CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Ja tuohon aikaan eli vuonna 1994 kun harvoin edes niskatukia kunnollisesti käytettiin (Niskatukea oli käytetty lajissa ainakin jo muutamia vuosia ennen Ratzenbergerin onnettomuutta, mutta yleisemmin vain harjoituksissa, aika-ajoissa tai testeissä ja ei muutoin ellei nimenomaan ollut äärimmäisen pakko tai ellei juuri Sid Watkins niin erikseen määrännyt.) niin niskatuet tuohon aikaan olivat edelleen vieläkin hyvin epäkäytännöllisiä ja painavampia kuin mitä edes kaikkein ensimmäiset HANS-niskatuet tai niiden prototyypit vain hieman koko surullisen Imolan 1994 jälkeen olivatkaan, mutta nekin olivat jo kevyempiä kuin mitä esimerkiksi 1980-luvun lopun niskatuet tai aiemmat 1990-luvun alun niskatuet olivat olleet.
Huolimatta myötäilevyydestään niistä silti oli vielä 1994 näin esimerkiksi pahimmillaan enemmän jopa haittaa kun hyötyä koska tuen painopistekin oli joissakin malleissa erilainen ja kun ne olivat yleensä vielä vaihtelevan valmistajan tuottamia ja testattu vain välttämättömyyttä varten niin huonolta se siihen aikaan näytti.
Eli Ratzenberger tuskin olisi selvinnyt vuoden 1994 mallisella tavallisella sen vuoden niskatuella tai ensimmäisillä vuosien 1994-1997 aikakauden HANS-niskatuilla ja niiden alkuperäisimmillä prototyypeillä, mutta ehkä kenties jo 1998-2001 ajan HANS-niskatuilla ja niiden kehittyneimmillä prototyypeillä ja ehkä melkein kyllä vuosien 2002-2003 HANS-niskatuilla jotka olivat jo lajissakin.
Melko varmasti 2004 vuodesta eteenpäin olleilla HANS-niskatuilla olisi selvinnyt kyllä itsessään, mutta toisaalta taas automalli oli Simtekin automalli ja lisäksi onnettomuuden osumakulma ja vauhti oli todella raju ja paremmallakin autolla olisi ainakin loukkaantunut pitkäksi aikaa vaikkakin ainahan se hengissä selviämisen todennäköisyyttä olisi parantunut.
Lisäksi vielä 1990-luvun alkuun tai puoliväliin asti kuljettajien asenne niskatuen käyttöön oli melko huono tai vähättelevä huolimatta sattumanvaraista kuljettajien niskakivuista tai loukkaantumisista. Lähinnä vanhemmilta ajoilta Alessandro Nannini ja Mika Häkkinen olivat niskatuen käyttäjiä vaikkakin Häkkinen vain isoissa määrissä testejä ajettaessa ja vain ensimmäisenä vuonna lajissaan tai ennen lajiin tulemista testeissään ja Nannini käytti ainakin Phoenixissa 1989 kisassa niskatukea ja aina väliaikaisesti kuljettajat pitivät juuri niskatukea yleensä onnettomuudesta toipuvana.
Huolimatta myötäilevyydestään niistä silti oli vielä 1994 näin esimerkiksi pahimmillaan enemmän jopa haittaa kun hyötyä koska tuen painopistekin oli joissakin malleissa erilainen ja kun ne olivat yleensä vielä vaihtelevan valmistajan tuottamia ja testattu vain välttämättömyyttä varten niin huonolta se siihen aikaan näytti.
Eli Ratzenberger tuskin olisi selvinnyt vuoden 1994 mallisella tavallisella sen vuoden niskatuella tai ensimmäisillä vuosien 1994-1997 aikakauden HANS-niskatuilla ja niiden alkuperäisimmillä prototyypeillä, mutta ehkä kenties jo 1998-2001 ajan HANS-niskatuilla ja niiden kehittyneimmillä prototyypeillä ja ehkä melkein kyllä vuosien 2002-2003 HANS-niskatuilla jotka olivat jo lajissakin.
Melko varmasti 2004 vuodesta eteenpäin olleilla HANS-niskatuilla olisi selvinnyt kyllä itsessään, mutta toisaalta taas automalli oli Simtekin automalli ja lisäksi onnettomuuden osumakulma ja vauhti oli todella raju ja paremmallakin autolla olisi ainakin loukkaantunut pitkäksi aikaa vaikkakin ainahan se hengissä selviämisen todennäköisyyttä olisi parantunut.
Lisäksi vielä 1990-luvun alkuun tai puoliväliin asti kuljettajien asenne niskatuen käyttöön oli melko huono tai vähättelevä huolimatta sattumanvaraista kuljettajien niskakivuista tai loukkaantumisista. Lähinnä vanhemmilta ajoilta Alessandro Nannini ja Mika Häkkinen olivat niskatuen käyttäjiä vaikkakin Häkkinen vain isoissa määrissä testejä ajettaessa ja vain ensimmäisenä vuonna lajissaan tai ennen lajiin tulemista testeissään ja Nannini käytti ainakin Phoenixissa 1989 kisassa niskatukea ja aina väliaikaisesti kuljettajat pitivät juuri niskatukea yleensä onnettomuudesta toipuvana.