"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
15.12.2021 mennessä Max Verstappen oli johtanut tietenkin koko mestaruusvuotensa päätteeksi päätöskisafarssin tai tätä ennen pahimman muun erityisen sääntöfarssin eli Span unohtaen 652 kierrosta 1297 kauden mahdollista kierrosta kohti. (Tuolloin tehtiin yleensä kisojen uusi kierrosmääräennätys kauteen sitten vuoden 2016.)

Lisäksi Verstappenille se oli hieman erikoisesti vasta silloin uran kolmas hattutemppukisa.

Merkittävä temppu siis kierrosjohdoille, mutta ei edes paras tai suhteellisesti paras.

Viidenneksi paras kylläkin kun Michael Schumacherin vuosi 2004 oli neljänneksi paras, Sebastian Vettelin vuosi 2013 oli kolmanneksi paras, Nigel Mansellin vuosi 1992 oli toiseksi paras kuten pitkään myös paras kautta kohti johdettu kierrosvuosi ja paras oli Vettelin vuosi 2011.

Mestaruutta voittamatta paras oli tasapeliin Vettelin vuoden 2011 kanssa sellaisenaan päässyt Hamiltonin vuosi 2016 kun molemmat suoritukset menivät ensimmäisenä 700 kierrosta ylittäneeseen kausijohtoon eli 739 kierrokseen kun Mansellin kisajohto vuoteen 1992 jäi kuusi kierrosta siitä 700:sta pois tasapeliin ja seitsemän kierrosta sen yli olisi pitänyt johtaa.

Mansellin ylivoima oli kuitenkin ainoaan mestaruusvuoteen hyvin murskaavaa kun oli 1036 kierrosta 16 kisan kauteen ja noissa muissa oli enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
20.12.2021 mennessä kun Suomen Kimi Räikkönen ei tietysti enää jatkanut uraansa vuodelle 2022 eli viime vuodelle vielä kerran niin hän oli ollut F1:ssä vanhin kuski Melbournesta 2014 Abu Dhabiin 2021 asti.

Kimi jäi pois tuolla välillä kolmesti kisasta mistä tosin kaksi kisaa oli uran päätöskauden koronasairastelut Zandvoortiin ja Monzaan ja tätä ennen Sepangissa 2017.

Michael Schumacherilla oli pitkä ura, mutta vain vuosina 2005-2006 ja vuosina 2010-2012 hän oli ruudukon vanhin kuten ehkä myös vielä kerran vuosina 2007 Ferrarilla ja 2013 Mercedeksellä olisi ollut jatkaessaan.

Ensi kerran Schumi oli vanhin ruudukossa Interlagosissa 2004.

Myös joskus mestaruuskaksikko on ollut kokenein tai vanhin.

Esimerkiksi vuodeksi 1992 ruudukon vanhin mies oli itse mestari eli Nigel Mansell ja toiseksi vanhin ruudukkoon olikin kokenein kisamäärissä eli Riccardo Patrese myös MM-kakkosena.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vuoden 1989 kausi oli melkoisen ihasteltu F1:ssä erinäisellä tasaisuudella eikä suotta:

Peräti 16 eri tallia sai pisteitä kauteen ja näistä 13 eri tallia oli parhaimmillaan kauteen neljän parhaan joukossa tai palkinnoilla kuten esimerkiksi 12:sta sijoittunut March kiitos heti kauden alun Rio de Janeirossa Mauricio Gugelminin näin ajaessaan kolmanneksi teki silläkin melkoisen tempun!

Puhtaille palkinnoille eli kolmen joukkoon ajoi 10 eri tallia eli March ja 9 muuta tallia.

Erikoista kyllä MM-kilvan kuutoseksi merkkimestaruuspuolella yltänyt Lotus ei vuodeksi 1989 päässyt edes palkinnoillekaan.

Mikäli näin olisi käynyt, että Nelson Piquet tai Satoru Nakajima niin olisi ajaneet palkinnoille niin Lotus olisi ollut 11:sta eri talli palkinnoilla.

Tasaisuus oli hienoa ja merkittävää 16 kisan kaudellakin.

Tasaisuus yhdistettynä epäluotettavuuteen tuotti myös kovin räikeitä eroja kausille:

Nigel Mansell esimerkiksi oli 'vain' MM-kilvan nelonen vaikka ei koskaan ollut maaliin päästessään palkintojen ulkopuolella ja lisäksi voitti kahdestikin ja Stefan Johansson sai pisteitä kuten palkinnonkin kaudella, mutta oli sen puolet kisoista karsiutuen täten menettelevästä luotettavuudesta huolimattakin järkyttävänkin oloisesti 12:sta!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Lewis Hamiltonin jäädessä mestaruudetta vuodeksi 2021 kun sitä ei tullut erinäisten oikeudellisten perseilyjen myötä jälkikäteenkään kiitos Abu Dhabin farssin oli Hamilton ohittanut kuitenkin Jim Clarkin eniten suhteellisesti johtaneena Iso-Britannian lipun alla ajaneena kuskina voittoineen.

Hamiltonilla oli esimerkiksi 21.12.2021 mennessä uralle 103 voittoa 288 kisaa kohti eli 35,8 % tehoprosentin suoritustaso kun taas Clarkilla oli uran 72 kisaa kohti 25 voittoa ja 34,7 % tehoprosentin suoritustaso.

Clarkilla oli ikävä kyllä melko kova keskeytysprosentti eli 30,8 % kisoista jäi kesken sen tarkoittaessa sittemmin 50 maaliin pääsyä jolloin siis suoraan puolet oli voittoja.

Niin tehokas Clark oli, että henkiin jäädessään ja kuin Lewis Hamiltonin tehoilla menestyksineen päivineen hurjimmillaan Clarkille olisi voinut tulla niinkin suuri määrä voittoja kuin 133 kappaletta uralle!

Ihan niin suurta lukua ei kyllä pidetty todennäköisenä kun ikääkin vähitellen tietyin ehdoin alkoi olla, mutta hyvinkin esimerkiksi 50 uravoittoa olisi voinut olla kuten myös kolmas tai neljäs mestaruus olisi hyvinkin ehkä voinut tulla ennen menehtymistä.

Clarkin menehtymisen jälkeen muuten yksi tai useampi alkujaan Lotuksen toista ajopaikkaa kesken vuodeksi 1968 sovitellut huipputason kuljettaja kuoli tai loukkaantui niin pahoin, että Colin Chapman yksinkertaisesti vähään aikaan kielsi sitten sopimukseen viimein päässeen Graham Hillin aisaparin testiajotkin osin ehtona sopimusta kun niin järkyttynyt hän oli Clarkin kuolemasta!

Huonoimmillaan sai Graham Hillikin taivutella Chapmania pysymään vetäytymättä kun etenkin Clarkin menehtymisen ja Indy 500:n 1968 väliseen aikaan asti Lotuksella oli kulisseissa niin huono olotila.

Yleensä tuo tallipäälliköiden vanhempien aikojen kuskien eri testauksia koskenut vilttiketjupäätös oli koettu enemmän rangaistukseksi kuten se sitä enimmäkseen oli, mutta esimerkiksi juuri tuossa vuoden 1968 Lotuksen testaamattomuuspäätöksessä tilapäisesti syy oli oli myös turvallisuusperäinen.

Lisäksi suhteellisesti Maestrolla eli Juan Manuel Fangiolla oli 51:ttä kisalähtöä koskien 24 voittoa eli 47,06 % tehoprosenttiosuus ja palkintoineen Fangion tehoprosenttiosuus uralla kasvoi 68,63 % tehoprosenttiosuuteen asti 35 palkintosijoituksella kun oli myös 29 paalupaikkaa kuten myös 23 kisan nopeinta kierrosta!

Voittoja maaliin ajettujen kisojen suoritusten perusteella tehoprosentein niitä eniten oli Alberto Ascarilla eli 13 voittoa 23 kisaa kohti 59,09 % tehokkuudella, mutta heti tämän jälkeen tulivatkin jo Clark 25 voitolla 45 kisaa kohti 55,56 % tehokkuudella ja Fangio 24 voitolla 44 kisaa kohti 54,55 % tehokkuudella.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Juuri kehutun Maestron eli Juan Manuel Fangion aikana ehkä hämmentävin piirre tietysti imarteluineen olivat erinäiset kuljettajavaihdot.

Ne eivät yleensä kuuluessaan sääntöihin vaikuttaneet mestaruuteen, mutta varsinkin vuodeksi 1956 ne kyllä vaikutti Fangion eduksi:

Hän ei olisi voittanut Buenos Airesissa kotivoittoa vaan olisi keskeyttänyt, olisi ollut puhtaasti Monacossa yksin ajaen neljäs kun sitten vaihtoa käyttäen meno oli virkeämpää tuoden toisen tilan ja Monzassa ei olisi ollut toinen vaan olisi keskeyttänyt.

Mikäli kuljettajavaihdot olisi olleet kiellettyjä vuodeksi 1956 niin Stirling Moss olisi ollut maailmanmestari kuten myös äärimmäisen paljon mestaruusmahdollisuutta olisi kasvattanut Peter Collinskin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Vähän aiemmin kerrottujen eri voittajamaiden ensivoittajat oli usein myös maidensa ensimmäisiä maailmanmestareita.

Vain neljä eri maata oli takia ei ollut voittanut kuskeineen kisoja siten, että heidän se voittaja olisi ollut maailmanmestari F1:siin.

Saksan, Ranskan, Uuden-Seelannin ja Kanadan voittajat eivät heti olleet maakohtaisesti mestaruuden suhteen ensimmäisiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
21.12.2021 mennessä Max Verstappen erikoisesti oli kohumestaruutensa kaudella erikoisesti myös ainoa kuljettaja jota ei normaalitilanteessa ohitettu kierroksella kisassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Alain Prostilla oli uransa aikana mestaruus monesti katkolla tai pienestä kiinni.

Vuodeksi 1984 eroa oli puoli pistettä, vuodeksi 1983 ero oli kaksi pistettä ja vuodeksi 1988 ero oli kolme pistettä.

Melko lähellä oli myös vuosiksi 1981 ja 1990 mestaruus kun eroa jäi seitsemän pistettä kuten myös aavistuksen kaukaisempi eli vuosi 1982 kymmenen pisteen erolla mestari Kekeemme Suomesta.

Prost tosin varmisti yleensä mestaruudet voittaessaan kun voitti ilman lisäjännitystä mitä nyt tietenkin vuosi 1986 ja vuosi 1989 vähän toivat jännitystä peliin kun ensin selvemmin ja toiselle vähän vähemmän selvemmin mestaruus oli vielä selvittämättä Adelaideen.

Prostille murheellista oli myös se, että huippuvuosinaan hän joskus kiitos 'Professorin' arvonimensä ajotavan mukaisesti olisi voinut voittaa mestaruuden yleisten pisteiden tai niille merkitsevien pistesijoitusten turvin.

Ikävä kyllä niille kausille kun näin kävi eli kahdestikin niin Prost menetti mestaruuden sääntöjen vuoksi.

Prostin lisäksi vain Graham Hill menetti näin urallaan selvästikin mestaruuden sääntöjen takia eli vuodeksi 1964 ja lisäksi Hill olisi menettänyt vähän aiemmin selvittämäni tavan mukaisesti vuoden 1962 mestaruuden, mutta tuolloin onneksi ryhdyttiin painottamaan selvää voittojen, palkintojen tai yleisten pistesijojen asemaa jolloin Hill sai pitää mestaruuden.

Muutoin tietysti vuodelle 1962 olisi ollut jo ehkä ennen koko tilannetta Prinssi Yrjön radalle Itä-Lontoon Etelä-Afrikkaan Jim Clark maailmanmestari.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
F1-historian aikana yllättävänkin moni kuljettaja huippunimenä tai ei on uran aikana ollut poliisin, muun turvallisuusviranomaisen ahdistelema, on itse ahdistellut tai vastustellut väkivaltaisesti poliisia, turvallisuusviranomaisia tai kisan/lajin yleistuomareita välillä pahoinpitelyinkin tai on muilla tavoin tehnyt rikoksia ennen F1-puolta alemmassa luokassa tai tietenkin uran jälkeen.

Kuten tullut myös esimerkiksi näistä syistä poliisitutkintaan tai peräti pidätetyksikin!

Pidätettyjä tai ongelmiin joutuneita ovat olleet ainakin seuraavat nimet:

Bertrand Gachot, Jyrki 'JJ' Järvilehto, Adrian Sutil, Jos Verstappen, Ronnie Peterson, Mario Andretti, Jean-Pierre Beltoise, Rene Arnoux, Jim Clark, Bruce McLaren, James Hunt, Andrea de Cesaris, Mikko Kozarowitzky, Keke Rosberg, Nelson Piquet, Eddie Irvine, Ricardo Londono-Bridge, Elio de Angelis, Carlos Reutemann, Gary Brabham, Mika Salo, Ayrton Senna ja Mika Häkkinen.

Pelkästään tuon verran jo tulee mieleeni nimiä joilla näitä kohuja kolhuineen ja pidätyksineen on ollut.

Tosin välillä pidätykset tai muutkin vakavat vapaudenriistot ovat olleet melkoisenkin suuria ylilyöntejä naurettavuuksineen kuten esimerkiksi se, että on olevinaan ahdisteltu valokuvaajia tai on seisty kuljettajalta erikseen kielletyllä alueella 'muka' liian pitkään ja sitten välillä esimerkiksi killuttimen kuva on riittänyt esimerkiksi Sennan pidätykseen vaikka Senna mikäli olisi kunnollisesti pidätetty niin olisi tullut pidättää paljon muutoin enemmän villipetomaisesta käytöksestä kuin miten tuli pidätetyksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
23.12.2021 mennessä Max Verstappen oli lyhyelle uralleen kyennyt varsin usein siihen mennessä saamaan yllättävänkin usein vajaat tuplaten enemmän pisteitä kauteen kuin tallikaverinsa.

Lewis Hamilton ei huippu-uraansa nähden ollut missään välin äärimmäisen menestyksekäs suhteessa tallikaveriinsa nähden.

Erikoisesti pelkästään ainut kausi näin oli vuosi 2009 Heikki Kovalaista vastaan.

Täten Verstappen olikin lähempänä Fernando Alonsoa mitä tuli usein tallikaverin lyömiseen sen tuplaten kovemmin pistein kuin niitä ansioita Alonsolla tosiaan on myös ollut enemmän kuin Lewisille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Kun Esteban Ocon voitti numerolla 31 kun voitti niin viimeksi sillä numerolla kiitos silloisen vapaamman numerosäännön yleensä mestarin numeroa huomioimatta edellinen voitto oli Österreichringiin 1972.

Voitto meni Emerson 'Emmo' Fittipaldille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
25.12.2021 mennessä niin paljon kuin Max Verstappenia kehuttiin etenkin lisätutkimuksien jälkeen kovin laittoman tuntuisesta ja järjestetystä mestaruudesta niin yksi muukin nimi oli toissa kaudella hyvin ajanut nimi, mutta häntä tosin ei huomioitu tai mikäli huomioitiin niin yllättävänkin usein herjailtiin silloinkin joskin ei niin paljon edes silloin kun nyt viime vuodeksi:

Hän oli Carlos Sainz Junior.

Hän onnistui saamaan 22 kisan kautta kohti 20 pistesijaa ja se esimerkiksi oli enemmän kuin miten itse Verstappen sai kohumestaruudenkin siivityksestä huolimatta.

Verstappenilla oli tosin Sainz Juniorin kauden pistesijojen verran pelkästään voittoja uralle siihen mennessä ja tietysti voimaan jäänyt kohumestaruus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Graham Hillin suhteen kuin mietti niin vuosi 1967 oli kyllä tavattoman epäonninen ja osin vahva näyttö peräti huippuluokan tallikaveria vastaan.

Hän oli tietysti Jim Clark.

Hill johti peräti kolmanneksi eniten kaudella, mutta keskeytti usein pahasta paikasta tai ylivoimaisesta johdosta ollen siten saamatta lopulta voiton voittoakaan.

Menetettyjä johtoja oli esimerkiksi Monza 1967 kuten myös Watkins Glen 1967 ja alkupuolen johto Mexico Cityssä 1967 oli myös vahvoja näyttöjä Hillin jossittelun arvoisesta kaudesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
F1:ssä on aina ollut yllättävän vahva eurooppalaiskeskeisyys mestaruuksissa tai viimeistään kärkikolmikoissa.

Vain kolmesti lajin historiassa ja tuolloinkin heti perään eli vuosille 1979-1981 koko kärkikolmikko tuli muualta kuin Euroopasta.

Ja lisäksi paras eurooppalaiskuski ei koskaan ollut vastoin veikkauksia Rene Arnoux tai Alain Prost vaan Jacques Laffite joka vuosi nelospaikalla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
30.12.2021 mennessä Lewis Hamiltonilla oli jokaiselta vuodelta urallaan yksi voitto ja yksi paalupaikka.

Viimein viime vuodeksi näin ei enää ollut joskin täpärälle se meni etenkin Interlagosissa kauden lopulle.

30.12.2021 oli myös vuoden toiseksi viimeinen päivä mihin mennessä olisi pitänyt valittaa tai olla käsitelty Abu Dhabin 2021 mestaruusfarssi.

Vieläkin viime vuoden myötä Hamiltonilla edelleen kuitenkin on joka vuodelle urallaan edes yksi palkintotila.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
31.12.2021 mennessä oli myös vuoden viimeinen päivä mihin mennessä olisi pitänyt valittaa tai olla käsitelty Abu Dhabin 2021 mestaruusfarssi.

Kun näin ei käynyt oli Lewis Hamilton menettänyt mestaruuden ja Max Verstappen oli maailmanmestari.

Mitä nyt häpeällisesti viime vuonna tietysti melkoisen tutkimuksen jälkeen sitten jälkikäteen todettiin yllättävänkin vähän tämän jälkeen ja peräti ennen kauttakin jo, että Hamiltonin olisi kuulunut olla mestari sittenkin kaiken jälkeen ja Verstappenin mestaruus olisi ollut laiton!

Tästä kerroinkin jo aiemmin jokunen viesti takaperin.

Kyseinen erikoinen oikeusperseily FIA:nkin osalta oli toinen tai kolmaskin kerta tietyin ehdoin ehkä osin myös vuoden 1981 oikeusjännityksen lisäksi milloin olisi mestaruus ratketa oikeusteitse ja toinen kerta milloin mestaruus todettiin kuuluvaksi selvemmin toiselle kuin kuka sen voitti.

Edellinen olisi ollut vuosi 1994 ja Damon Hill ja tämäkin todettiin Adelaiden 1994 kisan 10-vuotisjuhlan päätteeksi tulleessa oikeustutkinnassa vuonna 2004 jälkikäteen.

Pelkään pahaan, että varmaankin seuraava tämmöinen mediadraama toisi mestaruuden kabinetin kautta.

Valittaa voisi, mutta kerta se olisi ensimmäinenkin!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Michael Schumacheria välillä sanottiin niin Span kuin Nürburgringin kotiratojen mieheksi. Toki asumuksellisen kotiratansa kisan eli Monacon Schumi myös voitti uransa aikana.

Erikoista kyllä olisi ollutkin mikäli Schumi olisikin vaihtanut Saksan kisalisenssin olemaan sitten Monacon vastaava!

Olisi sitten kieltämättä tullutkin melkoisen paljon voittoja ja mestaruuksia sitten juuri Monacoon.

Tosin asumuksellisesti puhuen esimerkiksi Nico Rosbergin mestaruudet olisi voitu sijoittaa myös juuri Monacoon (Saksan lehdet haukkuivat kisauran aikana juurikin välillä Nicon olevan enemmän monacolainen kuin saksalainen vähän samaan tapaan kun mitä suomalaiset sitten Nicoa saksalaiseksi.) ja myös Keke Rosbergin mestaruus voittoineen olisi myös voinut mennä juuri Monacoon.

Eräässä vaiheessa Keke tosin asui myös Saksassa itsekin jolloin kun voittoja silloisina vaikeina vuosina osin olisi ongelmissa tullut F1:siin tai alempiin sarjoihin niin ne olisi sitten Keken puolelta menneet juuri Saksaan.

Mielenkiintoisesti kun Schumin syntymäpaikkaa eli Kerpeniä mietti niin Kerpen oli ihan keskusalueena kenties Schumin syntyessä siitä keskustakodista mitaten ihan yhtä lähellä nk. Nyrreä ja Spata, mutta vähän lähempänä nk. Nyrre oli eli 4 kilometriä kun taas riittävän länsipuolelle Kerpeniä vuorostaan kodin sijaitessa kenties Schumin syntyessä siellä Spa oli lähempänä kun ei tarvinnut yksinkertaisesti muuta kuin ylittää Saksan Belgian raja-asema ja siitä kulkea sen 200-300 metriä, ehkä noin puoli kilometriä ja enintään kilometri siitä niin olisi oltu jo Span radalla.

Itse asiassa kaukaisimmat Span ratatoimiston hallinnoimat tonttimaat oli sen verran lähellä Saksan rajaa, että siinä tosiaan on voinut parhaimmillaan Kerpenin rajalta olla hyväkin näköyhteys suoraan sitten jo Belgian puolellekin ellei sitten rajavarustus tai metsät haittaisi näkyvyyttä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
Jenson Buttonilla oli urallaan lopulta kiitos vuoden 2009 maailmanmestaruuden Brawnilla kuten myös uran ehtoopuolen hienojen McLaren-vuosien yhteensä peräti 50 palkintosijoitusta lajissa.

Ikävä kyllä Button ei voittanut toista mestaruutta urallaan eikä pienenä muuna harmina koskaan kotikisaansa.

Yleensäkin Silverstonessa Button ei ollut koskaan edes palkinnoilla kuten ei esimerkiksi Mark Webberkään ollut Melbournessa!

Täpärälle on joskus jäänyt kotikisavoitot mikäli palkintoja olisi ollutkin:

Sebastian Vettel voitti vain kerran uran 53 voittoa kohti kotona eli Nürburgringillä 2013 ja Niki Lauda otti myös voiton kerran kotona eli Österreichringillä 1984.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
13.1.2022 mennessä päättyneenä vuonna 2021 eli toissa vuodeksi oli peräti 4 vain yhden kisavoiton kuskia.

Se oli eniten sitten vuoden 2003 kun tuolloinkin oli myös 4 vain yhden kisavoiton kuskia.

Tätä enemmän olikin sitten viimeksi vuodeksi 1983 kun silloin oli jo viisikin vain yhden kisavoiton kuskia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14274
19.1.2022 mennessä oli ollut vain viidesti niin, että ihan kauden mestaruuden varmistuskisaan voittaessaan kunkin vuoden mestari oli saanut siinä kohtaa kaiken mahdollisen tuloksellisen suorituksen!

Lähinnä siis voiton, paalun ja kisan nopeimman kierroksen.

Ne olivat seuraavat:

1952: Alberto Ascari Nürburgring

1957: Juan Manuel Fangio Nürburgring

1965: Jim Clark Nürburgring

1988: Ayrton Senna Suzuka

2021: Max Verstappen Abu Dhabi
 
Ylös