Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
404
Näyttää siltä, että jos ei mitään safety car sekoilukisoja tai sadekisoja tule tällä kaudella, niin vain kolmen tallin kuljettajat ovat palkintopallilla koko kauden aikana. Onko historiassa samanlaista kautta?
No vastikään pari viime kautta oli tuollaisia - melkein. Sekä 2018 että 2017 Mersu, Ferrari ja RB veivät yhtä lukuunottamatta koko kauden kaikki palkintokorokepaikat - molemmat Azerbaidzhanin kolmossijoja. 2017 kolmantena Bakussa oli Stroll Williamsilla ja viime vuonna Bakussa kolmospaikalle ajoi Perez Force Indian ratissa. Melko lähellä tätä oltiin myös 2011, jolloin Renun kuskit nappasivat kolmossijat kauden kahdessa ekassa kisassa koko loppukauden mennessä Red Bullille, McLarenille ja Ferrarille.

Itse asiassa viimeisen 64 kisan aikana samat 3 tallia: Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat vieneet kaikki palkintokorokepaikat em. Bakun kolmossijoja lukuunottamatta. Kertoo paljon siitä, miten toivoton asema muilla talleilla on ollut ja se tietysti vaikuttaa myös F1:n kiinnostavuuteen yleisön silmissä.

Vilkuilin huvikseni tilastoja pidemmälle ja vuoteen 1980 asti taaksepäin katsottaessa kuvaamasi kaltaista kautta ei tullut vastaan. Lähellä oltiin kahtena vuonna. 2002 Ferrarin dominoidessa podiumia Williams ja McLaren napsivat loput palkintopallisijat, paitsi Monzassa, jossa Eddie Irvine pääsi Jaguarilla kolmanneksi, kun Williamsit ja Räikkönen keskeyttivät ja Coulthard sössi kisansa heti ensimmäisessä mutkassa rikkomalla etusiipensä osuessaan Kimin perään. 1992 taasen ainoan särön Williamsin, McLarenin ja Benettonin podiumkokoelmaan teki Jean Alesi nappaamalla Ferrarille kolmossijat Barcelonassa sateella ja Montrealissa, missä molemmat Williamsit, toinen McLaren ja toinen Benetton keskeyttivät.


Jos taas etsitään päinvastaisia kausia, niin 2009 podiumille pääsi kymmenestä tallista 8. Ulos jäivät vain Williams (jolla 2 nelossijaa) ja Toro Rosso. 2008 talleista kolmen joukkoon pääsi 9/11, kun paikkaa ilman jäivät vain Force India ja Super Aguri, joka osallistui vain neljään kisaan. Kauden aikana 9 eri tallin kuljettajia palkintokorokkeella on nähty myös 1997, 1982 ja 1981, joskin tallien kokonaismäärä oli noina vuosina suurempi eli palkinnoille päässeiden suhteellinen osuus jää pienemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Vilkuilin huvikseni tilastoja pidemmälle ja vuoteen 1980 asti taaksepäin katsottaessa kuvaamasi kaltaista kautta ei tullut vastaan. Lähellä oltiin kahtena vuonna. 2002 Ferrarin dominoidessa podiumia Williams ja McLaren napsivat loput palkintopallisijat, paitsi Monzassa, jossa Eddie Irvine pääsi Jaguarilla kolmanneksi, kun Williamsit ja Räikkönen keskeyttivät ja Coulthard sössi kisansa heti ensimmäisessä mutkassa rikkomalla etusiipensä osuessaan Kimin perään. 1992 taasen ainoan särön Williamsin, McLarenin ja Benettonin podiumkokoelmaan teki Jean Alesi nappaamalla Ferrarille kolmossijat Barcelonassa sateella ja Montrealissa, missä molemmat Williamsit, toinen McLaren ja toinen Benetton keskeyttivät.
On mentävä antiikin aikoihin, että löytyy kolmen kauppoja. Silloin laji ja olosuhteet olivat hyvin erilaiset. 1959 Cooper, Ferrari ja BRM. Nämä tallit veivät kahta vaille kaikki pistesijatkin, mutta tuolloin pisteitä jaettiin vain parhaille. 1958 Vanwallin, Ferrarin ja Cooperin muodostaman armadan mursi ainoastaan BRM-mies Harry Schellin kakkossija Zandvoortissa. 1956 Ferrarin ja Maseratin bipolarisaatiota häiritsi Ron Flockhart (Connaught, 3. sija Monzassa). 1954 Mercedes-Maserati-Ferrari. 1953 Ferrari ja Maserati. 1952 Ferrarin ulkopuolelle meni vain kolme palkintosijaa. 1951 Ferrari ja Alfa Romeo.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Fangio ja Gonzalez

Melartien Elämä pelissä -kirjassa on jännittävä sivulause, jossa todetaan Juan Manuel Fangion ja Froilan Gonzalezin olleen hyvin vihamielisissä väleissä. Asiaa ei kirjassa avattu sen tarkemmin, enkä kevyellä googlettamisellakaan löytänyt JMF:n ja JFG:n välirikolle konkreettisia syitä. Onko kellään tästä casesta tarkempaa tietoa?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
845
Mä olen äskettäin vasta havahtunut podcastien ihmeelliseen maailmaan. Nyt kuunnellut Beyond the Gridistä Räikkösen, Hülkenbergin, Magnussenin ja Sainzin jaksot. Erittäin miellyttävää ajankäyttöä ja toki jaksoja on vielä paljon jäljellä, mutta kiinnostaisi tietää onko olemassa muita moottoriurheiluun liittyviä podcasteja? Kuten sanoin, tää on ihan uusi maailma mulle eli vinkkejä kiitos! :)
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3934
Sijainti
Parc Fermé
Mä olen äskettäin vasta havahtunut podcastien ihmeelliseen maailmaan. Nyt kuunnellut Beyond the Gridistä Räikkösen, Hülkenbergin, Magnussenin ja Sainzin jaksot. Erittäin miellyttävää ajankäyttöä ja toki jaksoja on vielä paljon jäljellä, mutta kiinnostaisi tietää onko olemassa muita moottoriurheiluun liittyviä podcasteja? Kuten sanoin, tää on ihan uusi maailma mulle eli vinkkejä kiitos! :)
Absolute Rally on ainakin monen kehuma. Samaten The Kitchen Table (jälkimmäisessä äänessä WRC:n ralliradiostakin tuttu Colin Clark).
 

Nöyräpoika

Active member
Liittynyt
27.9.2019
Viestit
29
No tässä tyhmä kysymykseni: olenko todella ainoa, joka älyää tämän seikan Fangion eräästä mestaruudesta. Eli tätä kerrotaan jonkinlaisena sankaritarinana, kun hän voitti mestaruuden vanhalla saksan radalla (se 20km pitkä en muista nimeä) ja hänen omien sanojensa mukaan ajoi ratkaisuhetkillä joka mutkan pykälää isommalla vaihteella kuin aikaisemmin. Minun mielestäni tämä vaan kertoo miten surkeasti hän ajoi aikaisemmin jos kerta yhtäkkiä oli varaa nostaa vauhtia niin paljon että piti käyttää peräti eri vaihteita??

Joo joo olihan se varmaan rohkeutta vaativaa jne mutta se ei nyt ole pointtini.
Miettikää jos nyt joku nykykuski kertoisi samaa niin sillehän naurais kaikki!
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Hylätyt pistelaskusysteemit

Onks tietoo siitä, millaisia pistelaksujärjestelmiä on ehdotettu, muttei koskaan otettu käyttöön?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8552
Mulla on sellainen mielikuva, että kymmenelle parhaalle pisteet olisivat olleet harkinnassa jo 1994, mutta ei sitten toteutunut. Olisikohan silloinen rallisysteemi (20-15-12-10-8-6-4-3-2-1) tullut käyttöön?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
No tässä tyhmä kysymykseni: olenko todella ainoa, joka älyää tämän seikan Fangion eräästä mestaruudesta. Eli tätä kerrotaan jonkinlaisena sankaritarinana, kun hän voitti mestaruuden vanhalla saksan radalla (se 20km pitkä en muista nimeä) ja hänen omien sanojensa mukaan ajoi ratkaisuhetkillä joka mutkan pykälää isommalla vaihteella kuin aikaisemmin. Minun mielestäni tämä vaan kertoo miten surkeasti hän ajoi aikaisemmin jos kerta yhtäkkiä oli varaa nostaa vauhtia niin paljon että piti käyttää peräti eri vaihteita??

Joo joo olihan se varmaan rohkeutta vaativaa jne mutta se ei nyt ole pointtini.
Miettikää jos nyt joku nykykuski kertoisi samaa niin sillehän naurais kaikki!
Oliko sillä turvavyö kiinnitettynä?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
425
Sijainti
EP
No tässä tyhmä kysymykseni: olenko todella ainoa, joka älyää tämän seikan Fangion eräästä mestaruudesta. Eli tätä kerrotaan jonkinlaisena sankaritarinana, kun hän voitti mestaruuden vanhalla saksan radalla (se 20km pitkä en muista nimeä) ja hänen omien sanojensa mukaan ajoi ratkaisuhetkillä joka mutkan pykälää isommalla vaihteella kuin aikaisemmin. Minun mielestäni tämä vaan kertoo miten surkeasti hän ajoi aikaisemmin jos kerta yhtäkkiä oli varaa nostaa vauhtia niin paljon että piti käyttää peräti eri vaihteita??

Joo joo olihan se varmaan rohkeutta vaativaa jne mutta se ei nyt ole pointtini.
Miettikää jos nyt joku nykykuski kertoisi samaa niin sillehän naurais kaikki!
Eiköhän kyse ole ihan vain siitä, että käyttämällä suurempaa vaihdetta on helpompi kontrolloida pitoa ja moottorin tuottamaa vääntöä liukkaissa olosuhteissa.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
845
Missä kisassa Michael Schumacher pyörähti kärjessä, mutta ero oli sen verran suuri ettei menettänyt johtoa ja taisi voittaa kisan lopulta? Vuosi oli varmaan 1997-2003 välillä ja olisikohan kakkosena ajanut pyörähdyksen aikaan Coulthard. Täysin turha kysymys, mutta vaivaa koska tuo tilanne on jäänyt niin hyvin mieleen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8552
Indianapolis 2000 sopisi ainakin pyörähdykseen. Muutamassa muussakin kisassa kävi radan ulkopuolella menettämättä johtoaan kisan loppuosilla, ainakin Monaco 1997, Ranska 1997, Argentiina 1998 ja Kanada 2000 tulevat mieleen.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
845
Indianapolis 2000 sopisi ainakin pyörähdykseen. Muutamassa muussakin kisassa kävi radan ulkopuolella menettämättä johtoaan kisan loppuosilla, ainakin Monaco 1997, Ranska 1997, Argentiina 1998 ja Kanada 2000 tulevat mieleen.
Kiitti, käyn vähän läpi videoita noista kisoista. Ilmoittelen sitten että oliko joku näistä :cool:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13173
Kiitti, käyn vähän läpi videoita noista kisoista. Ilmoittelen sitten että oliko joku näistä :cool:
Noiden ilmoittamiesi vuosien lisäksi myös vuoden 1994 Spa-Francorchamps olisi minulta ollut ehdolla tuohon kysymykseesi sillä siinä kisassa Schumacher pyörähti kisan aikana näyttävästi kanttarin yliajon jälkeen ja Spassa oli sinä vuonna tietenkin se Eau Rougen ja Raidillonin alueen hidasteshikaani.

David Coulthardilla oli siinä kisassa yksi johtokierros ja paljon enemmän olisi varmaan ollut ilman auton takasiivekkeen ja auton vaihdelaatikon kanssa olleita ongelmia ja huonosti ajoitettuja varikkokäyntejä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
845
Noiden ilmoittamiesi vuosien lisäksi myös vuoden 1994 Spa-Francorchamps olisi minulta ollut ehdolla tuohon kysymykseesi sillä siinä kisassa Schumacher pyörähti kisan aikana näyttävästi kanttarin yliajon jälkeen ja Spassa oli sinä vuonna tietenkin se Eau Rougen ja Raidillonin alueen hidasteshikaani.

David Coulthardilla oli siinä kisassa yksi johtokierros ja paljon enemmän olisi varmaan ollut ilman auton takasiivekkeen ja auton vaihdelaatikon kanssa olleita ongelmia ja huonosti ajoitettuja varikkokäyntejä.
Tosiaan en ole vielä ehtinyt käydä läpi noita Bleun vinkkaamia kisoja.

Tuo 1994 ei käy, koska olen melko varma että Schumi ajoi Ferrarilla ja McLaren oli harmaa.

Edit: myöskin toi muistikuva Coulthardista kakkosena on erittäin hatara. Se saattoi myös olla Häkkinen, toinen Ferrari, Benetton, Jordan tai Williams :D
 
Viimeksi muokattu:

harzi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2012
Viestit
87
Mitä oikeastaan tapahtui vuonna 1994? Muistelen katselleeni kisoja ja olin aivan varma että Benetton on keksinyt jonkun huijauksen jota käyttää vaan Schumin autossa. JJ ja Jos Verstappen ei päässyt samalla autolla kuitenkaan yhtään mihinkään. Näin jälkeenpäin ajateltuna ja suomilasit poistettuna ihan sama tilanne kuin Red Bullilla nykyään. Max vie voittoja ja tallikaverit on ym. sijoilla. Ehkä se on tuolla huipulla niin että lahjakas ei riitä vaan täytyy olla superlahjakas. mm. JJ voitti kuitenkin kaikki pikkuformulasarjat aikoinaan. Jännä muuten että Schumi sai pitää mestaruuden vaikka kolaroi tahallaan Hillin kanssa. Jos mä olisin ollu tuomarina olisin hylännyt koko kauden.
 

Notsip86

Member
Liittynyt
12.7.2019
Viestit
18
Sijainti
Jyväskylä
Mulla on sellainen mielikuva, että kymmenelle parhaalle pisteet olisivat olleet harkinnassa jo 1994, mutta ei sitten toteutunut. Olisikohan silloinen rallisysteemi (20-15-12-10-8-6-4-3-2-1) tullut käyttöön?
Ja yrittihän Bernie muutama vuosi sitten lobata mitalisysteemiä. Ei jaettaisi pisteitä ollenkaan, vaan mestaruuden ratkaisisivat sijoitukset.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
291
Löytyykö jostain listaa tämän hetken superlisenssin haltijoista?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13173
Onks tietoo siitä, millaisia pistelaksujärjestelmiä on ehdotettu, muttei koskaan otettu käyttöön?
Vuodeksi 1991 ajateltiin vielä sellaistakin pistejärjestelmää, että vaikka pisteet olisi tietenkin voittajan osalta korotettu 10 pisteeseen eli 10-6-4-3-2-1-järjestelmän mukaisesti niin siltikin vielä tuolloin silloin 16 kisaa tai lähtökohtaisen enintään 17 osakilpailuun tai sitä suurempaan määrään tarpeen mukaan olisi laskettu mukaan vain 14 kisaa mestaruustuloksiin.

Lopulta tietysti otettiin ensi kertaa koskaan käyttöön kaikki kuljettajien ajamat tulokset pistesuorituksineen huomioon vuonna 1991 kun aivan liian kauan lajiin kuuluvana ja vanhanaikaisena oltiin pidetty kuuluisaa 11 kisan lopputuloksiin laskemisen sääntöä.
 
Ylös