Tulevaisuuden F1-tallit

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eikös se Spyker ollut vähän Ferrarin suuntaan kallellaan kun kerran asiakasmyllyt hankki sieltä? Williamsia en millään osaa mieltää Toyotan asiakasteamiksi.
Ferrari kytköä tarjoaisin Toro Rossolle kun eikös Vettel ole huhujen mukaan Ferrarin kolmoskuski.

Tarinoiden mukaan Williamssi saisi Toyotan moottorit kun ajattaa Nakajimaa.
Tällä kaudella vaan tuntuvat nuo "asiakastiimit" pärjäävän emoaan paremmin (Williams ja välillä jopa RedBull).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutku sanoi:
Itse en usko että uusia autonvalmistajia Toyotan tyyliin tulee. Ja ostoautoina tuntuisi aika kaukaa haetulta että joku Hyundai ostaisi moottorit vaikkapa Ferrarilta.
No ei tietenkään ostaisi. Uusi autonvalmistaja tulisi mukaan nimenomaan moottoritoimittajana. Autonvalmistamisen tietotaito tulee sen tallin mukana, jonka kyseinen tehdas ostaa - joko heti tai muutaman vuoden kuluessa.

Hyundai/Kian arvostus on viime vuosina noussut muutenkin, mutta se saattaa haluta kohottaa edelleen profiiliaan autourheilun saralla.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Yksi potentiaalinen ehdokas on Nicolas Todtin talli. Nicolas Todtin nimihän on jatkuvasti välähdellyt STR:n ostajaehdokkaissa.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Tinppa sanoi:
epätodennäköistä,

mutta erittäin mielenkiintoinen ajatus olisi, jos Porsche tulisi autonvalmistana mukaan,
ostettuaan vw:n osake enemmistön luulisin ettei budjetista ole kiinni.
Tämä olisi senkin takia legendaarista, koska onhan porschen katu-autoja aina kilpailutettu ferrarin kanssa, niin miksei myös F1:ssä?

http://www.taloussanomat.fi/liikenne-ja-kuljetus/2008/03/03/Porsche+ostaa+enemmist%F6n+Volkswagenista/20086494/382
Eipä olisi Porschenkaan ensimmäinen kerta F1:ssä. Omana tallina 1957-1964 ja jopa yksi voitto. Ja eikös 80-luvulla McLarenilla ollut Porschen moottorit?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Porttilan Laki sanoi:
Eipä olisi Porschenkaan ensimmäinen kerta F1:ssä. Omana tallina 1957-1964 ja jopa yksi voitto. Ja eikös 80-luvulla McLarenilla ollut Porschen moottorit?
1983-1987 McLareneilla TAG Porschet, 1991 Footwork-Porsche.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
1983-1987 McLareneilla TAG Porschet, 1991 Footwork-Porsche.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin McLaren oli virallisesti 1980-luvun Porsche-vuosina aina McLaren-TAG. Tehdyssä sopimuksessa Porsche vaati, ettei yhtiön nimi näy tuloksissa, eikä se tainnut autojenkaan kyljessä koskaan lukea (ihan varmaksi en nyt mene vannomaan). Saksalaislehdistöä saa syyttää siitä, että nimi liitettiin tallin perään hyvinkin äkkiä ja nähtiin joskus jopa muodossa Porsche-McLaren. Työnjako oli joka tapauksessa se, että tekninen osaaminen tuli saksalaisilta, rahoitus taas TAGilta.
 

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
aiwan, 80-luvullahan Porschekin oli suhteellisen pieni autoyritys, jolla ei ollut rahaa syytää jokaiseen ränniin.

porschehan on tullut takaisin autourheiluun, oliko 99 vai 00 kun ilmoittivat vähentävänsä satsaukset sillä saralla, tosin kun näyttää suunta olevan kovin noususuhdanteinen eihän sitä koskaan tiedä vaikka ykkösiin asti tulevaisuudessa?

tässähän on viitteitä jo uudesta tulemisesta..

http://www.porsche.com/all/motorsport/rsspyder/pcna.asp
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Itse en usko yhteenkään uuteen moottorivalmistajaan nykysääntöjen puitteissa. Joten "tehdastiimejä" ei ole lisää luvassa....
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Porche vaan Formuloihin ja F1-autojen valmistus Uudenkaupungin tehtaalle:ahem:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tinppa sanoi:
aiwan, 80-luvullahan Porschekin oli suhteellisen pieni autoyritys, jolla ei ollut rahaa syytää jokaiseen ränniin.
Ei mitään hajua miten koko autotehtaalla taloudellisesti silloin meni, mutta Porschen panostus moottoriurheiluun 80-luvulla oli kyllä aika laajaa, Le Mansista MM-ralliin...

tässähän on viitteitä jo uudesta tulemisesta..

http://www.porsche.com/all/motorsport/rsspyder/pcna.asp
Tuo projekti alkoi 2005 ja nyt on kolmas kausi menossa American Le Mans -sarjassa. Arvatkaa muuten mikä on Porschen kilpakumppani siellä? Audi. Spekulaatioita on ollut että tuokin projekti lopetettaisiin, VAG/Audi-ristiriidan takia.

Joku Audi-pomo laukoi vastikään, että F1 ei tällä hetkellä tarjoa "relevanttiutta" henkilöautoihin, viitaten tietty Audi R10:een mikä käy dieselillä.
 
Viimeksi muokattu:

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Olisin aika varma siitä, että tulevaisuudessa Toro Rosso, Super Aguri, Red Bull, Force India ja tämmöiset ei enää jatkaisi. Tilalle tulisi varmaan autonvalmistajia kuten ProDrive, Bugatti, Lamborghini, Peugeot, Ford, Chevrtolet jne. Onhan siellä jo Ferrari, Mercedes-Benz, Renault, Toyota, Honda ja BMW. Ja onhan sitä ollut historian aikana monia muitakin kuten Maserati, Porsche ja Jaguar.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
PohjoisenPike sanoi:
Olisin aika varma siitä, että tulevaisuudessa Toro Rosso, Super Aguri, Red Bull, Force India ja tämmöiset ei enää jatkaisi. Tilalle tulisi varmaan autonvalmistajia kuten ProDrive, Bugatti, Lamborghini, Peugeot, Ford, Chevrtolet jne. Onhan siellä jo Ferrari, Mercedes-Benz, Renault, Toyota, Honda ja BMW. Ja onhan sitä ollut historian aikana monia muitakin kuten Maserati, Porsche ja Jaguar.
Ei kai Mersulla mitään omaa tallia ole? MegaAgureita ja Intianvoimia nyt tulee ja menee, mutta kyllä mä uskoisin että RedBull tulee ykkösissä jatkamaan siinä missä merkkiformuloissakin.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Eddie Rickenbacker sanoi:
Esimerkkinä Ford, joka toimitti about puolelle formulatalleista myllyt vuonna 2004 ja pyöritti Jaguar-tallia.
onko näin?
Ferrari
Williams-BMW
McLaren-Mercedes
Renault
BAR-Honda
Sauber-Petronas
Jaguar
Toyota
Jordan-Ford
Minardi-Cosworth
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Skenejeesus sanoi:
Ei kai Mersulla mitään omaa tallia ole? MegaAgureita ja Intianvoimia nyt tulee ja menee, mutta kyllä mä uskoisin että RedBull tulee ykkösissä jatkamaan siinä missä merkkiformuloissakin.
No periaatteessa Mersulla on oma talli. Eiköhän se ole ajan kysymys, koska McLaren on kokonaan Mersun.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
PohjoisenPike sanoi:
Olisin aika varma siitä, että tulevaisuudessa Toro Rosso, Super Aguri, Red Bull, Force India ja tämmöiset ei enää jatkaisi. Tilalle tulisi varmaan autonvalmistajia kuten ProDrive, Bugatti, Lamborghini, Peugeot, Ford, Chevrtolet jne. Onhan siellä jo Ferrari, Mercedes-Benz, Renault, Toyota, Honda ja BMW. Ja onhan sitä ollut historian aikana monia muitakin kuten Maserati, Porsche ja Jaguar.
Bugatti ja Lamborghini ovat molemmat VAG-konsernin omaisuutta. Ford puolestaan lienee oppinut Jaguarin ajoilta (2000-04) sen, että voimat eivät nykyään riitä sataprosenttisesti kahteen MM-sarjaan. Peugeot lienee oppinut saman.
 
Viimeksi muokattu:

Tinppa

Well-known member
Liittynyt
2.2.2005
Viestit
113
Sijainti
Jyväskylä
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ei mitään hajua miten koko autotehtaalla taloudellisesti silloin meni, mutta Porschen panostus moottoriurheiluun 80-luvulla oli kyllä aika laajaa, Le Mansista MM-ralliin...

Joku Audi-pomo laukoi vastikään, että F1 ei tällä hetkellä tarjoa "relevanttiutta" henkilöautoihin, viitaten tietty Audi R10:een mikä käy dieselillä.
olihan tuo aika kattavaa joo, ei tullut mieleenkään kaikkia sarjoja..
käsittääkseni tehdas oli hieman ahtaalla 70-luvulla energiakriisin aikaan, luonnollisesti urheiluautot olivat tuolloin aika huono bisnes.. mutta 924/944 sarja melkein "pelasti" koko merkin, 924 sarjan edullinen ostohinta varmisti sen että kadunmieskin pystyi ostamaan himoitun porschen, joka oli ollut enemmän tai vähemmän herrojenherkkua.

Audilla ja Porschella ollut vuosien saatossa todella kovasti yhteisiä projekteja, vanhoissa kilpureissa luki monesti sulassa sovussa Audi-Porsche, 924 piti periaatteessa olla Audi, Audin RS2 huomattavasti Porsche osia, jnejne..

tämänhän suurin osa varmaan tiesikin, joka tapauksessa Porsche/audi/vw olisi mukava lisä tehdastiimien joukossa<3
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Skenejeesus sanoi:
mutta kyllä mä uskoisin että RedBull tulee ykkösissä jatkamaan siinä missä merkkiformuloissakin.
Red Bull on kieltämättä tätä nykyä erittäin voimallisesti mukana autourheilussa (ja monessa muussakin), mutta en silti näe kovin suurta pysyvyyttä sponsorin omistamalla tallilla. Jos yritys nousta aivan kärkijoukkoon ei jatkossakaan tuota hedelmää, Mateschitz saattaa hyvinkin nähdä, että pelkkä sponsorin asema voi olla taloudellisesti järkevämpi. Joka tapauksessa korkeimmalle huipulle nouseminen saattaa edellyttää tehdasmoottoreita. Niin kauan kuin Red Bull joutuu käyttämään asiakasmoottoreita se antaa jonkin verran tasoitusta.

-Edit- Red Bullilla on kyllä piristävä lähestymistapa ykkösiin ja sen hyödyntämiseen markkinoinnissa Red Bulletiineineen ja Teräsmiehineen. Tuollaista vähemmän ryppyotsaista suhtautumista jää kyllä kaipaamaan, jos/kun RB joskus jättää ykköset.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Red Bull (ja sen kuljettajat) ovat kyllä kieltämättä varikon humoristisinta ja pirteintä porukkaa. Nuo vuosittaiset leffanmainostuskamppanjatkin tietyissä kisoissa (Monaco!) tosiaan ovat toimineet hyvin :thumbup:
Toivottavasti talli ei häviä fykkösistä vielä pitkääääään aikaan.
 
Ylös