Toyota Gazoo Racing

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sikäli tämä C-HR vielä menisi tuohon että käsittääkseni tulee Suomeen marraskuussa, joten luulisi että ehtivät valmistaa noita luokitukseen tarvittavan määrän. Mitään ihan uutta mallia ei kyllä tosiaan varmaan ehdi enää luokittelemaan. Siitä en sitten tiedä onko tuollainen möhkö paras mahdollinen valinta kun kaikilla muilla aihio on aika lähellä minimimittoja.
Leveyshän ei ole ongelma, koska nuo 2017 autot ovat leveitä joka tapauksessa, mutta miten akseliväli?
Tuo artikkeli jättää niin paljon tulkinnan varaa. Oikeastaan en jaksa olla yllättynyt mistään. Kaikki selvinnee parin kuukauden sisään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Leveyshän ei ole ongelma, koska nuo 2017 autot ovat leveitä joka tapauksessa, mutta miten akseliväli?
Lähinnä tuo pituus ja korkeus arveluttaa. Edelliset yhtä pitkät WRC-autot taitavat olla Mitsun Lancer ja Peugeotin 307 jota kuskitkin taisivat kritisoida aivan liian suureksi. Akseliväli siviilimallin C-HR:ssa näyttää olevan 2640 mm kun se esim. Polossa ja Fiestassa on parikymmentä senttiä ja Hyundaissa reilut kymmenen senttiä pienempi.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Lähinnä tuo pituus ja korkeus arveluttaa. Edelliset yhtä pitkät WRC-autot taitavat olla Mitsun Lancer ja Peugeotin 307 jota kuskitkin taisivat kritisoida aivan liian suureksi. Akseliväli siviilimallin C-HR:ssa näyttää olevan 2640 mm kun se esim. Polossa ja Fiestassa on parikymmentä senttiä ja Hyundaissa reilut kymmenen senttiä pienempi.
Varmaa on oikeastaan se, että Toyota Yaris Sedan se ei ole, se on nimittäin saman pituinen kuin C-HR.
C-HRn myynti alkaa tosiaan jo ennakkoon syyskuussa ja tuotanto on täysillä käynnissä Turkissa ollut keväästä alkaen. Esittelyautot on täällä loka/marrakuussa aikana. Ralli on kuitenkin markkinointia ja siinä mielessä C-HR olisi loistava valinta autoksi "tylsän" Yariksen sijaan. Se voiko sillä pärjätä niin on kysymysmerkki tolla akselivälillä. Korkeuden en usko olevan, ei se ollut Countrymaninkaan suhteen. Itse kyllä haluaisin Toyotan ottavan riskin ja valitsevan C-HRn. Jklässä sillä ei varmaan olisi merkitystä, mutta Monte ja hitaammat rallit vois olla vaikeita...
Se tais FIAn toive olla, et tulis vähän erilaisia autoja kun sääntöja avattiin. Let see...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tuntuu kuitenkin kummalliselta että malli vaihtuisi kun kaikki testit on tehty Yariksella. En tiedä pystyykö siirtämään jousituksen geometria ja aerodynamiikka toiseen malliin noin vain testaamatta.

Vaikka toi C-HR näyttää isolta, niin sen korkeus on itse asiassa pikkuisen matalampi kuin Yariksen (1500 mm / 1510 mm).

FC-R:n etuna olisi pitkä nokka joten jos moottori on vakiomallissa sijoitettu osittain etuakselin taakse, se olisi hyvää painonjakauman kannalta. Tietääkseni moottoria ei voi siirtää vapaasti joten sen pitäisi olla vakiomallissa jo etuakselin takana. Tai onko moottori pitkittäin? FC-R:n akseliväli on aika lähellä Yariksen akseliväliä (2480 mm / 2510 mm).

Ja sitten on CH-R:n ja FC-R:n valmistusmäärät. Tehdäänkö perusmallia vaadittavat 25 000 kpl? FC-R:n kohdalla ongelmana voisi myös olla sisämitat.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Tuntuu kuitenkin kummalliselta että malli vaihtuisi kun kaikki testit on tehty Yariksella. En tiedä pystyykö siirtämään jousituksen geometria ja aerodynamiikka toiseen malliin noin vain testaamatta.

Vaikka toi C-HR näyttää isolta, niin sen korkeus on itse asiassa pikkuisen matalampi kuin Yariksen (1500 mm / 1510 mm).

FC-R:n etuna olisi pitkä nokka joten jos moottori on vakiomallissa sijoitettu osittain etuakselin taakse, se olisi hyvää painonjakauman kannalta. Tietääkseni moottoria ei voi siirtää vapaasti joten sen pitäisi olla vakiomallissa jo etuakselin takana. Tai onko moottori pitkittäin? FC-R:n akseliväli on aika lähellä Yariksen akseliväliä (2480 mm / 2510 mm).

Ja sitten on CH-R:n ja FC-R:n valmistusmäärät. Tehdäänkö perusmallia vaadittavat 25 000 kpl? FC-R:n kohdalla ongelmana voisi myös olla sisämitat.
Se on C-HR tai Yaris. Ei noita marginaalimalleja kannata lähteä markkinoimaan. Tuo pieni kanankoppi-urheiluauto on vain tietyn ostajaryhmän auto.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Taitaa se moottori olla aika keskellä. Minäkään en usko että tätä malliperhettä pystytään valmistamaan 25 000 kpl vai onko jollain muulla parempi käsitys mikä on mahdollista tai ei.

”The full-fledged FR layout gives the engine a front midship location.”

http://newsroom.toyota.co.jp/en/detail/9737083/
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Toyota GT86 on luokiteltu R3 ryhmään joten S-FR voisi sittenkin olla mahdollista valmistaa 25 000 kpl. Löysin yhden nettisivun missä on poikkileikkauskuva S-FR:stä. Kuvassa moottori näyttäisi olevan poikittain etuakselin takana ja vaihdelaatikko pitkittäin. Vaikea sanoa onko tämä todellisuutta vai onko joku photoshoppailut omin päin.

http://jalopnik.com/the-toyota-s-fr-will-be-light-fun-and-cheaper-than-a-m-1736022132

 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Tuntuu kuitenkin kummalliselta että malli vaihtuisi kun kaikki testit on tehty Yariksella. En tiedä pystyykö siirtämään jousituksen geometria ja aerodynamiikka toiseen malliin noin vain testaamatta.

Vaikka toi C-HR näyttää isolta, niin sen korkeus on itse asiassa pikkuisen matalampi kuin Yariksen (1500 mm / 1510 mm).

FC-R:n etuna olisi pitkä nokka joten jos moottori on vakiomallissa sijoitettu osittain etuakselin taakse, se olisi hyvää painonjakauman kannalta. Tietääkseni moottoria ei voi siirtää vapaasti joten sen pitäisi olla vakiomallissa jo etuakselin takana. Tai onko moottori pitkittäin? FC-R:n akseliväli on aika lähellä Yariksen akseliväliä (2480 mm / 2510 mm).

Ja sitten on CH-R:n ja FC-R:n valmistusmäärät. Tehdäänkö perusmallia vaadittavat 25 000 kpl? FC-R:n kohdalla ongelmana voisi myös olla sisämitat.
Gazoo on ajellut rataa C-HR:ärrä jo keväällä tuotekehitysmielessä. Metka sattuma :cool: Yllättävän samoihin mitat osuu Yariksessa, ylityksissä tulee takkiin mutta ne pystyisi aerossa hyödyntämään. Eiköhän tuo moottori poikittain ole, bulkkikauraa tuulipukukansalle :wink:

Valmistusmääriä ei kannata murehtia, Toyotan kapasiteetti on toistakymmentä miljoonaa autoa vuodessa, yksin edellisessä tsunamissa meni satoja tuhansia.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Toyota C-HR on tällä hetkellä kiertueella eri kaupungeissa ja kävin eilen autoon itse tutustumassa.
Koon puolesta auto näytti aivan tarvittavan kompaktilta ralliautoksi. Takapenkki tilat olivat suorastaan tilavat, joten ainut este on tuo akseliväli ja en osaa sanoa onko se iso ongelma? Tai pystyykö sitä muuttamaan?

Toyota haluaa markkinoida itseään nykyään erilaisena ja dynaamisempana brändinä, joka tuottaa tunteita ja tuo C-HR on toinen uuden sukupolven aallon malli Priuksen jälkeen. Ihmettelen jos Yariksella tulevat ralliin, se ei olisi parasta markkinointia tähän hetkeen. Euroopassahan viime vuonna puolet myydyistä autoista oli näitä citymaastureita, joten se on se markkina mihin kannattaa panostaa ja siellä Toyotalla ollut paha vajaus ennen C-HRää. Katselin noita Toyotan testejä, voisiko tuossa testimuulissa olla pidennetty akseliväli vai "haaveilenko" vain?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Toyota C-HR on tällä hetkellä kiertueella eri kaupungeissa ja kävin eilen autoon itse tutustumassa.
Koon puolesta auto näytti aivan tarvittavan kompaktilta ralliautoksi. Takapenkki tilat olivat suorastaan tilavat, joten ainut este on tuo akseliväli ja en osaa sanoa onko se iso ongelma? Tai pystyykö sitä muuttamaan?
...
Katselin noita Toyotan testejä, voisiko tuossa testimuulissa olla pidennetty akseliväli vai "haaveilenko" vain?
Kolme senttiä akselivälissä on eroa, muistaakseni vielä niin että Yaris olisi pidempi. Jostain kumman syystä Yaris WRC:lle ei ole akseliväliä ilmoitettu ;)
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
909
Kolme senttiä akselivälissä on eroa, muistaakseni vielä niin että Yaris olisi pidempi. Jostain kumman syystä Yaris WRC:lle ei ole akseliväliä ilmoitettu ;)
Toi akselivälin ilmoittama jättäminen kuulostaa hyvältä. :thumbup:
Katsoin vielä akselivälit niin kyllä C-HRssä on itseasiassa 13 cm pitempi akseliväli 2640 vs 2510.
i20 akseliväli on 2570 eli onko tuo akseliväli loppupelissä ratkaiseva juttu.
Odotellaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Hännisen ja Lapin varmistuminen TGR:n ensi vuoden kisakuljettajiksi oli ilmeisesti ankka. Toki heidän nimensä Tommin listalla on, mutta mitään sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Ja nimien kanssa tultanee ulos vasta kauden päätyttyä. Sen verran Mäkinen kuitenkin kertoi, että mainitun ja spekuleeratun kaksikon lisäksi listalla on Suninen, Neuville, pari vähemmän nimekästä "brittiä" (Evans? ja Breen? ???) sekä pari ranskalaista (Camilli? Gilbert? Loubet? Bonato? ???).
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Hännisen ja Lapin varmistuminen TGR:n ensi vuoden kisakuljettajiksi oli ilmeisesti ankka. Toki heidän nimensä Tommin listalla on, mutta mitään sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Ja nimien kanssa tultanee ulos vasta kauden päätyttyä. Sen verran Mäkinen kuitenkin kertoi, että mainitun ja spekuleeratun kaksikon lisäksi listalla on Suninen, Neuville, pari vähemmän nimekästä "brittiä" (Evans? ja Breen? ???) sekä pari ranskalaista (Camilli? Gilbert? Loubet? Bonato? ???).
Toinen vaihtoehto on se, että Lapilla ja Hännisellä on jo sopimus ensi kaudesta Toyotan kanssa, mutta Mäkinen ei voi niiden olemassaoloa myöntää ennen niiden virallista julkistamista ja siksi hänen on pakko julkisuudessa väittää, että sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Lappi oli myös facebookkin laittanut, että nyt keskitytään voittamaan Skodalla kuden loput kisat ja tulevista vuosista ilmoittaa sitten tiimi. Ei kieltänyt mitään.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Aika jännä, että Yleltä pääsee tuollainen uutinen, jonka todenperäisyyttä voimme vain arvailla. Eipä tässä osaa varauksetta suhtautua mihinkään uutiseen, tuli se keltä tahansa.
Hänninen tosin päivitti samana päivänä facebookiin uuden kansikuvan, jossa Yaris WRC. Edeltävä päivitys lienee viime vuoden Neste rallista.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Hänninen tosin päivitti samana päivänä facebookiin uuden kansikuvan, jossa Yaris WRC.
Ihme huopaaja tuo Mäkinen, kun toukokuussa(kohan?) oli ehdottomasti sitä mieltä, että Hänninen on Toyotan kuski satavarmasti kaudella 2017..
Olisiko ollut jopa Ylellä tuokin haastattelu..

Onhan se varmasti Hänninen se "ensimmäinen" kuski ja toisen uskon kyllä olevan Lappi, vaikkei kukaan tunnustakaan. :thumbup:
Kolmatta autoa saattaisi ajella Neuville..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihme huopaaja tuo Mäkinen, kun toukokuussa(kohan?) oli ehdottomasti sitä mieltä, että Hänninen on Toyotan kuski satavarmasti kaudella 2017..
Olisiko ollut jopa Ylellä tuokin haastattelu..

Onhan se varmasti Hänninen se "ensimmäinen" kuski ja toisen uskon kyllä olevan Lappi, vaikkei kukaan tunnustakaan. :thumbup:
Kolmatta autoa saattaisi ajella Neuville..
Neuville ei tietääkseni ole tarttunut Mäkisen tarjoamaan täkyyn. Ei ole luottoa siihen, että Toyotalla kykenisi ajamaan voitoista tai edes hyvistä sijoituksista. Myöskään Titanac ei ole lämmennyt Mäkisen kosiskeluille, koska on osoittanut että Fordillakin ehtii voittotaisteluun ainakin joissain ralleissa.

Mäkisen on tyytyminen ns. 2-ketjun starboihin. Veikkaan että Lappi on toinen vakikuskeista, toinen voisi olla esim. Breen ja Hänninen ajaisi muutaman rallin testihommeleiden ohella 3. autossa jonkun lupaavan ranskanpullan kanssa.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Myöskään Titanac ei ole lämmennyt Mäkisen kosiskeluille, koska on osoittanut että Fordillakin ehtii voittotaisteluun ainakin joissain ralleissa.
Miten voisikaan olla kun on ollut kiinnitetty muualle jo aikapäiviä sitten? Tietysti rahallahan siitäkin selviää.
 
Ylös