Triviaa!

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Todella pieni budjetti tällä kysymyksen tallilla olisi ollut sillä suurin osa rahoista oli tulossa vain tallin omistajilta. Laitetaankin siihen liittyen seuraava 3 pisteen vihje:

Tämä talli onnistui houkuttelemaan pienellä panoksella mukaan erään suuren sponsorin. Suomalaisyrityksistä tämä onnistui houkuttelemaan mukaansa muun muassa Finnairin ja Valion.

Talli kaatui kuitenkin sponsorien vastahakoisuuteen koska niiden hintapaikat nousivat liian suuriksi. Mikä talli on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ei ole BRM. Tämän tallintaimen auto perustui erään f1-ajajan kolme vuotta vanhaan autonrunkoon josta vain rakennettiin malli ja ajettiin radalla huonolla menestyksellä.

Tähän talliin olisi ollut sen päästessä radoille vain ikäkuluja moottoreita ja sittemmin rengaspiireissä legendaarisiksi muodostuneita Puurenkaita. Niin huonosti olivat tallin rahoitusasiat mikäli olisi yritetty mennä mukaan ilman kunnon budjettia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
RAM on itse asiassa hyvin lähellä oikeaa vastausta. Ainut ero oikean ja väärän välillä on se, että eräs RAM-tallin työntekijöistä halusi perustaa oman tallin. Mikä talli on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Annetaan 2 pisteen vihje:

Tämä tiimi ei koskaan kilpaillut ja se ei päässyt suunnittelupöytää ja yhtä kasattua prototyyppiä pidemmälle. Auton olisi voinut saada valmiiksi rahoituksen ollessa täysin kunnossa viimeistään ensimmäiseen kauden 1978 Euroopan kilpailuun mennessä.

Tässä vaiheessa toinen suomalainen kuljettaja oli kyllästynyt koko tiimin olemassaoloon ja toinen jäi vain uskollisuuden takia. Mikä talli on kyseessä?
 

ArtoD

Well-known member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
83
Sijainti
Mansesteri
Kovin niukalti löytyi tästä F1-talliprojektista tietoa, mutta haettu talli lienee Tiga. Projektin johtomiehinä olivat ex-F1 kuski ja March/RAM insinööri Howden Ganley ja ex-F1 kuski Tim Schenken, toiseksi kuljettajaksi oli suunnitteilla Mikko Kozarowitzky. Toisesta suomalaiskuskista ei ole tietoa, samoin nuo sponsorikuviot ovat hämärän peitossa. Odotan mielenkiinnolla kysyjän tuttua loppuselontekoa :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Tiga on oikea vastaus. Kaudelle 1978 Mikko Kozarowitsky oli kyllästynyt F1:n maailmaan edellisen kauden kahden kilpailun jälkeen. Hänelle oli ennen Silverstonen tapahtumia tarjottu tietystä hinnasta mahdollisuutta ajaa kauden loput Euroopassa ajettavat kilpailut.

Rahoitus olisi voinut järjestyä, mutta kolari ja tallipäälikön letkautukset saivat Mikon suuttumaan pahanpäiväisesti ja lopettamaan uransa. Howard Ganleyn kanssa Mikko tuli kuitenkin toimeen ja Ganleyllä oli oma talli suunnitteilla yhdessä Tim Schenkenin kanssa. Mikko Kozarowitskystä olisi tullut tallin ykköskuljettaja.

Mikon idea oli myös toisen suomalaisen kuljettajan tuleminen talliin. Tiga-Cosworth 001 perustui Ganleyn omaan Ganley-Cosworth 001-autoon. Kaudella 1978 alkuvuodesta budjettiongelmien piti olla ratkaistu.

70 % tallin budjetista tuli Ganleyn ja Schenkenin pussista ja Marlboro oli onnistuttu saamaan sponsoriksi pienin panoksin. 15 % budjetista tuli Marlborolta, mutta viimeinen 5 % jäi puuttumaan. Niiden piti tulla suomalaisilta ja myöhemmin australialaisilta yrityksiltä.

Suomalaisyritykset suhtautuivat nihkeästi ensimmäistä täyttä kautta mahdollisesti ajavan Kozarowitskyn ajoihin. Alunperin ne olivat lupautuneet mukaan 100 000 markan sponsoriavulla, mutta tallin rahoituksen yllättäen pettäessä alta ja muutaman australialaisen yrityksen vetäytyessä taustalta suomalaisyritykset vetäytyivät myös taustavoimista.

Niitä ei mielyttänyt myöskään kasvanut sponsorien hintalappu. 600 000 markkaa olisi pitänyt löytyä jotta tallin rahoitus olisi lopullisesti saatu kasaan. Suomalaisyritykset kuten Valio ja Finnair vetäytyivät tässä vaiheessa kokonaan tuhoon tuomitusta projektista.

Tässä vaiheessa kausi oli melkein alkanut ja autosta oli saatu kasaan vain yksi runko ja jonkinlainen prototyyppi toisesta rungosta. Kysymyksen toinen suomalainen kuljettaja olisi ollut Keke Rosberg ja kolmas mahdollinen suomalainen olisi ollut Juha Varjosaari Super Veen puolelta.

Rosberg oli jo Theodoren kiinnostuksen kohteena ja Varjosaari oli sitoutunut toiseen luokkaan. Leo Kinnunen ei ollut lainkaan kiinnostunut tarjouksesta. Tallin viimeinen ratkaisu rahapulaan olisi ollut Vern Schuppan. Vern ei ollut kiinnostunut ajamaan ja siinä vaiheessa autolle tarjottiin ikivanhoja Puurenkaita ja todella vanhoja kuluneita osia autoon alihintaan.

Talli olisi ollut valmis Monacoon rahoituksen järjestyessä, mutta kisat olisivat olleet katastrofia ja koska puuttuvaa viittä prosenttia taloudesta ei kuulunut niin koko projekti kuivui kasaan. Marlboro vetäytyi myös loppuvaiheessa pois ja ryhtyi sponsoroimaan muita kohteita.

Kozarowitskyn viimeinen mahdollisuus oli mennyt. Mikko pysyi yhteyksissä f1-maailmaan ja heikkojen tallien ajajaehdokkaana aina kauteen 1981 saakka. Silloin Mikko aloitti Hollannin yritysten kanssa bisneksiä ja suunta oli mennyt enemmän muuhun tekemiseen.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Luettele Formula 1-luokan maailmanmestarit, jotka eivät saavuttaneet ainoatakaan MM-pistettä hallitsevana vuotenaan mestarina (mestaruuttaan seuraavana kilpailukautena).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Varmuudella Mike Hawthorn, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Nigel Mansell ja Alain Prost eivät saaneet pisteitä mestaruutta seuraavana kautenaan. Hawthorn ja Rindt olivat kuolleet ja Stewart oli lopettanut uransa suurista pyynnöistä huolimatta. Mansell oli Indycarissa ja Prost oli lopettanut uransa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Luettele Formula 1-luokan maailmanmestarit, jotka eivät saavuttaneet ainoatakaan MM-pistettä hallitsevana vuotenaan mestarina (mestaruuttaan seuraavana kilpailukautena).
Kilpailivatko kyseiset herrat mestaruuden jälkeisellä kaudella? Jos ei, niin Mike Hawthorn, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Nigel Mansell ja Alain Prost.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Jotenkin muistelisin ettei Ascarikaan saanut yhtään pojoa -54

E. Ja Fangio tosiaan lopetti myös mestaruuden jälkeen. Saikos P Hill yhtään pistettä -62? Siirtyi muistaakseni pois Ferrarilta.


Muut tarkistakoot Wikipediasta, itse en sorru.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Ascari sai yhden pisteen Espanjan Pedrablesista kilpailun nopeimmasta kierroksesta. Aikakirjoihin on mystisesti painettu 1,14 pistettä vaikka 1 piste pitäisi olla vain niissä.

Phil Hill ajoi vielä kaudella 1962 Ferraria ja sai pisteitä. Fangio lopetti uransa kesken kauden 1958, mutta sai siitä huolimatta pisteitä. Argentiinassa ainakin ja yhdessä toisessa kilpailussa myöskin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Kaudella 1963 Phil Hill ajoi huonoa ATS:n autoa.:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ascari sai yhden pisteen Espanjan Pedrablesista kilpailun nopeimmasta kierroksesta. Aikakirjoihin on mystisesti painettu 1,14 pistettä vaikka 1 piste pitäisi olla vain niissä.
Ei mystiikkaa, vaan nopein kierros Espanjassa ja jaettu nopein kierros yhdessä kuuden muun ajajan kanssa Isossa-Britanniassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Niin se taisikin olla. Noihin aikoihin oli niin moni asia kovin erilainen.
 
Ylös