CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15006
Näinpä.Britannian GP 1975 keskeytettiin raekuuron takia.
Näinpä.Britannian GP 1975 keskeytettiin raekuuron takia.
Itse asiassa löytyy aika montakin ellei ihan kaiken laskien useita kymmeniäkin sellaisia tapauksia.Löytyykö historiasta kuljettajaa joka olisi ajanut ruutulipulle ensimmäisenä, mutta ei ole silti koskaan voittanut kisaa? Hylkäyksen, rangaistuksen tai vastaavan takia?
Aah vanha kunnon punainen lippu. Eikös tuo sääntö ollut vielä 2003 käytössä. Brasilian ikimuistoinen GP palasi mieleeni.Itse asiassa löytyy aika montakin ellei ihan kaiken laskien useita kymmeniäkin sellaisia tapauksia.
Vuosina 1981-1994 F1:ssä olleen nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntöjen ollessa mahdollisia punaisten lippujen tilanteessa aina ensimmäisenä ruutulipulla ollut kuljettaja ei välttämättä säännön takia ollut kilpailun voittaja.
Sen myötä esimerkiksi hieman nurinkurisesti Nigel Mansell oli voittaja Mexico Cityssä 1987 Nelson Piquetin ensimmäisenä ruutulipulla olosta huolimatta.
Ja aikasakoista puhuttaessa Gerhard Berger muun muassa menetti Montrealin voittonsa vuonna 1990.
Tai Alain Prostin menettäessä muun muassa Imolan 1985 voittonsa hylkäykseen alipainoisen auton takia Elio de Angelikselle.
Ei ollut vuoteen 2003 mennessä tuota nk. Yhteisaikakilpailujen Sääntöä enää olemassa 9 vuoteen.Aah vanha kunnon punainen lippu. Eikös tuo sääntö ollut vielä 2003 käytössä. Brasilian ikimuistoinen GP palasi mieleeni.
Mutta tosiaan, niin Piquet, Berger kuin Prost ovat GP-voittajia. Liekö ketään jolla ei ole tilastoissa yhtään voittoa, vaikka olisi ylittänyt maaliviivan ekana..?
Eli oletus lienee, ettei näin ole käynyt.Tuo olemattoman voiton saaminen ensimmäisenä maaliviivan ylittäen menee haasteelliseksi löytää ja ne kyllä ovat yleisimmillään varmasti erittäin harvinaisia.
Lyhyesti: Jos kisa jatkui punaisen lipun jälkeen, kilpailun kokonaisaikaan lisättiin jälkimmäisen lähdön aika uusintalähdöstä ruutulipulle. Näin tehtiin Suzukassa 1994.Voisitteko kerrata että mikä tää kaksiosainen kisasysteemi oli?
E: Kiitos Bleu nopeasta vastauksestasi.Under the regulations at the time, a red flag split the race into two halves and the times from both were added together to give the results at the end. That meant that when the race got back underway behind a Safety Car on lap 16, the gaps you could see between the cars on track were not representative of the actual gaps in the official timing.
Oli muuten kohtalaisen hämmentävä kisa katsoa tuo (katsoin tänä vuonna ko. klassikon). Viimeisellä kierroksella taisi mm. tapahtua niin että Mansell ohitti Alesin ja tuli ruutulipulle ensin, mutta lopputuloksissa oli kuitenkin Alesin takana.Lyhyesti: Jos kisa jatkui punaisen lipun jälkeen, kilpailun kokonaisaikaan lisättiin jälkimmäisen lähdön aika uusintalähdöstä ruutulipulle. Näin tehtiin Suzukassa 1994.
E: Kiitos Bleu nopeasta vastauksestasi.
Samasta syystä mielestäni kisassa tulevat aikasakot pitäis lusia kisassa, niin maalintulojärjestys olisi sama kuin lopullinen järjestys.Oli muuten kohtalaisen hämmentävä kisa katsoa tuo (katsoin tänä vuonna ko. klassikon). Viimeisellä kierroksella taisi mm. tapahtua niin että Mansell ohitti Alesin ja tuli ruutulipulle ensin, mutta lopputuloksissa oli kuitenkin Alesin takana.
Ymmärtääkseni peruutusvaihde on ollut lajissa aina mukana.Onko Formula 1 autoissa aina ollut peruutusvaihdetta, jos ei, milloin se tuli autoihin?
Näinpä. Oli ikävä juttu sekin.Riccardo Patrese hylättiin Belgian GP:n toisessa aika-ajossa vuonna 1991, kun peruutusvaihde puuttui. Perjantain ajalla sitten 17. ruutuun.