Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Viime vuoden ohitusmäärät lajissa olivat seuraavat kokonaislukuna kun ihan alustavin ja kritisoitu pienin mahdollinen luku eli 760 ohitusta tai senkin alle ei pitänyt paikkansa.

Aiemmin näitä hieman tiedusteltiin 9.11.2019 viime vuonna, mutta silloin vielä kausi oli kesken kun enää tietenkään ei ole ollut aikoihin.

Tässä ohitusmäärät:

2019: 1232 ohitusta

Vertailuksi vuosina 2017 ja 2018 olivat seuraavat määrät:

2017: 435 ohitusta

2018: 1056 ohitusta (Enintään 1118 ohitusta kauteen mikäli laskee mukaan myös aivan kaikki mahdolliset aivan hetkenkin aikaa toisen auton edellä olemiset ilman varsinaista onnistunutta ohitusta.)

Muuna vertailuna tulee vielä vuosi 2012:

2012: 1139 ohitusta

Viime vuoden ohituksista 546 ohitusta on ollut DRS-tason ohituksia ja normaaleja ohituksia oli 686 kappaleen verran.

Luvut olivat kehuttavia ainakin vuosien 2013-2018 valossa sinänsä, mutta häviävät ajoittain hehkutuksista huolimatta silti vuoden 2012 tavallisille ohitusmäärille joita tuolloin oli 870 kappaleen verran.

Viime vuonna kauden kisoista vähiten ohitettiin Melbournessa eli 14 kertaa ja eniten Hockenheimissa missä nähtiin ohituksia 105 kertaa. Suzukassa näin vertailuksi ohitettiin 60 kertaa.

Monacossa nähtiin vertailun vuoksi vielä näin muuten vain sanottuna viime vuonna 18 kertaa ohitusta ja sen ollessa pieni erikoistapaus jokainen ohitus oli pienenä uskomattomuutena normaali ohitus.

Viime vuoden alustavassa listauksessa vähiten ohituksia olisi ollut Monacossa eli muka vain 2 ohitusta kisassa kunnolla hyväksyttävästi, muun muassa Melbournessa olisi ollut muka vain 10 ohitusta, Suzukassa olisi ollut muka vain 46 ohitusta ja eniten ohituksia olisi ollut Spa-Francorchampsissa eli muka vain 58 ohitusta kun oikea luku Spa-Francorchampsissa oli 82 ohitusta eli kauden viidenneksi eniten heti Bakun, Interlagosin ja Sakhirin jälkeen.

Bakussa oli kisan aikana 83 ohitusta, Interlagosissa oli kisan aikana 92 ohitusta ja Sakhirissa 97 ohitusta. Alustavissa listoissa Bakussa oli 50 ohitusta, Interlagosissa oli 52 ohitusta ja Sakhrissa oli 54 ohitusta ja näidenkin välissä Bakun edellä oli alustavalla ohitusmäärälistalla Austin 53 ohituksella kun siellä toteutuneesti oli 72 ohitusta.

Mielenkiintoisesti Hockenheim oli alustavassa listauksessa ihan vähän näiden kaikkien takana silti parhaimpana muista kisoista puhuttaessa kaikkiaan eli 49 ohitusta oli sille merkitty.

F1:n viime vuoden tylsäksi ajoittain aika paljonkin haukuttu lajin juhlakisa eli 1000:s Grand Prix Kiinan Shanghaissa näin vielä pieneksi vertailuksi oli kuitenkin melko paljon ohituksia sisältänyt kisa 61 ohituksella.

Alustavalla listalla kun kritiikin myötä Shanghaissa ohitusmäärä juhlakisassa oli muka vain 34 ohitusta.

Tuo 34 ohitusta olisi ollut yksi kauden huonoimmista ohitusmääristä.

Toki huonommaksikin Shanghaita haukuttiin ohitusmäärissä tai sitten se rinnastettiin pettyneiden fanien toimesta mitä ilmeisimmin ihan todella huonoon Melbournen kilpailuun.

Pari vuotta sitten olleista ohituksista 456 ohitusta on ainakin vähintään tietääkseni ollut DRS-tason ohituksia, mutta enintään niitä oli 600 ohituksen verran DRS:n avulla.

Pari vuotta sitten kauden kisoista vähiten ohitettiin Melbournessa eli 15 kertaa ja eniten Suzukassa missä nähtiin ohituksia 87 kertaa.

Silti se oli paljon enemmän kuin kolme vuotta sitten jolloin Melbournessa nähtiin 3 kertaa ohitus kisaan ja Suzukassa 22 kertaa ohitus kisaan.

Monacossa nähtiin vertailun vuoksi pari vuotta sitten erittäin paljon ohituksia, mutta niistä oikeastaan suurin osa oli Max Verstappenin yksinään suorittamia nousuohituksia kun viimeisestä ruudustahan mies tosiaan kisaan lähti ja uskalsi ohittaa. Monacossa oli kolme vuotta sitten vertailuksi vain 2 ohitusta kisassa kunnolla hyväksyttävästi.

Kaikkiaan kun muutoin lukuja vertaa niin tämän vuoden poikkeuksellisen kauden aiheuttamaan alustavaan tylsyyteen nähden viime vuosi oli todella tapahtumarikas ja ainakin ohituksia sisältänyt kausi.

Valitettavasti edelleen viime vuonnakin huono TV-ohjaus pilasi yhden hienoimmista ohituskamppailujen vuosista muutamaan vuoteen keskittymällä liikaa tapahtumaköyhään kärkeen sijoituksineen.

Viime vuonna tosiaan ohitusrikkaudesta huolimatta kausi oli vähemmän yllättäen kärkikamppailutasoltaan yksi köyhimmistä ellei periaatteessa ehkä köyhin koskaan.

Eniten johtopaikka tuntui johtokamppailun tai muun taistelun takia viime vuonna muuttuvan Sakhirissa missä ainakin 3 kertaa vaihtui kisan kärkinimi.

Useimmiten viime vuonna kun kärkinimi ei lähtöä huomioimatta muuttunut ruutulipulle tultaessa mitenkään tai muutoin enintään ehkä 1-2 kertaa kisan aikana.
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Löytyykö historiasta kuljettajaa joka olisi ajanut ruutulipulle ensimmäisenä, mutta ei ole silti koskaan voittanut kisaa? Hylkäyksen, rangaistuksen tai vastaavan takia?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Löytyykö historiasta kuljettajaa joka olisi ajanut ruutulipulle ensimmäisenä, mutta ei ole silti koskaan voittanut kisaa? Hylkäyksen, rangaistuksen tai vastaavan takia?
Itse asiassa löytyy aika montakin ellei ihan kaiken laskien useita kymmeniäkin sellaisia tapauksia.

Vuosina 1981-1994 F1:ssä olleen nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntöjen ollessa mahdollisia punaisten lippujen tilanteessa aina ensimmäisenä ruutulipulla ollut kuljettaja ei välttämättä säännön takia ollut kilpailun voittaja.

Sen myötä esimerkiksi hieman nurinkurisesti Nigel Mansell oli voittaja Mexico Cityssä 1987 Nelson Piquetin ensimmäisenä ruutulipulla olosta huolimatta.

Ja aikasakoista puhuttaessa Gerhard Berger muun muassa menetti Montrealin voittonsa vuonna 1990.

Tai Alain Prostin menettäessä muun muassa Imolan 1985 voittonsa hylkäykseen alipainoisen auton takia Elio de Angelikselle.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Itse asiassa löytyy aika montakin ellei ihan kaiken laskien useita kymmeniäkin sellaisia tapauksia.

Vuosina 1981-1994 F1:ssä olleen nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntöjen ollessa mahdollisia punaisten lippujen tilanteessa aina ensimmäisenä ruutulipulla ollut kuljettaja ei välttämättä säännön takia ollut kilpailun voittaja.

Sen myötä esimerkiksi hieman nurinkurisesti Nigel Mansell oli voittaja Mexico Cityssä 1987 Nelson Piquetin ensimmäisenä ruutulipulla olosta huolimatta.

Ja aikasakoista puhuttaessa Gerhard Berger muun muassa menetti Montrealin voittonsa vuonna 1990.

Tai Alain Prostin menettäessä muun muassa Imolan 1985 voittonsa hylkäykseen alipainoisen auton takia Elio de Angelikselle.
Aah vanha kunnon punainen lippu. Eikös tuo sääntö ollut vielä 2003 käytössä. Brasilian ikimuistoinen GP palasi mieleeni.

Mutta tosiaan, niin Piquet, Berger kuin Prost ovat GP-voittajia. Liekö ketään jolla ei ole tilastoissa yhtään voittoa, vaikka olisi ylittänyt maaliviivan ekana..?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Aah vanha kunnon punainen lippu. Eikös tuo sääntö ollut vielä 2003 käytössä. Brasilian ikimuistoinen GP palasi mieleeni.

Mutta tosiaan, niin Piquet, Berger kuin Prost ovat GP-voittajia. Liekö ketään jolla ei ole tilastoissa yhtään voittoa, vaikka olisi ylittänyt maaliviivan ekana..?
Ei ollut vuoteen 2003 mennessä tuota nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntöä enää olemassa 9 vuoteen.

Muistelet varmaankin erillistä, punaisten lippujen ajalta otettavaa lopputulosten yleistä sääntöä.

Vuonna 2003 Interlagosissa toimittiin viimeisen kerran sen hetken ja yleisesti ottaen F1-väen lähtökohtaisesti parhaiten mieleen painuneimman punaisen lipun säännön pohjalta.

Se toisin sanoen melkoisen empimisen jälkeen tarkoitti myös viimeisen kerran samanlaista päätöstä kuin miten Adelaiden 1991 pohjalta tehtiin.

Tai Adelaidea 1991 edeltäen melkoisenkin kauan.

Siinäkin lähtökohtaisesti hyvinkin selkeässä säännössä mentiin sitten toimimaan liikaa valittajien säännön pohjalta ja pilattiin sekin sääntö kun nykyinen sääntö mahdollisine muutoksineen on ollut voimassa vuodesta 2004 lähtien.

Tuo olemattoman voiton saaminen ensimmäisenä maaliviivan ylittäen menee haasteelliseksi löytää ja ne kyllä ovat yleisimmillään varmasti erittäin harvinaisia.

Tämä siis mikäli on tapahtunut jotain epähyväksyttävää seikkaa.

Tai myös esimerkiksi MM-arvoltaan kiistanalaisia voittoja poliittiselta kannalta.

Sen sijaan huvittavalla tavalla nk. Ruutulippumiehen/Ruutulippunaisen Virheen takia tulleita voittoja tosiaan on joillakin kuljettajilla.

Muun muassa Japanin nk. Ensivoitto Lajissa sattui Takuma Satolle kun Pele heilutti ruutulippua väärin vuonna 2002 Interlagosissa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Tuo olemattoman voiton saaminen ensimmäisenä maaliviivan ylittäen menee haasteelliseksi löytää ja ne kyllä ovat yleisimmillään varmasti erittäin harvinaisia.
Eli oletus lienee, ettei näin ole käynyt.

Kiitos tyhjentävästä vastauksesta, CCMK!
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Kahdeksan ilman voittoa urallaan jäänyttä kuljettajaa on tullut maaliin samalla kierroksella voittajan kanssa kisassa, joka on ajettu kahdessa osassa.
Jarier RSA 1979
Cheever DET 1982
Daly DET 1982
Warwick GBR 1984
Cheever MEX 1987
Brundle GBR 1992
Larini RSM 1994
Wendlinger RSM 1994

Osassa noissakin erot ovat olleet niin suuria, että en näe hirveästi mahdollisuuksia siihen, että olisivat tulleet ekana maaliin toisessa osassa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Voisitteko kerrata että mikä tää kaksiosainen kisasysteemi oli?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Kun kilpailu keskeytettiin tilanteessa, jossa oli ajettu vähintään kaksi kierrosta mutta vähemmän kuin 75% kierroksista, ajat kahdesta kilpailuosiosta lasketaan yhteen.

Eli:
Senna johti Prostia viidellä sekunnilla kilpailun keskeytyessä. Uusintalähdössä Prost voittaa Sennan neljällä sekunnilla. Lopputulos on, että Senna on voittanut kilpailun sekunnilla ennen Prostia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9533
Sijainti
Helsinki
Voisitteko kerrata että mikä tää kaksiosainen kisasysteemi oli?
Lyhyesti: Jos kisa jatkui punaisen lipun jälkeen, kilpailun kokonaisaikaan lisättiin jälkimmäisen lähdön aika uusintalähdöstä ruutulipulle. Näin tehtiin Suzukassa 1994.
Under the regulations at the time, a red flag split the race into two halves and the times from both were added together to give the results at the end. That meant that when the race got back underway behind a Safety Car on lap 16, the gaps you could see between the cars on track were not representative of the actual gaps in the official timing.
E: Kiitos Bleu nopeasta vastauksestasi.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4214
Lyhyesti: Jos kisa jatkui punaisen lipun jälkeen, kilpailun kokonaisaikaan lisättiin jälkimmäisen lähdön aika uusintalähdöstä ruutulipulle. Näin tehtiin Suzukassa 1994.


E: Kiitos Bleu nopeasta vastauksestasi.
Oli muuten kohtalaisen hämmentävä kisa katsoa tuo (katsoin tänä vuonna ko. klassikon). Viimeisellä kierroksella taisi mm. tapahtua niin että Mansell ohitti Alesin ja tuli ruutulipulle ensin, mutta lopputuloksissa oli kuitenkin Alesin takana.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5385
Oli muuten kohtalaisen hämmentävä kisa katsoa tuo (katsoin tänä vuonna ko. klassikon). Viimeisellä kierroksella taisi mm. tapahtua niin että Mansell ohitti Alesin ja tuli ruutulipulle ensin, mutta lopputuloksissa oli kuitenkin Alesin takana.
Samasta syystä mielestäni kisassa tulevat aikasakot pitäis lusia kisassa, niin maalintulojärjestys olisi sama kuin lopullinen järjestys.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9533
Sijainti
Helsinki
Onko Formula 1 autoissa aina ollut peruutusvaihdetta, jos ei, milloin se tuli autoihin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Onko Formula 1 autoissa aina ollut peruutusvaihdetta, jos ei, milloin se tuli autoihin?
Ymmärtääkseni peruutusvaihde on ollut lajissa aina mukana.

Tuota tosin säännöissä tähdennettiin yllättävänkin myöhään pakollisen puoleiseksi eli 1950-luvun lopulta lähtien ja keskimäärin vuosina 1961-1983 tuota tähdennettiin säännöissä melko montakin kertaa ennen lopulliseksi jäämistä.

Tähdennykset tai tarkennukset muutamaan muuhun sääntöasiaan nähden usein tuolloin johtuivat valmiiksi erikoisista tai puutteellisista sääntötulkinnasta.

Aikakaudesta riippuen pakki oli välillä yllättävänkin helppoa saada päälle, mutta huonoimmillaan hyvinkin vaikeaa ja jopa keskeytyksiäkin on aiheutunut vuosien varrella.

Sikäli kun pakki ei ole mennyt enää päälle tai on vaurioitunut.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Riccardo Patrese hylättiin Belgian GP:n toisessa aika-ajossa vuonna 1991, kun peruutusvaihde puuttui. Perjantain ajalla sitten 17. ruutuun.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
900
Tulipa tässä vain syystä tai toisesta mieleen aivan täysin epäolennaisena ja turhana knoppina tällainen ajatus, että mikä mahtaa olla nyky- tai viime aikojen kuskien keskuudessa osuus heistä, jotka ovat suorittaneet armeijan tai muun vastaavan asepalveluksen? Kaikki suomalaiset vissiinkin aikojen saatossa, mutta mahtaako heidän lisäksi nykykuskeissa olla juuri muita kuin Mazepin joka käy ilmeisesti jotain rikkaiden perheiden pojille varattua kirjekurssia paraikaa? Tai keitä ovat viimeisimmät asepalveluksen suorittaneet F1-kuljettajat suomalaisten lisäksi? Marcus Ericssonin voisi kuvitella olevan yksi heistä?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5385
Ei kai Ericsson ole käynyt, kun ei ole yleistä asevelvollisuutta.
 
Ylös