Tuomarointi

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Todella epäasiallista, että Schumi sai rangaistuksen sadekelin pususta. Tässä ollaan aivan väärillä jäljillä sekä kuljettajien että katsojien kannalta.

Läpiajorangaistuksilla tehdään kaksinkamppailuista rangaistavia.

P.S. Onko tarkoituksenmukaista, että tuomariston kuljettajajäsen on kiertävä
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Paitsi että Miihkaili itsekin myönsi virheensä ja rangaistuksen olleen oikeutettu. Tilanne oli aivan toinen kuin vaikka kisan lopun Lewisin ja Felipen kontakti, Schumi sanoi arvioineensa jarrutusmatkan väärin ajettuaan siipi auki, eikä yrittäneensä varsinaisesti ohitusta.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Paitsi että Miihkaili itsekin myönsi virheensä ja rangaistuksen olleen oikeutettu.
Jos nyt kuitenkin hiukan tarkennetaan, niin Schumi myönsi virheensä, mutta totesi läpiajorangaistuksen olleen hänen mielestään liioiteltua.

“It was right to get a penalty but why it had to be a stop-go, and not a drive-through penalty, I would like to understand better as I felt it was too hard."
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Jos nyt kuitenkin hiukan tarkennetaan, niin Schumi myönsi virheensä, mutta totesi läpiajorangaistuksen olleen hänen mielestään liioiteltua.
Ainakin BBC:n lähetyksessä kisan jälkeen Schumi lähinnä kiroili sitä, että se oli 10 sekunnin stop-and-go pelkän pelkän varikkoruudussa pysähdyksen sijaan.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ainakin BBC:n lähetyksessä kisan jälkeen Schumi lähinnä kiroili sitä, että se oli 10 sekunnin stop-and-go pelkän pelkän varikkoruudussa pysähdyksen sijaan.
Kyllä tuomariston olisi pitänyt kunioittaa perinteitä ja käskeä schumi kärsimään tuomionsa kisan jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
P.S. Onko tarkoituksenmukaista, että tuomariston kuljettajajäsen on kiertävä
On se siinä mielessä, että Schumi-fanit eivät voi syyttää valittua kuljettajatuomaria katkeruudesta ja puolueellisuudesta. Tuomaristossa ei ole yhtäkään vakijäsentä minun käsittääkseni juurikin siksi, että näin pyritään takaamaan tasapuolisuus. Toki johdonmukaisuus samalla kärsii.

Läpiajorangaistuksilla tehdään kaksinkamppailuista rangaistavia.
Kyseessähän ei ollut kaksinkamppailu, vaan ihan puhdas tohelointi.
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
On se siinä mielessä, että Schumi-fanit eivät voi syyttää valittua kuljettajatuomaria katkeruudesta ja puolueellisuudesta. Tuomaristossa ei ole yhtäkään vakijäsentä minun käsittääkseni juurikin siksi, että näin pyritään takaamaan tasapuolisuus. Toki johdonmukaisuus samalla kärsii.
Näin juuri.

Kyseessähän ei ollut kaksinkamppailu, vaan ihan puhdas tohelointi.
Ottamatta se enempää kantaa Schumi -Kobayashi vääntöön mielestäni koko laji kärsii tästä, että joka väännöstä tulee tutkinta päälle. Onneksi Massa-Hamilton kilvanajo oli niin lähellä maaliviivaa muuten olisi varmaan molemmille annettu läpiajorangaistus. Ja toisaalta Hamiltonin ajolinjan vaihdoksia ei edes tutkita vaikka niistä - ja ainoastaan niistä - pitäisi rangaista.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
On se siinä mielessä, että Schumi-fanit eivät voi syyttää valittua kuljettajatuomaria katkeruudesta ja puolueellisuudesta. Tuomaristossa ei ole yhtäkään vakijäsentä minun käsittääkseni juurikin siksi, että näin pyritään takaamaan tasapuolisuus. Toki johdonmukaisuus samalla kärsii.
Siltikin hauskaa, että kun Schumi saa rankkua, niin tuomaristossa aina vierailemassa jotain teen lipittäjä brittejä (viimeksi Hill ja nyt Mansell). :eek::D
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Siltikin hauskaa, että kun Schumi saa rankkua, niin tuomaristossa aina vierailemassa jotain teen lipittäjä brittejä (viimeksi Hill ja nyt Mansell). :eek::D
Ne kuskit eivät kuitenkaan tee päätöstä yksin, vaan antavat vain mielipiteensä. Ja tuomarit näkevät paljon enemmän tilanteesta kuin mitä TV:ssä näkyy. Pystyvät katsomaan heti onboardit ja muut kuvakulmat ja hidastukset tilanteesta.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Jos nyt kuitenkin hiukan tarkennetaan, niin Schumi myönsi virheensä, mutta totesi läpiajorangaistuksen olleen hänen mielestään liioiteltua.
Eikös se tuossa lainatussa sano, että "stop and go" ei ymmärrä, mutta läpiajo olis ollut ihan ok. Tosin eipä mun englanti kovin vahvaa ole.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Ainakin BBC:n lähetyksessä kisan jälkeen Schumi lähinnä kiroili sitä, että se oli 10 sekunnin stop-and-go pelkän pelkän varikkoruudussa pysähdyksen sijaan.
Silverstonessa varikko oikasee niin paljon, että schumi olis kuulemma hyötynyt jos olis ajanut vain pelkän läpiajo rangaistuksen. Näinhän se Mustakari ainakin väitti.:D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Silverstonessa varikko oikasee niin paljon, että schumi olis kuulemma hyötynyt jos olis ajanut vain pelkän läpiajo rangaistuksen. Näinhän se Mustakari ainakin väitti.:D
Se oli kylläkin Pulkkinen, ja tosiaan käsittämätön väite.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja toisaalta Hamiltonin ajolinjan vaihdoksia ei edes tutkita vaikka niistä - ja ainoastaan niistä - pitäisi rangaista.
Suomalaisselostajat kyllä moitti nuita Lewisin ajolinjanvaihdoksia, mutta minä en nähnyt niissä mitään väärää. Eipä taida olla youtubessakaan enää mitään mistä tarkistaa, mutta minä en niissä mitään väärää nähnyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silverstonessa varikko oikasee niin paljon, että schumi olis kuulemma hyötynyt jos olis ajanut vain pelkän läpiajo rangaistuksen. Näinhän se Mustakari ainakin väitti.:D
Jos nyt ei varsinaisesti hyötynyt suhteessa kilparataa ajaviin, niin joka tapauksessa rangaistus olisi ollut suhteessa mitätön verrattuna muihin ratoihin. Siksi drive-throughn sijaan Silverstonessa jaettiin stop & gota. Myöhään annettu läpiajorangaistushan muutetaan 20 sekunnin aikasakoksi, joten rangaistuksen tulisi olla jokseenkin samassa suuruusluokassa.

Mitä rangaistusten johdonmukaisuuteen tulee, niin Todt korosti tähän pyrittävän (vaalikamppailun aikana ja/tai valinnan jälkeen). Ja onhan linja ollut suht johdonmukaisesti aiempaa tiukempi. Tottakai tilanteet pitää tutkia, siitä ei pitäisi olla nokan koputtamista, vaikka itse rangaistuksista eri mieltä olisikin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eikös se tuossa lainatussa sano, että "stop and go" ei ymmärrä, mutta läpiajo olis ollut ihan ok. Tosin eipä mun englanti kovin vahvaa ole.
Juu meni itseltä sanat sekaisin, kun väsytti työpäivän päätteeksi.. :p
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Tottakai tilanteet pitää tutkia, siitä ei pitäisi olla nokan koputtamista, vaikka itse rangaistuksista eri mieltä olisikin.
Tästä olen erimieltä. Jos kilpaa-ajettaessa kaksi autoa koskettavat toisiaan niin sitä ei pidä tutkia. Sitten tutkitaan jos toinen sääntöjen vastaisesti vaihtelee suoralla ajolinjaansa tai jos kuljettaja tai talli haluaa kolaria selvitettävän.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tästä olen erimieltä. Jos kilpaa-ajettaessa kaksi autoa koskettavat toisiaan niin sitä ei pidä tutkia. Sitten tutkitaan jos toinen sääntöjen vastaisesti vaihtelee suoralla ajolinjaansa tai jos kuljettaja tai talli haluaa kolaria selvitettävän.
Sillä tutkimisella juuri tutkitaan onko sääntöjä rikottu. Jos tutkitaan vasta kun sääntöjä on jo todettu rikotun, niin tutkintahan on jo suoritettu.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Sillä tutkimisella juuri tutkitaan onko sääntöjä rikottu. Jos tutkitaan vasta kun sääntöjä on jo todettu rikotun, niin tutkintahan on jo suoritettu.
Henk.koht mielipiteeni

Tutkitaan: Ajolinjanvaihdokset

Ei tutkita: Pienet pusut joista kukaan ei edes protestoi
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Henk.koht mielipiteeni

Tutkitaan: Ajolinjanvaihdokset

Ei tutkita: Pienet pusut joista kukaan ei edes protestoi
Joo, mitkä on pieniä pusuja ja kuinka paljon saa mutkiin tullessa palata ajolinjalle? Näistähän se kiinni on, paljonko on paljon ja mikä on liikaa.
 
Ylös