Siellä päinkö ei huoltoasemilla ole, kuten täällä pääsääntöisesti, tupakoitsijat omassa kopissaan, josta huippuimuri imee savut pois? Eikös se ole ihan lakisääteistä että erillinen tupakkatila tulee olla jos neliöt ylittävät määrätyn rajan? Meitin kylän toisessa baarissa on tupakoitsijat eristetty oven taakse, tilaan jossa on sekä elektroninen ilmanpuhdistin, että imurit. Vaikka onkin niin pieni, että laki ei sitä vaatisi. Toisessa vain imuri ja välioveton tila, mutta ei sieltäkään savu tule toiselle puolelle.Jones sanoi:Oltiin emännän kanssa fillaroimassa maanantaiehtoona. Ajettiin Päivärannan Shellille asti, ja siellä ajateltiin ryystää kuppi tsufeeta. Siellä sisällä oli niin kammo tupakansavu että eiku pihalle kahvia juomaan. Ilmanvaihdosta tai muusta ei ollut tietoakaan. Pelastusopisto olisi voinut tulla sinne tekemään savusukellusharjoituksia.
Ja ensimmäiseksi todettiin että a) täällähän ei enää käydä b) työntekijöitten työolosuhteet on aika karseet.
Eikä sitä niin vain vaihdeta bensiksen kassalta duunia siistiin sisähommaan...
Son vähän kakspiippuista mennä vaatimaan, kun ensin on vaadittu laittamaan rahaa erillisten tupakkatilojen luomiseen.Matxi sanoi:Kaikkin sisätiloihin tupakointikielto. Perusteluja moinen ei edes tarvitse, vähäkään jos omaa järkeä niin tietää syyt.
Juu ei ollut, täti (ystävällinen) totesi että tuolla ikkunan vieressä on varman vähemmän savua.Runar ja Kyllikki sanoi:Siellä päinkö ei huoltoasemilla ole, kuten täällä pääsääntöisesti, tupakoitsijat omassa kopissaan, josta huippuimuri imee savut pois? Eikös se ole ihan lakisääteistä että erillinen tupakkatila tulee olla jos neliöt ylittävät määrätyn rajan?
No valtio voisi avustaa tuon suhteen. Pääasia että missään sisätilassa ei noita mokomia vermeitä sauhuteltaisi.Runar ja Kyllikki sanoi:Son vähän kakspiippuista mennä vaatimaan, kun ensin on vaadittu laittamaan rahaa erillisten tupakkatilojen luomiseen.
Itse nikotiiniaddiktina olen ehdottomasti sitä mieltä, että valitsen sellaisen ravintolan, joka järjestää minulle viihtyisän tupakointipaikan. Ja noudattaa myös lakia siinä suhteessa, että tupakansavu ei häiritse muita. En näe tuossa mitään ongelmaa tai ristiriitaa. Kuten Osteri mainitsi, kyse on vain halusta toteuttaa se kunnolla.Matxi sanoi:No valtio voisi avustaa tuon suhteen. Pääasia että missään sisätilassa ei noita mokomia vermeitä sauhuteltaisi.
Niinpä. Kun ei enää pystynyt ajoittamaan tupakkataukoa kahvitauon kanssa päällekkäin, vaan aikaa meni huomattavasti enemmän, kun samalla kun mentiin kauemmas röökille, poltettiin tietty mielenosoituksen vuoksikin parikin röökiä putkeen, niin pakostakin siitä tuli sanomista.Jones sanoi:Eli kyllä ne siellä Ryynarin sairaalassa ne ei-tupakoitsijat tekevät enemmän hommia kuin röökarit. Varma tieto.
En mä vaan ole moiseen törmänny. Se ei kyllä tarkoita sitä, etteikö jossain vois ollakin moinen tapa. Jos moista ois meikän työpaikoissa alkanut harrastaa niin sanomista ois tullut takuuvarmasti.Jones sanoi:Eikös aina tasatuntisin ole röökipaussi 5 min? Eli mennään tauolle kahta vaille ja takaisin duuniin 7-8 yli.
Miten niin? Juuri päinvastoin. Ainakaan siinä ravintolassa jota käytin esimerkkinä, ei yksikään henkilökuntaan kuuluva, poislukien omistaja, altistu tupakansavulle jos ei sitä varta vasten itse halua.joukahainen sanoi:
Tupakka- ja savupuoli erikseen on hyvä ratkaisuyritys ongelmaan mutta esimerkiksi Runar ja Kyllikin esimerkki havainnollistaa ettei se juurikaan tuo parannusta työntekijöiden tilanteeseen.
EsimerkkisiRunar ja Kyllikki sanoi:Miten niin? Juuri päinvastoin. Ainakaan siinä ravintolassa jota käytin esimerkkinä, ei yksikään henkilökuntaan kuuluva, poislukien omistaja, altistu tupakansavulle jos ei sitä varta vasten itse halua.
auttaa havainnollistamaan seuraavat seikat:Kas kun paikassa normaalin nykykäytännön mukaan ei ole pöytääntarjoilua ja tiskillä ei saa polttaa. Tupakoiva omistaja tyhjentää tarvittaessa itse tuhkakupit ja hoitaa muut siivokset siellä puolella. Tupakoimattomien ei ole mikään pakko mennä tupakkapuolelle. Toki menevät, omasta halustaan. Useimmiten henkilökuntakin, haastelemaan asiakkaiden kanssa.
Mitä ihmettä? Eikö meidän Florence Nightingale olekaan huolestunut ravintolanomistajien terveydentilasta? Ovatko he vähempiarvoisia ihmisiä kuin tarjoilijat? Omistajathan vasta altistuvatkin, jos ajatellaan että heidän pitää uhrautua "pahimpiin" paikkoihin. Molemmat ovat siinä mielessä tasa-arvoisessa asemassa, että he päättävät omasta ammatinvalinnastaan itse vapaaehtoisestijoukahainen sanoi:On vaikea kuvitella että vähänkään isommassa ravintolassa omistaja pystyisi hoitamaan tupakkapuolen siivouksen ja mahdollisen tarjoilun kokonaan itse.
Ravintoloitsijalla on vapaus päättää antaako mahdollisuuden paikassaan tupakointiin.Ilmari sanoi:Mitä ihmettä? Eikö meidän Florence Nightingale olekaan huolestunut ravintolanomistajien terveydentilasta? Ovatko he vähempiarvoisia ihmisiä kuin tarjoilijat? Omistajathan vasta altistuvatkin, jos ajatellaan että heidän pitää uhrautua "pahimpiin" paikkoihin. Molemmat ovat siinä mielessä tasa-arvoisessa asemassa, että he päättävät omasta ammatinvalinnastaan itse vapaaehtoisesti
Tosin yrittäjällä on omat rahat pelissä, niin eiköhän savuttoman kapakan perustajia löysy aika vähän. Muistaakseni jossain Lohjalla on savuton kaljapaikka, joka vielä pärjää ihan hyvin.Observer sanoi:Ihmisillä pitää olla oikeus valita. Ne jotka haluavat juoda kaljansa savuttomassa ravintolassa niin perustettakoon heille sellainen. Sauhuttelijat sitten käykööt omassaan. Markkinatalous sitten määrittelee kuinka käy.