Toyotan menestys F1-sarjassa

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Toyota F1-tiimi on ollut nyt useamman vuoden mukana F1 mm-sarjassa. Mika Salo siirtyi aikanaan kisakuljettajan tehtävistä Toyotan testikuljettajaksi ennen tallin virallista osallistumista mm-sarjaan. Kun Mika Salo ohjasti uuden F1-tallin auton pisteille sen ensimmäisessä GP:ssä Australiassa 2002, niin kaikki näytti hyvältä ja tulevaisuus menestyksekkäältä.

Mutta toisin on käynyt. Talli on ollut budjetiltaan sarjan suurimpia jo vuosikaudet, mutta se suurin, eli voitto, puuttuu vieläkin. Kausi 2005 oli Toyota-tallin kaikkien aikojen menestyksekkäin, sillä kaikkien aikojen 6:sta podium-sijoituksesta 5 saavutettiin juuri kaudella 2005.

Toyotan F1-historiaa kuvastaa sana ailahtelevaisuus. Vaikkakin aika-ajoissa on päästy useinkin 10 parhaan joukkoon, niin kisavauhti on usein kateissa. Myös luotettavuudessa on ollut ajoittain pahojakin ongelmia.

Miksi tälläinen pohdinta nyt joulukuussa 2007? Puhtaasti siksi, että Heikki Kovalainen on vailla tallipaikkaa Renault-potkujen jälkeen ja Toyotaa on tarjottu yhdeksi vaihtoehdoksi Kovalaiselle. Itse asiassa Jarno Trullin syrjäyttäminen kisakuljettajan paikalta lienee Heikki Kovalaisen oljenkorsi pysyä kisakuljettajana F1-sarjassa.

Voi olla, että Toyota tarjoaa näennäisesti pitkää sopimusta, mutta kun menestystä ei tule, niin talli on tarvittaessa valmis siirtämään hyvänkin kuljettajan pois organisaatiostaan. Onkohan tämä Toyota nyt kuitenkaan ollenkaan hyvä vaihto ehto Heikki Kovalaiselle? Kisainsinööri Ossi Oikarinenkin halusi mieluummin siirtyä BMW:n organisaatioon, kuin jatkaa Toyotan kanssa rämpimistä. :(
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toyotalla tuntuu olevan, että aina ensimmäisenä ollaan kuljettajia vaihtamassa, vaikka auto kokenut ensimmäisen kauden jälkeen muutoksia lähinnä punaisen&valkoisen värin sommittelussa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kummallista on Toyotan meno ollut, johdossa vika sanoisin. Todella kummallista on myös jos potkivat tallin luottokuskin, joka kuitenkin juuri mainitsemallasi kaudella 2005 toi tallille sen ensimmäisen paalun ja kaksi kakkostilaa. Sekä seuraavana vuonna oli lähellä tuoda Monacosta sen tallin ensimmäisen voiton kaluston petettyä loppukierroksilla. Itseasiassa kaudella 2005 talli oli periaatteessa samalla tasolla mitä Renault tällä kaudella. Onko se sitten hyvä, ei oikeastaan mutta 4 sija mm-taulukossa on kohtuu sijoitus.

Kuskista ei ole noina vuosina ollut kiinni vaan auto on yksinkertaisesti liian epäluotettava ja huono. Toyota ei osaa muuntua tarpeeksi nopeasti tulleisiin muutoksiin ja näin jää aina jalkoihin kun tulee jotain uusia sääntöjä. Toki siellä tehdään myös naurettavia ratkaisuja, kuten potkitaan pääsuunnittelija pois tai kuskit vaihtoon. Vaikka varsinaiset syyt löytyvät muualta. Japanilaisilla on omituinen yrityshierarkia ja siitä joutuu koko tiimi kärsimään.

Tekisivät kuten Honda, jolla on kokemusta aikaisemmilta vuosilta pelkkänä moottoritoimittajana. Kun näyttää siltä että sen homman Toyota kuitenkin enemmän tai vähemmän hallitsee. Tai palkkaisivat jonkun oikean ammattilaisen puikkoihin, kuten Ross Hondalle. Tietty eihän se aina niin helppoa ole. Täällä on helppo huudella ;)

Joka tapauksessa Heikki ei toisi talliin mitään mitä Trulli ei hallitsisi, päinvastoin. Enää ei tulisi edes sitä aika-ajo menestystä :nope:
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Misa1 sanoi:
Tekisivät kuten Honda, jolla on kokemusta aikaisemmilta vuosilta pelkkänä moottoritoimittajana. Kun näyttää siltä että sen homman Toyota kuitenkin enemmän tai vähemmän hallitsee.
Yhteistyö Williamsin kanssa luulisi olevan paljon kustannustehokkaampaa ja parempia tuloksia aikaansaavaa kuin nykyinen rahanpoltto Toyotalla ja Williamsilla samaan aikaan oleva vähävaraisuus.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
-sukulainen on japanissa,tokiossa ison firman palkka listoilla,kertoi että firmojen johtaminen poikkeaa eurooppalaisista kuin yö ja päivä,kankeeta on...oisko osa syy siinä.tappiota ei haluta myöntää ja ulkopuolista,pätevää apua ei oikeen haluta ottaa vastaan,vaan yritetään vääntää ihan ite vaikkei juuri onnistumia tulekaan...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hondalla ollaan kuitenkin tajuttu palkata ammattilainen puikkoihin vaikka sama maa on noin niinku omistussuhteiden ja nimen puolesta olemassa.

Kyllä ne japanilaisetkin osaa jos haluaa. Toki voi olla, että juuri Toyotalla nämä kirveellä kiveen hakatut vanhanaikaiset samurai/harakiri ajat elää niin syvällä, ettei ole mitään toivoa edes paremmasta :nope:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Misa1 sanoi:
Hondalla ollaan kuitenkin tajuttu palkata ammattilainen puikkoihin vaikka sama maa on noin niinku omistussuhteiden ja nimen puolesta olemassa.

Kyllä ne japanilaisetkin osaa jos haluaa. Toki voi olla, että juuri Toyotalla nämä kirveellä kiveen hakatut vanhanaikaiset samurai/harakiri ajat elää niin syvällä, ettei ole mitään toivoa edes paremmasta :nope:

Hankalaahan tuo on ollut ja vain yksi "menestyksekäs" kausi takana. Täytyy muistaa että ilman indyn kisaa (??) olisi Toyota ollut 3 vuonna 2005. (Ferrari vetäisi tuplavoiton, michelin-tallit ei ajanut ollenkaan)

Jääräpäisyys on varmasti tallille ominaista, mutta on Toyotalla muilla moottoriurheilun saroilla isojakin saavutuksia ja paljon. Hetkeäkään en epäile etteikö sitä menestystä myös formuloista tule. On vaan ollut menestyminen odotettua hankalampaa, aivan kuten Hondalla ja muilla uusilla talleilla.

Jotakin kovan luokan johtajaa itse talliin odottelisin...
 

Ade

Kirjanpitäjä
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
148
Sijainti
Lappeenranta
Toyota on siitä kummallinen talli, kun en muista yhtään tallin henkilökuntaa nimeltä poislukien kuskit. Muilta talleilta on sentään helppo nimetä vähintään muutama nimi mm. suunnittelija. Vai osaako kukaan heittää Toyotan tallipäälikön nimeä ihan lonkalta?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
butterfly sanoi:
On vaan ollut menestyminen odotettua hankalampaa, aivan kuten Hondalla ja muilla uusilla talleilla.
Toyotan lähtökohta on sikäli erilainen, ettei sitä perustettu ostamalla toinen F1-tiimi henkilöstöineen ja osaamisineen eikä se varsinaisesti perustunut myöskään jonkin toisen formulaluokan tallin pohjalle. Tyhjältä pöydältä on hankalampi ponnistaa. Mutta se ei selitä sitä miksi 2005 saavutettua tasoa ei kyetty säilyttämään, vaan sukellettiin uudelleen.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niin luulivat että kun tekevät kaiken itse alusta niin menestyvät jotenkin paremmin. Mutta sillä Toyota wayllä ei kuninkuusluokassa menestytä.

Tämä on siis se talli joka melkeen yksi yhteen kopioi Ferrarin 2003 auton. Ei vanhan kopioinnilla koskaan menesty. Otsikon pitäisi olla muodossa menestymättömyys...
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Itse veikkaan, että Toyota tulee voittamaan tallimestaruuden F1:ssä seuraavan 10 vuoden aikana.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ade sanoi:
Toyota on siitä kummallinen talli, kun en muista yhtään tallin henkilökuntaa nimeltä poislukien kuskit. Muilta talleilta on helppo nimetä vähintään muutama nimi mm. suunnittelija. Vai osaako kukaan heittää Toyotan tallipäälikön nimeä ihan lonkalta?
Ei kai se ole enää Tomita? Mutta vähän sellainen kuva on jäänyt median kautta, ettei sieltä kukaan astu esiin ja kanna vastuuta menestymättömyydestä julkisesti. Japanilaiseen kulttuuriin sellainen patsastelu ei taida sopia, eikä kukaan oikein ota ohjaita käsiin.
 

Ade

Kirjanpitäjä
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
148
Sijainti
Lappeenranta
Zaikom sanoi:
Ei kai se ole enää Tomita? Mutta vähän sellainen kuva on jäänyt median kautta, ettei sieltä kukaan astu esiin ja kanna vastuuta menestymättömyydestä julkisesti. Japanilaiseen kulttuuriin sellainen patsastelu ei taida sopia, eikä kukaan oikein ota ohjaita käsiin.
Semmonen heppu kuin Tadashi Yamashina näyttää olevan johdossa, maikkarin talliesittelyssä lukee vieläkin Tomita. Jäänyt heiltä huomaamatta henkilövaihdos. :D
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Mikkonen sanoi:
Itse veikkaan, että Toyota tulee voittamaan tallimestaruuden F1:ssä seuraavan 10 vuoden aikana.
Siinä vaiheessa fykkösistä on tullut vakioluokka tyyliin gp2 ja autojentoimittaja on Toyota:thumbup:
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Ade sanoi:
Toyota on siitä kummallinen talli, kun en muista yhtään tallin henkilökuntaa nimeltä poislukien kuskit. Muilta talleilta on sentään helppo nimetä vähintään muutama nimi mm. suunnittelija. Vai osaako kukaan heittää Toyotan tallipäälikön nimeä ihan lonkalta?
Ove Andersson oli Toyotan ensimmäinen tallipäällikkö, silloin Mika Salon aikoina. Elikkäs 2001-2002 oli tallissa ja taisi olla myös vuonna 2003, jos en väärin muista.

Mitä Toyotaan noin niin kuin muuten tulee, niin oli kyllä iso moka antaa Gascoynelle kenkää aikoinaan. Miken suunnittelemahan tuo vuoden 2005 autokin taisi olla ja 2005 oli Toyotan paras kausi sen historiassa. Jos Gascoyne olisi ollut Toyotalla kauemminkin, niin oltaisiin menestystä voitu odottaa myös myöhemmilläkin kausilla.
 

NOesc

Well-known member
Liittynyt
28.8.2004
Viestit
67
Sijainti
Kauhajoki
WebSlave sanoi:
Toyotan lähtökohta on sikäli erilainen, ettei sitä perustettu ostamalla toinen F1-tiimi henkilöstöineen ja osaamisineen eikä se varsinaisesti perustunut myöskään jonkin toisen formulaluokan tallin pohjalle. Tyhjältä pöydältä on hankalampi ponnistaa. Mutta se ei selitä sitä miksi 2005 saavutettua tasoa ei kyetty säilyttämään, vaan sukellettiin uudelleen.
Olen samaa mieltä, sen nousujohteen pitäminen ei ole onnistunut vaikka takana on rahaa ja resursseja, toki säännöt on muuttuneet vuosien saatossa mutta ei sekään pitäisi olla este, ehkä pitäisi aloittaa taas puhtaalta pöydältä..
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Lehtijuttujen perusteella ongelma sekä Salon että Gascoynen kanssa oli se, että molemmat olivat japanilaiseen yrityskulttuuriin aivan liian suorasanaisia ja kärkkäitä. Tuskin kummankaan kohdalla kyse oli siitä, että heidän varsinaista ydinosaamistaan olisi kyseenalaistettu. Mutta se onkin hyvä esimerkki siitä, miksi talli ei ole menestynyt. Potkitaan ulos kaikki, ketkä kehtaavat osoittaa virheitä ja kritisoida. Itse olen ollut todella pettynyt Toyotaan enkä oikein jaksa uskoa siihen tulevaisuudessakaan...
 
Ylös