"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Jim Clarkia pidettiin aikanaan nk. Nummien Fangiona/Maestrona eikä ihme ollutkaan kun maan ja kielikunnan muisti suorituksineen!

Clarkilla oli 25 voittoa, kerran toinen sija ja kuudesti kolmas sija ennen menehtymistä urallaan kuten kaksi mestaruuttakin.

Toinen mokoma määrä voittoja lisättynä kolmannella ja neljännelläkin mestaruudella ei ollut poissa kuvioista ennen murheellista menehtymistä.

Erikoista oli se, että MM-kilvan ulkopuolisia voittoja oli kuusi ennen ensivoittoakin ja kunhan auto oli mestaruustasoa niin yleensä tuli mestaruus tai edes voittoja.

Myös vuosien 1962 ja 1964 mestaruudet Clark menetti kalkkiviivoilla keskeytyksiin ja tietysti osin pistesääntökin oli pelkona silloin.

Clarkin kun piti esimerkiksi vuodeksi 1962 käytännössä voittaa Prinssi Yrjön tai Itä-Lontoon radalla Etelä-Afrikassa Graham Hill tai olla Hillin edellä tietyin ehdoin muuten mestaruuden saadakseen.

Pistesäännöstä puhuen mikäli niitä tulosrajauksineen ei olisi ollut voimassa niin vuosien 1958 ja 1962 mestaruus olisi ratkennut jo aiemmin.

Pistesäännöt tulosrajauksineen kun ne oli voimassa esimerkiksi varmistivat sitten hieman toisin päin sen, että teoriassakin vuosien 1965 ja 1988 suhteen ne olisi estäneet täysin kauden päätöskisassa mitenkään mestaruuden ratkeamisen.

Tämä toki olisi muutenkin helpottanut Clarkin muuten hyvin ylivoimaista vuoden 1965 mestaruusvuotta senkin edestä kuin miten kävi.

Clarkiin verraten kuin uran peilikuva oli sitten Jean Alesilla toisin päin kiitos epäonnen:

Alesilla oli 32 palkintosijaa eli sama määrä kuin Clarkilla ja kuin mitä esimerkiksi Nigel Mansellilla oli paalupaikkoja, mutta vain yksi ainoa voitto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
27.8.2021 mennessä erikoista oli Hungaroringin jälkeen se, että jälleen sitten vuoden 2011 Hungaroringin jälkeen oli ollut Unkariin peräti neljä sadekisaa muotoon tai toiseen viikonloppuna.

Belgian Spa-Francorchampsiin oli ollut vuoden 2011 jälkeen niin, että erikoisesti siihen mennessä ei ollut tiettävästi mitenkään satanut muotoon tai toiseen mitenkään viikonloppuisin ja mikäli niin kävi niin sitten ei koskaan itse kisassa näin käynyt.

Sitten sadekisa ja puhdas farssi Spahan saatiinkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
4.9.2021 mennessä kun Kimi Räikkösellä oli poisjäänti Zandvoortiin huhuissa tai käytännössä varmistuen oli Robert Kubica harvinaisessa seurassa siinä mielessä, että jälleen Jan Lammersia mukaillen pitkän ajan jälkeen ajettiin tai oltiin ehdolla ajamaan ja lisäksi oli ollut kisoja kolmen eri vuosikymmenen miehenä.

Kuitenkin vähäisemmän uran tai alle 100 kisalähtöä ajaneena kuskina.

Täten esimerkiksi Kubican ja Lammersin lisäksi samaan seuraan kuuluivat Bruce McLaren ja Dan Gurney.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
5.9.2021 mennessä Max Verstappen vielä silloin oli eniten voittanein kuski ilman mestaruutta ja vähän toisenlaisin tuomarein se mestaruus olisi viivästynyt vuodella tai tullut menetetyksi ja sitten tullut vuotta jolloin siinäkin olisi sitten vielä viivettä tullut.

Verstappen oli myös vieläkään 23 vuotta täyttämättä silloin lajin nuorin 1000 johtokierrosta tai enemmän ajanut nuorisotason kuski.

Lewis Hamiltonilla oli silloin siihen mennessä viisi kisaa mitä hän ei ollut urallaan voittanut ratojen suhteen eli Magny-Cours, Buddh Circuit, Yeongam, Valencia ja Zandvoort.

Hollanti kiitos Verstappenin oli 12:sta maa missä viimein kotimaan mies voitti yhtä kotikisan.

Red Bullilla oli viimein turboaikakaudella enemmän Hondan moottoreilla voittoja kuin Renaultilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
5.9.2021 mennessä Max Verstappenilla, Valtteri Bottaksella ja Charles Leclercillä yhteisenä piirteenä oli myös se, että he mestaruudettomina olivat melko paljon ottaneet paalupaikkoja urillaan.

Siihen mennessä Maxilla oli 10 paalua, Charlesilla 9 paalua ja Valtterilla olikin sitten jo 17 paalua.

Mikäli Maxilla mestaruus olisi viivästynyt toissa vuodeksi enemmän kuin vähemmän tunnetuista syistä johtuen niin viime vuodeksi mestaruuden sitten tullessa ilman kohuja kuin tapahtuneesti olisi tilasto tietysti ollut huomattavampi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
12.9.2021 mennessä Honda ja Red Bull juhli jälleen Monzassa.

Etenkin kun Monzassa oli ollut vaikeaa eikä neljän joukossa ollut niiden autoja sitten vuoden 2013 ja Hondalle tuli ensimmäinen paalu vuoden 1991 jälkeen moottorimerkkinä.

Toki muillakin oli hienoa kuten esimerkiksi McLaren sai ensimmäisen eturivinsä sitten vuoden 2012 Interlagosin, ensimmäisen kaksoisvoiton sitten vuoden 2010 ja Daniel Ricciardo oli ensi kertaa palkinnoilla tai voitti juuri Monzassa. Ricciardo oli myös eturivissä tai paalulla ensi kerran sitten vuoden 2018 Mexico Cityn.

Ricciardo myös tosiaan voittaneena oli vasta toinen eri talliin voittanut kuski sellaisenaan uudella turboajalla sitten Sergio Perezin.

Murheellisempaa ja osin myös Lewis Hamiltonin mestaruudessa menetettävämpää pari vuotta sitten oli ensimmäinen, täysin mitenkään tuloksiin pääsemättömyys keskeytyksellä sitten Red Bull Ringin 2018.

Edellinen muu kuin teknisen vian keskeytys Hamiltonilla tätä ennen sellaisenaan täysin laskien varmuudella oli vähemmän yllättäen Barcelona 2016 mestaruuden myös maksaneena kolarityperyytenä.

Ensi kerran turboaikakauden vuosina Hamilton lähti kolmen kärjen ulkopuolelta kisaan juuri Monzaan 2021 eli kun voitto tai kärkitila olisi tarvittu mestaruustaistossa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
14.9.2021 mennessä Daniel Ricciardolla piti kiirettä Monzan voittokehujen saatossa kuten niiden jälkeenkin:

Viiteen eri kauteen hän oli Australian yhtä eniten historiaa tehnein kuljettaja kuten Jack Brabham mitä voittoihin tuli eli Ricciardon voitot tulivat vuosiksi 2014, 2016-2018 ja 2021 kun taas Brabhamille ne tulivat vuosiksi 1959-1960, 1966-1967 ja 1970.

Mielenkiintoisesti Ricciardo uran 8:lla voitollaan silloin kasvatti omaa tai maanosansa erinäistä kunkin kisamaan erinäistä voittotilastoa aina eri radalle.

Parhain juurikin maanosatasolla juuri mainitun erinäisen voittotilaston haltija oli silloin kuten kenties vieläkin Denny 'Karhu' Hulme joka tosiaan oli urallaan hyvin monipuolinen eri ratojen menestyjä kuten mestarikin!

Ricciardolla oli tuolloin myös 10 vuotta tullut uran alustakin täyteen.

Ricciardo oli myös ensimmäinen kolmen eri mantereen maan edustusvoittaja sitten vuoden 2012 kun milloin näin viimeksi kävi kuten myös toinen ei-eurooppalainen voittaja 2020-luvulle.

2010-luvullekin mies itse oli yksi näistä kun muut oli maanmies Mark Webber ja Pastor Maldonado heidän olleessa myös ainoat kolmen eri mantereen maan edustusvoittajat 2010-luvulle.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
15.9.2021 mennessä muisteltiin usein uuden turboajan alkua:

124 ensimmäiseen kilpailuun oli pelkästään kolme eri voittajaa talleittain ja yksi näistä voitti lisäksi pelkästään eriävin moottorein eli vain kahdelle.

Kummallista kyllä usein tylsiksi sanottujen kisojen jälkeen vastineeksi 28 seuraavaan kisaan nähtiin peräti kuusi eri voittajaa talleittain ja sitäkin erikoisemmin neljä näistä oli ensivoittajia talleittain!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
15.9.2021 mennessä kehuttiin F1:n erinäisiä yllätysvoittoja, mutta niihin lueteltiin puutteitakin:

- Monzan 2020 yllätysvoitto Pierre Gaslylle olisi kenties jäänyt näkemättä ilman Mercedeksen Lewis Hamiltonin varikkomokailua

- Sakhirin 2020 yllätysvoitto Sergio Perezille olisi kenties jäänyt näkemättä melko varmastikin ilman George Russellin kisan pilalle menoa

- Hungaroringin 2021 yllätysvoitto Esteban Oconille olisi kenties jäänyt näkemättä ilman ajoa Hungaroringin kaltaisella radan ahtaudella, ilman kieltämättä Valtteri Bottaksen yhtä kieltämättä levotonta kisoja osumineen Lewis Hamiltonin eduksi ja jälleen myös ilman Mercedeksen varikkomokailua jolloin juuri etenkin tuo varikkomokailu laiskaan nautiskeluun taipuneelle Mersun varikkomiehistölle usein muihinkin kisoihin siksi vuodeksi oli raskauttava tekijä muutaman yleisenkin taktisen kömmähdyksen lisäksi Hamiltonin mestaruusmenetyksessä silloin

- Monzan 2021 yllätysvoitto Daniel Ricciardolle olisi kenties jäänyt näkemättä melko varmastikin ilman Lewis Hamiltonin huonoa lähtöä pienoiskilpailuun, Red Bullin itsensä muuta varikkomokailua, Max Verstappenin kisainssin kyvyttömyyttä hillitä Verstappenin menoa riittävästi tärkeässä paikassa muutoin mestaruuden nimissä ja tietenkin juuri sen sitten johtaessa jälleen toki törkykohukolariin mallia Verstappen-Hamilton

Mikäli vähänkin olisi Mercedes jaksanut keskittyä ja jättää kieltämättä etenkin toissa vuoden pöyhkeilynsä taktisesti vähemmälle niin Hamilton olisi vielä silloinkin ollut selkeämmin mestari vuodelle 2021 jopa kaikkine muine kolareineen ja tuomariavustuksineen mitä Verstappenille hemmotteluineen tarjottiin.

Näin ei sitten käynyt kun häpeää riitti ja välillä kyllä Hamiltonkin vajosi semmoisiin temppuihin, että mestaruuden olisi tuomaripäätöksellä voitu viedä häneltä hänenkin sen voittaessa kuten olisi pitänyt kyllä viedä Verstappenilta ja julistaa sitten MM-kolmonen eli Valtteri Bottas mestariksi kieltämättä mestaruusarvon ollessa hävettävin sitten vuosien 1998-2002 nk. Tallimääräysten Kiellon sääntövuosien jolloin niistä etenkin mustin oli vuosi 1999.

Silloinhan ei säännön oikealla noudatuksella olisi voittanut Mika Häkkinen eikä Eddie Irvine vaan Heinz-Harald Frentzen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Ferrarin vuoden 1996 moittiminen erityisen surkeaksi tai automalliltaan muka yhdeksi huonoimmista Ferrareista kautta aikain lienee osin Michael Schumacherin mainehehkutuksen rakennuskulttitavaraa tai mahdollista nuoremman polven muistamattomuuden tuomaa ehdotonta väärinkäsitystä.

Epäluotettava auto kyllä (Välillä suorastaan lähtökohtaisen karmaiseva etenkin Eddie Irvinen alla.) oli, mutta todellisesti huonoimpiin Ferrarien vuosiin nähden ja joihinkin Ferrarin mestaruusvuosien autoihin nähden kyllä meno radalla oli parempaa.

Michael Schumacherilla oli vähän peräti vaikeahkokin Ferrari-uran alku, mutta kunhan sai juonen päästä kiinni niin menestystä tuli sitenkin ja aika-ajoissa ei ollut koskaan neljättä ruutua alempana.

Tosin huonoimmillaan oli välillä ilman muuta toki jäädä neljättä ruutua alemmaksikin ennen sitten aina viimein löytynyttä viimeistä rutistusta.

Eddie Irvinelle vuorostaan vuosi oli etenkin kauden puolivälin keskeytysputken takia hyvinkin musta, mutta mikäli maaliin päästiin oltiin pisteillä kuten myös palkinnoilla.

Irvine myös aloitti Ferrari-uran hyvin eli oli kolmas heti alkuun Melbournessa paremmalla lähtöruudulla muuten kuin itse Schumi ja ajoi usein verraten hienosti ennen keskeytystä.

Lisäksi yllättävänkin usein Irvine saattoi olla Schumia edellä alustavastikin ennen sitten sijoitusten tippumista aika-ajoissa tai muuten Schumin viimeisiä rutistuksia kohti parempaa sijaa.

Aika-ajoissa Irvine itse oli useimmiten kuudes tai seitsemäs vuoden 1996 keskimääräiseen kisaan eli ei huonosti mennyt meno etenkin Ferrarin vielä tuolloin rakentaessa mainetta vaikeiden vuosien jälkeen uudelleen.

Sellaiset suoritukset olivat todellakin menestystä ellei melkein taivaallista nähdä Claudio 'Lohikäärme' Lombardin eli Jean Todtin edeltäjän tulista riehumista täynnä olleisiin painajaisvuosiin ja varmastikin täydelliseen aallonpohjaan eli vuoteen 1980 nähden.

Välillä myös Irvinen suhteen kun mietti niin vuoteen 1997 nähden ajoittain oli selvästikin parempia juuri vuodeksi 1996.

Ehkä osin siksi kun aivan niin hirvittäviä paineita ei ollut Irvinelle laskettu eikä ihan niin paljon ollut sellaista kohuahdisteluakaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
25.9.2021 mennessä nähtiin Sochiin erikoisesti ensimmäinen McLarenin ja Ferrarin autojen eturivi sitten vuoden 2010 Monzan ja sekin oli toinen sitten Shanghain vuoden 2008.

Lisäksi nähtiin myös sitäkin erikoisemmin ensimmäinen kolmen joukkoon jo mainittujen lisäksi päässyt Williamsin sijoitus sitten Interlagosin vuoden 2004 ja sekin oli toinen sitten Nürburgringin vuoden 2003.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
26.9.2021 mennessä Mercedes otti jälleen yhden hallintaennätyksen F1:siin:

Sillä oli Sochin voiton myötä viimein jo parempi voittoprosentti lajiin kautta kohti kuin mitä esimerkiksi vuotta 2009 hallinneella Brawn-tallilla oli.

Sehän eli Brawn voitti 8 kisaa 17 kisan kaudella kun tuolloinkin oli erinäisten pois jääneiden kisojen myötä vähän pienempi kalenteri vuoteen kuin miten piti olla.

Sochin voitto oli 100:s voitto myös Lewis Hamiltonille.

Hamilton voitti ensi kerran neljän parhaan tai huonomman lähtöruudun myötä Sochissa sitten Hungaroringin 2009.

Valtteri Bottakselle Sochi oli silloisesti huonoin koko uralle huippuvuosille kun muutoin Sochi oli tuonut aina palkinnon tai voiton ja ensi kertaa Valtteri oli neljäs tai huonompi Sochissa itse kisaan kun muutoin oltiin juurikin huippuvuosille kolmen kärjessä tai paalulla.

Muutoin puhuen esimerkiksi Sergio Perez oli aina saanut pisteitä Sochissa ajaessaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
27.9.2021 mennessä mestaruuskamppailijoita eli Lewis Hamiltonia ja Max Verstappenia kehuttiin siitä, että heillä oli melko paljon yhteisiä palkintojen jakoja parin muodostaessa kärkikaksikon kuhunkin kisaan.

23 kertaa näin oli käynyt.

Tosin esimerkiksi Lewisin ja Nico Rosbergin mestaruuden taisteluvuosina yhteisesti heidät nähtiin 31 kertaa eli esimerkiksi Nigel Mansellin uran kisavoittojen määrän verran näin sijoittuneen vuosille 2014-2016.

Sen sijaan Ayrton Senna ja Alain Prost eivät muodostaneet kuin 19 kertaa kärkikaksikon näin vuosina 1988-1990 ja 1993.

Vuodeksi 1988 McLaren oli ylivoimainen, mutta erinäisemmin näin puhuen kaksikko Senna-Prost tai Prost-Senna ei esiintynyt tällä tavalla puhuen kuin 10 kertaa siitä sitten tuon tyylin ollessa perin harvinainen!

Kun Lewisin ja Maxin johtoja vertasi kaudelle 2021 siihen mennessä eli 27.9.2021 niin Lewis oli johtanut 133 kierroksen ajan yleensäkään viimeiseen 15 kisaan mennessä kuten omaten myös 5 eri voittoa siinä missä Max oli johtanut 469 kierrosta kuten omaten myös 7 eri voittoa.

Muille kuskeille oli tullut hyväksyttyjä johtokierroksia yhteensä 274 kierrosta ja 3 eri voittoa.

Lewis johti myös MM-kilvan suhteen vielä silloin ja johdon vaihtuminen viidenesti oli saman verran kuin vuonna 2012 oli ollut mitenkään.

Tosin viimeiseen 8 kisaan Sochin jälkeen johtolistaus oli perin erikoinen toissa vuonna sen mennessä näin kierroksittain:

- Verstappen 208 kierrosta

- Esteban Ocon 65 kierrosta

- Daniel Ricciardo 56 kierrosta

- Charles Leclerc 50 kierrosta

- Lando Norris 31 kierrosta

- Carlos Sainz Junior 12 kierrosta

- Hamilton 11 kierrosta

- Valtteri Bottas Enintään 8 kierrosta (Valtterin osalta se oli vähän tietyin ehdoin epätarkka kierrosmääriin nähden noihin aikoihin, mutta erittäin vähän ikävä kyllä hän oli johtanut ja tuokin määrä usein koostui erinäisten hyvin lyhyiden johtojen, avauskierrosten vähäisistä johdoista, juuri ennen omaa varikkopysähdystä tai muiden varikkopysähdystä olleista johtojen yhteismääristä kun sen väitettiin välillä olleen sitäkin lyhyempi kuin miten sen arveltiin olleen.)

- Sergio Perez Enintään 8 kierrosta (Sergion kohdalla myös johtamisia oli ollut hyvin vähän kuten Valtterilla kiitos myös hyvin vaikean huipputallipaikan debyyttivuoden. Silti päästiin samaan.)

Talleittain mielenkiintoista oli todeta se Sochin jälkeen, että periaatteellisen suhteellisesti toiseksi eniten oli johtanut juuri elintärkeästi lisäjohtoa Paul Ricardin ja Sochin välisen ajan myötä McLaren ja kolmanneksi eniten oli johtanut kiitos Hungaroringin menestyskisan ja muutoin erinäisten lukemattomien pienjohtojen vuoksi suhteellisesti Alpine-Renault!

Lewisin osalta toki koko Span farssin unohtaen muutoin jossiteltavaa riitti kun pelkästään 3 eri voittoa oli menetetty kaudella esimerkiksi Bakussa, ilman Fernando Alonson sankarillista pohjustusta puolustuksineen Esteban Oconin ensivoitolle Hungaroringin kisassa kuten myös Mercedeksen varikkomokaa sinne ja Monzassa ilman huonoa lähtöä, myös varikkovaikeuksia jotka eivät olleet ihan niin huonoja kuin miten pitkin kautta pöyhkeilyineen oli ollut ja tietysti pisteeksi i:n päälle ilman Maxin kanssa ollutta kolaria.

Lewisille olisi voinut tulla myös paljon johtokierroksia eli 140 kappaletta lisää arvioidusti kaikkiaan kun menetettyjä kisajohtoja muutenkin mietti jälkikäteen.

Jossiteltavia menetysvoittoja Lewisille lisää ei ihan vielä silloin ollut paljonkaan enempää.

Selvin muu varmaankin Paul Ricardissa kun siellä olisi pitänyt olla parempi lähtö ja vähän oli sinänsä muutenkin vaisumpi taktinen sijoitus Mercedekselle radalla, mutta jopa sekin olisi saattanut olla pelkkä kiinniajo Verstappenia kohtaan ehkä isommalla johdolla jolloin Hamilton olisi todellisemmin johtanut enintään 99 kappaletta lisää arvioidusti kaikkiaan ehkä neljällä lisävoitolla.

Melkoisen selkeä näyttö siis kuin miten niitä mietti.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Sergio Perezin suhteen toissa vuonna tuli verrattua häntä vähän muiden kansainvälistenkin ja miksei myös riittävän hyvin asioita muistaneiden 'vanhojen partojen' kanssa usein maanmies Hector Rebaquehen.

Hector Alonso Rebaque kun kieltämättä oli vaikeuksissa epäonnisesti huipputallissa Bernien käskyttämällä Brabhamilla vuonna 1981 ja ongelmissa oli Perez epäonnen suhteen itse Red Bullilla vuodeksi 2021.

Vaikeaa oli, mutta tyrmistyttävästi miettien esimerkiksi nuoruuden päivinä Sauberilla ensimmäiseen 13 kisaan vuodeksi 2012 Perez oli enemmän kisajohdossa, näyttävästi kärjessä/kärkisijoilla tai peräti palkinnoillakin enemmän kuin miten itse ensimmäiseen 15 kisaan vuodeksi 2021 Red Bullilla oli ollut!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
28.9.2021 mennessä Lewis Hamiltonia pidettiin usein johtajien kuninkaana urallaan.

Siltikin nk. 100 Voiton Miehen silloiseen tarinaan riitti hyvinkin erikoisia voittoja kuten ne oli myös sellaisia missä hän oli johtanut aina erittäin vähän.

Esimerkiksi neljä melko tuoreen ajan voittoa oli näin silloin:

Baku 2018: Hamilton voitti kisan kolmen kierroksen johdolla

Montreal 2019: Hamilton voitti kisan kahden kierroksen johdolla eikä välillä paljon enempää Hamilton johtanut jos mitenkään kun nämäkin selkeämmät johdot tuli varikolla käyntien aikana ja kisan voittajan piti ennen tuomarien päätöstä olla Sebastian Vettel

Silverstone 2021: Hamilton voitti kisan kolmen kierroksen johdolla

Sochi 2021: Hamilton voitti kisan kolmen kierroksen johdolla päivänä milloin Lando Norris olisi voinut voittaa

Paul Ricardista 2021 eteenpäin Sochiin 2021 asti täten esimerkiksi puhuen Hamilton oli johtanut kisoja siis jo aiemmin kerrotun 11 kierroksen verran ja voittanut alakynnessä oloineenkin kaksi kisaa eli noistakin 11:sta kuusi päättyi johtokierroksineen voittoon.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Vuosi 1982 oli erikoinen ja hieno vuosi päättyi F1:ssä maailmanmestaruuteen suomalaisittain!

Itse johtopaikka MM-kilvassa vaihtui kuitenkin perin harvoin huolimatta 11:sta eri voittajasta kauteen kun ihan ei Mario Andretti Monzassa 1982 kaasutinvaurion takia kyennyt sitä tekemään voiton lunastuksen suhteen ja näinhän se kävi:

Alain Prost: Johtaja kauden alusta Kyalamista Monacoon

John Watson: Johtaja Detroitista Zandvoortiin

Didier Pironi: Johtaja Brands Hatchista Österreichringiin

Keke Rosberg: Johtaja Dijon-Prenoisista Las Vegasiin ja maailmanmestaruuteen

Eli neljä johtajaa kolmesti muuttuen.

Tosin Keke olisi ilman Rion hylkäystä johtanut ensi kerran MM-kilpaa Long Beachin aikoihin kuten myös olisi johtanut siitä vähän pidempään toki myöhemmin pudoten ennen muuta kiriä sitten mestaruuteen.

Mikäli Rion hylkäyspisteet olisi palautettu aikaisemmin kaudella mitenkään niin Keke olisi ollut mestari aiemminkin kuin miten oli ja Nelson Piquet olisi ollut vähän pidempään edes osin kiinni vuoden 1981 mestaruutensa puolustuksessa.

Siten se oli vähemmän esimerkiksi jo toissa vuoden johtovaihtoihin nähden muuten toki aika lailla Lewis Hamilton-Max Verstappen-kaksintaistelun viedessä huomion.

Toissa vuonna kun tilanne oli tämä esimerkiksi 4.10.2021 mennessä:

Lewis Hamilton: Johtaja kauden alusta Sakhirista Barcelonaan

Max Verstappen: Johtaja Monacosta Silverstoneen

Lewis Hamilton: Johtaja Hungaroringilta Spa-Francorchampsiin

Max Verstappen: Johtaja Zandvoortista Monzaan

Lewis Hamilton: Johtaja Sochista eteenpäin

Sittemmin toteutuneesti tuli vielä yksi vaihdos eli Max meni johtoon Istanbulissa eikä luopunut johdosta koko vuonna mitä nyt dramaattisesti ensin oltiin vielä tasapelissä kiitos osin tuomarihemmottelun tai rankaisemattomuuden yleensäkään kauden päätökseen ja sitten tietysti mestaruus meni Abu Dhabin farssin myötä Verstappenille.

Erityisen kuohuttavaa siinä häpeällisyydessä oli se, että kaikkien erinäisimpien tuomaristotutkintojen ja lisäselvitysten jälkeenhän muutoin jälkeen päin eli 10.3.2022 ensin tuli Moottoriurheilun Maailmanneuvoston alustava päätös ja lopulta lisäpöytäkirjapäätöksineen pysyvä päätös 19.3.2022 mestaruuden oikealla kuulumisella Lewis Hamiltonille mikäli sääntöjä olisi noudatettu täysin oikein.

Ikävä kyllä lisäpöytäkirja lopullisena yleiskokouksen puheenjohtajan hyväksymänä pöytäkirjapäätöksenä pysyvästi tai edes sitten muutoin tätä edeltänyt selkeän riittävä alustava päätös neuvostoäänin olisi pitänyt jäädä voimaan 31.12.2021 mennessä eli kunkin kilpailuvuoden loppuun asti milloin erinäisistä F1:n päätöksistä on lupa valittaa vaikka kyse olisi avauskisankin päätöksestä.

Lisäksi kieltämättä tärkeimmät päättäjät oli panneet merkille Mercedeksen toimettomuuden muussa erinäiskäsittelyssä 15.12.2021-16.12.2021 välisenä aikana jolloin muita päätöksiä valitusten lisäkäsittelyyn olisi kuulunut tehdä.

Erikoisesti noina päivinä valmistauduttiin esikuulemisessa mahdolliseen oikeudenkäyntiin koskien Mohammed bin Sulayemin ja Lewis Hamiltonin kunnianloukkauskohua joka kyllä oli myös aika arvoton sontanäytelmä pitkälti sen vuoksi kun Lewis ymmärrettävän vihaisena eikä osin koko kohun ollessa Toto Wolffin lakimiesneuvottelujenkin myötä kesken ollut voinut mennä FIA:n yleispalkintogaalaan ja mistä sitten tietysti arabiherra nokkiinsa otti!

Tämä oli vasta tiettävästi toinen kerta milloin erinäisen huomattavan kohun myötä jonkin tietyn vuoden maailmanmestaruus olisi kuulunut jollekin toiselle kuljettajalle erinäisten, yhtä paljon kohuttujen lisätutkimusten jälkeen jo nimetyn mestarin sijaan F1:ssä.

Edellinen kun oli vuoden 1994 Adelaiden jälkipyykin äärimmäisen lopullinen loppuselvitys vuonna 2004 jonka myötä Damon Hill olisi ollut maailmanmestari eikä Michael Schumacher.

Tosin erona vuoteen 2021 verrattuna kohuineen oli se, että jo pelkästään vuonna 1994 13.11.1994-20.11.1994 olleena aikana etenkin päivämäärien 15.11.1994-20.11.1994 välillä puhuen oli jo valmiiksi selvä muu, virallinen loppuselvitys mikä sekin.

Tuolloin tosin erikoista kyllä Williams-talli ei suostunut jatkamaan selvitystä lisävalituksineen siinä missä olisi pitänyt järkevämpään selvitykseen tietysti varata käsittelyaikaa kun taas toissa vuoden kohuissa olikin sitten omat häpeälliset juttunsa muka siitä, että ei vuoden lopun ongelmissa puitteineen valitusta ehtisikään käsitellä jolloin käytännössä siis pelattiin enemmän tai vähemmän tahallisen tuntuisesti aikaa Red Bullin ja Verstappenin eduksi.

Tietysti myös esimerkiksi kuskivaikutuksella suhteessa tallin johtajiin nähden oli merkitystä kabinettikohupelissä toissa vuonna.

Erinäisiä muita äärikohuja missä tuomaristo olisi voinut mestaruuden ratkaista oli vuoden 1983 nk. Rakettipolttoainekohu Nelson Piquetin mestaruuden suhteen, mutta välillä siinä erona vuoteen 1994 ja 2021 oli tietysti vielä jonkin verran selvempi kilpailukohtaisempi käsittely Kyalamin 1983 jälkeen selvemmin vuoden sisällä ilman helvetinmoista oheismediapeliä ja Balestren sana oli medianäytelmäänkin lopullinen toki melkoisella jännityksellä ihan kilpailuvuodeksikin ilman pelletason pelkuripoukkoilua malliin 1994 ja 2021.

Voisi kai huvittuneesti todeta, että erinäinen tuomarikabinettityöskentely lienee vuoden 1994 laiskiaisen tai etanan tasolta päivittynyt vuodeksi 2021 kilpikonnaluokkaan.

Ja olihan toki tragikoomisen huvittavaa käsittelyajan lyhentyminen lisätutkimusten suhteen kymmenestä vuodesta neljään kuukauteen tai vuoteen ottaen vähän huomioon erinäiset muut vielä viipyneet Red Bullin lisärikokset joita talli teetätti toissa vuoden mittaan, joiden tutkimukset myös olivat viipyneet loppuvuoden 2021 kohuissa ja mitkä eivät ehtineet juurikin viimeisen mahdollisen tuomioistuimen käsittelyyn maaliskuulle 2022!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Juuri yllä kieltämättä kuohunnoin kerrotun vuoden 2021 päätöksen lisäksi kun erinäisiä muitakin rikoksia oli Red Bull harrastanut yhdessä tiettävästi Alpha Taurin ja Aston Martinin kanssa sille vuodelle valitettavasti murheellisen jälkikäteen olleissa tutkinnoissa niin sen välillä kieltämättä tuoreimman ajan häpeävuoden lisäksi esimerkiksi MM-kilvan johdosta puhuen vuodeksi 2008 vaihtoja oli sama määrä eli viisi kertaa neljällä eri johtajalla etenkin 4.10.2021 jälkeen olleen tilanteen mukaan.

Mitä nyt 15-40 sekunnin ajan johtajia olisi ollut yksi vähemmän kun Felipe Massan mestaruus olisi jäänyt voimaan niin kovin lähellä.

Dramaattista se oli, mutta toissa vuoden järkyttävään, kirjaimelliseen häpeäsontaan nähden koko vuonna 2008 sentään mestaruus ratkaistiin selkeämpien sääntöjen puitteissa.

Toissa vuodessa kun tuomaristoskandaalia/kilpailunjohdon laittomuutta riitti muuallakin kuin Abu Dhabissa ja Belgian farssia en viitsi mainita enempää!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Vuodeksi 1986 erinäisiä mestaruusjohdon vaihtumisia MM-kilpaan tuli melkoisenkin paljon.

Välillä johto vaikutti Nigel Mansellin marssilta kohti mestaruutta.

Ennen kuitenkin Mansellin johtoa Adelaiden renkaan räjähdykseen asti MM-kilvassa oli erikoista, että Jerezistä Brands Hatchiin MM-kilvan johtopaikka vaihtui kisasta kisaan!

Poikkeus oli hetken Imolassa missä niin Nelson Piquet kuin Ayrton Senna oli tasapelissä.

Heillä kun oli yksi voitto, yksi toinen sija ja yksi sijoituksellisesti tuomittu keskeytys sen oikeutukseen.

Välillä erikoisemmin juuri ennen Mansellin suurjohtoa MM-kilpa vuodeksi 1986 tuntui Suomessakin välillä Alain Prostin ja Ayrton Sennan kaksinkamppailulta kohti mestaruutta.

Etenkin kun Prost ja Senna johtivat MM-kilpaa siinä missä Mansell ja Piquet hoitivat kisat ja näyttävyydet radalla nimiinsä.

Viimein sitten tietysti vähän kalkkiviivoilla Prost voitti mestaruuden kun bensan loppuminen olisi tiennyt toisessa kohtaa rataa Piquetin mestaruutta.

Mikäli Piquet olisi sen vienyt niin viimeksi hän olisi ollut enintään tasapelissä Imolassa eikä olisi täten ollut johtanut MM-kilpaa ennen sitten kenties mestaruutta!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
6.10.2021 mennessä oli erikoinen mietintä ensiesiintymisen kuskeista tai kokeneista kuskeista puhuen:

Välillä erilaisia F1-debytoijia on ollut paljonkin, mutta 1993 jälkeen täysin yllättävänkin vähän huolimatta toki kokonaisesti kuljettajien ikäryhmäkannan nuorentumisesta välillä häiritsevänkin paljon.

Kauden avauksissa nähdään paljon nk. Junnukuskeja, mutta aina näin ei ole.

Esimerkiksi vuoden 1958 Buenos Airesissa, vuoden 1963 Monacossa, vuoden 1969 Kyalamiin ja viimein vuodelle 1973, 1975 ja 1977 aina Buenos Airesiin asti yksikään kauden avaukseen osallistunut ei ollut ensikertalainen tai erityinen nk. Junnukuski aikakausien mittapuulla eli kokemusta oli.

Ensimmäinen F1-kisa missä jokainen oli kokenut ja joka ei olisi ollut muotoon tai toiseen ensikertalainen ruudukossa oli vuoden 1953 Reims.

Myös aivan täysi ensikertalaisuus sellaisenaan oli vähäistä ruudukossa.

Esimerkiksi niinkin vähän kuin kaksi debytoijaa nähtiin ruudukossa vuodeksi 2008 Nelshino Piquetin eli Nelson Piquet Juniorin ja Sebastien Bourdaisin voimin, vuodeksi 2012 Jean-Eric Vergnen ja Charles Picin voimin ja viimein vuodeksi 2018 Charles Leclercin ja Sergei Sirotkinin voimin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14204
Viimeisin suomalaisvoitto F1:ssä eli runollisesti puhuen 10.10.2021 Aleksis Kiven päivänä Valtteri Bottaksen voimin oli 12:sta F1-kisa historiassa missä jokainen kuski selvisi maaliin keskeyttämättä.

Ensimmäinen jokaisen maaliin selviämisen kisa oli Zandvoort 1961 pitkään myös ainoana sellaisena.

Mahdollisesti Zandvoort 1961 oli tai on saattanut ollut ainoa kisa F1:ssä missä kukaan välttämättä ei aikonut käydä varikolla eikä esimerkiksi varikolle aiottukaan mennä tai sitten keskeyttäessäkin kenties sinne ei olisi ehditty mennä!

Yleisesti ottaen varikolla ei juuri täten toimia ollut.

Varikolle kun yleensä riittävän vanhempien päivien formuloissa mentiin sentään yleensä edes keskeyttämään mikäli niitä varikkokäyntejä ei muutoin kisan kestäessä haluttu käyttää kun niin täysillä bensatankeilla ja yhtä äärimmäisen kivikovilla renkailla mitä löytyi lähdettiin paahtamaan menemään lähdöstä maaliin!

Kun Bottas voitti viimeinkin kaudella niin hän oli kuudes ja lopulta viimeinen eri voittaja kaudella 2021 ja kuusi voittajaa oli eniten sitten vuoden 2012 milloin oli enemmän eri voittajia kauteen kuten myös 7 ensimmäiseen kisaan yhtä monta eri voittajaa ja Kimi Räikkönen olisi aikaisemmin voittaessaan ollut 8:s eri voittaja yhtä moneen kisaan.

Räikkönen toki viimein voitti silloin kahdeksantena eri voittajana eli yhteistä oli myös se Bottaksen kanssa, että he olivat kerrottujen kausien viimeiset eri voittajat ja tosiaan eroja oli hieman voittotavoissa.

Kimin voittokin tuli Abu Dhabissa kun mestaruutta ajatellen voiton/voittojen olisi pitänyt mieluusti tulla alkuvuodesta tai edes silloin Valenciaan välittömänä 8:tena kisana kauteen jotta enemmän olisi ollut mestaruuteen saumaa tai haastetta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös