Tulevaisuuden F1-tallit

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Kuten huomattua, on formula ykkösiin kovasti tunkua jos jonkinlaisen yrittäjän toimesta. 2000-luvulla uusia talleja on riittänyt melkein joka kaudeksi; Jaguar, Toyota, Renault, Red Bull, Toro Rosso, Midland, Spyker, Super Aguri, Force India... Samaten vanhoja F1-talleja on poistunut keskuudestamme: Arrows, Prost, Jordan, Minardi, Jaguar, Sauber...

Tässä otsikossa keskustelemme tulevaisuuden uusista, potentiaalisista formula 1 -talleista. Kauden 2005 jälkeen Ykkösistä vetäytynyt Jordan Grand Prix olisi tulossa takaisin. Paluuhuhuja lietsottiin jo parisen vuotta sitten, ja uusi Jordan oli jo tekemässä paluuta täksi kaudeksi. Se ei kuitenkaan saanut FIA:n tarjoamaan paikkaa vaan tuo paikka meni David Richardsin Prodrive-yhtymälle. Tuosta projektista ei kuitenkaan mitään tullut vaan koko roska haudattiin ennen vuodenvaihdetta. Kyseessä olisi ollut jonkinoloinen McLarenin kakkostalli jossa olisivat huhujen mukaan ajaneet Pedro de la Rosa ja Gary Paffett.


Ensi kaudeksi odottelisin ainakin Jordan-rintamalta uutisia. Onko Eddie Irvinen ja Eddie Jordanin yhteistyön hedelmä sittenkin vielä tulossa Ykkösiin, joko uutena tallina tai esim. Super Agurin ostajana? Ainakin Force India on aika epävarma tapaus, ko. talliahan on vuosikauden vatvottu kädestä käteen ja koskaan ei ole kukaan jaksanut pitää tallia vuotta pidempään. Hondan motivaatio Agurin tukemiseen voi olla aika alhaalla, kun ykköstallin pidossakin on jo tarpeeksi tekemistä. Mikäli Hondan tuki lähtee alta niin se on bye bye Super Agurille. RedBull-konsernin Dietrich Mateschiz on ilmoittanut viime viikolla että Toro Rosso tulee viimeistään 2010 myyntiin.

McLarenille ollaan jo vuosia puuhattu uutta sisartallia Ykkösiin, ja nimeksi on veikkailtu Abu Dhabia. Ja toki myös Mercedesin puuhat kiinnostavat: Lunastaako Mersu viimeinkin McLarenin kokonaan itselleen Dennisiltä ja muuttaa nimen Mercedes-Benziksi?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Super Agurin tilanteeseenhan on tullut selvyyttä sikäli, että autoalan konsulttiyhtiö Magma Group on oliko nyt qatarilaisrahoin hankkimassa / hankkinut tallin omistukseensa. Hondan tuki on turvattu täksi kaudeksi, mutta jatkoon talli havittelee ilmeisesti BMW:n moottoreita. Talli käyttänee omia runkoja jo ensi kaudella, sillä Arrows-tallin vanhat Leafieldin tilat, joista osaa SA on tähän asti käyttänyt, olivat jo valmiiksi Magma Groupin omistuksessa ja mahdollistavat F1-tallin pyörittämisen.

Jordanin suunnalta en kyllä itse odottaisi minkäänlaisia uutisia. Se, samoin kuin kaikki muut 12:tta paikkaa hakeneet ehdokkaat perustivat hakemuksensa asiakasrunkojen käyttömahdollisuuteen, jota ei tule, vaan 2010 kaikkien tulee tehdä runkonsa itse. Tämä on myös syynä Toro Rosson myyntiin. Uusien tallien kohdalla kannattanee suunnata katseet ainakin Espanjaan ja Adrian Camposiin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Paul Stoddarthan sanoi olevansa todella kiinnostunut Fykkösiin palaamisesta, tai ainakin sen jälkeen kuin Max Mosley on poistunut kuvioista :alppu:

MINARDI TAKAISIN!!!
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Eiks foorumin asiantuntijoiden pitänyt ostaa porukalla joku talli halvalla pois kuljeksimasta, vaikka sitten eurolla velkojen kanssa. Vielä kun sais oikeudet Minardin nimeen niin legendan paluu olis valmis. Tai sitten vaan ihan reteesti Suomi Finland Perkele Formula One Racing ja henkilökunnaksi pelkkiä suomalaisia, varsinkin kuskeiksi. Sponssipuolella voi ehkä joutua ryöstämään ulkomaalaisfirmoja, kun tuo suomalaislafkojen F1 innokkuus ei ole ollut kovin merkittävää.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Itse näkisin hiukka eritavalla "uudet tallit". Listan suurin osa talleista on nimeään vaihtaneita eikä ihan uusia. Äkkiseltään tulee mieleen vain Toyota joka on uusi talli, onkos noita muita?

Ja myös nyt, jos uutta tallia ykkösiin olisi tuomassa, helpointa olisi ostaa joku mukana oleva jonka pohjalta voisi ponnistaa sitten eteenpäin. Vaikkapa BMW:n kohdalla ovat varmasti tyytyväisiä miten hyvin tiimi on saatu pyörimään Sauberin tiimin pohjalta.

Toro Rosson ja Agurin lisäksi sopivasta rahasta myynnissä voisi olla Red Bull ja Williams.

Ihan puhtaasti uusia talleja olisi hyvä saada mukaan, mutta tallin pystyttäminen tyhjästä vaatii suuria taloudellisia resursseja ja pitkää pinnaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toyota lienee tämän vuosituhannen ainut tyhjästä pystyyn pistetty tiimi? Toisella nimellä toimintaa jatkaneisiin voitaisiin varmaan lisätä BAR->Honda.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eddie Rickenbacker sanoi:
Se ei kuitenkaan saanut FIA:n tarjoamaan paikkaa vaan tuo paikka meni David Richardsin Prodrive-yhtymälle. Tuosta projektista ei kuitenkaan mitään tullut vaan koko roska haudattiin ennen vuodenvaihdetta.
Näinkö? Mulla oli kyllä joku mielikuva, ehkä jonkun uutisenkin olin vasta lukenut, että homma on edelleen auki.

Eikös tämä moottorin jäädytys muuten aika hyvin eliminoi uusien valmistajien tulemisen. Yksikään valmistaja tuskin haluaa tehdastallina tulla mukaan ilman omaa moottoria, vaikka Cosworthilta spekseiltään FIA-hyväksymän moottorin vissiin voi edelleen ostaa.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Saman tien jos/kun budjettikatto astuu voimaan niin että sille on myös jokin valvontakeino, on luokkaan tulijoita. Helposti löytyy ihmisiä jotka uskovat mahdollisuuksiin jos budjetti sama kuin huipputalleilla ja jos budjetti on speksattu, sen kerääminen kokoon täysimääräisenä on huomattavasti helpompaa. Budjettikatto myös helpottaisi yksityistallien moottorihankintaa, koska koneet tulisi hinnoitella halvoiksi että budjettia jää muuhunkin, koska sama osa budjetista laskettaisiin moottoreiden osalle myös "tehdastalleilla" tai ainakin näin tulisi menetellä.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
IceManFani sanoi:
Super Aguri on myös tyhjästä pygätty tiimi. :wink:
Eipäs olekkaan. Super Aguri on rakennettu Arrowsin raunioille. SA:n tehdas on Arrowsin entisissä tiloissa ja ajattihan SA alkuunsa Arrowsin vanhoja autoja ennen kun saivat omansa valmiiks.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mise sanoi:
Eipäs olekkaan. Super Aguri on rakennettu Arrowsin raunioille. SA:n tehdas on Arrowsin entisissä tiloissa ja ajattihan SA alkuunsa Arrowsin vanhoja autoja ennen kun saivat omansa valmiiks.
Ei, kyllä se on tyhjästä pierastu, (Hondan rahoilla, jotta Sato ois voinu jatkaa fykkösissä) käyttävät vaan osittain Arrowsin vanhoja tiloja. :wink: Ja ne Arrowsin vanhat autot oli ostettu Paul Stoddartilta, joka taasen oli ostanu ne Arrowsin kuolinpesän huutokaupasta, jotta pystyivät ajattamaan niitä testeissä omien autojensa kanssa ja vertailemaan miten ne eroaa Minardin omista, meinasivat jopa muistaakseni ottaa ne kisakäyttöön, kun olivat kuitenkin nopeampia kuin Minardin omat autot...
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Vice sanoi:
Paul Stoddarthan sanoi olevansa todella kiinnostunut Fykkösiin palaamisesta, tai ainakin sen jälkeen kuin Max Mosley on poistunut kuvioista :alppu:

MINARDI TAKAISIN!!!
Tuo Mosleyn lähtöhän näyttää jo melko todennäköiseltä :D go Stoddart.
 

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Joku jenkkivalmistaja vois pykää tallin ja tulla mukaan. Chevy tms. epätodennäköistä tosin.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Aika varmasti ei ole tulossa jenkkejä mukaan, talous on niin pahasti rappiolla kuin voi olla, mm. Ford ja GM. Eikös VW/Audi ole se seuraava suuri joka ehkä tulee mukaan?
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Volvon pitäisi liittyä Fykkösiin. Kannattaisin satavarmasti. Rattiin vielä suomalainen ja ruotsalainen kuski niin olis mahtavaa :D

Nyt kysynkin asiantuntijoilta, miksi Volvo ei ole mukana formuloissa?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Mediaprofeetta sanoi:
Volvon pitäisi liittyä Fykkösiin. Kannattaisin satavarmasti. Rattiin vielä suomalainen ja ruotsalainen kuski niin olis mahtavaa :D

Nyt kysynkin asiantuntijoilta, miksi Volvo ei ole mukana formuloissa?
jos ford vielä joskus palaa lajiin, niin tuskinpa käyttävät volvon brändiä
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DaSilva sanoi:
Eikös VW/Audi ole se seuraava suuri joka ehkä tulee mukaan?
Sitä on huhuttu vähintään 80-luvun alusta asti. Todennäköisempää on, että seuraava mukaan tuleva autotehdas on korealainen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Itse en usko että uusia autonvalmistajia Toyotan tyyliin tulee. Ja ostoautoina tuntuisi aika kaukaa haetulta että joku Hyundai ostaisi moottorit vaikkapa Ferrarilta.
Entä RedBullin tapaiset brändit? Taitaisi olla helpointa mennä vain sponsoriksi olemassa olevalle tallille kuin alkaa itse pyörittämään. Lähes sama huomioarvo ja kulut ovat tiedosssa.
Veikkaisin uusimmiksi sitten nykyisten tallien kakkostallit kuten jo nyt vähän siihen suuntaista olevan RedBull, Honda.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Mutku sanoi:
Itse en usko että uusia autonvalmistajia Toyotan tyyliin tulee.
Veikkaisin uusimmiksi sitten nykyisten tallien kakkostallit kuten jo nyt vähän siihen suuntaista olevan RedBull, Honda.
molemmat yrittävät jo nyt päästä eroon kakkostiimeistään
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Mutku sanoi:
Itse en usko että uusia autonvalmistajia Toyotan tyyliin tulee. Ja ostoautoina tuntuisi aika kaukaa haetulta että joku Hyundai ostaisi moottorit vaikkapa Ferrarilta.
Entä RedBullin tapaiset brändit? Taitaisi olla helpointa mennä vain sponsoriksi olemassa olevalle tallille kuin alkaa itse pyörittämään. Lähes sama huomioarvo ja kulut ovat tiedosssa.
Veikkaisin uusimmiksi sitten nykyisten tallien kakkostallit kuten jo nyt vähän siihen suuntaista olevan RedBull, Honda.
Mutta RedBullihan oli Sauberin monivuotinen sponsori ennen omaa teamiaan 2005. Halusivat kai ilmeisesti valjastaa molemmat autot kokonaan tuotteen mainoksille, kun kerran ei ole mitään muita mainoksia autojen kyljissä liiemmilti näkynyt. Jostain syystä myöskään Hondan autoissa ei ole pariin viime kauteen näkynyt sponsorilogoja ja mainoksia, ei ole kai ilmeisesti liian houkuttava kohde.

Näistä muista energiajuomista Mad Croc on Heikin monivuotinen henkilökohtainen sponsori ja aika pikkutekijä verrattuna Red Bullin maailmanlaajuiseen multibrändiin. Battery puolestaan tuli mukaan Ykkösiin Nico Rosbergin tuoman huomioarvon takia.

Eikös se Spyker ollut vähän Ferrarin suuntaan kallellaan kun kerran asiakasmyllyt hankki sieltä? Williamsia en millään osaa mieltää Toyotan asiakasteamiksi.

Noista autonvalmistajista. Minäkään en usko, että mitään uusia merkkejä olisi mukaan tulossa. Toyota nyt muuten vaan on maailman suurin autonvalmistaja, Renaultilla, Mersulla ja Hondalla on pitkät perinteet formuloista ja Ferrari vähän kuin kuuluu tähän pakettiin. Tietysti näitä Audeja ja Volkswageneita tuppaa aina vähän väliä nousemaan mukaan spekulaatioihin, mutta totuus on se, että kustannukset ovat nykyisellään niin suolaisia että harva haluaa riskeerata näin paljoa. Esimerkkinä Ford, joka toimitti about puolelle formulatalleista myllyt vuonna 2004 ja pyöritti Jaguar-tallia. Enkä olisi lainkaan varma, että nämä nykyiset tehdastallit olisivat loputtomiin ykkösissä.
 
Ylös