"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
3.3.2022 mennessä kohistiin lähtökohtaisesti Max Verstappenin pitkästä sopimuksesta Red Bullille aina vuoteen 2028 asti ainakin ellei ehkä pidempäänkin.

Mikäli Verstappen pysyisi todella tuon ajan tallissa muualle lähtemättä niin hän sen lopuksikin olisi vielä esimerkiksi nuorempi kuin milloin yleensä Damon Hill pääsi ajamaan vuonna 1992 F1:ssä ensi kerran silloisella Brabhamilla!

Lisäksi Maxille tulisi jo 300 kisaakin uralle tai ehkä enemmänkin riippuen kisakalenterin määristä kestoineen.

Tosin vuoteen 1992 verraten tuolloin oli vain 16 kisaa kun kauden 17:sta kisaa eli Euroopan Grand Prixiä Jerezissä ei ajettu ja mikäli nykyäänkin olisi ollut 16 kisan tai 17 kisan kausia keskimäärin niin Verstappen ei mitenkään ehtisi olla 300 kisan kuski noin ikävuosille 28-30.

Vasta myöhemmin olisi väistämättä mikäli vielä sittenkin halua ajaa riittäisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
20.3.2022 mennessä alkoi tietysti viime kausi F1:ssä ja silloin Ferrareilla oli mukava, mutta osin silloin ja sitäkin enemmän jälkikäteen valheellinen ja muille lopullisesti kovin turhaa toivoa antanut kuva kauden mestaruuskulusta.

Ferrarin taistoihin siitä puhuen pisin mestaruudettomuuskausi kuskien puolella oli 1979-2000 välillä niille vuosille ja pisin merkkimestaruudettomuuskausi oli 1983-1999 välillä niille vuosille.

Kuskimestaruutta ei tullut viime vuodeksi ja se ei haittaisi kunhan ei venyisi vuosille 2028-2029 kun silloin se ylittyisi.

Sen sijaan Maranellossa ei ole iloittu siitä viime vuosina kuten ei viime vuonnakaan, että merkkimestaruuksista viimeisin oli 15-40 sekunnin Felipe Massan lohduttoman mestaruuden menetyksen vuonna eli 2008.

Tietyin ehdoin nyt jo ollaan tasapelissä tai enintään olisi vielä yksi vuosi olla vara voittamatta merkkimestaruutta.

Muutoin La Famiglian puolella putoaa entistä runsaammin päitä kuten on pudonnut aiemminkin vähemmästäkin.

Charles Leclerc pelasti myös La Famiglian kasvot sen toiseksi pisimmältä yhtäjaksoiselta voitottomuusputken kaudelta kun 45 kisaa oli kulunut Singaporen 2019 jälkeen.

Pisin voitottomuusputki oli 1990 Jerez-1994 Hockenheim väli La Famiglialle kisoina eli 59 kisan verran.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Erikoisesti Sakhirin jälkeen viime vuonna Lewis Hamiltonin pistejohto ivallisesti Max Verstappeniin nähden oli kuitenkin heti suurempi kuin miten oli ollut koskaan toissa vuonna eli 15 pistettä enempää ei ollut Hamilton johtanut edes tutkimuksellisesti lopulta jälkikäteen hänelle kuuluneena mestaruusvuotena Verstappeniin nähden.

Verstappen oli tietysti hallitseva mestari, mutta vähän toisenlaisella oikeustajulla olisi ollut mestari kilpailukiellossa, ei mestari lainkaan tai lajista pihalla ihan uran koko ratakäytökseen nähden.

Samoin tietysti myös Hamilton huonoimmillaan olisi näin ollut toissa vuoden päätteeksi ja mestari olisi sitten voinut olla Suomen Valtteri Bottas.

Erikoista kyllä myös Ferrari johti viime vuodeksi heti alkuun enemmän kuin miten oli johtanut merkkimestaruuskilpaa sitten vuoden 2008 eli 17 pistettä enempää johto ei ollut missään vaiheessa.

Tosin se oli merkkimestaruusvuonna sillä Ferrari toki johti heti enemmän vuoden 2010 alkuun 22 pisteellä merkkimestaruuden voitottomuusvuotena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
21.3.2022 mennessä viime vuodeksi Fernando Alonso ylitti eniten mestaruudetta uransa myöhemmälle puolelle ajaneista kuskeista myöskin voitoitta jääneistä eniten.

Jacques Villeneuve piti tuota tilastoa hallussaan ennen Alonsoa joskin ykkösniminä he eivät olleet kun täysin ykkösnimi oli murheellisesti 15-40 sekunnin ajan mestarina olona sitä huomioimatta kokonaan sitä jäänyt Felipe Massa.

Viime vuodeksi Alonso jäi voitotta ja tälle vuodelle voitotta jääminen tarkoittaa Massan kanssa pääsyä tasoihin tai peräti ohikin mikäli kisakalenteri siihen riittää.

Sikäli kun ei riitä niin Alonso menisi voitoitta Massan ohi sitten ensi vuodeksi.

Toki mikäli muutoin jatkamisväli muutoin uralla koskaan voittamatta hyväksytään niin yksi pisimpiä oli Ruotsin Joakim Jo Bonnierilla vuosina 1959-1971 Zandvoortista 1959 Watkins Gleniin 1971 asti sellainen putki kun Bonnier voitti tuolloin vuodeksi 1959.

Tosin Robert Kubicalla oli vieläkin pidempi putki vuosina 2008-2021 Montrealista 2008 Monzaan 2021 Montrealin 2008 voiton ollessa ainoa Kubicalle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
21.3.2022 mennessä viime vuodeksi Lewis Hamiltonilla oli ensimmäisenä kuskina 250 kisaan uralle edes yksi pistesijoitus kun vertailuksi Michael Schumacherilla oli uralle kiitos useampien vuosien tauot huomioiden vain 221 kisaan uralle edes yksi pistesijoitus.

Hamilton meni nopeasti kärkeen tuolloin pelkästään yhdelle tallille ajaneista kuskeista urallaan kisoineen kun tätä ennen juurikin näin Schumi oli ajanut Ferrarille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
27.3.2022 mennessä viimein Meksikoon tuli paalupaikka kun Sergio Perez sen sai Jeddah-Cornicen radalla Saudi-Arabiassa 216 kisan jälkeen uralla!

Muut eniten yrittäneet ennen Pereziä menivät näin:

Mark Webber: 131 kisaa ennen Nürburgringiä 2009

Jarno Trulli: 119 kisaa ennen Monacoa 2004

Thierry Boutsen: 115 kisaa ennen Hungaroringiä 1990

Nico Rosberg: 111 kisaa ennen Shanghaita 2012

Daniel Ricciardo: 94 kisaa ennen Monacoa 2016

Mika Häkkinen: 94 kisaa ennen Nürburgringiä 1997

Max Verstappen: 93 kisaa ennen Hungaroringiä 2019

Nick Heidfeld: 91 kisaa ennen Nürburgringiä 2005

Denny Hulme: 85 kisaa ennen Kyalamia 1973

Kun Perez viimein oli paalupaikkamies niin esimerkiksi hänen asemansa peri Romain Grosjean käytännössä lopettaneena 179 kisan voimin ilman sitä.

Myös silloin oltiin huolestuneita Carlos Sainz Juniorin pitkästä urasta ilman paalua kun 141 kisaa oli kulunut siihen.

Sittemmin toki viimein hän sen sai 8 kisaa myöhemmin eli uran 149:ssä kisassa jolloin tuli viimein se voittokin sitten!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
30.3.2022 mennessä viime vuodeksi Max Verstappen voitti vähän tätä aiemmin olleeseen Saudi-Arabian kisaan Charles Leclercin 0,549 sekunnin erolla.

Se kuulosti pieneltä, mutta pienempiäkin voittoeroja F1:siin oli ollut pieni tukku.

Ero oli kuitenkin neljänneksi pienin uudelle turboajalle.

Hybriditurbojen vuosien eli 2014 lähtien olleet pienimmät voittojen erot oli nämä:

Monza 2020: Pierre Gasly voitti kun Carlos Sainz Junior oli toinen 0,415 sekunnin erolla

Abu Dhabi 2016: Lewis Hamilton voitti kun Nico Rosberg oli toinen 0,439 sekunnin erolla

Marina Bay 2016: Nico Rosberg voitti kun Daniel Ricciardo oli toinen 0,488 sekunnin erolla

Jeddah-Cornice 2022: Max Verstappen voitti kun Charles Leclerc oli toinen 0,549 sekunnin erolla
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Melbournen kisan jälkeen viime vuonna vähintään jokainen kerran kaiken johtanut yhteen kisaan kauteen oli aina voittanut mestaruuden.

Näin oli käynyt esimerkiksi vuosille 2011-2021, mutta ei enää kun viime vuonna Charles Leclerc kun hän ei voittanut mestaruutta.

Tosin mikäli Max Verstappen olisi toissa vuoden perseilytemppujensa takia kisakiellon lajiin kunnolla niin muutoin sitten näin sitten olisi edelleen käynyt ja Leclerc olisi ollut mestari.

Mikäli myös koko Abu Dhabin 2021 mestaruusfarssin tutkimus olisi saatu kunnolla tutkituksi ajallaan niin sitten myös mestari olisi vaihtunut Lewis Hamiltoniksi, mutta erityisen johtava Hamilton ei ollut toissa vuodelle ja sitäkin vähemmän vielä olisi ollut kenties tuomariteitse mestariksi nostettu Valtteri Bottas kun Lewisinkin osalle oli tahroja ansioluetteloon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
26.4.2022 mennessä viime vuodeksi Max Verstappenin puhkeavasta ylivoimasta kaudelle suorituksineen kertoi sekin, että 40 viimeiseen edeltävään kisaan nähden oli Verstappen ollut 38 kertaa enemmän tai vähemmän palkinnoilla.

Siihen mennessä hänellä oli myös paras nuorten kuskien suhteellinen voittoprosentti erinäisiä saavutettuja paalupaikkojakin kohti.

Edelliset kaksi kertaa milloin Verstappen ei ollut palkinnoilla olivat Istanbul 2020 ja Hungaroring 2021.

Näistä jälkimmäinen meni pilalle Valtteri Bottaksen kolarin nimissä, mutta ensimmäisempi oli Verstappenin omaa vikaa kun jälleen osuttiin toisten kanssa yhteen tai yritettiin typerää ohitusta esimerkiksi Sergio Perezin kanssa sen sitten epäonnistuessa niin yhtä typerässä kohdassa rataa, välillä oltiin ulkona radalta levottomasti milloin mitenkin muutenkin ja kaiken päätteeksi taas oli syy muualla kuin niin olevinaan nuoressa herrassa itsessään.

Tosin Michael Schumacherilla ja Lewis Hamiltonilla oli myös omat vakuuttavat palkintoputket:

Schumi oli palkinnoilla Sepangista 1999 Suzukaan 2002 asti jääden pois vain Barcelonassa 2000 ja Monzassa 2001 ja Lewis oli palkinnoilla Melbournesta 2014 Montrealiin 2016 asti jääden pois vain Hungaroringillä 2015 ja Shanghaissa 2016 kuten esimerkiksi myös Barcelonassa 2016 kiitos umpityperän kolarin itsensä ja Nico Rosbergin suhteen siellä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
10.5.2022 mennessä viime vuodeksi Max Verstappen oli voittanut viimeistä 28 kisaa kohti silloin jo 14 kertaa kun uusin tuli uudella radalla Yhdysvaltain Miamissa.

Lisäksi oli ollut 47 kisaa siitä kun yhtä keskeytystä tai lopputuloksiin laskua huomioimatta Verstappen jäi tallikaverin taakse lopputuloksiin eli toisin sanoen se oli ollut Mexico Cityyn 2019 jolloin Alexander Alex Albon oli Verstappenin edellä.

Hieno juttu, mutta Michael Schumacherilla oli pidempi putki yhden mitan tallikaverin edellä olossa eli 87 kisaa siitä kun Monzassa 1992 Schumi jäi Martin Brundlen taakse ja viimein se putki päättyi Monacoon 1998 jolloin Eddie Irvine oli Schumia parempi.

Verstappenin putki oli yhtä pitkä kuin Nelson Piquetille oli ollut vuoden 1979 Kyalamin ja 1986 Monacon välillä mitä nyt tietyin ehdoin ihan Kyalamin 1983 kisan lopulle jäi vielä toisen kerran tallikaverin eli Riccardo Patresen taakse kun tallimääräyksellä oli sijansa siinä ja kun sijoitus riitti muutenkin mestaruuteen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Yllättävin ehdoin Monacon ja Monzan monikin yhteisesti valloitti eri vuosille yhden vuoden ajan, mutta kovin moni niiden voittajista ei välttämättä muutoin menestynyt kaudella tai sitäkin vähemmän oli maailmanmestari.

Näin esimerkiksi oli käynyt eri kuskeille:

Stirling Moss: Voitti nämä vuodeksi 1956

Ronnie Peterson: Voitti nämä vuodeksi 1974

Jody Scheckter: Voitti nämä vuodeksi 1979

Alain Prost: Voitti nämä vuodeksi 1985

Ayrton Senna: Voitti nämä vuodeksi 1990

Ayrton Senna: Voitti nämä vuodeksi 1992

Fernando Alonso: Voitti nämä vuodeksi 2007

Sebastian Vettel: Voitti nämä vuodeksi 2011

Vain Scheckter, Prost, Senna ja Vettel veivät mestaruuden lopuksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
22.5.2022 mennessä viime vuodeksi Max Verstappenilla oli vasta tuolloin 33 eturivin lähtöpaikkaa urallaan eli ei mitenkään ihan hirveästi menestysoletukseen nähden.

Tosin siltikin se oli vähyydessään suurempi kuin Charles Leclercin uran 16 eturivin lähtöpaikkaa silloin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
25.5.2022 mennessä viime vuonna mikäli mietti vuoden 1995 F1-kisakuskeja niin jokainen heistä oli viime vuodeksi elossa kuten nykyäänkin.

Sen sijaan vuoden 1965 43:n eri hyväksytyn kuskin osalta kisoihin pääsyä miettien heitä ei ollut tai enää ole elossa kuin Jackie Stewart ja pari muuta nimeä.

Tosin vuodeksi 1995 vuoden 1965 F1-ruudukon jäsenistä melko moni oli vielä elossa.

Vertailu oli kuitenkin jo melko epäreilu sillä moottoriurheilun turvallisuus ei ollut sitä mitä piti 1960-luvulla ja etenemisestään huolimatta se ei ollut sitä välillä 1970-luvullakaan.

Pelkästään vuoden 1975 loppuun mennessä 18 vuoden 1965 F1-ruudukon kuskia oli jo menehtynyt moottoriurheilun vaarojen nimissä sitä ennen edelleen F1:ssä tai muissa luokissa, mutta puhtaasti pelkästään F1:ssä oli menehtynyt vain 5 kuskia siihen mennessä eli melko vähän.

Myös vuoden 1994 F1-ruudukon jäsenistö voisi hyvinkin olla elossa kokonaisuutena tänäänkin ilman Roland Ratzenbergerin, Ayrton Sennan, Michele Alboreton ja Andrea de Cesariksen menehtymistä näinä vuosina joskin suoraan heti vuodelle 1994 menehtyivät pari ensin mainittua ja jälkimainituilla oli sitten huonoa onnea onnettomuuksissaan niin radalla kuin sen ulkopuolellakin.

Tosin vuodeksi 1995 oli melko nuorekas F1-ruudukko jäsenineen eikä kovinkaan moni ollut ajankohdassa paljon yli 50-vuotias ja kuopus eli Jan Magnussen oli 49 vuotta täyttävä ja täyttää tänä vuonna sitten 50 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kun kuitenkin tietyn kisan elossa olleita osallistujia mietti niin esimerkiksi Monacon 1967 osallistujista Viikatemies vei mennessään puolet jo pelkästään vuoteen 1972 mennessä!

Myös F1:siin lasketun Indy 500-kisan vuoden 1955 kisan kärkikymmenikkö menehtyi yllättävänkin nopeasti:

7 menehtyi silloin lähivuosina muihin moottoriurheilukisoihin tai F1-yrityksiin, yksi päätyi eliniäksi pyörätuoliin kiitos rajun kolarin ja toivuttuaan käytännössä kuolettavaksi loukkaantumiseksi lasketusta osumasta, yksi lopetti autourheilun kolmeksi vuodeksi kokonaan kilpa-ajoissa myös tulleen kolarin vuoksi ja viimeinen selvisi, mutta menehtyi ennen 45-vuotispäiviään syöpään jota hänen ei pitänyt sukuviastaan johtuen hoitavan lääkärin mukaan sairastaa ennen 65 vuotta ja hänellä oli kuolemaa ennen löydetty alkava sydänvikakin erittäinkin nuorena keskellä syöpähoitoja!

Helppoa ei tosiaan ollut ei entisinä päivinä selvitä moottoriurheilussa tai elintavallisesti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
29.5.2022 mennessä viime vuodeksi verrattiin Daniel Ricciardon ja Mark Webberin uria keskenään.

Ricciardo oli saanut uralleen paljon suitsutusta, mutta epäonnen tai huonojen valintojen myötä tietyssä hetkessä oli päätynyt suurin piirtein samalle uratasolle kuin Webber:

Tuolloin molemmilla oli 217 kisaa uralle minkä tosin Ricciardo ymmärrettävästi ohitti hyvin äkkiä, Webberillä oli yksi voitto enemmän eli 9 siinä missä Ricciardolla oli 8, Monacon voittoja oli Webberille kaksikin siinä missä Ricciardolle yksi, palkintoja oli vähän reilummin jo eli 42 siinä missä Ricciardolla 32, paalupaikalle Webber ajoi enemmän kuin voitti eli 13 kertaa kun taas Ricciardolla oli niitä vain kolmesti ja vielä nopeimpia kierroksia kisaan Webberillä oli vähän enemmän eli 19 kertaa siinä missä Ricciardolle niitä oli 16 kertaa.

Muutoin vielä MM-kilvassa siitä puhuen Ricciardo oli ollut kahdesti kolmas ja kahdesti viides kun taas Webber oli ollut kolmekin kertaa kolmas ja kerran neljäs.

Eli tasaista oli näiden välillä heistä puhuen.

Mielenkiintoisesti tuolloin eli 29.5.2022 mennessä Max Verstappen jäi ensi kertaa tallikaverinsa taakse vähän reilummin sitten Monacon 2018 viikonlopun kokonaisesti siitä puhuen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
30.5.2022 mennessä viime vuodeksi Monacon jälkitunnelmiin puhuttiin sitä, että eturivien merkitys ei muutoin ahtaalla radalla tarkoittanut aina ylivoimaista voittoa hallitsevalle tallille.

Vuoden 1950 kisasta lähtien esimerkiksi 14 kertaa oli tietty talli hallinnut eturiviä täysin ja yleensä se tarkoitti selvää voittoa, mutta vain viidesti se oli päättynyt, että yhtä hallitsevaan voittoon ei oltu pystytty tästäkään edusta huolimatta ja kolmesti nämä hallintovoitot menetyksineen meni Ferrareille.

Mielenkiintoisesti tuolloin Max Verstappenilla ja Charles Leclercillä oli 14 paalupaikkaa ureille, mutta toisella oli myös 24 voittoa kohumestaruudella kyydittäen ja toisella murheellisesti vain 4 voittoa.

Leclercin voittojen arvoa vähän söi myös se seikka, että mies tuntui tarvitsevan paalupaikan voittoa varten ja lisäksi Sergio Perezilläkin välillä kovin vähäteltynä oli jo valmiiksi kolme voittoa uralle silloin.

Verstappen sai myös nimiinsä Red Bull-ajan palkintojen sijoitusten arvon tasapelillä kun niitä oli yhtä paljon kuin Sebastian Vettelin Red Bull-ajalle yhteensä eli 65 kappaletta.

Verstappen oli Monacoon pitkästä aikaa itse kolmas viime vuonna kun edellinen kolmostila oli tullut pari vuotta sitten Portimaon/Algarven kisaan kun tämän jälkeen mikäli Verstappenin hermot kesti eikä mies itse järjestellyt kolareita itselleen tai muille niin hän joko ruutulipulle päästessään voitti tai oli toinen.

Lewis Hamilton tiettävästi vietti kolmanneksi pisintä palkinnoitta olemisen putkea kun pidemmät putket olivat vain Monzasta 2013 Sepangiin 2014 ja Interlagosista 2008 Hungaroringille 2009 kestäneet putket.

Yleensäkin uudelle turboajalle Hamiltonin jääminen vuodesta 2014 enempää kuin kahdesti putkeen palkinnoitta oli äärimmäisen harvinaista.

Vuodeksi 2017 tuli mestaruus vaikka Lewis jäi palkinnoitta tuplatenkin putkeen kahdesti ja vuodeksi 2021 oli tulla myös (Ja olisi pitänytkin tulla mestaruus ennen sitten hävettävää Abu Dhabin farssia oikeudellisesti kuten kilpailullisesti.) ennen kuin sitten se meni loppumetreillä juurikin huonoon palkinnoitta jäämiseen kahdesti.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kun miettii F1:n erinäisiä alkuaikojen eli vuosien 1950-1960 ja myöhemmin ollutta vuosien 1961-1990 ollutta ennen pitkää eli jälkimmäisille vuosille enintään 11 kisan laskua MM-lopputuloksiin ennen pistepudotuksia niin siinä oli paljon erinäisiä ongelmia tai hassujakin piirteitä:

Ensinnäkin aluksi ja etenkin tuolle myöhemmin olleelle jaksolle ei aluksi ollut niin paljon kisoja kalenteriin, että sääntöä olisi voitu noudattaa täysin kirjaimelleen.

Kun vähitellen alkoi olla niin ajan kanssa autojen luotettavuuden jälleen kasvaessa alettiin pelätä sen liiallista vaikutusta MM-lopputuloksiin mikäli hyvinkin moni olisi yksinkertaisesti saanut niin paljon pisteitä kuin sai.

Ongelmia tuli myös siitäkin, että välillä aivan liian äkkiä tuli erinäisiä muita sääntöuudistuksia toki niitä hyläten nopeasti sekoittamaan pakkaa.

Näistä huonoimmat olivat ehdottomasti vuosien 1978-1980 voimassa ollut, mutta etenkin vuosille 1978-1979 ärsytystä tuonut tiettyjen kausipuolikkaiden erotuksen sääntö mikä etenkin pilasi MM-kilvan vuodeksi 1979 eikä vuoden 1980 vastaava paljonkaan ollut vähän väljempänä parempi.

Tosin vuoden 1979 osin pilasi sekin, että uppiniskaisesti edes juuri tuota pistesääntöä ajatellen ei Anderstorpia peruutuksen jälkeen korvattu millään muulla kisalla tasapainottamaan räikeää epätasa-arvoa mikä siitä seurasi!

Vuodelle 1980 ja vuodelle 1989 periaatetasolla kun ilman ihmeitä maailmanmestaruus oli jo ratkennut etukäteen mitä nyt sentään vuodeksi 1989 pistesääntö oli onneksi jo vuoteen 1977 asti ollut ja vuodesta 1981 eteenpäin jatkettu 'normaali' laskutavan sääntö.

Mikäli kaikki pisteet olisi laskettu lopputuloksiin olisi Ayrton Sennan mestaruustaisto ollut ohi jo ehkä kauankin tosiasiallisemmin ennen Suzukaa 1989 torppauksineen.

Estorilin 1989 jälkeen kaikin pistein laskien ihan teoriassa tosin ihme kyllä vielä Senna olisi voinut voittaa mestaruuden, mutta tuolloin Sennan olisi pitänyt voittaa käytännön loput kolme kisaa putkeen eikä Alain Prost olisi saanut saada mitenkään kahta pistettä enempää.

Mikäli Senna ei olisi saanut pisteitä tai olisi keskeyttänyt jo Jereziin 1989 niin silloin Prostille riitti yksinkertaisesti teoreettista muuta tasapeliä mestaruuteen vain yksi pisteetönkin maaliintulo ja täysin varmasti yksi piste olisi merkinnyt Prostille selvempää mestaruutta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
11.6.2022 mennessä viime vuonna Charles Leclerc sai jälleen paalupaikan kisaan, mutta ei voittanut.

Leclercille se oli jo 16:sta paalupaikka uralle voittojen pysyessä neljässä.

Leclercin sanottiin olleen kuin Juan Pablo Montoyan ja Niki Laudan tiellä.

Montoya esimerkiksi vuodeksi 2002 ei voittanut murheellisesti kisaakaan paalulta, mutta oli viidesti paalupaikalla.

Lauda esimerkiksi vuodeksi 1974 Jaraman ensivoittonsa jälkeen keräsi ennen pitkää rakentuvaa Maailman Nopeimman Kuljettajan mainetta.

Tosin täpärästi kuutta paalua kohti Niki voitti vain Zandvoortissa 1974 kisan näin.

Kun miettii niin esimerkiksi Jarno Trulli voitti urallaan neljää paalua kohti vain kerran (Kun Indianapolis 2005 jäi farssimaisesti paalulta pilttuuseen ajoksi lähes koko muun ruudukon kanssakin.) ja Rene Arnoux 18 paalua kohti voitti vain kahdesti juuri paalupaikalta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
12.6.2022 mennessä viime vuodeksi Aston Martinin kuskit olivat muodossa tai toisessa ainoita kuskeja joilta oli puhtaasti uran jossain vaiheessa palkintotila Bakusta.

Bakun jälkeen Max Verstappenilla oli erikoinen etuhyöty suhteessa Charles Leclerciin:

Aina kun jälkimmäinen oli paalulla niin kisan itse voitti Verstappen tai Verstappen itse oli muutoin laskettu paremmaksi kuin jälkimmäinen.

Verstappen vähemmän yllättäen oli viimein myös parempi palkinnoissa Red Bullille kuin miten Sebastian Vettel oli ollut.

Huvittavaa olisi tietyin ehdoin ollut vuoden 1997 jälkeen sanoa se, että Williams ei tule voittamaan seuraavaan 25 vuoteen mitään merkkimestaruutta ja se olisi ollut melkoisen puppupuheen kuuloista kabbaliikkaa.

Tosin silloin oli kyllä hyväksytty se, että Williams ei seuraaville lähivuosille merkkimestaruutta voittaisi kun Renault vetäytyi tuolloin.

Profetiaksi menneenä juttuna McLaren voitti kyllä merkkimestaruuden vuodeksi 1998, mutta tämän jälkeen nyt 25 vuoteen ei ole McLaren ollut kertaakaan merkkimestari!

Tosin täysin kilpailukyvytön McLaren ei ole ollut vuoden 1998 jälkeen missään vaiheessa sellaisenaan ellei henkäyksestä hajoavia uudemman ajan Hondan moottorin aikaa lasketa.

Tai mikäli niin paljon jostain syystä inhoaisi McLarenia niin sitten kyllä Williamsin kohtalo on vuosien 1997-1998 jälkeen ollut paljon karumpi.

McLaren kun on hurjimpien arvostelujen 'kilpailukyvyttömyydestä' huolimatta voittanut kolme mestaruutta sen kuskeille ja muutoin vähän enemmän kuin 66 kisavoittoa tälle ajalle vuoden 1998 jälkeen vuoteen 2012 asti enimmäkseen.

Toki Mika Häkkisen turvin nämäkin mestaruudet tuli mitä nyt tietenkin vielä Lewis Hamilton täpärästi voitti vuodeksi 2008 myös.

Sekin yhdistää tai voinee yhdistää Häkkistä ja Kimi Räikköstä vielä melko pitkäänkin, että he ovat olleet viimeiset tai melkein viimeiset mestarit eri talleilleen semmoisinaan (Mitä nyt vuodeksi 1999 täysin sääntöjä noudattaen mitä tuli tallimääräysten kieltoon niin Häkkinen ei olisi ollut mestari ja vuodeksi 2008 Felipe Massa oli 15-40 sekunnin ajan maailmanmestari ennen kuin sitten Lewis Hamilton teki tyhjäksi sen tempun voittamalla sen sitten selvemmin itselleen.) ja voivat näin pysyäkin.

Lisäksi nk. Milleniumin eli vuoden 2000 jälkeen vuoteen 2009 asti McLaren voitti kerran kuskimestaruuden kuten myös 41 voittoa eli Ayrton Sennan uran lukemien verran noille vuosille.

Vähän vähätellenkin esimerkiksi Ferrari ei vuosina 2010-2019 voittanut kuin 28 kertaa olematta mestari, mutta tätä toki aikaväliä masensi voitoitta jääminen vuodeksi 2014 ja vuodeksi 2016 kun lähimpänä esimerkiksi voittoa oli Kimi Barcelonaan 2016 osin hyvin vahvasti silloin yhdessä Max Verstappenin kanssa vain siksi, että Mercedes pilasi keskinäisen kolarin vuoksi kisansa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Jordan-talli yleisesti ottaen oli eräänlainen F1:n piristysruiske silloin kun se oli lajissa kiitos Eddie Jordanin vuosille 1991-2005 tietysti kuljettajineen päivineen kuten oheishenkilöineen.

Jordan-talli erikoisesti oli parillisten saavutusten talli:

Se saavutti ensimmäiset pisteensä parillisesti kiitos hienon varikkotaktisen temppunsa ja tietysti myös Nigel Mansellin ongelmien ennen ruutulippua Montrealiin 1991, sai ensimmäisen yhteispalkintotilan parillisesti Montrealiin 1995, ensimmäisen kaksoisvoittonsa Spa-Francorchampsiin 1998 minkä tietysti olisi voinut menettää mikäli tallimääräysten kieltosääntöä olisi noudatettu tuolloin täysin ja viimein sai viimeisen täysin Eddie Jordanin täysin hallinnoiman tallin omistajuusajan parillisen pistesijoituksen juuri Montrealiin 2004.

Montrealin 2004 jälkeen kun Eddie Jordan iski nimensä ennen pitkää myyntipaperiin jolloin talli jo kulisseissa muotoutui kohti Midlands-MF1-Spyker-tallin sekoiluja etenkin vuosiksi 2006-2007 ennen Force Indiaa vuodeksi 2008.

Lopulta vielä vuodeksi 2005 Concorde-rahojen menetyksen pelossa kuten myös uusien omistajienkin rahankeruuvaikeuksien nimissä Eddie Jordan osin joutui vielä olemaan mukana tallin pyörityksessä toki tietysti kasvavasti käytännön toimien ollessa jo muualla.

Vuodeksi 2005 mikäli tietysti Concorde-rahat olisi saatu soviteltua tai Bernien kanssa ei olisi tullut ongelmia niin Eddie Jordanille kuin Midlands-MF1-Spyker-tallin erinäisiä heidän omistajien sekoiluja olisi nähty kaksi asiaa:

Vuodeksi 2005 olisi nähty uusi talli Jordanin tilalla tai sitten huonommin konkurssi ja tietysti Tiago Monteiron ja Narain Karthikeyanin maksukuskipaikkojen vaarantuminen tai siirtyminen toiseen talliin rahoineen.

Lopulta tietysti kulisseissa rahaa irtosi Jordanin pyöritykseen vähän enemmän viimeiselle vuodelle ja kieltämättä tuli tietysti Indianapolisin skandaalia miettien palkintokin Monteirolle!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös