Schumacher nostaa peukut pystyyn Häkkisen paluulle
Turun Sanomat, Jerez
JUHA PÄÄTALO
Michael Schumacher on 14-vuotisella formulaurallaan nähnyt monenlaisia kilpakumppaneita.
Yksi heistä on kuitenkin niin selvästi ylitse muiden, ettei Schumacherin tarvitse edes miettiä, kenet hän nimeää lempivastustajakseen.
- Kilpailut Mika Häkkisen kanssa olivat urani parhaita taisteluita. Hän pystyi ajamaan autoa uskomattoman kovalla tasolla. Ja lisäksi hän onnistui yllättämään minut aina hetkellä, jolloin kuvittelin saaneeni otteen hänestä.
- En koskaan voinut olla varma, kuinka paljon hän todella saisi autostaan irti.
- Rehellisesti myönnän, että minun muistissani on lukemattomia tilanteita, joissa kuvittelin, että Ferrarimme on vahvempi kuin Mikan McLaren. Mutta yhtäkkiä hän kuitenkin tuli jotenkin takaisin ja voitti meidät, Schumacher tunnustaa Turun Sanomien haastattelussa.
Typeryyksiä
turha pelätä
Schumacher arvostaa Häkkistä erityisesti myös tämän reiluuden vuoksi.
- Mikan kanssa olimme erittäin ammattimaisia kilpailijoita. Kisan jälkeen minun ei koskaan tarvinnut pelätä typeriä kommentteja, Schumacher sanoo äänensävyllä, joka osoitaa, että Häkkinen oli tässä suhteessa harvinainen poikkeus.
- Pidän tällaisesta reilusta pelistä, jossa ajamme radalla kilpaa, mutta kun nousemme autosta, niin aloitamme yksityiselämän emmekä mitään joutavaa paskanjauhamista.
Häkkisen mahdollista paluuta Schumacher jopa odottaa.
- Minä ilahtuisin kovasti, jos Mika tulisi takaisin. Totta kai siitä tulee tavallaan vaikeaa, mutta hän on osoittanut olevansa niin lahjakas, ettei ole mitään syytä epäillä, etteikö hän pystyisi palaamaan.
Oma asenne
ratkaisevaa
Häkkisen pitämää taukoakaan Schumacher ei näe ylipääsemättömänä esteenä.
- Se on ihan omasta asenteesta kiinni. Itselläni olisi varmasti tietty epäilys, pystyisinkö tuollaisen tauon jälkeen palaamaan takaisin. Mutta minulla on aina tietty epävarmuus itseni suhteen, sillä uskon, ettei kuljettaja pysty parantamaan suoristustaan muutoin kuin jatkuvasti asettamalla itseään kyseenalaiseksi.
- Mutta en tietenkään tiedä, päteekö tämä myös Mikaan, Schumacher muistuttaa.
Päivitetty: 19.7.2004 23:00:14
---
Aika yllättävää ylistystä Schumilta. No, tämä vain todistaa sen, että miten hyvät välit Mikalla ja Michaelilla oli/on. Se on aika harvinaista Michaelin muilla kiplakumppaneilla, kuten Hillillä ja Villeneuvella.