Triviaa!

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Äärimmäisen tylsä kisa, jossa paljon kolareita? Arvotaan, että Belgia '98.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ikävä kyllä ei ole Belgiakaan vuodelta 98.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18446
4 pisteen vihje:

Tämä kysymyksen kilpailu tunnetaan äärimmäisen jännittävänä kilpailuna, mutta myös äärimmäisen tylsänä kilpailuna. Kysymyksen kilpailussa oli paljon kolareita ja aikakauteen nähden vähän teknisiä vikoja. Mikä kilpailu on kyseessä?
Suzuka 1994 tai Nurburgring/Luxemburg 1999?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ei ole mikään näistä ikävä kyllä. Pitää laittaa ilmeisesti 3 pisteen vihje:

Tässä kilpailussa sen voittajaa pidettiin ennakkosuosikkina seuraavaan kisaan ja voittajan kotimaassa suosio nousi huippuunsa laskien kuitenkin pohjalukemiin menestysvuosiin verraten.

Tällä ajajalla oli tallikaverinsa ohella hyvä maine insinöörien keskuudessa palautteen antajana ja autonkehittäjänä. Kuitenkin ne eivät riittäneet. Minkä kilpailun voitttaja on kyseessä ja mikä kilpailu on kyseessä?
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No voisin jotain yrittää: Barrichello ja Saksan GP 2000 (En kylläkään ole nähnyt kyseistä kisaa)
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Arvataan 1990 Unkarin Grand Prix (Boutsen).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Poko arvasi oikein. Unkari 1990 oli oikea vastaus. Kyseisessä kilpailussa Berger ja Senna kolaroivat kanssakilpailijoiden kanssa ja Berger myöhemmin keskeytti kisan osuttuaan Mansellin kanssa yhteen. Ferrarilla oltiin iloisia Boutsenin voitosta kahdesta syystä.

Ensiksi Senna ei voittanut kisaa ja toiseksi Boutsen nähtiin mukavana ja mahdollisena korvaajana Ferrarille Mansellin tilalle. Mansell vaati samaa minimipalkkaa kun Boutsen tyytyi vähempään.

Lopulta kuitenkin Alesi vei senkin paikan ja ylipäänsä Boutsenin ura meni pilalle sen kenties parhaimmassa vaiheessa. Sen jälkeen Boutsen meni Ligierille ison rahan perässä ja lopulta se osoittautui virheeksi vaikka Ligierin kauden 1991 auto olikin äärimmäisen renkaita säästävä auto.

Williamsilla suhtauduttiin voittoon yllättävän kylmästi ja jo tuolloin alkoivat huhut Mansellin tulosta Williamsille kasvaa. Kilpailu oli TV2:n koosteenakin jännittävää seurattavaa aikanaan. Boutsenin voitto oli paalupaikan ja osittain myös paremman rengasvalinnan takia ansaittu.

C-rengas piti loppuun asti vaikka aivan kilpailun lopulla koko kisa näytti päättyvän pettymykseen kun Senna raivasi tien väkisin D-seoksilla kolaroiden Nanninin ulos radalta ja saaden siitä ikävää palautetta. Toisaalta FISA ei asettanut Sennalle rangaistuksia mikä oli omiaan kenties aiheuttamaan Suzukan kolarinkin myöhemmin kaudella.

Berger taas kolaroi aiemmin kisassa Martinin ulos radalta. Martini kolaroi itsensä kisasta lopullisesti ulos kuitenkin Alesin kanssa. Berger tonttuili ja lopulta osui sitten Mansellin kanssa kilpailun loppuvaiheessa. JJ:llä jäi tehtäväksi olla konkurssikypsän Monteverdin ainoa kuljettaja myös seuraavaan Span kisaan johon koko talli ei enää edes osallistunut.

Belgiassa taas Boutsenin voiton myötä nousi innostus suurimmilleen vuosiin ja vasta paljon myöhemmin ja silloin erään Schumin avustuksella katsojat alkoivat taas kunnolla löytää tien Spa-Francochampsin radalle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Seuraava kysymys koskee kolmea tiettyä kuljettajaa joita on sanottu uransa aikana hyvien paikkojen viejäksi, paikkoja kärkkyviksi hyeenoiksi ja epävakaiksi kuljettajiksi vaikka he ovat myös menestyneet hyvin suhteessa kalustoihin.

5 pisteen vihje: Ensimmäisellä näistä kuljettajista oli ongelmia suomalaisten kuskien kanssa uransa alussa ja lopussa. Toisella kuljettajalla uran paras aika sattui alkuvuosille ja vain Ferraria ja Williamsia lukuunottamatta kaikki tallit halusivat hänet.

Kolmannella kuljettajalla on urallaan napattu myös palkintokorokepaikka ja kilpailun nopein kierros. Voittokaan ei ole ollut hirveän kaukana. Ketkä kolme sankaria ovat kyseessä?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Veikataan:
1. Aguri Suzuki
2. Andrea de Cesaris
3. Mauricio Gugelmin
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Andrea on oikein, mutta vielä on kaksi muuta jäljellä. Tässä vaiheessa Andrea on kuskeista oikein. Andrealla oli riitoja niin Keken kuin vielä Mikankin kanssa uransa lopulla kaudella 1994. Kuitenkin Andrea de Cesaris ajoi hyvin urallaan ajoittain ja otti myös paalupaikankin. Voitto vain jäi puuttumaan harmittavasti.

Kaksi muuta on kuitenkin vielä jäljellä. Andrea on kuitenkin jo yksi oikea vastaus.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18446
Kokeillaan näin:
1. Jos Verstappen
3. Stefan Johansson
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Verstappen on oikein, mutta Johansson on väärin. Jos the Bossin uran paras vuosi oli ensimmäinen kausi ja muutama muu potentiaalinen kausi meni surkeissa talleissa ja se pilasi miehen parhaimman uran. Kauden 1993 lopulla ja 1994 alussa Verstappen oli testimiehenä ja jopa kilpakuskiehdokkaana kovaa valuuttaa.

Ferraria ja Williamsia lukuunottamatta kaikki muut tallit ottivat ainakin edes yhteyttä mieheen ja Benettonin paikka oli unelma. Potentiaalisimmat haluajat Verstappenille ennen Benettonia olivat testitalli Footwork, Simtek ja Pacific.

Jälkimainituissa Verstappenin olisi pitänyt maksaa itsensä kipeäksi paikasta ja ne olivat vastenmielisiä talleja joten parempaan haettiin.

McLarenille Mika Häkkisen tallikaveriksi Verstappenia mietittiin ja Martin Brundlen puuttuessa haluttiin, mutta lopulta koko tilanne kuivui tuntemattomasta syystä kokoon.

Palkkavaatimus tuskin oli hirveän suuri kun Brundlekaan ei saanut hirvittävästi kaudella rahaa ja Ronille Verstappen olisi tullut jopa halvemmaksi. Uran paras sijoitus oli kolmas ja paras lähtöruutu oli kuutospaikka. Vielä yksi kuljettaja uupuu joten laitetaan 4 pisteen vihje:

Tämä kuljettaja on nyt viettänyt enemmän tai vähemmän aikaa f1-ympyröissä 15 vuotta ja hänen uransa paras kausi oli enemmän tai vähemmän erikoista aikaa hänen tiimissään. Kuka kuljettaja on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aivan oikein! Pedro de la Rosa oli viimeinen kuljettaja kysymyksessä. Kaudella 2005 hän ajoi Bahrainissa hieman Räikköstä nopeammin ja teki kisan nopeimman kierroksen. Kauden 2006 Unkarissa hän oli toinen ja mikäli Jenson Button olisi keskeyttänyt niin hän olisi saanut voiton kisassa.

Kysymyksen kaikkia kuljettajia on uriensa aikana pidetty varsin hyvinä, mutta myös syytöksiäkin on tullut vastaan. Erityisesti Andrea de Cesariksen kohdalla. Kolareita oli, mutta toisaalta kausien 1991 ja 1992 hienot ajot ajoittain toivat parannusta maineeseen. Myöskin kausien 1982-1983 Alfan ajat katuradoilla toivat balsamia haavoille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mikä kilpailu on kyseessä?

5 pisteen vihje:

Tämä kilpailu ei kuulu f1:siin ja kilpailu ei koske f1:siä millään tavalla mutta maa missä kilpailu ajettiin ja rata jolla ajettiin tätä kysymyksen luokkaa oli ehdolla pitämään f1:siä mahdollisena uutena kilpailuna Adelaiden poistumisen jälkeen.

Nyt sitten varsinainen vihje. Tämä kilpailu muistetaan sadekelistä ja useista kolareista ja kisojen pysäyttämisestä. Lisäksi kilpailua ajettiin myös iltakilpailuna. Mikä kilpailu on kyseessä?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ei ole Macaon kilpailu kyseessä.

4 pisteen vihje: Tässä kilpailussa Nigel Mansell menestyi hyvin ja osasi sen hallita vaikka ei ollut ajanut metriäkään radalla ennen yritystään siellä. Myöhemmin hän ei ajanut niin hyvin, mutta menestyi silti tällä radalla. Mikä kilpailu on kyseessä?
 
Ylös