Tulevaisuuden suomalaistähdet

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
kouvotsvoni sanoi:
Alenilla muita enemmän taustajoukkoja viemään hänet WRC-ralleihin asti näyttämään kykyjään. N-ryhmän voitto Jyskälässä näytti kyllä, jotta hänessä muutakin vauhdikasta kuin sukunimi.
Vaikka Flodin ihan hyvä kuski onkin niin Jyväskylän mm-ralli ei ollut mikään 'todellinen' vauhdin mittari n-ryhmässä. Rallin sm-sarjassa mennään uskoakseni paljon kovempaa ja sielläkään se vauhti niin huimaa ole mitä esimerkiksi jwrc kuskeilla (vrt. Chris Meeke sm. ok. autorallissa). Siellä mies näytti miten 1600 kuutioisella etuvetoisella kyykytetään nelikkoja.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mites tämä Matti Rantanen, joka tuli Nesterallin JWRC luokassa kolmanneksi Civicillä tehdasautojen seassa.
Osaako joku kertoa minkä arvoinen suoritus tämä oli, ja mitkä ovat kaverin suunnitelmat?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Valde sanoi:
Monihan oli Kauppista hehkuttamassa uutena tulevana tähtenä, mutta kuinka ollakaan kun Garde tuli ajamaan samanalaista takavetoista, niin eroa oli valovuosi.

Niinno, M3 ja starlet...... :rolleyes:

Ja Garde on kiertänyt mm sarjaa jo tovin eli nuotitus/nuoteista ajamis kokemusta on ehkä "vähän" enemmän.

Ja eikai kukaan ole nyt ihan tosissaan Kauppista uudeksi maailman tähdeksi veikannut? Kaveri on kuitenkin "jo" 27 ja ajelee vieläkin vaan äffää, neliveto kokemuskin taitaa olla vähissä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jr- sanoi:
Heh, heh. :rolleyes: Kerroppa Valdemari et kenellä nykykuskeista on ylipäänsä näyttöjä N-ryhmästä ?
Salolla, Hännisellä, Ketomaalla ja kokemukseen nähden Alenilla. On siellä muitakin kovia miehiä, mutta nämä päällimmäisenä nousivat mieleen. Juha Salon tie noussee pystyyn siinä, että hän ei täytä nuoren ja sponsoriseksikkään kuskin kriteereitä. Toisaalta taisi esim. Hänninen hypätä N-ryhmän kärkiaikoihin Juhaa nopsemmin.

Flodinia varmaan voidaan pitää todella kovana ajajana. Viime vuonna Norjassa poika laittoi tosissaan kampoihin Juha Salolle. Ruotsin rallissa oli muutaman sekunnin Hännistä perässä ennen keskeytystään. Tässä valossa Alenin suoritus NORF:ssa oli minulle lievä yllätys. Flodin ja alen ajavat molemmat myös Subarulla ja mielestäni on kyseenalaista voidaanko Subarua pitää yhtä nopeana kuin Mitsubishia normaaleilla suomalaisilla ralliteillä.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
Latvalahan se näyttäis olevan ainoa "toivo". On se kumma, että rallin sm-sarjastakaan ei ole noussut viime vuosina, ketään tosi kovaa luuta, mm-tasolle. Mitä se kertoo sitten kotoisen sm-sarjan tasosta? Mielestäni sm-sarjan taso on tippunut esim. kymmenen vuoden takaiseen tasoon. Vai mitä sanotte, oisiko kymmenen vuotta takaperin ollut kolmen kärkikuljettajan yhteisikä 120 vuotta? Kyllä mun mielestä, jos haluaa tosiaan nousta mm-sarjan kuljettajaksi ja ammattiautourheilijaksi, se vaatii sitä, että sm-sarjassa pistetään näitä pasteja ja jamoja 100-0 turpaan, ennenkuin aletaan haahuileen isommille areenoille. Ja ainoastaan J-M Latvala on tähän kunnolla kyennyt, vaikka on aika paljon antanut tasoitusta kaluston suhteen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
MattiKyllönen sanoi:
. Mitä se kertoo sitten kotoisen sm-sarjan tasosta?

. Vai mitä sanotte, oisiko kymmenen vuotta takaperin ollut kolmen kärkikuljettajan yhteisikä 120 vuotta? .
Ja kertoo siitä että WRC:llä sarjan kiertäminen vaatii sellaisia taustatukia ja taloutta jottei siihen ihan helpolla kykene.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Mitä kuuluu Juusö Pykälistölle nykyään? Eilen lueskelin Marcus Grönholmin foorumia, jossa joku kyseli että onko Pykälistö vielä Bossen "suojeluksessa". Timo Rautiainen oli vastannut että ei ole.
Muutama vuosi sitten Pylälistö dominoi sm-sarjaa mielensä mukaan ikälopulla Corollalla, mutta kun pääsi näyttämään kyntensä maailmalla niin oli paria hyvää pätkäaikaa lukuunottamatta aika hampaaton esitys. Näin ainakin muistelen.
Mutta onko ajohommat nyt sitten loppuneet tyystin?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
PeeVee79 sanoi:
Mitä kuuluu Juusö Pykälistölle nykyään? Eilen lueskelin Marcus Grönholmin foorumia, jossa joku kyseli että onko Pykälistö vielä Bossen "suojeluksessa". Timo Rautiainen oli vastannut että ei ole.
Muutama vuosi sitten Pylälistö dominoi sm-sarjaa mielensä mukaan ikälopulla Corollalla, mutta kun pääsi näyttämään kyntensä maailmalla niin oli paria hyvää pätkäaikaa lukuunottamatta aika hampaaton esitys. Näin ainakin muistelen.
Mutta onko ajohommat nyt sitten loppuneet tyystin?
Taitaa testata C4:ää.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
jusban sanoi:
Mites tämä Matti Rantanen, joka tuli Nesterallin JWRC luokassa kolmanneksi Civicillä tehdasautojen seassa.
Osaako joku kertoa minkä arvoinen suoritus tämä oli, ja mitkä ovat kaverin suunnitelmat?
Koko kisan kovin suomalaissuoritus! Suomalainen media ei ymmärtänyt ilmeisesti lainkaan, miten kova paukku Matin suoritus oli, mutta asioista perillä olevat ihmiset varmasti huomasivat ja panivat merkille. Ulkomaiset median edustajat myös noteerasivat erittäin hyvin asian. Nasselainen Civic on vakioauto, S1600 on täysiverinen kilpa-auto, ero on kuin yöllä ja päivällä. Sinänsä hyvä juttu oli se, että Rantasen Honda otettiin jälkikatsastukseen ja todettiin täysin sääntöjen mukaiseksi, sillä pari JWRC-tiimiä ei alkuun uskonut millään, että joku voi olla n-ryhmän autolla noin korkealla tuloksissa.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vämpylä sanoi:
Niinno, M3 ja starlet...... :rolleyes:
...nips...
Ja eikai kukaan ole nyt ihan tosissaan Kauppista uudeksi maailman tähdeksi veikannut? Kaveri on kuitenkin "jo" 27 ja ajelee vieläkin vaan äffää, neliveto kokemuskin taitaa olla vähissä.
Niin eli kaveri on suomeksi sanottuna liian köyhä huipulle. Monesta kaverista puhutaan huipulle noustaessa, että ei ollut rahaa kunnon autoon uran alkuvaiheessa, mutta on laji sen verran rahalaji, että jää matti meikäläiseltä aloittamattakin rahan puutteessa... :)
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Oma mielipiteeni on se että moottoriurheilussa viime vuosien aikana kuljettajalupauksen menestymysmahdollisuudet on ollut helpoin kartoittaa tutkimalla hänen ja -ystäviensä osakesalkkujen yhteenlaskettu arvo + muun mahdollisesti lainantakaus, pantti, rahaksi muutettavan omaisuuksien arvot sekä rahan arvoiset ihmissuhteet ja muut mahdolliset vaikuttamisen keinot, suhteet mediaan ja rahoittajiin :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
-Japé- sanoi:
Oma mielipiteeni on se että moottoriurheilussa viime vuosien aikana kuljettajalupauksen menestymysmahdollisuudet on ollut helpoin kartoittaa tutkimalla hänen ja -ystäviensä osakesalkkujen yhteenlaskettu arvo + muun mahdollisesti lainantakaus, pantti, rahaksi muutettavan omaisuuksien arvot sekä rahan arvoiset ihmissuhteet ja muut mahdolliset vaikuttamisen keinot, suhteet mediaan ja rahoittajiin :thumbup:
Viime vuosien??? Ei autourheilu kai koskaan ole huipputasolla ollut persaukisten hommaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
106 sanoi:
Koko kisan kovin suomalaissuoritus! Suomalainen media ei ymmärtänyt ilmeisesti lainkaan, miten kova paukku Matin suoritus oli, mutta asioista perillä olevat ihmiset varmasti huomasivat ja panivat merkille. Ulkomaiset median edustajat myös noteerasivat erittäin hyvin asian. Nasselainen Civic on vakioauto, S1600 on täysiverinen kilpa-auto, ero on kuin yöllä ja päivällä. Sinänsä hyvä juttu oli se, että Rantasen Honda otettiin jälkikatsastukseen ja todettiin täysin sääntöjen mukaiseksi, sillä pari JWRC-tiimiä ei alkuun uskonut millään, että joku voi olla n-ryhmän autolla noin korkealla tuloksissa.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Rantasen kesä on ollut loistava, Waltikka - Kouvola - Jyskälä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
106 sanoi:
Koko kisan kovin suomalaissuoritus! Suomalainen media ei ymmärtänyt ilmeisesti lainkaan, miten kova paukku Matin suoritus oli, mutta asioista perillä olevat ihmiset varmasti huomasivat ja panivat merkille. Ulkomaiset median edustajat myös noteerasivat erittäin hyvin asian. Nasselainen Civic on vakioauto, S1600 on täysiverinen kilpa-auto, ero on kuin yöllä ja päivällä. Sinänsä hyvä juttu oli se, että Rantasen Honda otettiin jälkikatsastukseen ja todettiin täysin sääntöjen mukaiseksi, sillä pari JWRC-tiimiä ei alkuun uskonut millään, että joku voi olla n-ryhmän autolla noin korkealla tuloksissa.

Katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Teilläkin meni alku ihan kivasti. Foto http://juuso.1g.fi/kuvat/Neste+oil+rally+2006/lukander.jpg
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
106 sanoi:
Oli pitkästä aikaan sellainen Jyskälä, mitä ei tullut paikan päältä seurattua. Mutta Malesiassa kuuntelimme ralliradiota ja pätkä-aikoja seurasimme, kun omilta kiireiltämme ehdimme. Eli tuli oltua toisella puolella maapalloa.
No perhana, meni puurot ja vellit sekaisin. Sekoitin foorumin 'entisen' ralliässän kartturien nimimerkit.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
106 sanoi:
Oli pitkästä aikaan sellainen Jyskälä, mitä ei tullut paikan päältä seurattua. Mutta Malesiassa kuuntelimme ralliradiota ja pätkä-aikoja seurasimme, kun omilta kiireiltämme ehdimme. Eli tuli oltua toisella puolella maapalloa.
Tottatosiaan! Annatko jonkinlaiset kokemukset Malesiasta?

Sinnepäin kun olis nykyään noita yhteyksiä niin vois joskus yhdistää konventionaaliseen turismiin myös sikäläisen ralli, oisko mieltä?
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Lievästi nyt off-topiccia, mutta menköön..

Kokonaisuutena todella mahtava kokemus! Lopputulos jäi plussan puolelle, vaikka järjestäjä arpoikin meille todella surkean ajan ekalle pätkälle eli tuloksissa näkyvää aikaa emme ajaneet, vaan se on ns.aikahyvitys, koska ek meni siirtymäksi. Ek 5 on sama pätkä toisen kerran ajettuna ja aikaa voi verrata tähän "hyvitykseen"... Ei siinä vastalauseet meiltä, eikä tiimiltä auttaneet.

Jos jollakulla on vielä harhaluuloja, että kuka tahansa suomalainen voi mennä minne päin maailmaa tahansa ja vetää heti helposti kärkeen, niin nyt on aika herätä. Kyllä joka kolkalta löytyy aina kuskeja, jotka vetää sikamaisen kovaa, ei siellä ilmaiseksi saa mitään. Maailmalle mielivien kuljettajien kannattaisi käydä ainakin kerran katsomassa joku kisa jossain Skandinavian ja Baltian ulkopuolella, seuraten jonkun tiimin toimintaa läheltä. Jos homma tuntuu sen jälkeen edelleen oikeasti mielekkäältä, sitten voipi miettiä kv-uraa tarkemmin. Muutoin kannattaa asetella tavoitteet uusiksi. Niin moni asia menee ihan totaalisesti uusiin ulottuvuuksiin, ettei sitä olisi uskonut. Nyt on helppo uskoa suomalaisten urheilijoiden joskus tokaisema lause kisan jälkeen, että kisa oli hävitty silloin, kun koneesta laskeuduttiin kisamaan kamaralle. Suomessa on totuttu siihen, että kisat ovat hyvin pitkälti samoilla paikkakunnilla. Kaikki on tuttua, selviytyy vaikka ilman karttaa, hyvät viitoitukset, kaikki on hyvin järjestettyä ja organisoitua. Maailmalla ei näin aina ole. Mahdollisesti voit luottaa vain ja ainoastaan siihen, että teet kaiken itse tai varmistat moneen kertaan. Vaikka olisi kuinka kova kuski kotimaassa, saattaa kokemuksen puute reissaamisesta omin nokkineen, rajoittunut kielitaito (jees ja nou), erilaiset kulttuurierot pistää ukot niin jumiin, ettei yksinkertaisesti pysty keskittymään rallin ajamiseen niin paljon kuin pitäisi. Kuski ei voi olla valmis, jos ei ole ikinä edellä mainittujen maanosien ulkopuolella hankkinut kokemusta ja näyttänyt osaamistaan.

Oli suomi-poika hieman huuli pyöreänä puitteiden kanssa, sillä lähtö- ja maaliintulo seremoniat olivat hiukan eri tasoa, mihin on Suomessa tottunut. Täällä kun lähtö- ja maalipaikalla kuuluttaja yksin lämpimikseen juttelee jonkun teollisuusalueen tai marketin takapihalla, oli tuolla väkeä pilvin pimein ja homma oli Show'ta.

Jos Suomessa pätkien kunto hirvittää, kannattaa suosiolla jättää menemättä rajojemme ulkopuolelle. Pääsi oikein ääneen nauru, kun lueskeli Vetomiesten kitinää huonokuntoisista teistä. Tie ja sen kunto on erittäin suhteellinen käsite, mutta tuolla oli nuotituksessa kaksivetoisilla autoilla suuria vaikeuksia päästä ylipäätänsä pätkiä läpi. Malesialainen muta on siitä veikeää, ettei jalkamies tahdo pysyä pystyssä. Aiheuttaa naamanliikkeitä kuskille aika nopeasti... Muutoinkin keli oli raaka kilvanajoa ajatellen, lämpötila liikkui 35-43 Celsius asteen hujakoilla ja kosteus prosentti oli 95... Siihen sitten liekkikalsarit, ajopuku, kypärä ja avot, uskotteko, että oli kuuma? Kunnon neste- ja energiatankkaus oli elinehto. Kisan voittanut Cody Crocker sanoi maalissa, että olosuhteiltaan kovin ralli, missä hän on ikinä ollut. Hän on sentään noilla kulmilla jokusen kisan veivannut.

Katsojana olisi varmasti myös extreme kokemus. Jos kulmilla sattuu olemaan, niin kannattaa mennä katsomaan. Autoja ei ole niin paljon, mihin Suomessa on tottunut, mutta erilaisia eksoottisia laitteita kyllä löytyy. Tuolla oli sellainen erikoisuus, että erikoiskokeet olivat palmuöljyviljelmillä, jossa on ongelmana rotat. Ongelmaa helpottamaan on jätetty maahan palmunoksia kasoiksi, jotka antavat hyvän suojan kobran pesälle... Kusella käydessä tuli neuroottisesti pälyiltyä ympärilleen ja paikallisten tapa kulkea sandaaleissa viljelmillä hirvitti. Pari ko.luikertelijaa tuli nähtyä ihan livenä, ei mukavan näköinen otus.

Itselle jäi kyllä sellainen polte tuosta reissusta, että tätä on saatava lisää!!!
 

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
Saisiko jotain linkkejä Malesian kisasta, kun toi Google on epäkunnossa. Hyvä Tuomo!
 
Ylös