Mulla on kaveri joka asuu Nycissä. Siellähän on vastaava tupakointikielto olemassa. Nopeasti oli porukka tottunut sääntöön ja kävijämäärät jopa nousseet kun ilma ravintoloissa on hengityskelpoista koko perheelle. Lisäksi käytetty rahamäärä nousi kun ruokailijoita käy enemmän.Ilmari sanoi:Mutta sitten itse asiaan. Kasvava määrä kieltoja johtaisi todennäköisesti jonkinlaisten yksityisklubien yleistymiseen. Toisin sanoen osa ravintoloista muuttuisi yksityisklubeiksi joissa sitten taas saisi polttaa. Todennäköisesti näissä yksityisklubeissa sitten tehtäisiin myös jotain muutakin tuhmaa.....
Hmm... Onko se sitten niin, ettei tupakoimattoman henkilökunnan tarvitse mennä sinne puolelle, jos kumminkin kaikki siellä ovat?Runar ja Kyllikki sanoi:Olen siis sitä mieltä, että nykykäytäntö, eli tupakkapuoli erikseen ja savuton puoli erikseen on ihan hyvä.
Ainakaan tuossa ravintolassa yhdenkään tupakoimattoman, mukaanlukien henkilökunta, ei ole pakko mennä tupakkapuolelle. He tosin tulevat sinne, koska "Ei tuolla toisella puolella oo ketään". [/B]
On. Siinä paikassa. Kas kun paikassa normaalin nykykäytännön mukaan ei ole pöytääntarjoilua ja tiskillä ei saa polttaa. Tupakoiva omistaja tyhjentää tarvittaessa itse tuhkakupit ja hoitaa muut siivokset siellä puolella. Tupakoimattomien ei ole mikään pakko mennä tupakkapuolelle. Toki menevät, omasta halustaan. Useimmiten henkilökuntakin, haastelemaan asiakkaiden kanssa.S.A sanoi:Hmm... Onko se sitten niin, ettei tupakoimattoman henkilökunnan tarvitse mennä sinne puolelle, jos kumminkin kaikki siellä ovat?![]()
Hyvä pointti:thumbup:Runar ja Kyllikki sanoi:Ajattelen asian vaihteeksi yrittäjän kannalta. Juuri hiljakkoin erittäin monet kapakat lain määräämänä pakotettiin laittamaan isoja summia tupakointipuolen ja ilmanvaihdon rakentamiseen.
Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mitään lakimuutosta ei tarvittaisi.Jones sanoi:Mulla on kaveri joka asuu Nycissä. Siellähän on vastaava tupakointikielto olemassa. Nopeasti oli porukka tottunut sääntöön ja kävijämäärät jopa nousseet kun ilma ravintoloissa on hengityskelpoista koko perheelle. Lisäksi käytetty rahamäärä nousi kun ruokailijoita käy enemmän.
Aika jännä juttu miten LAKI muuttaa kulutustottumuksia ruokailun suhteen.Ilmari sanoi:Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mitään lakimuutosta ei tarvittaisi.
Ravintolan pitäminen on nimittäin ennen kaikkea liiketoimintaa, eikä hyväntekeväisyyttä. Jos olisi voitu osoittaa että ravintoloiden tulot kasvavat tupakointikiellon myötö, ei Suomessa olisi ollut enään pitkään aikaan yhtään savullista ravintolaa :thumbup:
Ainakin jäsenyyteen perustuvia sikariklubeja saa perustaa.Jones sanoi:Mitenköhän laki suhtautuu ns. sikaribaareihin?
Suurimmat ravintolat eivät "juttele monien kanssa", vaan ne järjestävät markkinointitutkimuksia.Jones sanoi:Aika jännä juttu miten LAKI muuttaa kulutustottumuksia ruokailun suhteen.
Se ainakin lienee varmaa, että ilman lakimuutosta joku isommista ravintoloista muuttuisi vapaaehtoisesti savuttomaksi, koska pelkäisivät leimautumista. Jos taas laki velvoittaisi kaikki (kuten NYCissä), tätä pelkoa ei olisi.
Itse olen jutellut asiasta monenkin kanssa. Monet kävisivät iltaisin ulkona syömässä useamminkin (ruokajuomineen) jos vaihtoehtona olisi täysin savuton illanvietto. Varmaan ihan hyväkatteista hommaa tuo ruuanvalmistuskin.
Toisaalta vois sitten asiakaskunnasta jäädä ne pahimmat kessuttelijatkin sitten pois, ja niiden rahat.
Mitenköhän laki suhtautuu ns. sikaribaareihin?
Näin juuri. Ehkäpä kannattaa odottaa asioiden etenemistä Norjassa ja Ruotsissa?:doubtful:Ilmari sanoi:Suurimmat ravintolat eivät "juttele monien kanssa", vaan ne järjestävät markkinointitutkimuksia.
Lähes kaikissa ruokaravintoloissa on jo nyt mahdollisuus syödä tupakoimattomille tarkoitetuissa tiloissa. Jos kerran voidaan osoittaa että täydellinen tupakointikielto lisää vielä entisestäänkin ruokaravintoloiden asiakkaita ja tuloja, savuttomat ruokaravintolat lisääntyvät itsestään. Ja asiakashan on siinä otollisessa tilantessa että hän voi vapaaehtoisesti valita ravintolansa.
Tupakointikielto on varmasti suurempi ongelma "juottola" tyyppisille paikoille ja yökerhoille joihin mennään viettämään iltaa.
Ja Irlannissa, tässä ruskeiden pubien luvatussa maassa - jossa uusi tupakointikieltolaki astui voimaan 29.03.2004 ----> linkkiJones sanoi:Ehkäpä kannattaa odottaa asioiden etenemistä Norjassa ja Ruotsissa?:doubtful: