4.6.2021 mennessä erikoisesti Lewis Hamiltonille tuli uusi erikoisuus ongelmin tai ilman:
Hän ei ollut koskaan lähtenyt kisaan esimerkiksi lähtöruudusta 11 tai 15 ja silloin ruutu oli 11 sunnuntaille.
Se olikin hyvin harvinaista Lewisille kun muisti, että satunnaisten McLarenin vuoden 2009 vaikeuksien jälkeen ei Lewisille normaalisti ollut tuollaisia ongelmia.
Kisan eli Bakun jälkeen olikin 8:s kerta uudelle turboajalle, että Lewis ei ollut mitenkään pisteillä ja selkeästi periaatteessa enemmän tai vähemmän ongelmattoman kisan jälkeen täysin ensimmäinen kerta uudelle turboajalle, että Lewis Hamilton ei saanut pistettäkään kuten ei myöskään muilla tavoin ollut tiettyjä toisia kisoja unohtaen saanut pistettäkään sitten Barcelonan 2013!
Uskomattomana pidettiin myös, että Barcelonan 2016 yhteiskolarin ja Red Bull Ringin 2018 erittäin poikkeuksellisten teknisten vikojen myötä molemmat Mercedekset nyky-turbojen ajalla jäivät pisteittä ja siinä samassa Hamilton ensi kerran periaattein neljään vuoteen ja sen melkein 55:n eri pistekerran jälkeen!
Kuten myös sekin, että se oli kokonaisena suorituksena huonoin Mersun kisa sitten Austinin 2012 jolloin niin Nico Rosberg kuin Michael Schumacher ajoivat kylläkin maaliin menettelevän, masentavaksi muuttuneen kilpailun jälkeen pisteittä.
Samalla ne harvat voitot menivät aina Red Bullille kun näin kävi harvinaisuudessaan mitä nyt ehkä vähän paremmalla onnella parempaan paikkaan Kimi Räikkönen Ferrarilla olisi kyennyt Barcelonan 2016 voittamaan tai sitten ei.
Mersu jäi myös palkinnoitta toistamiseen mikä sekin oli hyvin epätavallista ellei perin harvinaistakin.
Red Bullille se oli kumma kyllä käytännön ensimmäinen tuplavoitto eri kuskeille sitten vuoden 2010. Tuolloin tietysti Sebastian Vettel voitti Valenciassa ja Mark Webber voitti heti perään Silverstonen.
Sergio Checo Perez oli myös ensimmäinen kahden eri uuden turboajan tallin voittaja.
Perez oli ensimmäinen Red Bull-mies palkinnoilla hetkeen ilman Toro Rosso/Alpha Tauri-taustaa. Muut kaksi olivat David Coulthard ja Mark Webber.
Perezin voittokisoihin silloin kumma juttu oli, että 11:sta lähtöruudun mies oli aina Perezin voittokisoissa siihen asti aina toiseksi tullut kuten myös tietysti Hamiltonin vaikeudet niissä!
Mikäli olisi Bakun kisan punainen lippu ollut kuin lopetus koko kisaan syystä tai toisesta niin Perez olisi voittanut, Hamilton olisi ollut toinen ja Sebastian Vettel olisi ollut kolmas.
Tällä palkintokolmikolla olisi ollut yhteistä kokemusta 732 kisan verran kun taas esimerkiksi Hungaroringin 2018 palkintokolmikolla eli Kimi Räikkösellä, Hamiltonilla ja Vettelillä olisi ollut yhteensä kokemusta 711 kisan verran.
Hamilton olisi ollut sillä lopetuksella teoreettisestikin maailmanmestari.
Tämäkin kohu meni Michael Masin säätöjen piikkiin eikä ollut tietenkään lopuksi edes pahin.
Myönteisesti puhuen Räikkönen teki historiaa olemalla vasta toinen mies lajissa kuin ottaen pisteitä 19:sta eri vuoteen uransa aikana.
Yhteistä Perezille kuten Räikköselle oli se, että molemmat ensimmäiset uriensa kahteen voittoon tulleet voitot otettiin viitosruudusta tai kauempaa eli Kimi voitti näin Sepangissa 2003 ja Spa-Francorchampsin 2004.
Esimerkiksi näin oli käynyt myös Max Verstappenille ja Daniel Ricciardolle.
Mikäli näitä herroja ei laskettu niin tätä aiemmin vuodeksi 2001 Ralf Schumacher ei ollut koskaan saanut paalupaikkaa ennen kahta ensimmäistä voittoaan.