Toinenkin uusi talli kaudelle 2006!

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Uusien tallien tulon myötä mielestäni ei kyllä pistejärjestelmää missään tapauksessa kannata muuttaa!

Jo entinen 10-6-4-3-2-1 -pistejärjestelmä oli parempi kuin nykyinen voimassaoleva, mutta nyt kun tulee lisää talleja voidaan puolustaa nykyistä.

Eli mielestäni seuraaviksi vuosiksi paras pistejärjestelmä olisi 11-8-6-5-4-3-2-1 tarkoittaen sitä että yhden pisteen lisää voisi voitosta antaa vanhojen hyvien aikojen korostamiseksi, jolloin voitolla oli suurempi arvo.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Dubai-talli vanhaan McLaren-tehtaaseen?

Formula ykkösten uusi Dubai-talli tulee mahdollisesti toimimaan McLaren-tallin vanhalla tehtaalla Wokingissa Englannissa. Dubai-talli tulee mukaan F-ykkösiin kaudella 2006.

McLaren muutti tänä vuonna uuteen huippumoderniin Paragon-teknologiakeskukseensa. Dubai-tallin päämaja ja tuulitunneli tulevat toimimaan Dubaissa, mutta tehdas Englannissa. McLaren on lupautunut toimittamaan teknistä apua uudelle tallille.

Dubai-talli tulee käyttämään McLarenin ohella Mercedes-moottoreita. Tallille on luvassa samanlaiset koneet kuin tehdastalli McLarenille.

Dubaihin suunnitellaan myös F1-rataa, jolla ajetaan mahdollisesti jo kaudella 2006.

(MTV3)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Black Leopard sanoi:
Mitä enemmän pisteitä jaetaan, sitä vähemmän radalla ajetaan kilpaa :nope: :thumbdown
Mun mielestä Kansallisessa kuorma-autoluokssa nähdään todella kovaa ja korkeatasoista kamppailua, vaikka pisteen saa jo siitä, että raahautuu löhtöviivalle. Ja eikös NASCARissa jaeta voittajalle kymmenittäin, mutta silti vääntö on tasaista ja yritystä riittää.
 

Panis

Member
Liittynyt
19.8.2004
Viestit
9
Sijainti
on the table
Hienoa!

Kuskinpaikkoja aukeaa vanhoille kehäketuille kuten DC, Frentzen ym.

Kovalaisenkin tulevaisuus Fykkösissä sen kuin vahvistuu.......

Tuleeko vielä yllätyksiä kaudelle 2006? Toivottavasti! Ainakin yksi uusi tarvitaan jo ensi kaudeksi kun Iso Kissa myydään. Potentiaalia ja kokemusta löytyy tallin sisältä riittämiin kunhan rahat löytyy ja sopiva rankka hemmo vetämään talli väkisin kärkipaikoille.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Otto Hokkanen sanoi:
Mun mielestä Kansallisessa kuorma-autoluokssa nähdään todella kovaa ja korkeatasoista kamppailua, vaikka pisteen saa jo siitä, että raahautuu löhtöviivalle. Ja eikös NASCARissa jaeta voittajalle kymmenittäin, mutta silti vääntö on tasaista ja yritystä riittää.
Juuri näin. Tuo pisteitä vain harvalle järjestelmä toimii myös kääntäen, että ohitse ei päästetä vaan härskisti blokataan ja vaikka keskeytetään yhdessä ennen kuin luovutaan sijasta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sarjat kuten esim, Nascar tai kuorma-autoluokat ei oikein käy vertauksena ykkösiin koska jo lähtökohdat ovat täysin erilaiset.

Jo nykyään ykkösissä nähdään aivan liikaa varmistelua pistesijoilla koska halutaan vain ottaa varmat pisteet ilman riskinottoa.Vaikea uskoa että taistelu ainakaan parantuisi lisääntyvän pistejaon myötä.

Nykyinen pistelasku vääristää asetelmia, esim, Barrichello pystyi ilman ainoatakaan voittoa uhkaamaan M.Schumacheria mestaruustaistossa Spahan asti.Kun kuljettaja voittaa kaudella Schumacherin tyyliin 13 (14?) kisaa 18 mahdollisesta on hän silloin myös kiistattomasti kauden paras kuljettaja ja mestari.

Mestaruus kuuluu nopeimmalle ja eniten voittavalle, ei varmimmalle pisteiden kerääjälle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
J.Heldenview sanoi:
esim top-12 pisteet nykyisellä progressiolla:
1->25p 2->20p 3->16p 4->13p 5->10p 6->8p 7->6p 8->5p 9->4p 10->3p 11->2p 12->1p

Tuolla pistelaskulla esim: kaksi neljättä sijaa antaisi enemmän pisteitä kuin yksi voitto.Järjestelmähän nimenomaan suosisi pisteiden keruuta ja varmaa ajoa voittojen kustannuksella.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Hyvä että muutkin huipputiimit on "junioritiimiä" tuomassa ykkösiin. Kuinkahan valtavan suuren hyödyn Ferrari on saanut vuosien saatossa Sauberista? Alkukaudestakin tuli "ilmaiseksi" tuplasti testikilometrejä moottoripuolelle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Black Leopard sanoi:
Tuolla pistelaskulla esim: kaksi neljättä sijaa antaisi enemmän pisteitä kuin yksi voitto.Järjestelmähän nimenomaan suosisi pisteiden keruuta ja varmaa ajoa voittojen kustannuksella.
Ei suosi nykyistä enempää, sillä 5+5=10 ja 13+13=26~25. Onhan tuo kieltämättä nykyjärjestelmän kummallisuuksia että ei välttämättä tarvitse voittaa joka kisaa ollakseen mestari, mutta enpä tiedä ansaitseeko sellainenkaan kuljettaja/talli mestaruutta joka voittaa puolet kisoista ja lopuissa spinnaa/ajaa jäännöspisteille. Jos ajatellaan että Ferrareita ei olisi, niin juuri sen kaltaisilla tuloksilla pitäisi voida olla mestari kuin Kimi viimekaudella tai Button tänä vuonna. Mestaruuteen tarvitaan paljon hyviä sijoja, ei vain muutama.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
J.Heldenview sanoi:
Ei suosi nykyistä enempää, sillä 5+5=10 ja 13+13=26~25. Onhan tuo kieltämättä nykyjärjestelmän kummallisuuksia että ei välttämättä tarvitse voittaa joka kisaa ollakseen mestari, mutta enpä tiedä ansaitseeko sellainenkaan kuljettaja/talli mestaruutta joka voittaa puolet kisoista ja lopuissa spinnaa/ajaa jäännöspisteille. Jos ajatellaan että Ferrareita ei olisi, niin juuri sen kaltaisilla tuloksilla pitäisi voida olla mestari kuin Kimi viimekaudella tai Button tänä vuonna. Mestaruuteen tarvitaan paljon hyviä sijoja, ei vain muutama.
Sanoisin että kaudessa eniten voittavan täytyy olla myös mestari.Ja miksikö? Koska eniten voittava on myös joukon nopein kuljettaja.Vanha järjestelmä jossa vain 11 kauden parasta tulosta laskettiin tuloksiin oli hyvä.Mitä jo edellä mainitsinkin Schumista ja Ferrarista, niin olisi melkoisen naurettavaa jos mies ei olisi tämän kauden mestari tuolla voittosaldolla ja ylivoimalla.Ja mikäli joku on niin ylivoimainen että ehtii osassa kauden kisoja vielä spinnailla ja keskeyttää niin ei se arvoa voitoilta vie.


Ja mikäli katsotaan nykyistä pistelaskua vuoden 2003 näkökulmasta ja nimenomaan kimin suorituksiin suhteuttaen niin miehen puolustukseksi on sanottava että KR yritti lähes aina voittaa kisoja, Button on lähestulkoon joka kerta tällä kaudella ilmoittanut kisojen jälkeen ettei nähnyt tarpeelliseksi ottaa enempää riskiä voittoa ajatellen vaikka voittajaksi olisi ollut täydet mahdollisuudet, ei mies tuolloin ansaitse mestaruuttakaan.

Maailmanmestari ilman ainuttakaan voittoa kaudessa? :jaska: :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Black Leopard sanoi:
Button on lähestulkoon joka kerta tällä kaudella ilmoittanut kisojen jälkeen ettei nähnyt tarpeelliseksi ottaa enempää riskiä voittoa ajatellen vaikka voittajaksi olisi ollut täydet mahdollisuudet, ei mies tuolloin ansaitse mestaruuttakaan.
Ja sitten haaveillut että "vielä puuttuu voitto"...

Menee uusita talleista pistekeskusteluksi, mutta minä armahdan kyllä, että mestari voi olla vaikka ilman voittoja. Tälläinen vaatii kuitenkin koko kauden huippusuorituksia eikä vaan jotain hetkittäistä voitto-putkea. Rallin puolella tuntuisi tylsältä jos asfalttispecialisti voisi viimettää MM:ksi jos muut napsivat sorakisoissa toisiltaan pisteet :frown:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Black Leopard sanoi:
Sanoisin että kaudessa eniten voittavan täytyy olla myös mestari.Ja miksikö? Koska eniten voittava on myös joukon nopein kuljettaja.
Eiks Keijo Ruuspäri ole näin ollen vääryydellä mestaruutensa saavuttanut?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Otto Hokkanen sanoi:
Eiks Keijo Ruuspäri ole näin ollen vääryydellä mestaruutensa saavuttanut?
Ei tietenkään, Rosberg on ehdottomasti saavutetun mestaruuden arvoinen :thumbup:

Mikäli oikein muistan tuolla kaudella 1982, yksikään kuljettaja ei saavuttanut 2 voittoa enempää.

Eli täysin ansaittu mestaruus keijolle :thumbup:
 

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Black Leopard sanoi:
Mestaruus kuuluu nopeimmalle ja eniten voittavalle, ei varmimmalle pisteiden kerääjälle.
Eli jos kaudessa olisi 17 kisaa, niin kuljettaja joka voittaa 9 ja keskeyttää loput omaan virheeseen ansaitsisi mestaruuden ennemmin kuin kuljettaja joka olisi toinen jokaisessa noista yhdeksästä ja voittaisi loput 8? :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
FFff sanoi:
Eli jos kaudessa olisi 17 kisaa, niin kuljettaja joka voittaa 9 ja keskeyttää loput omaan virheeseen ansaitsisi mestaruuden ennemmin kuin kuljettaja joka olisi toinen jokaisessa noista yhdeksästä ja voittaisi loput 8? :)
Erittäin epätodennäköistä että noin tulisi ikinä käymään.Kukaan ei kovin vähällä pysty voittamaan 9 kisaa putkeen ja sähläämään täydellisesti loppuja 8.Ehkä ilmaisin itseäni väärin sanoessa että mestaruus kuuluu ilman selityksiä eniten voittavalle.Tuossa esittämässäsi teoreettisessa tapauksessa minäkin jakaisin mestaruuden ilman muuta 8 voiton ja kakkosijojen miehelle :ahem:

Kritisoin nykyistä pistelaskua mm, siitä että se antaa mahdollisuuden mestaruuteen vaikka ei voittaisi yhtäkään kisaa kauden aikana :thumbdown

Että on mestaruuden arvoinen täytyy myös todistaa olevansa selvästi muita parempi ja ehdottomasti joukon nopein, ei pelkkä pistetilaston ykkönen.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Formulat ovat kyllä pahemman kerran tuuliajolla. Kun ajattelee että esimerkiksi kymmenen vuotta sitten jopa Minardeilla oli mahdollisuudet pisteille vaikka pisteitä jaettiin vain kuudelle parhaalle. Nykyään pisteiden saanti on vaikeutunut huomattavasti. Tämä asia iski silmille kun katsoin tuossa muutaman kisan kausilta 1991-1993.

Minusta tähän on syynä vääränlainen suuntaus tehdä autoista kestävämpiä. Menneinä vuosina moottorit paukkuivat ja Ligierit ynnämuut kipusivat palkintokorokkeelle. Nyt ollaan minimoimassa tekniset keskeytykset ja sen lisäksi ollaan lisätäämässä huipputiimien autoja ruudukkoon 3-auton systeemillä. Tekniikasta johtuvat keskeytykset kuuluvat tähän lajiin, ja itse toivoisin ennemmin yhden kuljettajan tiimejä kuin kolmen. Tämä koko säästölinja on aivan perseestä kun säästetään väärissä asioissa ja sitten lisätään pari mikkihiirirataa per kausi lisäämän tallien matkustuskuluja. Kun parin kauden päässä FIAn toimistossa huomataan että eipä toiminutkaan niin muutetaan pistelaskujärjestelmä varmaan 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 systeemiksi tai jotain muuta yhtä naurettavaa.

Aika-ajoja en ole katsonut viime kauden jälkeen kertaakaan. Jokohan ensi kaudella loppuu kisojen seuraaminen.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Minustakin pistelaskujärjestelmää tuli uudistaa siten että toisaalta laajennettaisiin pisteitä saavien joukkoa (10 parasta) ja toisaalta palkittaisiin hieman nykyistä enemmä voitosta. Ehdottaisin paluuta vanhaan moottoriurheilun yleiseen pisteytykseen

20-15-12-10-8-6-4-3-2-1

mikä siis vastaisi nykypisteissä pistemallia

10-7,5 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1,5 - 1 - 0,5


Mielstäni ei missään tapauksessa ollut hyvä malli muutamina vuosina käytössä ollut
10-6-4-3-2-1 ; se suosi jo liikaa voittajaa
Laulaja Kari Tapion sanomisia lainatakseni: "kyllä se hopeatilakin on ihan hyvä saavutus siinä kamppailussa" (kun häneltä kysyttiin että: "mitenkäs kamppailu kuningas alkoholin kanssa on edennyt?")
 
Ylös