Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja tuohon aikaan eli vuonna 1994 kun harvoin edes niskatukia kunnollisesti käytettiin (Niskatukea oli käytetty lajissa ainakin jo muutamia vuosia ennen Ratzenbergerin onnettomuutta, mutta yleisemmin vain harjoituksissa, aika-ajoissa tai testeissä ja ei muutoin ellei nimenomaan ollut äärimmäisen pakko tai ellei juuri Sid Watkins niin erikseen määrännyt.) niin niskatuet tuohon aikaan olivat edelleen vieläkin hyvin epäkäytännöllisiä ja painavampia kuin mitä edes kaikkein ensimmäiset HANS-niskatuet tai niiden prototyypit vain hieman koko surullisen Imolan 1994 jälkeen olivatkaan, mutta nekin olivat jo kevyempiä kuin mitä esimerkiksi 1980-luvun lopun niskatuet tai aiemmat 1990-luvun alun niskatuet olivat olleet.

Huolimatta myötäilevyydestään niistä silti oli vielä 1994 näin esimerkiksi pahimmillaan enemmän jopa haittaa kun hyötyä koska tuen painopistekin oli joissakin malleissa erilainen ja kun ne olivat yleensä vielä vaihtelevan valmistajan tuottamia ja testattu vain välttämättömyyttä varten niin huonolta se siihen aikaan näytti.

Eli Ratzenberger tuskin olisi selvinnyt vuoden 1994 mallisella tavallisella sen vuoden niskatuella tai ensimmäisillä vuosien 1994-1997 aikakauden HANS-niskatuilla ja niiden alkuperäisimmillä prototyypeillä, mutta ehkä kenties jo 1998-2001 ajan HANS-niskatuilla ja niiden kehittyneimmillä prototyypeillä ja ehkä melkein kyllä vuosien 2002-2003 HANS-niskatuilla jotka olivat jo lajissakin.

Melko varmasti 2004 vuodesta eteenpäin olleilla HANS-niskatuilla olisi selvinnyt kyllä itsessään, mutta toisaalta taas automalli oli Simtekin automalli ja lisäksi onnettomuuden osumakulma ja vauhti oli todella raju ja paremmallakin autolla olisi ainakin loukkaantunut pitkäksi aikaa vaikkakin ainahan se hengissä selviämisen todennäköisyyttä olisi parantunut.

Lisäksi vielä 1990-luvun alkuun tai puoliväliin asti kuljettajien asenne niskatuen käyttöön oli melko huono tai vähättelevä huolimatta sattumanvaraista kuljettajien niskakivuista tai loukkaantumisista. Lähinnä vanhemmilta ajoilta Alessandro Nannini ja Mika Häkkinen olivat niskatuen käyttäjiä vaikkakin Häkkinen vain isoissa määrissä testejä ajettaessa ja vain ensimmäisenä vuonna lajissaan tai ennen lajiin tulemista testeissään ja Nannini käytti ainakin Phoenixissa 1989 kisassa niskatukea ja aina väliaikaisesti kuljettajat pitivät juuri niskatukea yleensä onnettomuudesta toipuvana.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Oliko Caterhamin ja Haasin budjeteissa isokin ero? Molemmat aloittivat tyhjästä, mutta vain Haas alkoi tekemään heti tulosta kun Caterhamin kuti jäi piippuun heti alkuunsa.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Noita kahta vertaillessa budjettivertailut voinee jättää sivummalle, kun koko lähestymistapa tallin rakentamiseen on erilainen. Haas ostaa rungon Dallaralta ja moottorin Ferrarilta, ja tuulitunnelikin on Ferrarin.
En ota siihen kantaa onko olemassa "oikeaa" tapaa F1-talli pyörittämiseen, mutta jotkut rakentaa itse, jotkut ostaa valmiit palat.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Noita kahta vertaillessa budjettivertailut voinee jättää sivummalle, kun koko lähestymistapa tallin rakentamiseen on erilainen. Haas ostaa rungon Dallaralta ja moottorin Ferrarilta, ja tuulitunnelikin on Ferrarin.
En ota siihen kantaa onko olemassa "oikeaa" tapaa F1-talli pyörittämiseen, mutta jotkut rakentaa itse, jotkut ostaa valmiit palat.
Tähän mennessä tulosten perusteella Haasin tapa vaikuttaa oikeammalta kuin Tony Fernandesin tunarointi Lotus Racingin/Team Lotuksen/Caterhamin kanssa. Joka muuten sekin ajoi ostomoottoreilla ja vaihdelaatikoilla ja ties millä.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Juu, toki ei-tehdastallit joutuukin ostelemaan osia sieltä täältä, mutta Haasin ja Ferrarin kytkös on tiiviimpi.

edit: ja kyllä, Haas on aloittanut tehokkaasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kolmen uuden tiimin saapuminen F1:een kaudeksi 2010 oli niin sekava prosessi, ettei sen vertaaminen muihin uusiin tiimeihin ole oikein mahdollista. Tony Fernandeshan ei alunperin edes hakenut mukaan, vaan liittyi myöhemmin Litespeedin hakemukseen (joka ei tullut valituksi). Kun BMW Sauber yllättäen vetäytyi, eikä jo valittu USF1 osoittautunut elinkelpoiseksi, mukaan jälkikäteen hyväksyttiin Litespeedin ja Fernandesin uusi yhteisyritys, Lotus Racing (myöhemmin Team Lotus ja Caterham).

Samaan aikaan oli käynnissä vääntö säännöistä. Uusille tiimeille (ja muille halukkaille) piti olla tulossa mahdollisuus menestyä pienemmällä budjetilla vapaampien sääntöjen muodossa. FOTA ja FIA olivat tukkanuottasilla ja erkaantuva sarjakin oli pelipöydällä. Lopulta kaksia eri sääntöjä ei tullut ja lähtökohta, jolla uudet tiimit olivat hakeneet ei pätenyt. Selittää paljon sitä, miksei toteutumattomilla ehdoilla hakeneet koskaan oikein pärjänneet.

-edit- Se oli sellaista tosielämän saippuaoopperaa, ettei television realityt samaan pysty. Pitäisikin joskus lukaista silloiset ketjut. Tällä foorumillakin kaivauduttiin vahvasti poteroihin (ja vielä pitkään sen jälkeen Lotus-nimen tiimoilta).
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vuoden 2010 Team Lotus (sittemmin kuopattu Caterham) ja pari muuta tallia tulivat todella kiireellä sarjaan, joten ihmekään ole että ei tulosta tullut.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Onko muuten kukaan kuski ajanut kaksi kertaa ulos samassa paikassa?

Ja varsinkaan peräkkäisinä vuosina? Sellaisia paikkoja varmaankin löytyy jossa molemmat tallin autot on ajaneet ulos (samana vuonna toki)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Onko muuten kukaan kuski ajanut kaksi kertaa ulos samassa paikassa?

Ja varsinkaan peräkkäisinä vuosina? Sellaisia paikkoja varmaankin löytyy jossa molemmat tallin autot on ajaneet ulos (samana vuonna toki)
Ainakin Mario Andretti ajoi tavallaan keskeyttäen ulos radalta täsmälleen tai ainakin melkein täsmälleen samassa paikassa Las Vegasissa niin vuoden 1981 kisassa kuin myös 1982 kisassa ja tuolloin Andretti ajoi ensin Alfa Romeolla ja sitten Ferrarilla.

Tämä näin aivan heti mieleen palautettuna.
 

Hakseli90

Kohti uusia pettymyksiä
Liittynyt
29.12.2010
Viestit
317
Sijainti
Turku
Onko muuten kukaan kuski ajanut kaksi kertaa ulos samassa paikassa?

Ja varsinkaan peräkkäisinä vuosina? Sellaisia paikkoja varmaankin löytyy jossa molemmat tallin autot on ajaneet ulos (samana vuonna toki)
Jacques Villeneuve on kahdesti osunut Kanadan mestarien muuriin, ei kuitenkaan perättäisinä vuosina (1997 ja 1999).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Räikkönen pyörähti Kanadassa kahtena peräkkäisenä vuotena neulansilmässä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5270
Vuoden 2010 Team Lotus (sittemmin kuopattu Caterham) ja pari muuta tallia tulivat todella kiireellä sarjaan, joten ihmekään ole että ei tulosta tullut.
Kiireellä tai ei, pitäisi viidessä kaudessa saada jotain kehitystä jos on budjetti kunnossa. Siksi mietiskelinkin että onko Haasilla kovakin budjetti kun menestyskäyrä ollu ylöspäin.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Onko muuten kukaan kuski ajanut kaksi kertaa ulos samassa paikassa?

Ja varsinkaan peräkkäisinä vuosina? Sellaisia paikkoja varmaankin löytyy jossa molemmat tallin autot on ajaneet ulos (samana vuonna toki)
Marc Surer mursi jalkansa Kyalamissa sekä 1980 että 1981. Käsittääkseni ulosajopaikkakin oli sama.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Ei liity ulosajoihin, mutta Ayrton Sennan auto hyytyi kolmena peräkkäisenä vuonna (1991-93) Silverstonen radan Club-mutkaan. Kaksi kertaa loppui polttoaine ja kerran taisi vaihdelaatikko levitä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
McLarenin hyvästä harjoitusvauhdista tuli mieleen, että onko viime vuosina miten äkkinäisiä tason nostoja nähty tiimien osalta?

Itselle tulee mieleen vain Jordan 98, kun otti ensimmäiset pisteet vasta kauden puolivälissä ja loppukaudesta yhden (tuuri)voitonkin.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
McLarenin hyvästä harjoitusvauhdista tuli mieleen, että onko viime vuosina miten äkkinäisiä tason nostoja nähty tiimien osalta?

Itselle tulee mieleen vain Jordan 98, kun otti ensimmäiset pisteet vasta kauden puolivälissä ja loppukaudesta yhden (tuuri)voitonkin.
Itellä tuli mieleen Sauber 2013.
Kauden ensimmäisellä puolikkaalla ottivat 7 pistettä ja toisella puoliskolla 50 pistettä.


kuvalinkki
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
McLarenin hyvästä harjoitusvauhdista tuli mieleen, että onko viime vuosina miten äkkinäisiä tason nostoja nähty tiimien osalta?
Kai Force Indian äkillistä nousua takarivin taavista paaluautoksi vuona 2009 ja sittemmin vakiintumista ylempään keskikastiin voidaan pitää yhtenä kovimmista tasonnostoista.
Toinen mieleen tuleva äkillisempi esimerkki on Leyton House 1990. Aiempi karsiutujatalli olikin yhtäkkiä Ranskassa lähellä kaksoisvoittoa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kai Force Indian äkillistä nousua takarivin taavista paaluautoksi vuona 2009 ja sittemmin vakiintumista ylempään keskikastiin voidaan pitää yhtenä kovimmista tasonnostoista.
Toinen mieleen tuleva äkillisempi esimerkki on Leyton House 1990. Aiempi karsiutujatalli olikin yhtäkkiä Ranskassa lähellä kaksoisvoittoa.
Force Indialla oli se joku juttu (suuret suoranopeudet tms), jotta meni liitäen noilla parilla nopealla radalla? Hyvä nousu heilläkin toki.

Leyton house vissiin potkaisi silloin Neweyn pois tiimistä, kun ei siitä mitään meinannut tulla? Sitten heti alkoivatkin vipstaakinsa tuottaa tulosta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
McLaren teki vuonna 2009 kovan nousun. Ja kyllä 2004 kulki loppukaudesta ihan hyvin yhtä lailla surkean alkukauden jälkeen.
 

AaaVee

Well-known member
Liittynyt
12.12.2016
Viestit
63
Kuuluiskohan tänne? Katsoiko kukaan tänään heikointa lenkkiä telkkarista. Siellä kysyttiin Bottaksen tallia ja kilpailija vastasi maclaren-mercedes. Ja Nieminen vastasi että oikein :eek:
 
Ylös