Milloin otettiin helikopterit käyttöön kisoissa? a) ambulanssina g) tv-kuvaukseen?
a) Voisi kai sanoa, että viimeistään todella suuressa mittakaavassa vuosien 1978-1980 välisenä aikana nimenomaan todelliseen lääkintähelikopterimalliin, ensin satunnaisesti ja epäsäännöllisesti näitä vuosia ennenkin.
Varmaankin 1960-luvulta lähtien suurin piirtein noin vuoteen 1977 asti näin esimerkiksi oli helikoptereita lääkintätarkoitukseen, mutta huonoimmillaan ne olivat vallan muihin käyttötarkoituksiin alun perin tarkoitettuja kuten esimerkiksi erikoisimmillaan vaikkapa Länsi-Saksan liittokuntien liikennelaitoksen tai liittokunnan maastonkartoituksen kuvaamiseen näin esimerkkinä tai vaikkapa muokattu armeijan helikopteri Super Puma jossa ei ollut mitään muuta huonoimmillaan lääkintävarusteena kuin pelkkä lääkintälaukku lääkintävarusteena pois lukien tietenkin mahdollisia nukutus ja kipulääkkeitä mahdollisine muine lääkintäinstrumentteineen ja painesiteineen näin Sid Watkinsin oppi-isän ja edeltäjän eli Jean-Jacques Issermanin aikaan!
Toki sitten joskus tilanne oli kisapaikkakunnasta riippuen parempi ja joskus ei ollut varsinaista helikopteria kisoissa lääkintätarkoitukseen, mutta sitten oli esimerkiksi sellainen lääkintänostohävittäjä esimerkiksi Brasilian tai Kanadan kisoissa näin Issermanin aikaan ja vielä Watkinsinkin alkuaikoina pakattuna toki sellaisilla erikoisvarusteilla ja lääkintälaitteilla mistä Euroopan kisoissa olleet kisalääkärit pystyivät lähinnä haaveilemaan.
b) TV-kuvauksen puolelta voisi kai todeta varmaankin, että mikäli ei ennen ollut jo niin viimeistään vuodesta 1967 lähtien helikopteria on käytetty TV-kuvaukseen koska sen vuoden Monacossa itse asiassa sen vuoden kisan kuvaushelikopterin lentäjää syytettiin kisan jälkeen Lorenzo Bandinin kuolemantuottamuksesta tai sen vahvasta osuudesta siihen koska helikopterilentäjä lensi tässä murheellisessa kuolemankolarissa kerta kaikkiaan liian lähelle Bandinin palavaa autoa kuvaten tietysti niitä liekkejä ja leyhyttäen sitä kuumaa ilmaa ja tuulenpyörteitä vain entisestään päin jo muutenkin vakavasti loukkaantunutta Bandinia ja hänen autoaan kohti mikä sitten lietsoi tulipaloa ja jos ei aiheuttanut Bandinin kuolemaa niin ei sitä hyvälläkään katsottu.
Vahinkohan se tietysti oli ja siinä tehtiin vain sitä omaa työtään, mutta tietenkin kaikki näkökulmat oli tutkittava ja hyvin ikävä tilannehan oli tietenkin myös kisan jälkeinen kuolinsyyselvityksen tutkimuskin. Sittemmin vastuu meni selvästi enemmän helikopterilentäjän sijaan enemmän sinne rataviranomaisten puolelle ja yleensä koko lajin päättäjienkin suuntaan tavallaan kun turvallisuus oli ollut tuohon vuoteen 1967 asti formuloissa muutenkin oikeastaan aina huono.
Tämän jälkeen kuitenkin helikoptereilla on ollut aina viimeisen 50 vuoden ajan kuvaustarkoituksessa runsaasti turvaväliä lähimmilläänkin vaikka mitä nykyaikaisempaan malliin ollaan tultu niin tietenkin ajat ovat muuttuneet ja nykyisin hyvinkin läheltä periaatteessa voisi ottaa hienoja kuvia, mutta sitä ei vain tehdä. TV-kuvauksessa helikopteria käytettiin massaluokittain esimerkiksi 1970-luvun Nürburgringin kisojen kuvauksissa ja samoin Ranskan Clermont-Ferrandin kisoissa myöskin.