Toyotan menestys F1-sarjassa

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Rälle sanoi:
Niin, käyttäen kaikkea historiatietoa hyväksi, niin täytyy vain todeta, että kukaan Toyotalla ajanut kuski ei ole Toyota-kautensa jälkeen siirtynyt yhteenkään menestyvään talliin tai yleensäkään yhtään mihinkään talliin. Tuntuisi surulliselta ajatella, että Heikki Kovalaisen tasoinen kuljettaja pilaa uransa sitoutumalla Toyotaan vaikkapa kolmeksi vuodeksi. Talli ei todennäköisesti tule menestymään saatika Toyota-uran jälkeen sitten enää kuljettajakaan. Tämä on vain valitettava fakta.

Toivottavasti Heikki Kovalainen EI päädy Toyotalle. :dunno:
Kolme vuotta kuulostaa kieltämättä Toyotan tapauksessa hieman turhan sitovalta, varsinkin mikäli hyviä mahdollisuuksia irtautua ei ole ja homma jatkuisi samanlaisena kuin mitä on totuttu näkemään. Tosin pakko olla optimisti Toyotan suhteen (varsinkin jos Heikki talliin siirtyy). On uskottava siihen, että joskushan homman on pakko kääntyä. Sen lisäksi kaksikko Timo Glock - Heikki Kovalainen kuulostaisi varsin hyvältä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Toisaalta on muistettava, että tähän mennessä nuorin Toyotalla F1-kisan ajanut kuski on Ricardo Zonta, jolla ikää Toyota-kisadebyytissä Unkarissa 2004 oli 28 vuotta. da Matta ja Ralf olivat 29-vuotiaita, Trulli 30, McNish 32, Salo 35 ja Panis 36, joten tästä voi todeta että yhtään nuorta lupausta ei ole tallissa kisaillut missään vaiheessa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Eivät saaneet Heikkiä. Eikä sinne enään kokeneet nopeat kuskit mene. Täytyy koulita omat (Naka) tai palkata noviiseja... tällä hetkellä paska talli.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
talakem sanoi:
Eivät saaneet Heikkiä. Eikä sinne enään kokeneet nopeat kuskit mene.
Heikillä oli valintojen maailma. Corolla vai AMG-Mersu?

Aivan. :alppu:
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
ONNEKSI KOVALAINEN EI OLE NYT OSA TÄTÄ PASKAA!! :)
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Vielä ei ole Jarnon paikka toisessa Toyota-autossa lainkaan varmaan, tai se on yhtä varma kuin Mika Salon tallikaveruus Panisin kanssa 2003. Uskoisin että Toyotan italialainen vaihtuu. Jarna saa lähteä ja Giancarlo Fisichella pelastuu kuin ihmeen kaupalta Force Indialta. Nythän koko F1-maailma nauraa ex-toytisti Ralfille ja ex-renaultisti Fisille kun käyvät ihan tosissaan testaamassa noita Indian romuläjiä. Schumi vanhempi ehti jo kehottamaan veljeään lopettamaan suosiolla.

Mutta todennäköisin skenaario lienee se että Glock pyyhkii Trullilla rata-aluetta niin aika-ajoissa kuin kisassakin. Voittoa ei tipu, sen verran hakoteilla on jälleen koko lafka. Ei mitään pysyvyyttä. Vähän kuskifaktaa alemmassa:

2002: Salo (FIN), McNish (SCO)
2003: Panis (FRA), da Matta (BRA)
2004: Panis (FRA), da Matta (BRA) (Trulli)
2005: Trulli (ITA), R.Schumacher (GER) (Zonta)
2006: Trulli (ITA), R.Schumacher (GER)
2007: Trulli (ITA), R.Schumacher (GER)
2008: Trulli (ITA), Glock (GER)

Selkeästi käy ilmi se, että talli syyti aivan liikaa rahaa tusinakuski-Ralfiin. Mies oli uransa huipulla 2003 mutta on tullut sieltä työntämällä pohjalle. Iloinen asia on toki se että Trulli suomalaisen etunimen omaavana on teamin pitkäaikaisin ratinkääntäjä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
On tuo kyllä ihme talli tuo toyota.. Rahaa, henkilökuntaa ja laitteita onko roskaa mutta mitään ei saada aikaseksi.

Voisi kuvitella, että vaikka ei olisi viimisen päälle osavaaa henkilökuntaa, niin silti hirveällä rahalla saisi hyviä tuloksia aikaseksi edes ajan kanssa. Kun on varaa testata jne. Mutta ei näköjään :D
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Glockilla ainakin on asennetta. Jerezissä mies ei lähtenyt varikolta minään iltana ennen yhdeksää hotellille. Lopulta Toyotan insinöörit joutuivat sanomaan Timolle, että onhan päivä vielä huomennakin.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
jupla sanoi:
Glockilla ainakin on asennetta. Jerezissä mies ei lähtenyt varikolta minään iltana ennen yhdeksää hotellille. Lopulta Toyotan insinöörit joutuivat sanomaan Timolle, että onhan päivä vielä huomennakin.
Toyotan auto on varmaan niin huono BMW:hen verrattuna, että Glock tekee epätoivoisena kaiken mitä on tehtävissä. Trulli on jo pari vuotta sitten lopettanut yrittämisen, sillä mikään ei ole mahdotonta paitsi Toyotalle:thumbup:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Toyotan pahin synti minusta on se, kun aina kuskista haetaan syyllistä. Minusta Ralf Schumacherilla oli kyllä motivaatio hukassa, mutta miten toimittiin seuraavien kuljettajien kohdalla: Mika Salo, Allan McNish, Olivier Panis, Christian da Matta ja Ricardo Zonta!

Tuosta joukosta ainakin Panis ja Salo olivat sen verran rattimiehiä, että ei olis kannattanut katkaista sopimusta. Toyota tyyliin kuuluu ilmeisesti sellainen motto: Kun ei tule kunnon tulos, pistetään kuljettaja ulos.

Minusta oli uskomatonta, kun kuulin että Toyota ei rakentanut täksi kaudeksi täysin uutta autoa, vaikka edellinen oli täysin susi! Eikö kannattaisi tuossa tilanteessa jo hinnalla millä hyväänsä ottaa riskejä, koska ei tuon alemmaksi voi enää vajota..

Vielä kun Trullin olisivat pistäneet pihalle, niin huh huh... Tai mistä sen vielä tietää...:nope:

PS. Vaikka morkkasin Toyota F1-tallia, ajelen Toyotalla :)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
JML82 sanoi:
Minusta oli uskomatonta, kun kuulin että Toyota ei rakentanut täksi kaudeksi täysin uutta autoa, vaikka edellinen oli täysin susi! Eikö kannattaisi tuossa tilanteessa jo hinnalla millä hyväänsä ottaa riskejä, koska ei tuon alemmaksi voi enää vajota..
Olisi mielenkiintoista tietää minne ne rahansa tunkevat.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
kouvotsvoni sanoi:
Olisi mielenkiintoista tietää minne ne rahansa tunkevat.
Epäilempä syvästi että Kölnin tehtaan lämmitys hoidetaan Jeneillä... Siellä joku onneton kiinalais lapsi mättää talikolla jenejä lämmitys uuniin. En muuten voisi käsittää tälläistä rahan tuhlausta. Joku normaali ihminen olisi jo saanut ihmeita aikaan niillä mirjardeilla mitä on Toyota syöttänyt F1:siin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
JML82 sanoi:
Toyotan pahin synti minusta on se, kun aina kuskista haetaan syyllistä. Minusta Ralf Schumacherilla oli kyllä motivaatio hukassa, mutta miten toimittiin seuraavien kuljettajien kohdalla: Mika Salo, Allan McNish, Olivier Panis, Christian da Matta ja Ricardo Zonta!

Tuosta joukosta ainakin Panis ja Salo olivat sen verran rattimiehiä, että ei olis kannattanut katkaista sopimusta. Toyota tyyliin kuuluu ilmeisesti sellainen motto: Kun ei tule kunnon tulos, pistetään kuljettaja ulos.

Minusta oli uskomatonta, kun kuulin että Toyota ei rakentanut täksi kaudeksi täysin uutta autoa, vaikka edellinen oli täysin susi! Eikö kannattaisi tuossa tilanteessa jo hinnalla millä hyväänsä ottaa riskejä, koska ei tuon alemmaksi voi enää vajota..

Vielä kun Trullin olisivat pistäneet pihalle, niin huh huh... Tai mistä sen vielä tietää...:nope:

PS. Vaikka morkkasin Toyota F1-tallia, ajelen Toyotalla :)
No kun pomojen ja suunnittelioiden pallit alkaa heilua alkavat ne syyttelemään alaisiaan... Nissin ja Mikan aikoihin saatiin syyt siirrettyä kuskien niskaan. Se ei tietenkään auttanut niin kyvytön suunnitteluporukka kopioi Ferrarin.:nope: Ja kun vieläkään ei tullut menestystä potkut seurasi koko konkkaronkalle....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JML82 sanoi:
Minusta oli uskomatonta, kun kuulin että Toyota ei rakentanut täksi kaudeksi täysin uutta autoa, vaikka edellinen oli täysin susi! Eikö kannattaisi tuossa tilanteessa jo hinnalla millä hyväänsä ottaa riskejä, koska ei tuon alemmaksi voi enää vajota..
No sehän Toyotan filosofiassa juuri on vialla. Siihen ei kuulu radikaalit tyhjältä pöydältä aloittamiset, vaan nimenomaan edellisestä parantaminen tehdyt virheet poistamalla. Valitettavasti heidän kannaltaan tuolla tyylillä muutokset ovat aivan liian hitaita hektiseen F1-maailmaan.
PS. Vaikka morkkasin Toyota F1-tallia, ajelen Toyotalla :)
Sellainen on minullakin parkkipaikalla, vaikken sillä juurikaan ajele. Mutta siviiliautoihin tuo filosofia onkin toiminut paremmin. 88-vuosimallin peli kulkee edelleen. Moottori on edelleen kunnossa, mutta kori alkaa pikkuhiljaa ruostua ympäriltä.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
talakem sanoi:
Nissin ja Mikan aikoihin saatiin syyt siirrettyä kuskien niskaan. Se ei tietenkään auttanut niin kyvytön suunnitteluporukka kopioi Ferrarin.:nope: Ja kun vieläkään ei tullut menestystä potkut seurasi koko konkkaronkalle....
Mikahan arvosteli autoa, sen kehitystä ja tallin toimintaa. Tästä syystä sai kenkää. Japsit ei kestä kasvojen menetystä. Mikähän oli Anderssonin rooli tässä kenkähommassa?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
sooda sanoi:
Mikahan arvosteli autoa, sen kehitystä ja tallin toimintaa. Tästä syystä sai kenkää. Japsit ei kestä kasvojen menetystä. Mikähän oli Anderssonin rooli tässä kenkähommassa?
Jos väärin en muista, niin jostain olin lukevinani, että Ove Andessonille oli erittäin kova paikka erottaa Mika Salo. Itse odottelin jo potkuja Trullille, koska viime syksynä arvosteli myös aika kovalla kädellä Toyotan toimintaa...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Tuolla "Toyota TF108" -ketjussa on taas herännyt henkiin tätä keskustelua Toyotan F1-menestyksestä ja sen puutteesta. Joten sitä on varmaan hyvä jatkaa nyt täällä ketjussa.. McNish pisti tällaista kommentia aiheesta:

Toyotalla on massiivinen budjetti, mutta kyse ei ole pelkästään rahasta vaan ihmisistä, McNish sanoi.

- Katsokaa kärkitalleja. Ron Dennis päättää McLarenilla, Jean Todt on tehnyt niin monta vuotta Ferrarilla. He ovat valmiita lyömään nyrkin pöytään, kun isoja päätöksiä tarvitsee tehdä ja katsokaa kuinka menestyneitä he ovat.

- Toyotalla ei ole sellaista rakennetta ja mitä rahaan tulee, Renault voitti mestaruuden kahdesti paljon McLarenia ja Ferraria pienemmällä budjetilla.
Tästähän probleemasta mekin olemme täällä vaahdonneet. Honda nyt nähtävästi pääsee tästä dilemmasta eroo, kun antoivat Brawnille suhteellisen vapaat kädet tallin johtamiseen, mutta saas nähdä miten Toyotalla menee lähivuodet tällä saralla... Sinällään nauratti kaikki ne englantia taitamattomat salarymanit, joita TF108:n esittelytilaisuudessa kävivät poseeraamassa ja puhumassa helvetin kankealla englannilla ympäripyöreitä kasvot tuskaisina. :cool:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Trone sanoi:
Tuolla "Toyota TF108" -ketjussa on taas herännyt henkiin tätä keskustelua Toyotan F1-menestyksestä ja sen puutteesta. Joten sitä on varmaan hyvä jatkaa nyt täällä ketjussa.. McNish pisti tällaista kommentia aiheesta:



Tästähän probleemasta mekin olemme täällä vaahdonneet. Honda nyt nähtävästi pääsee tästä dilemmasta eroo, kun antoivat Brawnille suhteellisen vapaat kädet tallin johtamiseen, mutta saas nähdä miten Toyotalla menee lähivuodet tällä saralla... Sinällään nauratti kaikki ne englantia taitamattomat salarymanit, joita TF108:n esittelytilaisuudessa kävivät poseeraamassa ja puhumassa helvetin kankealla englannilla ympäripyöreitä kasvot tuskaisina. :cool:
On suoranainen ihme jos tuo risukasa saa jotain kunnon tuloksia aikaan. Ainoa mikä on positiivistä on se ettei taas vaihdettu kaikkia suunnittelioita ja sentään toinen kuski jatkaa?
 
Ylös