Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Tuli tuosta edellisestä mieleen muutama muukin talli, joilla autoissa on ollut eriväriset numerot.

Williams Mansellin aikoina:




Arrows 1995:




Tyrrell 1995 (kuljettajan kansallisuuden mukaisesti)



Ligier 1991:



Stewart 1999:

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulipa mieleen, että onko Kimillä henkilökohtainen motohome, kuten monilla kuskeilla näyttää olevan/olleen? Googlen kuvahaku ei ainakaan moista puolla.

Ja jos ei ole, missä Kimi kisaan valmistautumisensa hoitaa? Tallin motorhomessa?
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Tulipa mieleen, että onko Kimillä henkilökohtainen motohome, kuten monilla kuskeilla näyttää olevan/olleen? Googlen kuvahaku ei ainakaan moista puolla.

Ja jos ei ole, missä Kimi kisaan valmistautumisensa hoitaa? Tallin motorhomessa?
Fernando Alonson Ferrarilta lähtiessä julkaistussa dokumentissa taisivat ainakin asustella vierekkäisissä huoneissa jossain tallin tiloissa. Ei kyllä hirveän tarkat muistikuvat ole.. Löytynee varmaan Youtubesta vieläkin tuo pätkä.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Kaksikymmentä F1 -aiheista asiaa jotka eivät pidä paikkaansa:

1. Kaudella 1998 ei ajettu Saksan GP:tä.

2. Mark Webber voitti uransa aikana kaksi formula ykkösten maailmanmestaruutta.

3. Kaudella 1996 formula ykkösissä ajettiin urarenkailla.

4. Michael Schumacher voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

5. Ferrari käytti Nissan Micran moottoria kaudella 2002.

6. Mika Harkkonen voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

7. Riccardo Patrese kuoli kauden 1992 Portugalin GP:ssä.

8. Williams käytti Talbot Horizonin moottoria kausilla 2004-2006.

9. Mika Ala-Häkkilä voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

10. Rubens Barrichello ajoi Williams-tallissa kauden 1997.

11. Michael Schumacher ei voittanut yhtään Grand Prixia kaudella 2000.

12. Mika Häkkinen sijoittui kolmanneksi vuoden 2001 Britannian GP2:ssä.

13. David Coulthard ajoi Jaguar-tallissa kaudet 2002 ja 2003.

14. Eddie Irvine ajoi Williams-tallissa kauden 2002.

15. Toyota käytti V12-moottoria kaudella 2004.

16. Nigel Mansell toimi Williamsin tallipäällikkönä vuodet 2005-2007.

17. Rubens Barrichello ei voittanut yhtään grand prixia F1-uransa aikana.

18. Ron Dennis toimi Jordanin tallipäällikkönä vuodet 1995-1997.

19. Kimi Räikönoja voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kaudella 2007.

20. Kaudella 1996 formula ykkösissä ajettiin 17 osakilpailua.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kaksikymmentä F1 -aiheista asiaa jotka eivät pidä paikkaansa:

1. Kaudella 1998 ei ajettu Saksan GP:tä.

2. Mark Webber voitti uransa aikana kaksi formula ykkösten maailmanmestaruutta.

3. Kaudella 1996 formula ykkösissä ajettiin urarenkailla.

4. Michael Schumacher voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

5. Ferrari käytti Nissan Micran moottoria kaudella 2002.

6. Mika Harkkonen voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

7. Riccardo Patrese kuoli kauden 1992 Portugalin GP:ssä.

8. Williams käytti Talbot Horizonin moottoria kausilla 2004-2006.

9. Mika Ala-Häkkilä voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kausilla 1998-1999.

10. Rubens Barrichello ajoi Williams-tallissa kauden 1997.

11. Michael Schumacher ei voittanut yhtään Grand Prixia kaudella 2000.

12. Mika Häkkinen sijoittui kolmanneksi vuoden 2001 Britannian GP2:ssä.

13. David Coulthard ajoi Jaguar-tallissa kaudet 2002 ja 2003.

14. Eddie Irvine ajoi Williams-tallissa kauden 2002.

15. Toyota käytti V12-moottoria kaudella 2004.

16. Nigel Mansell toimi Williamsin tallipäällikkönä vuodet 2005-2007.

17. Rubens Barrichello ei voittanut yhtään grand prixia F1-uransa aikana.

18. Ron Dennis toimi Jordanin tallipäällikkönä vuodet 1995-1997.

19. Kimi Räikönoja voitti formula ykkösten maailmanmestaruuden kaudella 2007.

20. Kaudella 1996 formula ykkösissä ajettiin 17 osakilpailua.
Hieno postaus!
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Driver #8 unohti, että myöskään seuraavat asiat eivät pidä paikkaansa:

- Damon Hill on ainoa Kuusta kotoisin oleva fykkösten maailmanmestari
- Aidan radalla ei enää ajeta kilpailuja, sillä se tuhoutui WWII:ssa
- Silverstonen varikkosuora on MM-sarjan pisin, 4,7 kilometriä
- Aguri Suzuki oli Simo Salmisen eno
- Wolf-talli rakensi moottorinsa itse, aaltopahvista
- Yli puolet F1-tallipäälliköistä ovat olleet pygmejä
- Tänään ajetaan historian ensimmäinen Tsekkoslovakian GP
- Vuonna 1978 F1-autoissa ei käytetty lainkaan renkaita
- Nelsinho Angelo Piquet oli ensimmäinen valon nopeuden F1-autolla saavuttanut kuljettaja
- Bernie Ecclestone on kuubalainen

Kaikki muut asiat ja väittämät lajin tiimoilta sitten ovatkin silkkaa faktaa.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Onkohan kukaan menettänyt MM-johtoa voitettuaan kauden neljä (tai edes kolme) ensimmäistä kilpailua?

Neljä (ja myös kolme?) ensimmäistä kilpailua voittanut kuljettajahan on aina voittanut mestaruuden. Miten käy Rosbergin?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Onkohan kukaan menettänyt MM-johtoa voitettuaan kauden neljä (tai edes kolme) ensimmäistä kilpailua?

Neljä (ja myös kolme?) ensimmäistä kilpailua voittanut kuljettajahan on aina voittanut mestaruuden. Miten käy Rosbergin?
Ei ole menettänyt tähän asti. Lähellä on tosin ollut menettää montakin kuljettajaa ja sellaisia kuljettajia on jotka ovat menettäneet mestaruuden ottamalla kolme voittoa neljän kilpailun sisään kaudella silloin kun voittoputki on alkanut eri kilpailusta kuin avauskilpailusta. Emerson Fittipaldi vuonna 1973 ja Ayrton Senna vuonna 1989 ainakin näin äkisti muistaen.

Vuonna 1991 Senna oli menettää mestaruuden Nigel Mansellille britin huikean loppukauden lisäksi myös McLarenin jatkuvaan polttoaineen loppumisen vaaraan mitä Hondan V12-moottori aiheutti lukuisissa kisoissa vuonna 1991 ja vuonna 1994 Michael Schumacher olisi huonoimmillaan Adelaiden 1994 kolarin takia voitu hylätä sarjasta jopa kokonaan joskin sittemmin selvisi sillä kuuluisalla viimeisellä varoituksella jota Schumi ei Jerezissä 1997 viitsinyt noudattaa tai kuvitteli tuomareiden jo unohtaneen siihen mennessä temppunsa.

Toisaalta vuoden 2004 kohua nostattaneessa erillisessä tutkimuksessa Schumacher todettiin jälkikäteen syylliseksi Adelaideen 1994, mutta silloin mitään ei voinut enää myöskään tehdä. Schumacherin tilanne oli siitä hauska, että suuresta kohusta huolimatta vuoden 1994 aikaan sitä kohua tutkittiin vain viisi päivää eli 15.11.1994-20.11.1994 ennen vapauttavaa tuomiota mikä oli yhtä pitkä kuin vuoden 1983 Nelson Piquetin maailmanmestaruuden kohututkinta 15.10.1983-20.10.1983 Rakettipolttoaineskandaalissa ennen myöskin lopulta vapauttavaa päätöstä.

Aiemmin vuonna 1983 myös Turbotallien muut tutkinnat Tyrrellin ja Williamsin vankkumattoman protestoinnin takia olivat aiheuttaa sellaisia mullistuksia lopputuloksiin MM-Sarjassa, että kaiken mennessä pelkästään tuomareiden päätöksillä tai Cossyliigan tallipäälliköiden mielihalujen mukaan mestaruuden olisi taas vienyt joko Keke Rosberg tai sitten John Watson.:cool:

Tosin lähelle meni myös Damon Hillinkin osalta vuonna 1996 kun Michael Schumacher Ferrarillaan ja etenkin Jacques Villeneuve tallikaverinakin äkisti nosti suoritustasoaan korkeuksiin. Schumi sitten loi muuta painetta ja kiusaa Ferrarillaan vaikka reaalinen mestaruusuhka jäi todellisesti pienemmäksi ja jopa Schumi itsekin luopui aivan selvimmästä mestaruuden tavoittelusta melko varhain.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Nuoremman Rosbergin osalta on vielä paha sanoa, että miten käy. Kausi tähän asti on muistuttanut huonoimmillaankin enemmän parin kauden takaista Rosbergia. Edellisvuonna Hamiltonin Lewis oli kerta kaikkiaan niin hallitseva ja samalla myös vain niin paras, että ei oikein voinutkaan voittaa. Ja sehän tietenkin näkyi myös Rosbergissa ja silloin ajeltiinkin sitten jopa oman huonoimmankin päivän tasoa huonommin huonoimmillaan.

Toki huonompiakin suorituksia on ollut, mutta ne sitten olivat ajalta jolloin Rosberg ei ajanut voittavissa talleissa tai puhumattakaan sitten mestaruutta tavoittelevissa talleissa. Rosbergin Nicon juttuja on paljon haitannut myös Mercedeksen omat vaikeuksien vuodet vuosina 2010-2012 jotka tietenkin samalla olivat kasvun vuosia.

Mielenkiintoista olisikin ollut nähdä niin sanottuina kasvuvuosina Hamilton ja Rosberg samoissa talleissa. Ja parin vuoden takaisessa mestaruustaistossa oli joitakin todella tuhoisia asioita mestaruuden kannalta. Abu Dhabin melko huono kisa juuri mestaruudesta puhumattakaan kruunautui tekniseen vaurioon ja siitä käytännössä melkein tapahtuneeseen keskeytykseen.

Muitakin ikäviä tapahtumia Rosbergille sattui joista pahin ilman Monzan lipsumisia tai Austinin tai mahdollisesti myös Interlagosissa jopa suorastaan ihmeteltävän helposti tapahtunutta Lewisin päästöä edelleen huomioimatta oli ilman muuta Singaporen keskeytys.

Tosin sama olisi voinut käydä Hamiltonille ja silloin se olisi tietenkin voinut olla eduksi, mutta jotenkin aina Belgian kilpailun jälkeen vuonna 2014 jotakin Rosbergilta jäi puuttumaan ja sitä ennen tietenkin oman esteensä loi myös pari kertaa peräkkäin ja muutoin kolme kertaa voittanut Daniel Ricciardo Red Bullilla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ketkä ovat olleet nuorimmat tiimikaverukset? Nykykuskeista Wehrlein ja Ocon eivät ole varmaan hyvin kaukana tämän tilaston kärjestä, saati viime vuonna Sainz ja Verstappen.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Sainz ja Verstappen taitavat olla iät yhteenlaskettuna nuorin pari. Myös Toro Rosson 2009 loppukauden parivaljakko Buemi-Alguersuari pääsee lähelle. ALG oli 19 ja Buemi 21 v
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Milloin kiellettiin useamman kuin 2 auton ajattaminen kisassa per tiimi? 70-luvullahan ja sitä ennen tallin väreissä ajoi jopa 4-5 kuskia joissain kisoissa.
Huomasin, että vielä Portugalin GP:ssä 1984 Renaultilla ajoi Philippe Streiff, Derek Warwick ja Patrick Tambay.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Milloin kiellettiin useamman kuin 2 auton ajattaminen kisassa per tiimi? 70-luvullahan ja sitä ennen tallin väreissä ajoi jopa 4-5 kuskia joissain kisoissa.
Huomasin, että vielä Portugalin GP:ssä 1984 Renaultilla ajoi Philippe Streiff, Derek Warwick ja Patrick Tambay.
Vuonna 1986 kiellettiin kolmansien autojen ja kolmansien kuljettajien ajattaminen F1-kisoissa sääntöjen normaaleissa puitteissa. Siitä lähtien ainoastaan Concorde-sopimuksessa määrätyn autorajan pudotessa poikkeuksellisesti tietyn osaanottajamäärän alle (Yleensä 18 autoa on ollut raja, mutta myös 14-16 auton rajasta alaspäin kuitenkin noin 12 auton rajaan asti on alustavasti aiottu kilpailut ajaa ilman kolmansia kuljettajia. Alle 12 kuljettajan määrällä Indianapolisin 2005 jälkeen kilpailut tulevat olemaan tuloksettomia mikäli myöskään kolmansia kuljettajia ei tulisi kilpailuun ajoissa tai tarpeeksi. Vaihtoehtoisesti sellainen kisa kyllä ajettaisiin, mutta sillä ei olisi MM-arvoa.) ovat kolmannet kuljettajat autoineen olleet säännöllisesti oikeutettuja osallistumaan kisaan muiden tavallisten kisakuljettajien rinnalla.

Vuoden 1986 jälkeenkin Concordessa sinänsä oli pitkään pykälä siitä myös, että kolmannet kuljettajat tai tallien testikuljettajat olivat oikeutettuja osallistumaan kilpailuun muiden kuljettajien rinnalla. Niistä ajoista ei kuitenkaan olisi tullut palkintorahaa tai MM-pisteitä ja vaikka joskus olisi tullut palkintorahaa niin vaihtoehtoisesti sitten ei MM-pisteitä valmistajille tai itse kolmansille kuljettajille.

Viimeinen kolmas kuljettaja kisoissa oli vuoden 1985 Saksan Liittotasavallan Grand Prixissä ajanut Francois Hesnault joka ajoi Renaultin kesken kauden värvättynä testikuljettajana yhden kilpailun lopulta kaudella FIA:n, FISA:n ja FOCA:n pyynnöstä tuolloin ollutta kamera-autoa. Viimeinen puolisäännöllinen kolmas kuljettaja kisoissa oli McLarenin Bruno Giacomelli vuonna 1978 tuolloisena McLarenin testikuljettajana.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kiitos tiedosta. Ei ole F1-asiaa, johon CCMK ei osaisi vastata.
No, missäköhän kisassa on yhdellä tiimillä ollut eniten kuskeja? Ehkä Indyä ei lasketa, koska esim. 1955 Kurtis Kraft-Offenhauser ajatti 21 kuskia Indianapoliksessa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kiitos tiedosta. Ei ole F1-asiaa, johon CCMK ei osaisi vastata.
No, missäköhän kisassa on yhdellä tiimillä ollut eniten kuskeja? Ehkä Indyä ei lasketa, koska esim. 1955 Kurtis Kraft-Offenhauser ajatti 21 kuskia Indianapoliksessa.
Osa noista kilpailijoista ja vuosien 1950-1980 aikaisista F1-kilpailijoista saattoivat olla jonkun tietyn autovalmistajan rungoilla tai merkeillä ajaneita, mutta kuitenkin yksityistallien tai varhaisempina aikoina kansallisten tallien käskyvallan alaisia. Concorden tultua lopulliseksi vuonna 1981 entisen vuonna 1980 tilapäisesti voimassa olleen Maranellon Sopimuksen tilalle pienet yksityistallit käytännössä hävisivät lajista kokonaan.

Aivan varma en asiasta ole, mutta taitaisi ainakin näin äkkiseltään muistaen olla Monacossa 1972 tai jossakin tuon vuoden kisassa missä BRM ajatti selvästi 5-6 kuljettajaa kisassa ja ainoana tallina säännöllisesti sinä vuonna 3-4 kuljettajaa koko ajan. Olikohan suurimmillaan johonkin kisaan ilmoittautunut BRM:n tehdastallinkin riveihin peräti 10 kuljettajaa...

Järjetöntä rahantuhlausta sekin oli ja osin senkin takia BRM oli myöhemmin maksuvaikeuksissa ja ennen pitkää konkurssissa. Pisti kuitenkin ajattelemaan muissa talleissa ja jotenkin siitä lähtien aina oli sitä ylimääräisten kuljettajien vähenemistä.

Vaikkakin noin vuoteen 1978 ja Bruno Giacomellin McLaren-ajoihin asti oli kuitenkin puolisäännöllistä ajattamista isoillakin talleilla omille kolmansille kuljettajille. Nigel Mansell ja vuosi 1980 olisi vielä ollut aivan kaikkien ajotilaisuuksien toteutuessa muutoin varmasti viimeinen puolisäännöllinen kolmansien kuskien tai kilpailuissa ajavien testikuljettajien vuosi, mutta Mansell sai sinä vuonna lopulta ajaa vain kolmessa kisassa.
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Jos Rosberg voittaa tänä vuonna mestaruuden, se tapahtuu hänen 11. kaudellaan. Buttonin mestaruus tuli 10. kaudella. Ennätys taitaa olla Mansellilla, joka voitti mestaruuden vasta 13. kaudella.

Jos Alonso ei voita ensi vuonna mestaruutta, hän on ajanut 11 kautta viimeisimmän mestaruutensa jälkeen. Tuo taitaa olla ennätys? Kakkosena lienee Räikkönen, jos lasketaan kalenterivuosia eikä huomioida hänen kahta välivuottaan.
 
Ylös