Eddie Rickenbacker
Yhdeksän kierrosta
Kuten huomattua, on formula ykkösiin kovasti tunkua jos jonkinlaisen yrittäjän toimesta. 2000-luvulla uusia talleja on riittänyt melkein joka kaudeksi; Jaguar, Toyota, Renault, Red Bull, Toro Rosso, Midland, Spyker, Super Aguri, Force India... Samaten vanhoja F1-talleja on poistunut keskuudestamme: Arrows, Prost, Jordan, Minardi, Jaguar, Sauber...
Tässä otsikossa keskustelemme tulevaisuuden uusista, potentiaalisista formula 1 -talleista. Kauden 2005 jälkeen Ykkösistä vetäytynyt Jordan Grand Prix olisi tulossa takaisin. Paluuhuhuja lietsottiin jo parisen vuotta sitten, ja uusi Jordan oli jo tekemässä paluuta täksi kaudeksi. Se ei kuitenkaan saanut FIA:n tarjoamaan paikkaa vaan tuo paikka meni David Richardsin Prodrive-yhtymälle. Tuosta projektista ei kuitenkaan mitään tullut vaan koko roska haudattiin ennen vuodenvaihdetta. Kyseessä olisi ollut jonkinoloinen McLarenin kakkostalli jossa olisivat huhujen mukaan ajaneet Pedro de la Rosa ja Gary Paffett.
Ensi kaudeksi odottelisin ainakin Jordan-rintamalta uutisia. Onko Eddie Irvinen ja Eddie Jordanin yhteistyön hedelmä sittenkin vielä tulossa Ykkösiin, joko uutena tallina tai esim. Super Agurin ostajana? Ainakin Force India on aika epävarma tapaus, ko. talliahan on vuosikauden vatvottu kädestä käteen ja koskaan ei ole kukaan jaksanut pitää tallia vuotta pidempään. Hondan motivaatio Agurin tukemiseen voi olla aika alhaalla, kun ykköstallin pidossakin on jo tarpeeksi tekemistä. Mikäli Hondan tuki lähtee alta niin se on bye bye Super Agurille. RedBull-konsernin Dietrich Mateschiz on ilmoittanut viime viikolla että Toro Rosso tulee viimeistään 2010 myyntiin.
McLarenille ollaan jo vuosia puuhattu uutta sisartallia Ykkösiin, ja nimeksi on veikkailtu Abu Dhabia. Ja toki myös Mercedesin puuhat kiinnostavat: Lunastaako Mersu viimeinkin McLarenin kokonaan itselleen Dennisiltä ja muuttaa nimen Mercedes-Benziksi?
Tässä otsikossa keskustelemme tulevaisuuden uusista, potentiaalisista formula 1 -talleista. Kauden 2005 jälkeen Ykkösistä vetäytynyt Jordan Grand Prix olisi tulossa takaisin. Paluuhuhuja lietsottiin jo parisen vuotta sitten, ja uusi Jordan oli jo tekemässä paluuta täksi kaudeksi. Se ei kuitenkaan saanut FIA:n tarjoamaan paikkaa vaan tuo paikka meni David Richardsin Prodrive-yhtymälle. Tuosta projektista ei kuitenkaan mitään tullut vaan koko roska haudattiin ennen vuodenvaihdetta. Kyseessä olisi ollut jonkinoloinen McLarenin kakkostalli jossa olisivat huhujen mukaan ajaneet Pedro de la Rosa ja Gary Paffett.
Ensi kaudeksi odottelisin ainakin Jordan-rintamalta uutisia. Onko Eddie Irvinen ja Eddie Jordanin yhteistyön hedelmä sittenkin vielä tulossa Ykkösiin, joko uutena tallina tai esim. Super Agurin ostajana? Ainakin Force India on aika epävarma tapaus, ko. talliahan on vuosikauden vatvottu kädestä käteen ja koskaan ei ole kukaan jaksanut pitää tallia vuotta pidempään. Hondan motivaatio Agurin tukemiseen voi olla aika alhaalla, kun ykköstallin pidossakin on jo tarpeeksi tekemistä. Mikäli Hondan tuki lähtee alta niin se on bye bye Super Agurille. RedBull-konsernin Dietrich Mateschiz on ilmoittanut viime viikolla että Toro Rosso tulee viimeistään 2010 myyntiin.
McLarenille ollaan jo vuosia puuhattu uutta sisartallia Ykkösiin, ja nimeksi on veikkailtu Abu Dhabia. Ja toki myös Mercedesin puuhat kiinnostavat: Lunastaako Mersu viimeinkin McLarenin kokonaan itselleen Dennisiltä ja muuttaa nimen Mercedes-Benziksi?