Toyota Gazoo Racing

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2502
Tällaista uutista en vielä muualta löytänytkään ja lähde on niinkin luotettava kuin keltainen lehdistö mutta mikäli tosiaan on näin niin tämä voi olla taas yksi positiivinen tekijä lisää Tänakin mahdollisessa Toyotalle siirtymisessä?

http://www.is.fi/ralli/art-2000005327675.html

Toyota on siirtämässä merkittävän osan toiminnastaan Suomenlahden eteläpuolelle Viroon.
Rallin sisäpiireistä kantautuu mielenkiintoisia tietoja. MM-sarjassa debyyttikaudellaan mainiosti onnistuneessa Toyota Gazoo Racingissa suunnitellaan merkittävää uudistusta.

Japanilais-suomalainen WRC-talli on Ilta-Sanomien tietojen mukaan siirtämässä toimintansa Viroon verotussyistä.

Tällä hetkellä Toyotan pääpaikka sijaitsee Jyväskylän kupeessa Puuppolassa, josta sen tallipäällikkö Tommi Mäkinen on kotoisin. Kuluvan kauden MM-sarjassa nähty Toyota Yaris rakennettiin vuoden 2016 aikana Puuppolassa.

Tommi Mäkinen, onko Toyota siirtämässä rallitoimintansa Viroon?

– Kyllä meillä sellaisia suunnitelmia on, rallin nelinkertainen maailmanmestari vahvistaa.

Milloin tämä tapahtuu?

– Viron tukikohtamme on tarkoitus olla käyttövalmis ensi vuonna. Aivan tarkkaa ajankohtaa en pysty sanomaan mutta varmasti hyvissä ajoin, Mäkinen kertoo.

Kevyempi verotus

Virossa yritysverotus on tuntuvasti kevyempää kuin Suomessa.

MM-tallin pyörittäminen on tunnetusti erittäin kallista. Kuvaavaa on, että pelkästään yksi takaspoileri maksaa useita kymppitonneja.

Tallipäällikkö Mäkinen kuitenkin sanoo, että muut tekijät painaisivat päätöksessä enemmän.

– Tässä ei ole oikeastaan kysymys verotuksellisista asioista. Tämä on ylipäätään sen luonteinen projekti, ettei meidän tarvitse miettiä asioita tuosta näkökulmasta, Mäkinen linjaa.

– Syyt ovat ennen kaikkea logistiikkaan liittyviä. Tallimme on paljon helpompi operoida Virosta kuin Keski-Suomesta käsin eri puolille Eurooppaa, oikeastaan mihin päin maailmaa tahansa.

– Jos yksittäistä MM-osakilpailua ajatellaan, säästämme tavaroiden edestakaisessa kuljetuksessa ajallisesti yhden vuorokauden suuntaansa. Se auttaa paljon.

Tommi Mäkinen aikoo jatkossa operoida rallitalliaan kahdesta paikasta.
Tommi Mäkinen aikoo jatkossa operoida rallitalliaan kahdesta paikasta. (KUVA: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva)
Puuppolassa ja Virossa

Mäkisen mukaan Toyota ei silti ole luopumassa Puuppolan toimipisteestään. Toyotan MM-projektia varten Puuppolaan on rakennettu huippuluokan ralliolot.

– Puuppolan on tarkoitus pysyä jatkossakin tiimimme pääpaikkana. Tarvitsemme kuitenkin sen rinnalle Viron tukikohdan – ja siis juuri logistisista syistä, Mäkinen ruotii.

– Kuluvan kauden aikana on tullut esiin tilanteita, jolloin tärkeää tavaraamme on jäänyt matkan varrelle, ja niiden saaminen Puuppolaan on kestänyt odotettua pitempään.

– En nyt puhu niinkään ralliautoista, koska iso osa kilpailukalustosta siirtyy heti kisan jälkeen seuraavalle osakilpailupaikalle, vaan muutakin oleellista tavaraa riittää paljon.

Toyotan ykköskuski Jari-Matti Latvala on MM-sarjassa tällä hetkellä neljäntenä viiden pisteen päässä kolmantena olevasta Fordin Ott Tänakista.

Kahdessa viime kisassa Latvala on joutunut keskeyttämään kärkipaikalta tekniikkamurheiden vuoksi, ja samalla ero MM-sarjaa tasapistein johtaviin Hyundain Thierry Neuvilleen ja Fordin Sebastien Ogieriin on kasvanut jo lähes tavoittamattomaan 46 pisteeseen.

Viimeksi MM-rallia ajettiin Jyväskylässä heinäkuun lopussa, ja silloin Toyotan Esapekka Lappi kaahasi ykköseksi ja Juho Hänninen kolmanneksi.

Seuraava MM-ralli ajetaan tulevana viikonloppuna Saksassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Olipa harhaanjohtava otsikko "Toyotan rallitalli jättää Suomen – uusi kotipaikka Virossa", kun kerran pääpaikka pysyy Puuppolassa. Ja sillähän varmistetaan, että Jyväskylän seudun teillä saa testata mielin määrin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Se on sitä keltaisen lehdistön klikkien kerjäämistä. Minä ainakin uskon Mäkisen logistiikkapuheita. Jos tavaraa on Suomen ja Keski-Euroopan välillä viety meriteitse, yhden merimatkan pois leikkaamalla Viron tukikohdan rakentamiseen liittyvät kustannukset kuoletttuvat melko nopeasti.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Aikamoista kohua. Eikös siellä ole jo ainakin vuoden ollut jonkinlainen tukikohta kun nuotitusautot ja ulkomailla testiautot on Viron kilvissä. :rolleyes:
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Looginen päätös Gazoo Racingilta logistiikan kannalta, Virosta / Viroon on lyhyempi matka Keski-Euroopasta. Pääpaikka on ja pysyy jokatapauksessa Suomessa.

Tietääkseni Gazoo Racingilla ollut Virossa jo aiemminkin jonkinlaista toimintaa, kuten @henrizio yllä mainitsikin.
He testasivat mm. Puolan ralliin Virossa. Tähän pakettiin soveltuisi siis Ott Tänak paremmin kuin hyvin ensi kaudelle. Nämä huhut ovat tulleet vastaan lähes jokaisesta lähteestä ja yleensä ei savua ilman tulta..
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Hyundai janoaa taas takaisin keulille koti-rallissaan Saksassa, onhan sinne heillä toki heittää tuleen hyvä auto (hönkää on nykyisen i20 Coupe WRC:n koneessa, tuon aisti Jyskälässäkin kulusta, äänestä ja paukkeesta).. & kovat asfalttitykit Neuville & vanha espanjalainen sotaratsu Sordo. Korean ylpeyden rallitoimintojen päämaja sijaitsee Alzenausssa, samoilla seuduin asuu tuttavia.

Rheinlandin -viinitarhojen keskeltä odotetaan siis kovia tuloksia, voittoa. Riesling virtaisi jälleen takuulla! http://www.urheiluuutiset.com/hyundai-janoaa-kotirallissaan-paluuta-karkeen-neuville-uuden-tilanteen-edessa-saksa-on-ollut-hyva-kilpailu-meille/
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Olipahan taas otsikko :D Eiköhän Tommille jää ainakin toimisto Suomeen, niin voidaan puhua edelleen suomalaisesta tallista. (Niinkuin Red Bull formuloissa - tehdas Englannissa, mutta palkintopallilla soi Itävallan hymni)

Fiksultahan tuo muuten kuulostaa jos kerran jää enemmän fyrkkaa auton kehitykseen ja tulee ajansäästöä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Olipahan taas otsikko :D Eiköhän Tommille jää ainakin toimisto Suomeen, niin voidaan puhua edelleen suomalaisesta tallista. (Niinkuin Red Bull formuloissa - tehdas Englannissa, mutta palkintopallilla soi Itävallan hymni)

Fiksultahan tuo muuten kuulostaa jos kerran jää enemmän fyrkkaa auton kehitykseen ja tulee ajansäästöä.
Jää toki. Ja ranchin osalta Tommi maksaa jatkossakin kiinteistö- yms. verot Suomeen, mutta TGR:n varsinaisen liiketoiminnan osalta systeemit - ja sen myötä veronmaksu - siirtyvät Eestiin. Toisaalta ihan viksu veto koska onhan Suomi aivan saatanan kallis maa asua ja yrittää mm. Eestiin verraten. Kansantalouden kannalta ei ole positiivista, että tällaiset(kin) firmat karistavat Suomen tomut jaloistaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tässä vielä toinen selvennys:

https://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/karkaavatko-toyotan-tyopaikat-viroon-makinen-puuppola-pysyy-paapaikkana/6538092#gs.24don2A

- Meillä on Virossa projekti meneillään, mutta pääpaikka tulee tulevaisuudessakin olemaan siellä missä se nyt on. Autot suunnitellaan ja tehdään edelleen Suomessa, Mäkinen kertoi STT:lle.

---

- Meillä on viisitoista rekkaa ja yhdeksän nuotitus/harjoitusautoa, joita ei kannata joka kerta kuljettaa Puuppolaan. Jatkossa sitten katsotaan, voisiko mahdollisesti joitain huoltotoimenpiteitäkin tehdä Virossa, Mäkinen jatkaa.

- Puuppolaan on tehty hyvät olosuhteet suunnitteluun ja autonrakentamiseen.

Jyväskylän kaupunki on ollut tietoinen Toyotan hankkeesta perustaa toinen toimipaikka Viroon.

- Tämä oli meillä tiedossa, että Toyotan logistiikkaa ollaan siirtämässä Viroon. Tiesimme myös sen, että suunnittelu ja tuotekehitys säilyvät Puuppolassa, Jyväskylän kaupungin hankejohtaja Anne Sandelin sanoo.

Merkittävä työnantaja

Toyotan rallitalli on Keski-Suomessa merkittävä työnantaja, ja sen palveluksessa työskentelee yli sata ihmistä.

- Osa käy töissä maailmalta, ja tietysti riippuu aina ajankohdasta, paljonko väkeä on töissä pääpaikassamme, Mäkinen avaa isohkon yrityksen toimintaa.

- Ralli on osa jyväskyläläistä ja keskisuomalaista identiteettiä, ja olemme ylpeitä, että Mäkinen on saanut tallin tänne. Talli on iso työpaikka ja hyödyntää alueen teknologiaosaamista. Pidämme mielellämme toiminnan täällä, Jyväskylän kaupungin hankejohtaja Sandelin kertoo.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mäkinen on kyllä mediassa tehnyt hyvän level upin karismaattisen tallipäällikön rooliin. Lausunnot, esiintyminen ja ote on nykyään terävää ja jämptiä, oheen on tainnut ilmestyä pysyvästi arskat ja haba :D Poissaololla loistaa takavuosien juroilu ja tuumailevat Rovis-Häkä-rallienglanti vastaukset toimittajien tyhmiin kysymyksiin. Jotenkin alkaa miltei tulla Alenmainen vaikutelma :doubtful:
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Tämäpä piristävä uutinen Suomalaiselle yhteiskunnalle, kun maailman suurimmman autonvalmistajan moottoriurheilun pyöritys on liian kallista. tämä varmaa vetää lisää yrityksiä sijoittamaan Suomeen.:thumbdown Eikö lentokoneet lennä enää Tikkakoskelle?
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
– Tässä ei ole oikeastaan kysymys verotuksellisista asioista. Tämä on ylipäätään sen luonteinen projekti, ettei meidän tarvitse miettiä asioita tuosta näkökulmasta, Mäkinen linjaa.
Niin tuskin se talli voittoa tekee.

Eikö lentokoneet lennä enää Tikkakoskelle?
Kyllä ne varmaankin lentää, mut rekat harvemmin lentää.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Niin tuskin se talli voittoa tekee..
Autourheilussa autonvalmistaja / tallihan ei tee suoranaisesti voittoa, kysehän on lähinnä siitä paljonko ollaan valmiita suhteessa panostamaan / sijoittamaan, että saadaan automerkille menestystä & näkyvyyttä ja tätä kautta kasvatettua myyntitulosta.

Toyota maailman suurimpana autonvalmistajana ei varmaankaan ihan köyhä ja kipeä ole, mutta kyllähän maksaja ilman muuta haluaa kulunsa niin minimiin kuin mahdollista. Logistiikan nopeuttamisen ja kustannusten kannalta ei ole järkeä kuljettaa suurta määrää rekka-arsenaalia jatkuvasti Suomeen saakka kun iso osa rallin mm- sarja kisoista ajetaan Keski- ja Etelä -Euroopassa, välivarasto lähempänä on järkevä ratkaisu. Yaris WRC:n suunnittelu & valmistus pysyy Suomessa ja huolto (purku & uudelleenkasaus) varmasti pääosin.

Toyota poltti paljon F1:een rahaa kaudet 2002-2009 ilman mainittavampaa menestystä ja yhtiön johto varmaankin tuolloin katsoi, että saatu markkinahyöty ei ollut lähimainkaan sen kokoluokan satsauksien arvoinen, mitä F1 -projekti jatkuvasti nieli. Esim. 2008 kaudella Toyotan budjetti formuloissa oli koko sarjan suurin, noin 327 milj. euroa. Kuskitkaan ei olleet huonoimmasta päästä: Mika Salo, Allan McNish, Olivier Panis, Cristiano da Matta, Jarno Trulli, Ricardo Zonta, Ralf Schumacher, Timo Glock, Kamui Kobayashi, mutta menestystä ei tullut kovista satsauksista huolimatta.

Rallin mm -sarjan kiertäminen ei vaadi vastaavan kokoluokan rahallisia satsauksia ja uskon että Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing on jo nyt kahdella osakilpailuvoitolla vastannut yhtiön omistajien & johdon odotuksiin tulokaskautensa osalta. Anyway, Paviljongin huollossa musta-lasiset japanilaiset valvoivat taustalla hyvin tarkkaan mitä tapahtui, sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Autourheilussa autonvalmistaja / tallihan ei tee suoranaisesti voittoa, kysehän on lähinnä siitä paljonko ollaan valmiita suhteessa panostamaan / sijoittamaan, että saadaan automerkille menestystä & näkyvyyttä ja tätä kautta kasvatettua myyntitulosta.
Sitä just meinasin, että Viroon kaiketi siirrytään erilaisen yritysverotuksen takia, mutta voitoistahan sitä maksetaan eli Mäkisen selitys on ihan uskottava.

Mitä mahtaa Toyotan moottoriurheilukuvioihin vaikuttaa, että ovat jäämässä yksin WEC:n pääluokkaan ja koko sarjan tulevaisuus arvoitus. Meinaan että jos ratapuolelta vapautuu tiloja ja henkilökuntaa niin siirtävätköhän rallitallin Saksaan (vai missä ne protot kootaan)?
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Lehtisen lähdössä ei mitään draamaa, mutta jotain erimielisyyksiäkin taustalla on.

https://yle.fi/urheilu/3-9780825

Tommi Mäkisen luottomies perusteli lähtöään tallista

Ovet paukkuen Jarmo Lehtinen ei Toyotalta lähde, vaan mies sulatteli asioita hyvän tovin ennen kuin halusi julkistaa aikeensa.

Toyotalla urheilutoimenjohtajana työskennellyt Jarmo Lehtinen ruoti päätöksensä kaikessa rauhassa. Mies haluaa jatkaa yhä rallin parissa, mutta raamit työlle tulee jatkossa kotijoukoilta.

Lehtinen, 48, jättää pestinsä Toyota Gazoo Racingissa tulevan viikonlopun Saksan MM-rallin jälkeen.

Ennen rallin alkua lahtelainen avasi syitä rallimaailmaa ravisuttaneeseen päätökseensä.

- Elämässä on "twist and turns", ja nyt oli "time to move on", Lehtinen naurahtaa Yle Urheilulle.

Ovet paukkuen Lehtinen ei tiimistä lähde, vaan mittavan uran kartanlukijana ja sittemmin urheilutoimenjohtajana tehnyt mies sulatteli asioita hyvän tovin ennen kuin halusi julkistaa aikeensa.

- Päätös syntyi pitkän ajan kuluessa, ei se ollut mikään yön yli juttu. Siihen on monia syitä. Meillä oli joitain eri näkemyksiä siitä, mihin suuntaan tiimiä pitäisi viedä, sekä omasta roolistani. Ei mitään dramaattista kuitenkaan. Syyt kääntyvät pitkälti henkilökohtaiselle puolelle.

Lehtinen liittyi rakenteilla olevaan tiimiin jo kesällä 2015 ja on siitä lähtien kantanut suuren vastuun kilpailukykyisen joukkueen kasaamisesta.

- Aika monta aamua olen tässä sportissa ollut mukana. Nämä kaksi ja puoli vuotta ovat vaatineet niin paljon töitä, että se ei hirveitä hankauksia tarvitse, että rupeaa ärsyttämään.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kertaus on opintojen äiti, vaikka media kohkaa tutulla tyylillään..Toyotan rallitallin ydin ja pääkonttori säilyvät Puuppolassa – Tallinnassa tukena logistiikkakeskus https://yle.fi/urheilu/3-9779406

"Saksan MM-rallin kilpailukeskukseen keskiviikkona lennähtänyt Mäkinen vakuuttaa, että Toyota Gazoo Racing ei ole muuttanut strategiaansa.

– Kyllä nyt on enempi uutisoitu sen näköisessä valossa, että on saatu hyvä uutinen aikaiseksi. Ei meillä mitään muutoksia ole tapahtunut. Suunnitelma on sama kuin tähänkin asti eli Puuppolassa on WRC-autot tehty ja tehdään jatkossakin ja päätoiminta tulee pysymään Puuppolassa jatkossakin, kertoi Mäkinen Yle Jyväskylälle.

MM-sarjassa operoivalla rallitallilla on kilpa-autojen ohella runsaasti oheistoimintaa ja isoja kuljetusoperaatioita. Tästä syystä Mäkinen on perustanut Tallinnaan logistisen toimipisteen.

– Katsotaan kaikki sellainen mitä ei ole välttämätöntä aina palauttaa kotiin ja voidaan hoitaa tien päällä, perustelee tallipäällikkö.

Jyväskylän Puuppolassa säilyy siis Toyota Gazoo Racingin rallitaliin pääkonttori, tuotekehitys, ydintoiminnot ja varsinaisten WRC-autojen rakentaminen kilpailuihin. Tallinnan tukikohdasta maailmalle singahtelevat eri kisoihin muun muassa nuotitusautot ja joka ralliin erikseen rakennettavat suuret huoltorakennelmat.

Huolto ehkä jatkossa pyörien päällä

Tommi Mäkinen myöntää, että tulevaisuudessa katsotaan onko jossain vaiheessa mahdollista ralliautojen huoltaminen matkan varrella. Tällöin autoja ei kuljetettaisi rekalla edestakaisin Puuppolaan huollettavaksi.

– Saataisiin logistista säästöä, mutta tämä on vasta suunnittelun alla.

Tallinnan yksiköllä ei ole Mäkisen mukaan henkilöstövaikutuksia Puuppolan toimintaan. Tallinnassa on ollut toimintaa jo jonkin aikaa ja työntekijät siellä ovat pääosin virolaisia.

– Meidän toimintahan on sellaista, että porukka kulkee koko ajan maailmalla ja ollaan reissun päällä. Tallinna ei tule isosti vaikuttamaan Puuppolaan millään muotoa, vakuuttaa Mäkinen.

R5-autojen tuotannon aloittaminen vielä auki

Tulevaisuudessa Toyota Gazoo Racingin suunnitelmissa on aloittaa R5-sarjan ralliautojen tuotekehitys yksityistalleille. Tämä ajankohta on Mäkisen mukaan vielä täysin auki.

Viikonlopun Saksan MM-ralliin Toyota on valmistautunut ahkerasti viime viikolla pohjana vahva menestys Jyväskylän MM-rallissa heinäkuun lopulla. Paikanpäälle keskiviikkona lennähtänyt Mäkinen on tyytyväinen, kun aurinko alkoi paistaa epävakaisen jakson jälkeen.

– Jos Saksan rallissa on epävakainen keli niin se on erittäin vaikea kilpailu. Asfalttia on ja välillä liukasta. Ajetaan viinitarhoissa ja kapeilla teillä, missä aika paljon leikellään teitä. Välillä ollaan metsissä puiden alla ja jos sattuu huono keli niin tiet ovat osin kyllä aika liukkaita, kuvailee Mäkinen."
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sitä just meinasin, että Viroon kaiketi siirrytään erilaisen yritysverotuksen takia, mutta voitoistahan sitä maksetaan eli Mäkisen selitys on ihan uskottava.

Mitä mahtaa Toyotan moottoriurheilukuvioihin vaikuttaa, että ovat jäämässä yksin WEC:n pääluokkaan ja koko sarjan tulevaisuus arvoitus. Meinaan että jos ratapuolelta vapautuu tiloja ja henkilökuntaa niin siirtävätköhän rallitallin Saksaan (vai missä ne protot kootaan)?
Kyllä se varmaan sinne Kölniin (TMG) olisi nytkin mahtunut jos niin olisi haluttu. Ennen kuin Mäkisestä edes huhuttiin, niin TMG:hän teki omaa WRC-autoa (tässä vaiheessa 2017 säännöt eivät olleet vielä selvät). Nythän TMG:n osuus tästä projektista on ilmeisesti moottori/voimansiirto.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä se varmaan sinne Kölniin (TMG) olisi nytkin mahtunut jos niin olisi haluttu. Ennen kuin Mäkisestä edes huhuttiin, niin TMG:hän teki omaa WRC-autoa (tässä vaiheessa 2017 säännöt eivät olleet vielä selvät). Nythän TMG:n osuus tästä projektista on ilmeisesti moottori/voimansiirto.
Jokos ne ECU-himmelit oli kaikille samat ja FIA:n jonkun luottotoimittajan käsialaa? Jos ei, niin luulisi että TGR vaihtaa pikimmiten alihankintansa johonkin toiseen firmaan ettei enää käy niinkuin JM:lle Ounissa.
 
Ylös