Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Jos Rosberg voittaa tänä vuonna mestaruuden, se tapahtuu hänen 11. kaudellaan. Buttonin mestaruus tuli 10. kaudella. Ennätys taitaa olla Mansellilla, joka voitti mestaruuden vasta 13. kaudella.
Jep, Mansellilla on ennätys. Andretti voitti mestaruuden kymmenennellä kaudellaan, joskaan täysiä niistä ennen mestaruutta oli kaksi.

Jos Alonso ei voita ensi vuonna mestaruutta, hän on ajanut 11 kautta viimeisimmän mestaruutensa jälkeen. Tuo taitaa olla ennätys? Kakkosena lienee Räikkönen, jos lasketaan kalenterivuosia eikä huomioida hänen kahta välivuottaan.
Jep, Alonsolla on jo nyt ennätys kymmenellä viimeisimmän mestaruuden jälkeisellä kaudella. Viime kauden päätteeksi oli Jacques Villeneuven kanssa tasoissa yhdeksällä mestaruuden jälkeisellä kaudella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, Alonsolla on jo nyt ennätys kymmenellä viimeisimmän mestaruuden jälkeisellä kaudella. Viime kauden päätteeksi oli Jacques Villeneuven kanssa tasoissa yhdeksällä mestaruuden jälkeisellä kaudella.
Kimihän tulee vuoden Alonson perässä, joten jos Kimi jatkaa kaksi vuotta Fernandoa pidempään (ilman mestaruutta), siirtyy tuo ennätys hänelle. Tasapeliin pääsee jo yhdellä kaudella pidempään.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Kimihän tulee vuoden Alonson perässä, joten jos Kimi jatkaa kaksi vuotta Fernandoa pidempään (ilman mestaruutta), siirtyy tuo ennätys hänelle. Tasapeliin pääsee jo yhdellä kaudella pidempään.
Mielestäni välivuosia ei voi laskea, koska Kimillä ei silloin ollut mahdollisuutta taistella mestaruudesta.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Tämän kauden päätyttyä F1-historiankirjojen ennätyksiä päivitetään taas. Joko Hamilton tai Rosberg tullaan tietämään kuljettajana, joka otti kauden aikana eniten voittoja kuitenkaan voittamatta mestaruutta. Hamiltonilla on nyt jo 8 voittoa ja Rosbergilla 9.

Entinen ennätys oli 7 GP-voittoa ilman mestaruuden voittamista. Ennätystä pitivät hallussaan Prost (1988), Räikkönen (2005) ja Schumacher (2006).
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Milloin viimeksi F1-kisassa ruutulippua heiluttanut henkilö on seisonut radalla?
Tämähän oli perinne pitkään, ja ainakin Monzassa jatkui 2000-luvulle. Jälleen yksi osoitus siitä, että kaikki, joka on edes jollakin riskitasolla vaarallista, halutaan eliminoida F1:sistä.

EDIT: 2004 Monza lienee viimeisin?
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13790
Ainakin 90-luvulla, jos ei saanut aika-ajoaikaa, kuskin tulokseksi tuli se aika jolloin lähti varikolta radalle. Näin kävi esim. Häkkiselle Adelaidessa 1995. Loppuiko tämä käytäntö kun joku vastaava tapaus lähti radalle vaikkapa ekalla minuutilla jolloin "tulos" oli selvasti alle paaluajan? Oikeasti kierrosajan kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä. Ihme käytäntö.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ennemmin taisi olla niin, että aika-ajon alkaessa kaikkien kuskien kellot lähtivät käymään ja sitten kierros tuli täyteen siinä vaiheessa, kun lähdettiin nopealle kierrokselle. Toki näissä saattoi olla eroja senkin suhteen, kun joillain radoilla maalilinja on ennen varikkoa ja joillain sen jälkeen. Adelaidessa ainakin maalilinja oli varikon jälkeen.

Nykyradoista maalilinja on varikon jälkeen kaiketi vain Melbournessa, Monacossa ja Montrealissa. Tuoreemmista pudotetuista radoista Valencia on kuulunut samaan kastiin. Sinänsä toki kummallista, että Meksikossa oli aikaisempien kisojen aikana maalilinja varikon jälkeen ja paluun jälkeen ennen varikkoa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13790
Ennemmin taisi olla niin, että aika-ajon alkaessa kaikkien kuskien kellot lähtivät käymään ja sitten kierros tuli täyteen siinä vaiheessa, kun lähdettiin nopealle kierrokselle.
Loogisempaa (oikeasti ajettukin [lämppäkiekka]) mutta muistan Kyllösen nimenomaan selittäneen asian kuten muistan. Voi toki olla F1-ymmärryksen suhteen Bleu>Matti.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kyllösen mukaanhan F1-auto myös kuluttaa bensiiniä 15 litraa sekunnissa, eli ihan kaikkein suurimmasta auktoriteetista ei ole kyse.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Tilastonikkarit,

onko olemassa (jos on, milloin?) kautta, jossa kauden ensimmäisellä neljänneksellä kärkimiestä yli 50 pistettä perässä ollut kuljettaja olisi voittanut kauden päätteeksi mestaruuden?
Ja mikä on "suurin" piste-ero, jonka jonkun kauden mestari on onnistunut haastajana kuromaan kiinni?

Tuli mieleen pistetaulukkoa katsomalla.
1 Sebastian Vettel, Ferrari - 104
2 Lewis Hamilton, Mercedes - 98 (-6p)
3 Valtteri Bottas, Mercedes - 63 (-41p)
4 Kimi Räikkönen, Ferrari - 49 (-55p)
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
2007 kauden 7. kisan jälkeen Hamiltonilla oli pisteitä 58, Kimillä 32, eroa 26.
Nykypisteillä Ham 137, Rai 81 ja eroa 56.
Kauden eka neljänneshän oli toki tuossa vaiheessa jo kaukana takana, ja puoliväli pukkasi jo päälle.

http://f1.dg42.net/?year=2007&show=points2010

En ole tilastonikkari, tuli vain tuo yksi vuosi mieleen sattuneesta syystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilastonikkarit,

onko olemassa (jos on, milloin?) kautta, jossa kauden ensimmäisellä neljänneksellä kärkimiestä yli 50 pistettä perässä ollut kuljettaja olisi voittanut kauden päätteeksi mestaruuden?
Tuohan ei ollut matemaattisesti edes mahdollista ennen kautta 2010, jolloin pistesysteemi muuttui nykyiseksi. Kisamäärä ei sitä ennen koskaan ollut enempää kuin 19 ja vaikka neljännekseksi pyöristäisikin 5 kisaa, niin yli 50 pistettä ei ollut mahdolista saada.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
- Brabham on muuten tänään englanninkielisen Wikipedian suositeltu artikkeli. :thumbup:

- Sergio Perez lähestyy Nick Heidfeldin ennätystä saamalla loppusijoituksen mahdollisimman monessa perättäisessä GP:ssä (consecutive classified GP results).
Perezillä on nyt 35 loppusijoitusta perättäisistä GP:istä, kun Heidfeldin ennätys on 41. Tällä aikakaudellahan tuo ennätys onkin helpompi rikkoa kun autojen luotettavuus on paljon parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
- Brabham on muuten tänään englanninkielisen Wikipedian suositeltu artikkeli. :thumbup:

- Sergio Perez lähestyy Nick Heidfeldin ennätystä saamalla loppusijoituksen mahdollisimman monessa perättäisessä GP:ssä (consecutive classified GP results).
Perezillä on nyt 35 loppusijoitusta perättäisistä GP:istä, kun Heidfeldin ennätys on 41. Tällä aikakaudellahan tuo ennätys onkin helpompi rikkoa kun autojen luotettavuus on paljon parempi.
Perez ei ajanut maaliin viime vuoden Itävallassa, mutta laskettiin lopputuloksiin (17.) 90% säännön täyttäneenä. Samoin Heidfeldin putken katkaisee yksi myöhäinen keskeytys (JPN 2007). Mutta molemmat täyttävät toki "classified results"-ehdon. Näitä ennätyksiä lasketaan ilmeisesti parilla eri kriteerillä.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Perez ei ajanut maaliin viime vuoden Itävallassa, mutta laskettiin lopputuloksiin (17.) 90% säännön täyttäneenä. Samoin Heidfeldin putken katkaisee yksi myöhäinen keskeytys (JPN 2007). Mutta molemmat täyttävät toki "classified results"-ehdon. Näitä ennätyksiä lasketaan ilmeisesti parilla eri kriteerillä.
Tuossa kouvotsvonin linkkaamassa tilastossa siis lasketaan maaliin pääsemiset, eli kun kuljettaja on ajanut ruutulipulle ja saanut sitä kautta kilpailun loppusijoituksensa.

Se mihin itse viittasin on nimenomaan tuo mistä WebSlave jo mainitsikin. Eli "maaliin pääsemätön" ts. keskeyttänyt kuljettaja voidaan myös laskea kilpailun lopputuloksiin.

Eri ennätyksiähän nuo ovat.
Maaliinhan voi päästä myös saamatta sijoitusta. Näin esimerkiksi Heikki Kovalainen vuoden 2010 Malesian osakilpailussa. Tuolloin kisan voittaja Vettel ajoi kaikki kilpailun 56 kierrosta, ja kun hän ajoi voittajana maaliviivan yli, Kovalainen oli kierroksella 46. Näin ollen Kovalaisen kierrosmäärä ei riittänyt 90% sääntöön, joten hän ei saanut sijoitusta kilpailusta, vaikka "ajoikin kilpailun loppuun saakka". Jos Kovalainen olisi puolestaan keskeyttänyt vaikka kierroksella 51, olisi hän saavuttanut kilpailussa sijoituksen 18.
Lisäksi jos vaikkapa kilpailun voittaja hylätään jälkeenpäin, on hän päässyt maaliin, muttei ole saanut loppusijoitusta.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
1. Kuljetetaanko tuo Safety Carina käytettävä Mersu aina lentokoneelle jokaiselle kilpailupaikalle vai lainataanko se aina Mersun paikalliselta maahantuojalta?

2. Jos Roland Ratzenbergerilla olisi ollut käytössä HANS-niskatuki Imolan 1994 onnettomuudessaan niin olisiko hän voinut selvitä hengissä siitä?

3. Ovatko tämän kauden takarenkaat samanlevyiset kuin kaudella 1992?
 
Ylös