SergioCresto
Well-known member
- Liittynyt
- 28.2.2012
- Viestit
- 467
No vastikään pari viime kautta oli tuollaisia - melkein. Sekä 2018 että 2017 Mersu, Ferrari ja RB veivät yhtä lukuunottamatta koko kauden kaikki palkintokorokepaikat - molemmat Azerbaidzhanin kolmossijoja. 2017 kolmantena Bakussa oli Stroll Williamsilla ja viime vuonna Bakussa kolmospaikalle ajoi Perez Force Indian ratissa. Melko lähellä tätä oltiin myös 2011, jolloin Renun kuskit nappasivat kolmossijat kauden kahdessa ekassa kisassa koko loppukauden mennessä Red Bullille, McLarenille ja Ferrarille.Näyttää siltä, että jos ei mitään safety car sekoilukisoja tai sadekisoja tule tällä kaudella, niin vain kolmen tallin kuljettajat ovat palkintopallilla koko kauden aikana. Onko historiassa samanlaista kautta?
Itse asiassa viimeisen 64 kisan aikana samat 3 tallia: Mercedes, Ferrari ja Red Bull ovat vieneet kaikki palkintokorokepaikat em. Bakun kolmossijoja lukuunottamatta. Kertoo paljon siitä, miten toivoton asema muilla talleilla on ollut ja se tietysti vaikuttaa myös F1:n kiinnostavuuteen yleisön silmissä.
Vilkuilin huvikseni tilastoja pidemmälle ja vuoteen 1980 asti taaksepäin katsottaessa kuvaamasi kaltaista kautta ei tullut vastaan. Lähellä oltiin kahtena vuonna. 2002 Ferrarin dominoidessa podiumia Williams ja McLaren napsivat loput palkintopallisijat, paitsi Monzassa, jossa Eddie Irvine pääsi Jaguarilla kolmanneksi, kun Williamsit ja Räikkönen keskeyttivät ja Coulthard sössi kisansa heti ensimmäisessä mutkassa rikkomalla etusiipensä osuessaan Kimin perään. 1992 taasen ainoan särön Williamsin, McLarenin ja Benettonin podiumkokoelmaan teki Jean Alesi nappaamalla Ferrarille kolmossijat Barcelonassa sateella ja Montrealissa, missä molemmat Williamsit, toinen McLaren ja toinen Benetton keskeyttivät.
Jos taas etsitään päinvastaisia kausia, niin 2009 podiumille pääsi kymmenestä tallista 8. Ulos jäivät vain Williams (jolla 2 nelossijaa) ja Toro Rosso. 2008 talleista kolmen joukkoon pääsi 9/11, kun paikkaa ilman jäivät vain Force India ja Super Aguri, joka osallistui vain neljään kisaan. Kauden aikana 9 eri tallin kuljettajia palkintokorokkeella on nähty myös 1997, 1982 ja 1981, joskin tallien kokonaismäärä oli noina vuosina suurempi eli palkinnoille päässeiden suhteellinen osuus jää pienemmäksi.
Viimeksi muokattu: