On ollut vähän aikaa, kun päässyt ja ehtinyt tänne kirjoittelemaan, mutta nyt vihdoin
.
Aamulla aikainen herätys ja aamupalat nassuun, sitten matka kohti Lavintoa. Keli oli mitä mainioin jo heti aamusta. Hyvillä mielin liikenteeseen, toivoen ainakin ok-tulosta kun Turussa meni kisat poskelleen ja en itsekään ollut ihan parhaimmalla mahdollisella fiilingillä (ja käytöksellä) mukana.
Aika-ajot #66 ja sija 9.
Aika-ajoon tuli auto, joka ei ainakaan minulla lähtenyt mutkista mihinkään, huippuja riitti (verraten Haikki a-finaalissa 0,9 sekkaa kovempaa kuin minä) joten vaikea sanoa oliko tosissaan niin huono auto. Itsellä ei mennyt mihinkään. Lopputulos oli mitä oli, mutta päätettiin hyvillä mielin lähteä ajamaan ja varsinkin sen alun touhun jälkeen oli hiukka vaikea kaivaa aluksi täyttä motivaatiota loppupäiväksi.
C-Finaali: auto 313 ja sija 1.
Paalulta matkaan ja sainkin aluksi pientä kaulaa ja rauhassa ajella ilman täyttä painetta, ajoasento vähän hassuhko mutta ok, ajoihan Nasty autolla eturiviin. Jarruihin ei tuntunut olevan täyttä luottoa, ehkä johtuen ajoasennosta. Puolissavälin kilpailua Bemarihan oli sitten saavuttanut minut, ja sitten lähtikin taistelu siitä erävoitosta ja noususta kunnolla käyntiin. 3 kertaa bussipysäkkiin ohitusyritystä, pääsin kahdella kerralla puikahtamaan auton hyvän kiihtyvyyden ja fiksun linjan ajamisen turvin ohitse takaisin, viimeisellä kierroksella sijoitin auton keskelle ja Bemari valitsi ulkopuolen. Otti rohkean myöhään jarrutuksen, mutta hänellä ei vain latu riittänyt ja hän ajautui nurmikolle oikaisten mutkan, mutta pääsin hyvin ilman ongelmia takaisin ohi. Maaliin tultiin aivan puskurit toisissaan kiinni. Hieno otanta. Bemarilla oli selvästi vauhtia kyllä enemmän ja voiton avaimet käsissään, mutta joskus se ei riitä, ohitsekin pitäisi päästä onnistuneesti
B-Finaali: Auto 33 ja sija 1.
Autojen arvonta, vähän huikkaa ja taas mennään. Viimeisestä ruudusta matkaan (lähtöruutu 5).
Sain hyvän lähdön ja takasuoralla pääsin heti Robkasta ja Andreista ohitse. Sitten alkoi Harrin ja Jatenskin jahtaaminen.
Mentiin kierros pari ja Harri pääsi ohittamaan
Jatenskin, jolloin pääsin samasta ovesta takasuoralla hänestä ohi, ja ei muuta kuin Harrin perään. Oli lähellä, etten spinannut hevosenkenkään/varikkomutkaan, mutta sain pidettyä auton ladulla. Sain Harrin kiinni ja rakensin bussipysäkkiin ohituksen. Hänellä meni linja leveäksi ja jälleen sisäpuolelle päästyäni onnistuin ohittamaan alamäkeen lähdettäessä, vaikka aika lähellä käytiin että olisi saattanut molemmilla tai toisella matka päättyä, pienesti renkaat taisivat osua yhteen. Oli jostain syystä vaikeampi ajaa hänen edellä (ehkä vähän liiallisesta yrityksestä karata) kuin hänen perässään, mutta onnistuin pitämään hänet sopivan etäisyyden päässä ja erävoitto.
A-Finaali: Auto 313 ja sija 3.
Autojen arvonta, arpa suosi saman auton jolla ajoin C-finaalin. Olihan jo lottovoitto päästä A-finaaliin asti, en kyllä ihan ensimmäisenä tällaista momenttia olisi päivälle ostanut edes ajatuksen tasolla, että kierretään kaikki finaalit. Huikat naamaan, auto ruutuun ja sitten mennään, viides ruutu jälleen.
Nopeasti käy selväksi, että autot ovat keskenään hyvin tasaisia, joten kelle vaan olisi saattanut se voitto napsahtaa. Jegorin kanssa nahisteltiin hetki ja onnistuin kuittaamaan hänet, hänen epäonnistuttua ohittamaan Haikin. Hän ilmeisesti meni heittämään fyllit mäkeen varikolle, jolloin jäi muusta porukasta. Aluksi näytti sille, että ajelen Haikin perässä maaliin saakka, mutta sain kuin sainkin kiinni hänet (liekkö parin ajovirheen seurauksena bussipysäkkiin jolloin linja meni leveäksi?), jolloin alkoi seuraava otanta ja podiumpaikasta. Rehdisti, mutta kovaa väännettiin. Jälleen bussipysäkkiin se rakentaminen, rinnalle. Ei onnistunut ja sain väistettyä pienen yliohjaukseni, ettei osuta toisiimme. Hiusneulaan Haikki sisäpuolta puolustaen, otin ulkoa sisälle ja kiihdytyksen turvin pääsin kuin pääsin sisälle. S-mutkat mentiin switchbackia ja pääsuoralle. Drag-race ja olin ulkopuolella ensimmäiseen oikeaan, mutta en uskonut hänen ottavan vauhtia pois, oli kuitenkin kokoajan havaittavissa ja jätin tilaa. Sitten puolustin pariin otteeseen ensimmäiseen jarruun, mutta ei päässyt ohitse. Kolmas sija maalissa. Mahtava olo, mutta jätkästä kunto oli aika loppu päivän päätteeksi. Oli pakko ottaa vain henkeäkin kun kamala janokin kaupan päälle kun varikolle pääsi.
---------------------------------------------------------------------------
Lavinnosta kun on puhe yleisesti, niin ei jälleen kerraan oikeen yllättänyt. Tavallaan turhauttaa maksaa, kun ei tiedä montako autoa mahdollisesti toimii. Jokainen kyllä ymmärtää, että pärinäurheilussa voi tulla teknisiä vikoja, kukaan ei niistä valita. Vaan siitä, että se on ollut lähestulkoon vuodesta toiseen samaa, että ei yhtään tiedetä, kuinka monta autoa on varmuudella mukana, ja erittäin epäluotettavalla tasolla autojen toiminta, yleisesti. Erittäin hyvä esimerkki on tämä Masiinan ulosajo kun ei ollut jarruja ollenkaan. Olisi huonommalla säkällä voinut käydä todella pahasti. En ole oikein henk.kohtaisesti koskaan ymmärtänyt, onko Lavinnon kavereilla vain tapana se, että jos se vain kulkee eteenpäin, niin radalle, vai se, että olisi toimintavarmempia autoja yleensä, ja pidettäisiin huoli, että oikeasti toimisivat. Ymmärrän myös, että Raketin kone on välillä aika raketti-tiedettä, se välillä saattaa kyllä oikkuilla erikoisesti (omakohtaista kokemusta).
Sinne pitäisi melkein sopia, että päiväksi ajamaan ja testaamaan ja laitetaan ne autot tikkiin. Kun enemmän tuntuu vain autot seisovan vuorotellen huoltopukilla, kuin menevän radalla rinkiä.
Mutta samaa mieltä olen Robkan kanssa hyvinkin tästä lippujen huomioimisesta. Ei voi olla niin, että kaveri tai kaverit ajaa full gas - rinkiä, vaikka radan varressa peräkärryn kanssa autoa nostamassa autoa kyytiin ja punainen lippu vieressä, että ajot keskeytyy. Nämä pitäisi
EHDOTTOMASTI olla jokaisen tiedossa. Oli sitten punainen, keltainen, vihreä, sininen, liila, mustavalko, mustaoranssi, tai vaikka sateenkaari, whatever. Pitää huomioida
AINA.
Vaikka alussa oli ongelmia, hyvä päivä ja pääasia oli, että saatiin kilpailut aikaiseksi. Robkan kanssa myös samaa mieltä siitä, että sääli jos putoaa kalenterista (rata ja raket120 ovat tälle hieno yhdistelmä), mutta tämmöinen epäluotettavuus teknisen puolen kanssa totta kai syö omalla tavallaan. Sen kun he saisivat aidosti kuntoon, niin olisi enemmän kuin tosi jees.
Kiitoksen järjestäjälle, Slovari kiittää ja kuittaa.