Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Trullijuna on kyllä aika aikaisessa vaiheessa syntynyt. En nyt tarkkaa kisaa muista, mutta olettaisin että viimeistään Toyota-uran alkuvaiheissa.

Liikkuva shikaani on vielä vanhempi nimitys. En senkään alkuperää tiedä, mutta olettaisin sen olevan lähtöisin sellaisista kuljettajista, jotka olivat ansaitustikin maineessa, että heitä on vaikea ohittaa myös silloin kun heidät ohitetaan kierroksella. Rene Arnoux, Andrea de Cesaris ja Philippe Alliot ovat selkeitä esimerkkejä tuollaisista.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Trullijuna on kyllä aika aikaisessa vaiheessa syntynyt. En nyt tarkkaa kisaa muista, mutta olettaisin että viimeistään Toyota-uran alkuvaiheissa.
En muista oliko vuoden 2002 vai 2003 Hockenheim missä sanottiin Trullijuna hänen takanaan oli iso letka kilpakumppaneita, taisi jo kyseinen maininta vilahdella Trullin jordan vuosina myös.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Liikkuva shikaani on vielä vanhempi nimitys. En senkään alkuperää tiedä, mutta olettaisin sen olevan lähtöisin sellaisista kuljettajista, jotka olivat ansaitustikin maineessa, että heitä on vaikea ohittaa myös silloin kun heidät ohitetaan kierroksella. Rene Arnoux, Andrea de Cesaris ja Philippe Alliot ovat selkeitä esimerkkejä tuollaisista.
Kyllä muistaakseni "liikkuvaa shikaania" tosiaan käytettiin jo Keken aikoina. Joko VM:n tuolloisissa kisaselostuksissa tai ehkä peräti Keke kolumneissaan.
 

Makkonen

Guest
Lotuksella oli (ainakin?) Brasilian kisan aikana auton kyljissä kysymysmerkit.
Johtuiko tämä Lotus-nimikiistasta?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitä ilmeisemmin. Aiemmin kaudella niissä kohdin mainostettiin LR8 energiajuomaa, jonka kytkoksiä Lotus Racingiin Group Lotus ei hyväksy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä ilmeisemmin. Aiemmin kaudella niissä kohdin mainostettiin LR8 energiajuomaa, jonka kytkoksiä Lotus Racingiin Group Lotus ei hyväksy.
Kai LR8-sopimus tehtiin nimenomaan Fernandesin tallin kanssa. Eli nyt kun Lotus Cars vetää nimensä pois ja tiimistä tulee Team Lotus, ei tuo LR-kirjainlyhennekään tuossa juomassa oikein toimi. Mitään kytkentää LR8-juoman ja Lotus Carsin välillä ei kai ole.

Intiassa valmistetaan vitamiinijuomaa XLR8, joten nimikiistaa voi olla ihan juoman nimestäkin. Ellei sitten valmistaja ole sama. LR8:a kyllä piti valmistettaman Malesiassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuli Gary Paffettin "kokemattomien kuskien testistä" mieleen, että onko Paffett missään vaiheessa päässyt ajamaan viralliseen F1-sessioon? Siis käytännössä joihinkin vapaisiin harjoituksiin.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Tuli Gary Paffettin "kokemattomien kuskien testistä" mieleen, että onko Paffett missään vaiheessa päässyt ajamaan viralliseen F1-sessioon? Siis käytännössä joihinkin vapaisiin harjoituksiin.
Paffett ei ole ajanut koskaan missään kisaviikonlopun sessiossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onkohan kenelläkään täällä tietoa siitä että mitkä tallit vuonna 1993 käyttivät luistonestoa ja/tai aktiivijousitusta? Kaikilla taisi olla läpyskävaihteet jo silloin.
Ainakin hyvä arvaus irtoaa. Puoliautomaattinen boksi oli kaikilla paitsi Scuderia Italialla, aktiivijousituksen suhteen tallit jakautuivat seuraavasti:

Aktiivijousitus:

Williams
McLaren
Benetton
Lotus
Ferrari
Footwork

Ei aktiivijousitusta:

Ligier
Sauber
Minardi
Jordan
Larrousse
Tyrrell

Lehtijouset:

Scuderia Italia

Tarkennuksena kauden alkaessa aktiivikosla oli mielestäni vain McLarenilla, Williamsilla, Benettonilla ja Lotuksella. Ferrarilla oli oman systeeminsä kanssa niin paljon ongelmia, ettei sitä koko kautta käytetty, Footworkin systeemi taas tuli McLarenilta japsirahalla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Kaudella 1993 McLarenilla, Williamsilla ja Ferrarilla ja Sauberilla oli kauden alussa aktiivijousitus ja automaattivaihteita. Benetton sai aktiivijouset ja automaattivaihteet vasta Monacossa tai sen jälkeen. Footworkilla oli aluksi myös keppivaihteet ja sittemmin automaattivaihteet. Aktiivijousitus tuli McLarenilta isolla rahalla. Tyrelillä oli aktiivijousitus kokeiluja Saksan kisan jälkeen ja uudessa 021:ssä oli automaattivaihteet. Ja myös aktiivijousitus. Kanadan kisan jälkeen Tyrell joutui käyttämään automaattivaihteita FIA:n sääntömuutosten jälkeen. Jordanilla kokeiltiin aktiivijousitusta, mutta siitä luovuttiin liian kalliina ja se myös epäonnistui. Vaihteisto kiusasi tiimiä ja välillä ajeltiin keppivaihteilla kunnes sääntömuutokset pakottivat käyttämään automaattivaihteistoa. Minardilla oli myös aluksi keppivaihteet ja myöhemmin kaudesta automaattivaihteet. Aktiivijousitusta tiimillä ei ollut. Ligierillä oli vain lyhyt aktiivijousituksen kokeilu kaudella 93 ja muutoin tiimi meni perinteisillä jousilla. Aktiivijousitus maksoi yksinkertaisesti liikaa tiimille. Puoliautomaattivaihteet tiimillä sen sijaan oli.

Lotuksella oli puoliautomaattivaihteet ja aktiivijousitus. Larrouksella oli puoliautomaattivaihteet joita toisinaan vielä korvattiin keppivaihteilla ja ei aktiivijousitusta. Sauberilla oli alun alkaen aktiivijousitus ja puoliautomaattivaihteet. Lola-Dallaralla tai Scuderia Italialla oli perinteiset keppivaihteet ja lehtijouset ja tavalliset venttiilit...:frown: Kanadassa tiimien yksimielisellä armahduksella Scuderia sai jatkaa keppivaihteilla ajamista. Aktiivijousitusta ei ollut ja aivan tiimin loppuhetkillä eli Monzassa tiimi ajoi ensimmäistä kertaa puoliautomaattivaihteilla ja pneumaattisella jousituksella ja venttiilistöllä ja tulokset paranivat silmissä. Spassa tiimillä oli myös testissä samat välineet ja Kanadasta asti puoliautomaattia oli testattu tiimissä. Lopulta kun tuloksia alkoi tulla edes hieman niin tiimi sulki ovensa tai pikemminkin fuusioitui Minardin kanssa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kaudella 1993 McLarenilla, Williamsilla ja Ferrarilla ja Sauberilla oli kauden alussa aktiivijousitus ja automaattivaihteita. Benetton sai aktiivijouset ja automaattivaihteet vasta Monacossa tai sen jälkeen.
Sauberilla ei ollut aktiivijousitusta missään vaiheessa kautta, mikä tuli kyllä erittäin selväksi jos JJ Lehtoa seurasi. Benettonilla taas oli aktiivijousitus kyllä ihan koko kauden, sen piti tulla jo B192:een.

Mitä taas tulee keppivaihteilla ajamiseen, niin Kanadan sotku meni kyllä niin päin, että FISA vaati kaikkia paitsi Scuderia Italiaa luopumaan kalliista hilavitkuttimistaan. Mm. McLaren testasi autoa tavallisella jousituksella ennen kilpailua FISA:n vaatimusten vuoksi. Ylipäätään epäilen vahvasti, että kirjoituksesi ei perustu ihan täyteen faktaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Sauberin tapauksessa katsoin väärin. Katsoin vahingossa toisen tiimin kirjoitusta ja kirjoitin väärin. Sauberilla ei ollut aktiivijousitusta kaudella 93. Sauberilla olisi kuitenkin Mersun tuella ollut mahdollisuus käyttää aktiivijousitusta, mutta se oli tiimin budjettiin nähden kallis paukku käyttää. Tuolloin Sauberilla oli 70 henkeä töissä. Muutenkin se nieli paljon varoja. Lotuksella aktiivijousitus maksoi 4,2 miljoonaa markkaa kaudella 93. Benettonilla oli vielä kauden 93 alkukauden autona B193A-versio ja joka päivitettiin sittemmin B-malliksi jossa lopullisesti oli nämä aktiivijousitukset ja muut vitkuttimet. Kaudella 92 aktiivijousitusta ja vaihdelaatikkoa automaatilla kokeiltiin, mutta niitä ei laajamittaisesti taidettu käyttää. Kauden 93 Kanadan kisa meni kiireessä myös väärinpäin.

Lisäksi pitkin kautta myös Monacossa ja Saksassa FIA keskusteli näistä ongelmista. Sittemmin kaikki muut elektroniikat paitsi vaihteet kiellettiin kaudesta 94 lähtien. Joillakin tiimeillä oli puoliaktiivinen jousitus käytössä. Lotuksella oli kaudella 92 käytössä puoliaktiivinen jousitus autossa ja kaudella 93 jotkut tiimit käyttivät mieluummin puoliaktiivista jousitusta tai ainakin kokeilivat sitä autoissaan. Viimeinen keppivaihteita käyttänyt auto oli Forti ja sitä ennen Simtek ja Pacific taisivat kaudella 94 jossain välissä (ainakin vielä testikaudella) käyttää keppivaihteita.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kiitokset teille. Tulee tarpeeseen info kun tehdään 1993-kauden julkaisua F1 Challengelle!

Ja mikä ihmeen lehtijousitus, tuohon aikaan? :D

Tiedättekö luistonestosta muuten?
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
Mikä on ollut F1 historian huonoin moottorivalmistaja ?
Subaru on yksi huonoimmista, joka toimitti kaudella 1990 koneita Coloni-tiimille.

Muistaakseni tiimi vaihtoi Phoenixin kisaan Fordin koneet eikä sen jälkeen Subarun koneita F1-autoissa ole nähty.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä on ollut F1 historian huonoin moottorivalmistaja ?
Life? Sen W12-konseptia ei koskaan saatu toimimaan kunnolla ja sillä osallistuttiin kahteen esikarsintaan, joista se ei kummastakaan päässyt läpi. (Tosin vikaa oli autossakin sen verran, ettei vaihto Juddin V8-koneisiin auttanut mitään, vaan auto edelleen jäi joka kerta esikarsintoihin.

-Edit- Niin, tuolla Lifen koneella ei virallisissa F1-sessioissa ajettu montaakaan kilometriä. Ensimmäisessä karsinnassa sentään saatiin aika ennen kuin kone hajosi. Toisessa auto hyytyi 400 metriä varikolta tulon jälkeen. Lisäksi se oli parisataa heppaa alitehoinen muihin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Koska viimeksi kolme maailmanmestaria on ollut podiumilla yhtäaikaisesti?

-Entäpä kolme viimeisintä mestaria?
 
Ylös