Tupakointikielto ravintoloissa

Tupakointikielto ravintoloihin?

• Kyllä, laki olisi tervetullut Suomeenkin

Äänet: 44 56,4%
  • Ei, ei kieltoja tupakointiin lisää

Äänet: 22 28,2%
  • Asia on minulle yhdentekevä

Äänet: 12 15,4%

• Äänestäjiä yhteensä
    78

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ruotsin parlamentti hyväksyi tupakointikiellon ravintoloihin (poislukien ulkoterassit).

Haluaisitko Suomeen vastaavan lain? Perustelu!

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Itse olen lain puolesta. Astmaatikkona ravintolassa olo on usein aika hirveä. Lisäksi ärsyttää kun vaatteet haisevat tupakille hirveesti.

Ilmari

Banned
Viinan juonti ravintoloissa tulisi myös kieltää, se on erittäin haitallista kaikille sitä tekeville.

Koska liikalihavuus alkaa olla kasvava ongelma, myös syöminen ravintoloissa tulisi kieltää.

Nämä edellä mainitut eivät ehkä joidenkin mielestä häiritse ympäristöään, mutta koska aiheuttavat kansantaloudellisia tappiota niin ei muuta kuin pannaan :D

Mutta sitten itse asiaan. Kasvava määrä kieltoja johtaisi todennäköisesti jonkinlaisten yksityisklubien yleistymiseen. Toisin sanoen osa ravintoloista muuttuisi yksityisklubeiksi joissa sitten taas saisi polttaa. Todennäköisesti näissä yksityisklubeissa sitten tehtäisiin myös jotain muutakin tuhmaa.....

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Olen lain puolesta! Tupakkakielto kaikkiin sisätiloihin:thumbup: Ei ole hirveämpää, kuin tupakalle haisevat vaatteet!

Muutenkin tupakka:yuck:

Paitisi kesällä on joskus ihan kiva polttaa joku savuke... ulkona...

Sijainti
Oslo
Norjassa vastaava laki astuu voimaan jo kesäkuun alussa.
On mielestäni aika uskomatonta että ravintola-alalla työskentelevät on näinkin kauan pakotettu altistumaan passiivisen tupakoinnin haitoille. Korkea aika että tässäkin asiassa toimitaan.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ilmari sanoi:
Mutta sitten itse asiaan. Kasvava määrä kieltoja johtaisi todennäköisesti jonkinlaisten yksityisklubien yleistymiseen. Toisin sanoen osa ravintoloista muuttuisi yksityisklubeiksi joissa sitten taas saisi polttaa. Todennäköisesti näissä yksityisklubeissa sitten tehtäisiin myös jotain muutakin tuhmaa.....
Mulla on kaveri joka asuu Nycissä. Siellähän on vastaava tupakointikielto olemassa. Nopeasti oli porukka tottunut sääntöön ja kävijämäärät jopa nousseet kun ilma ravintoloissa on hengityskelpoista koko perheelle. Lisäksi käytetty rahamäärä nousi kun ruokailijoita käy enemmän.

vermula

Well-known member
Olis pikkuhiljaa järkevämpää listata asiat joita saa thedä, kieltojen sijaan. Jos joku tekee jotain jota ei ole listattu, asia tutkitaan tarkoin onko rangaistus perusteltua, vai laajennetaanko sallitut asiat -listaa :dunno:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Ajattelen asian vaihteeksi yrittäjän kannalta. Juuri hiljakkoin erittäin monet kapakat lain määräämänä pakotettiin laittamaan isoja summia tupakointipuolen ja ilmanvaihdon rakentamiseen. Ravintolat tekivät tämän koska pelkäsivät asiakaskatoa. Esim. paikallisessa ravintolassa savuton puoli ammottaa tyhjyyttään ja savupuoli on täynnä porukkaa. Omistajan mukaan tämä olisi menetettyä asiakaskuntaa, jos savuttelupuolta ei ois rakennettu vaikka se kuulemma kustannuksien vuoksi kirpaisi pienen yrityksen kassaa rumasti. Jos nyt, tuosta rahallisesta uhrauksesta huolimatta, kielletään koko ravintolassa tupakointi, niin tuo oli aivan hukkaan heitettyä rahaa.
Olen siis sitä mieltä, että nykykäytäntö, eli tupakkapuoli erikseen ja savuton puoli erikseen on ihan hyvä.
Ainakaan tuossa ravintolassa yhdenkään tupakoimattoman, mukaanlukien henkilökunta, ei ole pakko mennä tupakkapuolelle. He tosin tulevat sinne, koska "Ei tuolla toisella puolella oo ketään".

Estate

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Olen siis sitä mieltä, että nykykäytäntö, eli tupakkapuoli erikseen ja savuton puoli erikseen on ihan hyvä.
Ainakaan tuossa ravintolassa yhdenkään tupakoimattoman, mukaanlukien henkilökunta, ei ole pakko mennä tupakkapuolelle. He tosin tulevat sinne, koska "Ei tuolla toisella puolella oo ketään". [/B]
Hmm... Onko se sitten niin, ettei tupakoimattoman henkilökunnan tarvitse mennä sinne puolelle, jos kumminkin kaikki siellä ovat?:confused:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
S.A sanoi:
Hmm... Onko se sitten niin, ettei tupakoimattoman henkilökunnan tarvitse mennä sinne puolelle, jos kumminkin kaikki siellä ovat?:confused:
On. Siinä paikassa. Kas kun paikassa normaalin nykykäytännön mukaan ei ole pöytääntarjoilua ja tiskillä ei saa polttaa. Tupakoiva omistaja tyhjentää tarvittaessa itse tuhkakupit ja hoitaa muut siivokset siellä puolella. Tupakoimattomien ei ole mikään pakko mennä tupakkapuolelle. Toki menevät, omasta halustaan. Useimmiten henkilökuntakin, haastelemaan asiakkaiden kanssa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ajattelen asian vaihteeksi yrittäjän kannalta. Juuri hiljakkoin erittäin monet kapakat lain määräämänä pakotettiin laittamaan isoja summia tupakointipuolen ja ilmanvaihdon rakentamiseen.
Hyvä pointti:thumbup:

Minä, astmaatikkona, olen todella kiitollinen kun löytyy savuton puoli. Kyllä me perheen kanssa aina semmonen etsitään, sillä ei sitä viitsii edes lapsiaan altistaa tupakansavulle. Useimiten kuitenkin käyn ravintolassa a) syömässä ja b) perheen kanssa.

Muistuupi mieleen eräs juttu viime syksyltä. Pysähdyin jossain Ruokolahden kohdalla kaffeelle Nesteelle. Paikka oli sakeana savusta ja ulkona kylmä. Kysyin savutonta puolta, johon neiti: Ei meillä sellaista ole. Sain luvan syödä leipäni ja juoda kaffini kalja sixpäkkien päällä myymälän puolella:D

Ilmari

Banned
Jones sanoi:
Mulla on kaveri joka asuu Nycissä. Siellähän on vastaava tupakointikielto olemassa. Nopeasti oli porukka tottunut sääntöön ja kävijämäärät jopa nousseet kun ilma ravintoloissa on hengityskelpoista koko perheelle. Lisäksi käytetty rahamäärä nousi kun ruokailijoita käy enemmän.
Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mitään lakimuutosta ei tarvittaisi.

Ravintolan pitäminen on nimittäin ennen kaikkea liiketoimintaa, eikä hyväntekeväisyyttä. Jos olisi voitu osoittaa että ravintoloiden tulot kasvavat tupakointikiellon myötö, ei Suomessa olisi ollut enään pitkään aikaan yhtään savullista ravintolaa :thumbup:

Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vähän tuntuu liioittelulta täyskielto. Itte en oo koskaan polttanu mut vaimo polttaa.

Kapakassa saa kessunkäry leijua. Kuuluu melkein asiaan.

Ruokaravintoloissa vois olla selvät alue-erottelut ja tällaisille sekaseurueille tupakoimattoman puolen yhteydessä polttoalue muuallakin kuin ulkona.

Ja savuimurit kuntoon !

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ilmari sanoi:
Jos tämä pitäisi paikkansa, niin mitään lakimuutosta ei tarvittaisi.

Ravintolan pitäminen on nimittäin ennen kaikkea liiketoimintaa, eikä hyväntekeväisyyttä. Jos olisi voitu osoittaa että ravintoloiden tulot kasvavat tupakointikiellon myötö, ei Suomessa olisi ollut enään pitkään aikaan yhtään savullista ravintolaa :thumbup:
Aika jännä juttu miten LAKI muuttaa kulutustottumuksia ruokailun suhteen.

Se ainakin lienee varmaa, että ilman lakimuutosta joku isommista ravintoloista muuttuisi vapaaehtoisesti savuttomaksi, koska pelkäisivät leimautumista. Jos taas laki velvoittaisi kaikki (kuten NYCissä), tätä pelkoa ei olisi.

Itse olen jutellut asiasta monenkin kanssa. Monet kävisivät iltaisin ulkona syömässä useamminkin (ruokajuomineen) jos vaihtoehtona olisi täysin savuton illanvietto. Varmaan ihan hyväkatteista hommaa tuo ruuanvalmistuskin.

Toisaalta vois sitten asiakaskunnasta jäädä ne pahimmat kessuttelijatkin sitten pois, ja niiden rahat.

Mitenköhän laki suhtautuu ns. sikaribaareihin?

Sijainti
Oslo
"Norjassa (Oslo, Trondheim, Tromssa ja Bergen) tehdyn mielipidemittauksen mukaan 59% Norjalaisista on tyytyväisiä uuden tupakkalain voimaanastumiseen. Ravintoloille tämä on hyvä uutinen"

Näin väitetään tässä artikkelissa.

Jones sanoi:
Ainakin jäsenyyteen perustuvia sikariklubeja saa perustaa.

Ilmari

Banned
Jones sanoi:
Aika jännä juttu miten LAKI muuttaa kulutustottumuksia ruokailun suhteen.

Se ainakin lienee varmaa, että ilman lakimuutosta joku isommista ravintoloista muuttuisi vapaaehtoisesti savuttomaksi, koska pelkäisivät leimautumista. Jos taas laki velvoittaisi kaikki (kuten NYCissä), tätä pelkoa ei olisi.

Itse olen jutellut asiasta monenkin kanssa. Monet kävisivät iltaisin ulkona syömässä useamminkin (ruokajuomineen) jos vaihtoehtona olisi täysin savuton illanvietto. Varmaan ihan hyväkatteista hommaa tuo ruuanvalmistuskin.

Toisaalta vois sitten asiakaskunnasta jäädä ne pahimmat kessuttelijatkin sitten pois, ja niiden rahat.

Suurimmat ravintolat eivät "juttele monien kanssa", vaan ne järjestävät markkinointitutkimuksia.

Lähes kaikissa ruokaravintoloissa on jo nyt mahdollisuus syödä tupakoimattomille tarkoitetuissa tiloissa. Jos kerran voidaan osoittaa että täydellinen tupakointikielto lisää vielä entisestäänkin ruokaravintoloiden asiakkaita ja tuloja, savuttomat ruokaravintolat lisääntyvät itsestään. Ja asiakashan on siinä otollisessa tilantessa että hän voi vapaaehtoisesti valita ravintolansa.

Tupakointikielto on varmasti suurempi ongelma "juottola" tyyppisille paikoille ja yökerhoille joihin mennään viettämään iltaa.

Viimeksi muokattu:

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Vastasin kysymykseen kyllä, koska en pahemmin pidä tupakansavusta. Lakisääteisenä homma tuskin kuitenkaan toimii, sen sijaan toivoisin että perustettaisiin muuten kokonaan savuttomia ravintoloita. Minä ainakin voisin käydä vain niissä.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Ilmari sanoi:
Suurimmat ravintolat eivät "juttele monien kanssa", vaan ne järjestävät markkinointitutkimuksia.

Lähes kaikissa ruokaravintoloissa on jo nyt mahdollisuus syödä tupakoimattomille tarkoitetuissa tiloissa. Jos kerran voidaan osoittaa että täydellinen tupakointikielto lisää vielä entisestäänkin ruokaravintoloiden asiakkaita ja tuloja, savuttomat ruokaravintolat lisääntyvät itsestään. Ja asiakashan on siinä otollisessa tilantessa että hän voi vapaaehtoisesti valita ravintolansa.

Tupakointikielto on varmasti suurempi ongelma "juottola" tyyppisille paikoille ja yökerhoille joihin mennään viettämään iltaa.
Näin juuri. Ehkäpä kannattaa odottaa asioiden etenemistä Norjassa ja Ruotsissa?:doubtful:

Sijainti
Oslo
Jones sanoi:
Ehkäpä kannattaa odottaa asioiden etenemistä Norjassa ja Ruotsissa?:doubtful:
Ja Irlannissa, tässä ruskeiden pubien luvatussa maassa - jossa uusi tupakointikieltolaki astui voimaan 29.03.2004 ----> linkki

Oma etiikkani voi antaa varsin vähän myötätuntoa liiketoiminnalle joka pyrkii tekemään voittoa työntekijöidensä terveyden kustannuksella.
Tupakka- ja savupuoli erikseen on hyvä ratkaisuyritys ongelmaan mutta esimerkiksi Runar ja Kyllikin esimerkki havainnollistaa ettei se juurikaan tuo parannusta työntekijöiden tilanteeseen.

"Mandate deputy general secretary John Douglas said research had shown that 150 bar workers died in Ireland every year from ill-health caused by passive smoking.

The report was commissioned after research revealed service industry employees exposed to passive smoking faced a 30% greater risk of contracting heart disease than non-smokers.

The authors also found that the risk of lung cancer from passive smoking was 90 times higher than that of developing cancer due to asbestos in buildings."
(Lähde BBC-news)