"Turhia" tilastoja ja laskelmia

JJ-SS

Well-known member
Liittynyt
15.9.2010
Viestit
57
Näsäviisasteluna voisi sanoa, että Sebastian Vettelin ennätykset nuorin kuljettaja, joka on ajanut pisteille, palkintosijalle ja johtanut GP-kisaa ja Jaime Alguersuarin nuorin GP:ssä ajanut kuljettaja -ennätys eivät olekaan oikeasti ennätyksiä.

Koska Masten Gregory (29.2.1932-8.11.1985) ainoana kuljettajana ikinä F1-historiassa on syntynyt karkauspäivänä ja tehnyt kyseiset F1-ennätykset ollessaan ''vasta 6-vuotias''.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vanhoilla pistelaskuilla olikin laskettu, hyvä niin:thumbup:

Tässäpä tämä ilman Vetteliä taassain. Voitosta huolimatta Hamilton tippui "mestuurtaistosta" ja viimeiseen kisaan mennessä kolme mestarikandidaattia.
Koodi:
Nimi		Pisteet	Voitot
J. Button	304	7
F. Alonso	288	3
M. Webber	284	2
L. Hamilton	273	6
F. Massa	135
N. Rosberg	108
M. Schumacher	97
V. Petrov	52
A. Sutil	52
N. Heidfeld	46
K. Kobayashi	40
J. Alguersuari	39
P. di Resta	34
S. Buemi	26
S. Pérez	24
R. Barrichello	8
B. Senna	4
P. Maldonado	4
 

Rambpo

Well-known member
Liittynyt
21.6.2011
Viestit
140
Räikkösen ja Alonson kahden ekan kauden pisteet nykypistelaskun avulla ferrarilta ennen Brasiliaa:

Räikkönen (35 kisaa): 272p (v.2007) 189p(2008) = 461


Alonso (37 kisaa): 252 (v.2010) 245(2011) = 497

Eli aika tasoissa ovat. Toki pisteitä eri vuosilta ei voi verrata joten laitoin sen tänne jotta se ei aiheuttaisi turhaa parranpärinää Kimi tai Alonso topiceissa.

PS. Laskuissa voi olla virheitä, ja laitoin tämän tänne koska tämä on "turhia tilastoja ja laskelmia"
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
PS. Laskuissa voi olla virheitä, ja laitoin tämän tänne koska tämä on "turhia tilastoja ja laskelmia"
Mutta mikäs sen mukavampaa kuin jossitella tilastoilla :D Itse aloitin viime viikolla isohkon urakan, pyrin muuntamaan merkittävimpien f1-mestarien uran aikana saavuttamat pisteet eri pistelaskujärjestelmien mukaisiksi... Valmista pitäisi tulla jo ennen joulua :eek:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Jos ajettaisi vanhoilla pisteenlaskutavoilla, niin seuraavat kuljettajat olisivat "lucabadoereita", jotka eivät olisi saalistaneet pistettäkään F1:ssä. Perässä oleva luku on lähtöjen määrä.

10-6-4-3-2-1
Sebastien Buemi 54
Jaime Algersuari 45
Bruno Senna 25
Pastor Maldonado 18
Jerome d'Ambrosio 18
Sergio Perez 16
Karun Chandhok 11
Daniel Ricciardo 10

10-8-6-4-3-2-1
Bruno Senna 25
Pastor Maldonado 18
Jerome d'Ambrosio 18
Karun Chandhok 11
Daniel Ricciardo 10
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Huomaa kyllä, miten arvostus kuljettajaa kohtaan riippuu pisteistä. Poikkeuksetta Buemit, Alguersuarit ja Sennat nostetaan arvostuksessa Badoerin yläpuolelle. Mutta jos Badoer olisi ajanut nykyisen pistelaskusysteemin mukaan, hänellä olisi olisi 26 pistettä, eli lähes yhtä paljon tai enemmän kuin Buemilla ja kumppaneilla.
Tietysti jälleen on muistettava, kuinka vähän maaliintulijoita oli entiseen aikaan verrattuna nykyiseen normi 2-3 keskeyttäjään 24:stä.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Maailman nopein kansa 2011

Lopullinen pistetilanne
1. Saksa 633p
2. Britannia 524p
3. Espanja 283p
4. Australia 258p
5. Brasilia 124p
6. Venäjä 37p
7. Japani 30p
8. Sveitsi 15p
9. Meksiko 14p
10. Venezuela 1p
11. Italia 0p
12. Suomi 0p
13. Belgia 0p
14. Intia 0p


Osakilpailuvoittajat
1. Australian GP - Saksa & Britannia 27p
2. Malesian GP - Saksa 42p
3. Kiinan GP - Britannia 37p
4. Turkin GP - Saksa 41p
5. Espanjan GP - Saksa 43p
6. Monacon GP - Saksa 35p
7. Kanadan GP - Saksa 30p
8. Euroopan GP - Saksa 34p
9. Britannian GP - Saksa 32p
10. Saksan GP - Saksa 30p
11. Unkarin GP - Britannia 43p
12. Belgian GP - Saksa 49p
13. Italian GP - Saksa 35p
14. Singaporen GP - Britannia 36p
15. Japanin GP - Britannia 35p
16. Korean GP - Britannia 31p
17. Intian GP - Saksa 45p
18. Abu Dhabin GP - Britannia 42p
19. Brasilian GP - Saksa 32p
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Nopein kierros -sarja 2011

Pisteet laskettu F1.comin tulosten mukaan.

Koodi:
 1. Mark Webber        RBR-Renault          319
 2. Sebastian Vettel   RBR-Renault          270
 3. Jenson Button      McLaren-Mercedes     249
 4. Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     211
 5. Fernando Alonso    Ferrari              209
 6. Felipe Massa       Ferrari              134
 7. Vitaly Petrov      Renault               90
 8. Nico Rosberg       Mercedes              67
 9. Michael Schumacher Mercedes              64
10. Rubens Barrichello Williams-Cosworth     55
11. Sergio Pérez       Sauber-Ferrari        45
12. Kamui Kobayashi    Sauber-Ferrari        43
13. Nick Heidfeld      Renault               39
14. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari           37
15. Sébastien Buemi    STR-Ferrari           26
16. Adrian Sutil       Force India-Mercedes  23
17. Paul di Resta      Force India-Mercedes  18
18. Bruno Senna        Renault               12
19. Pastor Maldonado   Williams-Cosworth      8
20. Pedro de la Rosa   Sauber-Ferrari         0
21. Heikki Kovalainen  Lotus-Renault          0
22. Jarno Trulli       Lotus-Renault          0
23. Jérôme d'Ambrosio  Virgin-Cosworth        0
24. Narain Karthikeyan HRT-Cosworth           0
25. Timo Glock         Virgin-Cosworth        0
26. Vitantonio Liuzzi  HRT-Cosworth           0
27. Daniel Ricciardo   HRT-Cosworth           0
28. Karun Chandhok     Lotus-Renault          0
Koodi:
 1. Red Bull Racing              589
 2. Vodafone McLaren Mercedes    460
 3. Scuderia Ferrari             343
 4. Lotus Renault GP             141
 5. Mercedes GP Petronas F1 Team 131
 6. Sauber F1 Team                88
 7. AT&T Williams                 63
 8. Scuderia Toro Rosso           63
 9. Force India F1 Team           41
10. Team Lotus                     0
11. Marussia Virgin Racing         0
12. HRT F1 Team                    0
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika-ajovertailua. Vettel oli lopulta todella ylivoimainen. Täytyy mennä aina vuoteen 1993, että löytäis suuremman eron (Prost-Hill 0,511s) ensimmmäisen ja toisen välillä keskiarvoissa. Muita tallikaverinsa murskaajia olivat tällä kaudella Alonso, Rosberg, Petrov (oli muistaakseni noin 0,5s Heidfeldin edellä, kun Nick sai potkut), Kovalainen ja Glock. Edelleen hyppää silmille se, miten paljon erot ovat kasvaneet viime vuodesta. Jos vuonna 2008 keskiarvoilla mitattuna kahdeksantoista kuljettajaa mahtui 1,4 sekunnin sisään, niin nyt siellä on seitsemän.

Tuohon tallivertailuun lisäsin vähän epäselvästi lisää tietoa voimasuhde-eroista viime vuoteen nähden. Siinä on siis ensin samaa settiä kuin ennenkin, eli tämän vuoden keskiarvot (tallin nopeimman kuljettajan ero kärkeen sessiosta välittämättä, ja näistä luvuista sitten koko kauden kattava keskiarvo), näistä laskettu erotus kärkitalliin nähden (lähinnä vaan helpottamaan noiden erojen ihmettelyä), sitten on vastaava luku viime vuodelta ja viimeisenä näiden kahden keskiarvon erotus.

Ferrarin hitautta on kyllä myllytetty joka puolella, mutta aika harvoin on tullut esille se, että kaikki muut perässä tulevat tallin Lotusta lukuunottamatta jäivät vielä enemmän kärjelle viime kauteen verrattuna. Toivottavasti muutokset pakokaasujen hyödyntämiseen vähän tiukentaisivat pakkaa.

Lotuksen edistymisestä kun on puhuttu, niin viime vuonna olivat sen keskimäärin 2,3s keskikastia perässä. Tänä vuonna vastaava luku oli 1,8s joten vielä on hurjasti tehtävää. Ero on niin iso, että mun on edelleen vähän vaikea nähdä tallin haastavan tasapäisesti paikasta Q2:ssa ensi kaudella. Kisat ovatkin asia erikseen. Myös HRT ja varsinkin Virgin jäivät vaan lisää kärjelle tänä vuonna, joten työtä riittää sielläkin. Ensi vuonna pitäisi kuitenkin ehdottomasti kääntää kurssi ja päästä lähemmäksi vanhoja tiimejä. Muuten saattaa parin vuoden päästä usko ja rahoitus loppua, kun aika vaan kuluu mutta tuloksia ei tule.

Koodi:
2011 QUALIFYING (Brazil)

1.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,000
2.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,460
3.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,484
4.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,613
5.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,652
6.  Felipe Massa		Ferrari				+1,023
7.  Nico Rosberg		Mercedes			+1,232
8.  Michael Schumacher		Mercedes			+1,734
9.  Vitaly Petrov		Renault				+2,004
10. Adrian Sutil		Force India-Mercedes		+2,158
11. Nick Heidfeld		Renault				+2,213
12. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+2,300
13. Bruno Senna			Renault				+2,460
14. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+2,551
15. Rubens Barrichello		Williams-Cosworth		+2,607
16. Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+2,615
17. Pastor Maldonado		Williams-Cosworth		+2,649
18. Sebastien Buemi		Toro Rosso-Ferrari		+2,774
19. Jaime Alguersuari		Toro Rosso-Ferrari		+3,021
20. Heikki Kovalainen		Lotus-Renault			+4,510
21. Jarno Trulli		Lotus-Renault			+4,841
22. Timo Glock			Virgin-Cosworth			+5,899
23. Jerome d'Ambrosio		Virgin-Cosworth			+6,363
24. Daniel Ricciardo		HRT-Cosworth			+6,596
25. Vitantonio Liuzzi		HRT-Cosworth			+6,725
26. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+7,172


				ka. 2011		ka. 2010	muutos
1.  Red Bull-Renault		0,015	 +0,000		0,022		-0,007
2.  McLaren-Mercedes		0,432	 +0,417	        0,436       	-0,004
3.  Ferrari			0,674	 +0,659		0,385		+0,289
4.  Mercedes			1,285	 +1,270		0,871		+0,414
5.  Renault			1,915	 +1,900		0,941		+0,974
6.  Force India-Mercedes	2,103	 +2,089		1,490		+0,613
7.  Sauber-Ferrari		2,383	 +2,368		1,746		+0,637
8.  Williams-Cosworth		2,459	 +2,444		1,218		+1,241
9.  Toro Rosso-Ferrari		2,704	 +2,689		1,936		+0,768
10. Lotus-Renault		4,514	 +4,499		4,297		+0,217
11. Virgin-Cosworth		5,918	 +5,903		4,790		+1,128
12. HRT-Cosworth		6,690	 +6,675		5,945		+0,745

Nopeimmat kierrokset. Vähän turhaa dataa, mutta ainakin toikki on siihen tarkoitukseen oikea. On tuosta ainakin nähtävissä Mersun vaikeudet renkaiden kanssa, ja vastaavasti taas Sauberin vahvuus. Force Indian sijoitus ei mun mielestä todellakaan vastaa tallin nopeutta, mutta siinä taas näkee tämän tilastoinnin heikkouden. Lotuksen edistyminen taas näkyy erittäin hyvin. Sekunti kiinni kärkeä. Vielä toinen sekunti ja ollaankin jo lähellä vanhoja talleja. Tässäkin tilastossa on kuitenkin syytä muistaa se, että esim. Webberin kärkisija selittynee sillä, kun mies teki yleensä enemmän stoppeja kuin Vettel ja ajeli täten tuoreemmilla renkailla kisan lopussa auton ollessa keveimmillään.

Koodi:
2011 FASTEST LAPS (Brazil)

1.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,000
2.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,019
3.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,091
4.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,431
5.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,465
6.  Felipe Massa		Ferrari				+0,888
7.  Nick Heidfeld		Renault				+1,327
8.  Michael Schumacher		Mercedes			+1,347
9.  Vitaly Petrov		Renault				+1,350
10. Nico Rosberg		Mercedes			+1,568
11. Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+1,594
12. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+1,722
13. Jaime Alguersuari		Toro Rosso-Ferrari		+1,734
14. Rubens Barrichello		Williams-Cosworth		+1,801
15. Adrian Sutil		Force India-Mercedes		+1,940
16. Sebastien Buemi		Toro Rosso-Ferrari		+1,955
17. Pastor Maldonado		Williams-Cosworth		+2,092
18. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+2,121
19. Bruno Senna			Renault				+2,411
20. Heikki Kovalainen		Lotus-Renault			+3,169
21. Jarno Trulli		Lotus-Renault			+3,516
22. Timo Glock			Virgin-Cosworth			+4,873
23. Jerome d'Ambrosio		Virgin-Cosworth			+5,258
24. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+5,343
25. Daniel Ricciardo		HRT-Cosworth			+5,414
26. Vitantonio Liuzzi		HRT-Cosworth			+5,795




				ka. 2011		ka. 2010	muutos			
1.  Red Bull-Renault		0,176	 +0,000		0,332		-0,156
2.  McLaren-Mercedes		0,434	 +0,258 	0,711		-0,277
3.  Ferrari			0,891	 +0,715		0,508		+0,383
4.  Renault			1,626	 +1,451		0,943		+0,683
5.  Mercedes			1,815	 +1,639		1,118		+0,697
6.  Sauber-Ferrari		1,879	 +1,703		1,620		+0,259
7.  Williams-Cosworth		2,046	 +1,871		1,508		+0,538
8.  Toro Rosso-Ferrari		2,113	 +1,937		1,546		+0,567
9.  Force India-Mercedes	2,275	 +2,099		1,640		+0,635
10. Lotus-Renault		3,698	 +3,523		4,649		-0,951
11. Virgin-Cosworth		5,398	 +5,222		4,604		+0,794
12. HRT-Cosworth		5,790	 +5,614		5,667		+0,123
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos/kun Alonso saa ensikaudella 68 pistettä, on hän saanut yhtä paljon pisteitä 10-kantaisella pistelaskuilla kuin 25-kantaisella.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Kirittävää per jäljellä olevat kilpailut

1. Alonso 0p/kisa
2. Webber 3,4p
3. Vettel 4,4p
4. Räikkönen 5,6p
5. Hamilton 6,2p
6. Rosberg 7,8
7. Button 8,6p
8. Grosjean 9,3p
9. Perez 10,7p
10. Kobayashi 12,1p
11. Maldonado 12,5p
=. Schumacher 12,5p
13. di Resta 12,7p
14. Massa 13,1p
15. Hulkenberg 13,6p
=. Senna 13,6p
17. Vergne 15p
18. Ricciardo 15,2p
19.-> Kovalainen & Co. 15,4p
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratojen F1-historia

Päivitin 2010 laittamani listan ratojen mukanaolosta. Mahdollisista virheistä saa huomauttaa.

Tällä hetkellä mukana olevat radat

2014- Sochi
2012- Austin (COTA)
2011- Jaypee (Noida, palaa 2015)
2009- Yas Marina (Abu Dhabi)
2008- Singapore (Marina Bay)
2004- Shanghai
2004- Sakhir
1999- Sepang
1996- Albert Park
1991- Catalunya
1987- Suzuka
1986- Hungaroring
1978- Montreal (Gilles Villeneuve)
1973- Interlagos (Sao Paulo, Jose Carlos Pace)
1970- Red Bull Ring (Österreichring, A1 Ring)
1970- Hockenheim (vuorottelee Nürburgringin kanssa)
1951- Nürburgring (vuorottelee Hockenheimin kanssa)
1950- Monza
1950- Spa-Francorchamps
1950- Monaco
1950- Silverstone

Poistuneet radat alenevasti poistumisvuoden mukaan

2010-2013 Yeongam (Korea International Circuit)
2008-2012 Valencia
2005-2011 Istanbul

1991-2008 Magny-Cours
1976-2008 Fuji
1950-2007 Indianapolis
1980-2006 Imola

1953-1998 Oscar Alfredo Galvez (Buenos Aires)
1986-1997 Jerez
1984-1996 Estoril
1994-1995 Aida (Tanaka)
1985-1995 Adelaide
1993-1993 Donington
1967-1993 Kyalami
1963-1992 Mexico City (Hermanos Rodriguez)
1989-1991 Phoenix
1971-1990 Paul Ricard (Le Castellet)

1978-1989 Jacarepagua (Rio de Janeiro)
1982-1988 Detroit
1964-1986 Brands Hatch
1952-1985 Zandvoort
1984-1984 Dallas
1974-1984 Dijon
1973-1984 Zolder
1976-1983 Long Beach
1981-1982 Las Vegas (Caesar's Palace)
1968-1981 Jarama
1961-1980 Watkins Glen

1973-1978 Anderstorp
1967-1977 Mosport
1969-1975 Montjuich Park (Barcelona)
1972-1974 Nivelles
1965-1972 Clermont-Ferrand (Charade)
1968-1970 Mont-Tremblant

1952-1968 Rouen
1967-1967 Bugatti (Le Mans)
1950-1966 Reims
1962-1965 East London
1964-1964 Zeltweg (Zeltweg Airfield)
1955-1962 Aintree
1960-1960 Riverside
1958-1960 Boavista

1959-1959 Sebring
1959-1959 Monsanto Park
1959-1959 AVUS
1958-1958 Ain Diab
1957-1957 Pescara
1951-1954 Pedralbes (Barcelona)
1950-1954 Bremgarten
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koska nyt on sitten Vettelin dominoinnista siirrytty Mersujen totaaliseen dominointiin, niin lasketaanpa vaikka pisteitä ilman ilonpilaajia.

Koodi:
1	Daniel Ricciardo	119
2	Fernando Alonso		119
3	Niko Hulkenberg		89
4	Sebastian Vettel	88
5	Valtteri Bottas		86
6	Jenson Button		63
7	Sergio Perez		52
8	Kevin Magnussen		50
9	Felipe Massa		48
10	Kimi Räikkönen		38
11	Romain Grosjean		19
12	Daniil Kvjat		14
13	Jean-Eric Vergne	13
14	Jules Bianchi		6
15	Marcus Ericson		2
16	Adrian Sutil		1
17	Pastor Maldonado	1
		
1	Red Bull		207
2	Ferrari			157
3	Force India		141
4	Williams		134
5	McLaren			113
6	Toro Rosso		27
7	Lotus			20
8	Marussia		6
9	Caterham		2
10	Sauber			1
Koodi:
Paalupaikat	
Daniel Ricciardo	4
Sebastian Vettel	2
Valtteri Bottas		1
Felipe Massa		1
	
Voitot	
Daniel Ricciardo	3
Sebastian Vettel	1
Sergio Perez		1
Fernando Alonso		1
Kevin Magnussen		1
Valtteri Bottas		1
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kahdeksan paalua, seitsemän voittoa. Bottas "voitti" Itävallassa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Puolivuotiskatsaus.

Koodi:
2014 AIKA-AJOT

1.  Nico Rosberg	Mercedes		+0,000
2.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,423
3.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,686
4.  Valtteri Bottas	Williams-Mercedes	+0,864
5.  Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,037
6.  Fernando Alonso	Ferrari			+1,061
7.  Sebastian Vettel	Red Bull-Renault	+1,096
8.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+1,346
9.  Kevin Magnussen	McLaren-Mercedes	+1,454
10.  Jenson Button	McLaren-Mercedes	+1,473
11. Nico Hulkenberg	Force India-Mercedes	+1,569
12. Sergio Perez	Force India-Mercedes	+1,572
13. Daniil Kvyat	Toro Rosso-Renault	+1,669
14. Jean-Eric Vergne	Toro Rosso-Renault	+1,768
15. Romain Grosjean	Lotus-Renault		+2,029
16. Esteban Gutierrez	Sauber-Ferrari		+2,600
17. Pastor Maldonado	Lotus-Renault		+2,768
18. Adrian Sutil	Sauber-Ferrari		+2,750
19. Jules Bianchi	Marussia-Ferrari	+3,556
20. Max Chilton		Marussia-Ferrari	+3,851
21. Kamui Kobayashi	Caterham-Renault	+4,003
22. Marcus Ericsson	Caterham-Renault	+4,816


				ka.	ero	muutos 2013:een
1.  Mercedes			0,031	+0,000	(-0,205)
2.  Red Bull-Renault		0,738	+0,707	(+0,563)
3.  Williams-Mercedes		0,908	+0,877	(-1,000)
4.  Ferrari			1,055	+1,024	(+0,375)
5.  McLaren-Mercedes		1,261	+1,230	(+0,103)
6.  Force India-Mercedes	1,524	+1,493	(+0,193)
7.  Toro Rosso-Renault		1,627	+1,596	(+0,334)
8.  Lotus-Renault		2,001	+1,970	(+1,406)
9.  Sauber-Ferrari		2,535	+2,504	(+1,310)
10. Marussia-Ferrari		3,514	+3,483	(-0,352)
11. Caterham-Renault		4,052	+4,021	(+0,322)
Mersujen hallintaa. Suurin ero kahden kärkitallin välillä sitten vuoden -93 (1,441s). Ero Rosbergin ja Hamiltonin välillä repsahti aika reippaasti Hockenheimissa, kun Hamilton jäi Q1:een. Vain 6/10 aika-ajoa on ajettu kokonaan kuivassa kelissä, jolloin yksittäiset tulokset heilauttaa keskiarvoja vielä aika paljon. Vettel on ensimmäistä kertaa urallaan tilanteessa, että tallikaveri vie aika-ajoissa kuin litran mittaa. Williams on tehnyt suurimman nousun viime vuodesta, ja Valtteri on saanut pidettyä Massan kurissa. Kimi ei ole pärjännyt Alonsolle, vaan ero tallikaveriin on toistaiseksi suurin hänen urallaan. Ferrari on samassa tilanteessa kuin missä se on ollut vuodesta 2011 lähtien. Auto ei vaan kulje aika-ajoissa. McLaren jatkaa samaa taaperrusta kuin viime vuonnakin.

Force India ja Toro Rosso pyörivät siellä missä yleensäkin. Kvyatin nopeus alkaa pikkuhiljaa nousta esille, tosin Vergne ei pärjännyt aika-ajoissa myöskään Ricciardolle. Sitten päästäänkin kauden suurimpiin epäonnistujiin. Lotus oli täysin hukassa alkukaudesta, mutta meno ei ole juurikaan parantunut viime kisoissa. Sauber myös on alamäessä, ja ehkä hieman yllättäen Sutil ei ole pystynyt päihittämään Gutierrezia. Marussia on ohittanut Caterhamin, mutta molemmilla on vielä pitkä matka haastamaan paikasta Q2:ssa.

Koodi:
2014 KISAN NOPEIMMAT KIERROKSET

1.  Lewis Hamilton	Mercedes		+0,000
2.  Nico Rosberg	Mercedes		+0,186
3.  Daniel Ricciardo	Red Bull-Renault	+0,705
4.  Fernando Alonso	Ferrari			+0,747
5.  Sebastian Vettel	Red Bull-Renault	+0,827
6.  Kevin Magnussen	McLaren-Mercedes	+0,962
7.  Kimi Räikkönen	Ferrari			+0,972
8.  Sergio Perez	Force India-Mercedes	+0,977
9.  Felipe Massa	Williams-Mercedes	+1,042
10. Valtteri Bottas	Williams-Mercedes	+1,177
11. Jenson Button	McLaren-Mercedes	+1,392
12. Nico Hulkenberg	Force India-Mercedes	+1,450
13. Jean-Eric Vergne	Toro Rosso-Renault	+1,465
14. Esteban Gutierrez	Sauber-Ferrari		+1,564
15. Daniil Kvyat	Toro Rosso-Renault	+1,773
16. Adrian Sutil	Sauber-Ferrari		+1,859
17. Romain Grosjean	Lotus-Renault		+1,997
18. Pastor Maldonado	Lotus-Renault		+2,068
19. Jules Bianchi	Marussia-Ferrari	+2,978
20. Max Chilton		Marussia-Ferrari	+2,991
21. Marcus Ericsson	Caterham-Renault	+3,094
22. Kamui Kobayashi	Caterham-Renault	+3,436


				ka.	ero	muutos 2013:een
1.  Mercedes			0,165	+0,000	(-0,771)
2.  Red Bull-Renault		0,820	+0,655	(+0,560)
3.  Ferrari			0,884	+0,719	(-0,018)
4.  Williams-Mercedes		1,260	+1,095	(-0,521)
5.  McLaren-Mercedes		1,345	+1,180	(+0,019)
6.  Force India-Mercedes	1,409	+1,244	(-0,239)
7.  Toro Rosso-Renault		1,858	+1,693	(+0,197)
8.  Sauber-Ferrari		1,940	+1,775	(+0,232)
9.  Lotus-Renault		2,260	+2,095	(+1,089)
10. Marussia-Ferrari		3,144	+2,979	(-0,191)
11. Caterham-Renault		3,527	+3,362	(+0,232)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Näytä liitetiedosto 20479
Jos tuo tilastokäppyrä nyt menisi oikein. Vielä olisi Ricciardolla kirittävää yllätysmestaruuteen, vaikka saavuttanutkin pisteissä nyt ihan hyvin kulloistakin MM-kärkeä...tai sitten Abu Dhabissa pöljillä tuplapisteillä mestariksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös