Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Toyota F1-tiimi on ollut nyt useamman vuoden mukana F1 mm-sarjassa. Mika Salo siirtyi aikanaan kisakuljettajan tehtävistä Toyotan testikuljettajaksi ennen tallin virallista osallistumista mm-sarjaan. Kun Mika Salo ohjasti uuden F1-tallin auton pisteille sen ensimmäisessä GP:ssä Australiassa 2002, niin kaikki näytti hyvältä ja tulevaisuus menestyksekkäältä.
Mutta toisin on käynyt. Talli on ollut budjetiltaan sarjan suurimpia jo vuosikaudet, mutta se suurin, eli voitto, puuttuu vieläkin. Kausi 2005 oli Toyota-tallin kaikkien aikojen menestyksekkäin, sillä kaikkien aikojen 6:sta podium-sijoituksesta 5 saavutettiin juuri kaudella 2005.
Toyotan F1-historiaa kuvastaa sana ailahtelevaisuus. Vaikkakin aika-ajoissa on päästy useinkin 10 parhaan joukkoon, niin kisavauhti on usein kateissa. Myös luotettavuudessa on ollut ajoittain pahojakin ongelmia.
Miksi tälläinen pohdinta nyt joulukuussa 2007? Puhtaasti siksi, että Heikki Kovalainen on vailla tallipaikkaa Renault-potkujen jälkeen ja Toyotaa on tarjottu yhdeksi vaihtoehdoksi Kovalaiselle. Itse asiassa Jarno Trullin syrjäyttäminen kisakuljettajan paikalta lienee Heikki Kovalaisen oljenkorsi pysyä kisakuljettajana F1-sarjassa.
Voi olla, että Toyota tarjoaa näennäisesti pitkää sopimusta, mutta kun menestystä ei tule, niin talli on tarvittaessa valmis siirtämään hyvänkin kuljettajan pois organisaatiostaan. Onkohan tämä Toyota nyt kuitenkaan ollenkaan hyvä vaihto ehto Heikki Kovalaiselle? Kisainsinööri Ossi Oikarinenkin halusi mieluummin siirtyä BMW:n organisaatioon, kuin jatkaa Toyotan kanssa rämpimistä.
Mutta toisin on käynyt. Talli on ollut budjetiltaan sarjan suurimpia jo vuosikaudet, mutta se suurin, eli voitto, puuttuu vieläkin. Kausi 2005 oli Toyota-tallin kaikkien aikojen menestyksekkäin, sillä kaikkien aikojen 6:sta podium-sijoituksesta 5 saavutettiin juuri kaudella 2005.
Toyotan F1-historiaa kuvastaa sana ailahtelevaisuus. Vaikkakin aika-ajoissa on päästy useinkin 10 parhaan joukkoon, niin kisavauhti on usein kateissa. Myös luotettavuudessa on ollut ajoittain pahojakin ongelmia.
Miksi tälläinen pohdinta nyt joulukuussa 2007? Puhtaasti siksi, että Heikki Kovalainen on vailla tallipaikkaa Renault-potkujen jälkeen ja Toyotaa on tarjottu yhdeksi vaihtoehdoksi Kovalaiselle. Itse asiassa Jarno Trullin syrjäyttäminen kisakuljettajan paikalta lienee Heikki Kovalaisen oljenkorsi pysyä kisakuljettajana F1-sarjassa.
Voi olla, että Toyota tarjoaa näennäisesti pitkää sopimusta, mutta kun menestystä ei tule, niin talli on tarvittaessa valmis siirtämään hyvänkin kuljettajan pois organisaatiostaan. Onkohan tämä Toyota nyt kuitenkaan ollenkaan hyvä vaihto ehto Heikki Kovalaiselle? Kisainsinööri Ossi Oikarinenkin halusi mieluummin siirtyä BMW:n organisaatioon, kuin jatkaa Toyotan kanssa rämpimistä.