kohtausta.

Renngeistille ääni arkkitehtoonisesta rohkeudesta. Vähän menee tilkkutäkin puolelle, mutta selvästi on eniten ajateltu laatikon ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mulla oli jossain vaiheessa aikomus laittaa huvilan katolle sellainen laivan savupiippua muistuttava hormisysteemi, mutta sitten tuli tenniskenttäidea...
Mielikuva ei siis ollut kovin pahasti pielessä. ;)

Rialle vielä käsipiste paljun upottamisesta lattiatasoon.
 

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Rian mainio ja työtä vaatinut tuotos on mökki/huvilakisaan mielestäni tarpeettoman omakotimainen.
Renngeistin tuotos on positiivistesti ennakkoluulottoman erilainen, mutta on järkyttävän raskas ulkonäöltään.
JPP:n valoisan tuotoksen miellän helpoiten huvilaksi/rentoutumispaikaksi, jossa on siihen hommaan erittäin sopivia elementtejä. Itse pidän avarasta rakennetusta ulkoympäristöstä (patio ym.). JPP:n huvilan arkkitehtuurissa on läsnä linjakas, yhteinäinen ja tunnistettava tyylisuunta. Luomus on myös arkkitehtoonisesti melko tasapainoinen, vaikka muutaman massoitteluun liittyvän jutun olisi voinut miettiä toisinkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Tasapainosuudesta ja selkeydestä munki piti sitä JPP:n työtä kiittää, jotenkin se unohtu ja tosta aiemmasta kommentista tuli ihan turhan negatiivinen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24211
Sijainti
lappeen Ranta
... Itse pidän avarasta rakennetusta ulkoympäristöstä (patio ym.). JPP:n huvilan arkkitehtuurissa on läsnä linjakas, yhteinäinen ja tunnistettava tyylisuunta. Luomus on myös arkkitehtoonisesti melko tasapainoinen, vaikka muutaman massoitteluun liittyvän jutun olisi voinut miettiä toisinkin.
Tuosta massoittelusta olis mielenkiintoista kuulla lisää. En nimittäin itse ole oikein tyytyväinen noiden kattoterassien kokonaisvaikutelmaan suhteessa toisiinsa ja jotain sellaista, mutta en oikein osaa sanoa mitä pitäisi korjata että olisi parempi. Ja toisaalta en ymmärrä massoittelusta ja sen säännöistä juuri mitään eli häikät voi olla jossain ihan muualla kuin itse kuvittelen. Sitten kun ne erikseen osoitetaan ja rautalangasta mulle väännetään niin tajuaa kyllä heti.
Tasapainosuudesta ja selkeydestä munki piti sitä JPP:n työtä kiittää, jotenkin se unohtu ja tosta aiemmasta kommentista tuli ihan turhan negatiivinen.
Joo, heh. Kun on sen verran laiska ettei viitsi edes valmiita puita laittaa maisemaan niin sitten tulee kehuja avaruudesta ja selkeydestä :idea: :) :eek:.

edit. Olisi ehkä voinut käyttää samanlaista "umpikaidetta" muuallakin kuin siellä takaseinän tenniskentälle johtavissa rappusissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
En minä nyt ihan sitä tarkottanu, maisemointia ei voi pitää järin onnistuneena, kun ei sitä ole tehty. Sitä tasapainosuuden vaikutelmaa kuitenkin epäilemättä auttaa, että toi talo on niin iso, että se istuu tonne kalliolle näyttämättä orvolta, vaikka siellä ei ole ympärillä mitään.

Mun mielestä umpikaide ois voinu olla jo liian pelkistettyä. Tosin niistä takaportaista herää kysymys, että pitääkö tonne tenniskentälle päästäkseen tosiaan poistua talosta ja kävellä takapihalle, josta sitten aletaan kiivetä?

Kommentoidakseni asiaa, josta en mitään tiedä ja josta multa ei kysytty: massotuksesta täysin tietämättömänä voisin sanoa sen tenniskentän ja seiniensä olevan jostain kulmista vähän turhan hallitsevia (ehkä jos niitä seiniä sais vähän vedettyä sisempään?), mikä sitten saa sen keskimmäisen terassin näyttämään pieneltä siellä kahden hallitsevan elementin välissä. Mutta siihen kiinnitin oikeastaan huomiota vasta kun asiasta mainitsit.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24211
Sijainti
lappeen Ranta
Mun mielestä umpikaide ois voinu olla jo liian pelkistettyä. Tosin niistä takaportaista herää kysymys, että pitääkö tonne tenniskentälle päästäkseen tosiaan poistua talosta ja kävellä takapihalle, josta sitten aletaan kiivetä?
Se on juuri noin. Ajatuksena oli ensinnäkin se, että jos joku jaksaa pelata tennistä niin talon iierto ja portaitten nouseminenkin sujunee ihan hyvin. Toiseksi, jos olisi portaat katon läpi niin joku kuitenkin ennemmin tai myöhemmin jättäisi oven auki ja pallo siitä sitten menisi talon sisälle ja rikkoisi Signe-tädiltä tupaantuliaisena saadun kalliin ja hienon posliiniruukun :ahem:.

Umpikaide puolestaan voisi rajoittua toisen kerroksen terassin siihen päätyyn, joka on siinä tenniskentälle vievien rappujen alaosan yläpuolella. Plus siitä nurkasta jonkin matkaa rantaan päin muuttuen esim. puolessavälissä seinustaa laivankaideversioksi.
Kommentoidakseni asiaa, josta en mitään tiedä ja josta multa ei kysytty: massotuksesta täysin tietämättömänä voisin sanoa sen tenniskentän ja seiniensä olevan jostain kulmista vähän turhan hallitsevia (ehkä jos niitä seiniä sais vähän vedettyä sisempään?), mikä sitten saa sen keskimmäisen terassin näyttämään pieneltä siellä kahden hallitsevan elementin välissä. Mutta siihen kiinnitin oikeastaan huomiota vasta kun asiasta mainitsit.
Tenniskentän suojapleksit kieltämättä aiheuttivat mietintää taloa piirrellessä, mutta ajattelin niiden olevan todellisuudessa huomaamattomampia. Kirkkaampia olisivat tai ehkä jopa jonkinlaista verkkoa, jolloin aurinkoisella säällä ei kentästä tulisi ihan niin kuuma pätsi kuin pleksisuojilla varustetusta versiosta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jaa, unohdin näemmä laittaa valot päälle. Tuli vähän tummempia fotoja kuin olin ajatellut... :thumbfh:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mietin hetken arvosteluperiaatetta ja päädyin seuraavaan teemaan arvostelun pääkriteerinä:

Kuinka paeta haastemiestä mahdollisimman tehokkaasti?


Noin hienot pytingit saa pystyyn ainoastaan olemalla suuren luokan guru erinäisissä talousrikoksissa ja muissa kupruissa. Tällöin eräs sivuseikka saapuu pilaamaan ylellistä elämää: haastemiehet. Näin ollen tukikohdan tulisi tarjota mahdollisimman toimiva ratkaisu näiden perkeleiden eksyttämiseen.


Otetaanpa tarkasteluun ensin Renngeistin luomus:

Jykevä rakennus tarjoaa turvaa säältä, mutta ei haastemieheltä. Miten siis se eksytys: Malibun rantalaituria muistuttava hirvitys on kohtuullisen korkea, joten se tarjoaa rohkealle/pituushypyn maailmanennätyksen haltijalle mahdollisuuden yrittää hypätä veteen katkomatta niskojaan. Tämä on riskialtista ja näinollen suoja haastemiestä vastaan ei ole parasta a-luokkaa. Rappujen juoksenteluun ei ole aikaa kun on tilanne kunnolla päällä.


Seuraavaksi tarkastellaan JPP:n luomaa sisäpiirinkauppojen spesialistin märkää unta:

Tenniskenttä on korkealla joten siellä voi värjötellä piilossa tukittuaan ensin tuloväylän. Pako on kuitenkin hankalaa jollei apurit käytä helikopteria tilanteen pelastamiseksi. Itsenäinen pakeneminen on kuitenkin oleellista, koska rötösherra ei voi luottaa kehenkään. Siksi siirrytään tutkimaan muita pakenemiskonsteja.

Tutkinta päätyy lähes samaan järkyttävän suuren parvekelaiturihässäkän osalta kuin Renngeistin luomuksessa: vain kylmähermoisille ja hyväkuntoisille.

Lähistöllä olevat kulkupelit tarjoavat liukenemismahdollisuuden vain jos molempia pidetään jatkuvasti ns. "tulilla". Muuten noiden masiinoiden käynnistely ja irtaantuminen kestää ikuisuuden ja haastemies ehtii helposti yhyttää pulassa olevan pörssihain. Jatkuva lähtövalmiudessapito ei tietenkään sovi talousasioihin perehtyneelle erikoisasiantuntijalle kalliina ja hankalasti toteutettavana ratkaisuna. Tämäkään luomus ei siten vielä tarjonnut tyydyttävää ratkaisua haastemiesongelmaan.


Viimeisenä ja vähäisimpänä (eiku...) Ria:n kodikas ihanneperheen ihannetalo:

Talo näyttää suoraan jostain omakoti-kuvastosta kopsatulta, joten se ei ainakaan herätä liikaa huomiota virkaintoisten lainvalvojien ja muiden virkamiesten keskuudessa.

Mutta jos sattuu kuitenkin käymään niin, että haastemies yllättää housut jalassa tai ilman, niin siinä tapauksessa siirrymme tarkastelemaan poistumismahdollisuuksia:

Kuusenlatvoihin voi yrittää kiivetä ja paljuun sukeltaa piiloon, mutta kaikkihan me tiedämme, etteivät nämä ole kovinkaan pitkäaikaisia ratkaisuja vainolaisongelmaan.

Huomio kiinnittyykin pihassa olevaan putkeen: mitoituksen olessa riittävä voi aikuinen ruoka-aikaan kotona ollut miekkonenkin solahtaa norppamaisen ketterästi tuubiin ja tällöin päätyy suht. turvallisesti laiturissa olevan pirtuveneen viereen. Näiden kieltolain aikaisten kulkupelien toimivuus on testattu meriolosuhteissa Helsingin ja Tallinnan välillä joten näihin uskaltanee varmasti luottaa. Mikäli tankissa on vain suht tuoretta menovettä riittävä määrä, ei horisonttikaan ole rajana kun mm. Kreikan pankit tyhjentänyt ystävämme ohjastaa ylvästä kulkupeliään auringonlaskua kohti.


Juryn päätös:
Näinollen näillä kriteereillä raati on päättänyt antaa äänensä Rian loppuun saakka mietitylle kokonaisuudelle.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Sen verran vähän noita ääniä annettu, että kyllähän ton äänestystilanteen vielä sais käännettyä helpostikin. *jää odottelemaan yllätystä*
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24211
Sijainti
lappeen Ranta
Hähää! Ria joutuu järjestämään seuraavankin kisan. Ainakin kovasti sellainen tuntuma on.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Epäilemättä Ria on kyllä taitavin tönöilijä, mutta Jppn talossa asuisin itse mieluiten.


Seuraavalle kierrokselle vois harkita osallistumista jos tontin sais jaettua niin että ei itse tarttis vääntää sitä. Oonhan laiska ja vasta alottelija ketshupissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Epäilemättä Ria on kyllä taitavin tönöilijä, mutta Jppn talossa asuisin itse mieluiten.


Seuraavalle kierrokselle vois harkita osallistumista jos tontin sais jaettua niin että ei itse tarttis vääntää sitä. Oonhan laiska ja vasta alottelija ketshupissa.
Taisin sen kyllä silloin laittaa jakoon...
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ria ja JPP olivat kaksi suosikkiani. Rian tönö edustaa keskiluokkaista unelmaa tyypillisimmillään, vain Volvo V70 puuttuu. JPP:n tönö puolestaan edustaa bisnesmiehen huviasuntoa suuren maailman tyyliin jahteineen ja helipadeineen. Renngeistin tönö on puolestaan mielestäni liian jykevä, kunniamaininta kuitenkin pitkästä terassista sekä katolle johtavista portaista. Mutta valinta oli siis Rian ja JPP:n välillä.

JPP:n tönössä kiinnitin ensimmäiseksi huomiota tenniskenttään ja helipadiin, tenniksen ja ilmailun ystävä kun olen. En kuitenkaan halunnut tehdä päätöstä pelkästään noilla perusteilla. Paremman tönön valitseminen oli kuitenkin vaikeaa, Rialla oli esimerkillinen keskiluokan unelmatalo, JPP:llä puolestaan esimerkillinen bisnesmiehen huviasunto. Itseäni kuitenkin miellytti enemmän bisnesmiehen huviasunto, joten ääneni päätyi JPP:lle. Ria kuitenkin ansaitsee kunniamaininnan työnsä lukuisista yksityiskohdista sekä liukumäestä.
 
Ylös