Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Jos kahdella kuljettajalla on identtiset sijoitukset ja täten tietysti myös pisteet kauden ajalta, kuinka heidän järjestyksensä MM-sarjassa ratkaistaan?
FIA sanoi:
7.2 d) If this procedure fails to produce a result, the FIA will nominate the winner according to
such criteria as it thinks fit.
Linkki: Säännöt FIAn sivuilla.

Elikkä soveltuvien kriteerien mukaan tasatilanne ratkaistaan. Voisin kuvitella esim. paalujen määrän tai muiden aika-ajotulosten vaikuttavan tällaisessa tilanteessa.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Joku tämän palstan Ossi Oikarinen voisi valaista, kuinka paljon yksi etusiipi, takasiipi, moottori ja vaihdelaatikko maksaa ja paljonko ripustuksien ja rungon korjaus suunnilleen maksaa.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Joku tämän palstan Ossi Oikarinen voisi valaista, kuinka paljon yksi etusiipi, takasiipi, moottori ja vaihdelaatikko maksaa ja paljonko ripustuksien ja rungon korjaus suunnilleen maksaa.
Suunnitteletko Lotus tallin ostamista?
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Milloin kimi oli viimeksi aika-ajon kolmen parhaan joukossa?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Mikä lienee tätä nykyä F1:n katsojamäärä verraten muihin sarjoihin, kuten vaikkapa motogp?
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Mä en nyt tiedä, että viiraako mulla päässä, mutta laitan tämän kuitenkin tänne.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/hakkinen-asetteli-sanansa-tarkasti-bottaksen-tulevaisuudesta/5119570

Tuo Häkkisen haastattelu Bottaksesta. Eihän häkän anti koskaan ole mitään kovin kirjekieltä ollut, mutta olenko ainut josta tuo haastattelu vaikutti jotenkin "vaikealta"? Vai joutuiko vain olemaan niin tarkkana mitä sanoo? Senat menee sakasin ja menee vielä lopuksi sanomaan Monacon GP:n olevan "ylivoimaisesti paras Grand Prix kalenterissa"??? Toivottavasti tarkoitti vain tunnelmaa jne. Mahtoiko olla ihan selvinpäin, tai jotain muuta, vai kuvittelenko vain? Toki kaikilla on oma mielipide. Totta kai siis hieno haastattelu mut kunhan pyörittelen :D :D
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Onko jollakin valistuneita arvauksia, miksi René Arnoux sai Ferrarilta kenkää alkuvuodesta -85? Saanut melko pahasti Arnoux suututtaa johdon, jos hänen korvaaminen Stefan Johanssonilla tuntui hyvältä idealta. Juttua on ollut ainakin "James Hunt" -maisesta elämäntavasta, josta Il Drake ei pitänyt. Tuntuu vaan erottamisen ajankohta melko kummalliselta, kun jos kenkää olisi tullut jo kauden -84 jälkeen (mikä olisi käynyt järkeen) niin markkinoilla olisi ollut huippunimiä Stefan Bellofista lähtien toiseen autoon. Alkukaudesta kovilla korvaajanimillä oli jo sopimukset, niin erottamisen ajoitus on kummallinen.

Olisiko ollut, että kehnon loppukauden -84 jälkeen Enzo on sanonut, että siistit tapasi ja jos repsahdat niin kenkää, ensimmäisen kisan jälkeen René jäänyt kiinni vanhoista tavoista ja lopputili?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Onko jollakin valistuneita arvauksia, miksi René Arnoux sai Ferrarilta kenkää alkuvuodesta -85?
Ei ole arvaus vaan tieto, että pössytteli itsens' ulos. Asiaa arvuuteltiin jo -84 lopussa mutta keväällä -85 jäi sitten kiinni Enzolle ja se oli kerrasta poikki.
Huhujen mukaan Arnoux'lla olisi lisäksi ollut vispilänkauppaa jonkun Ferkku-pomon vaimoihmisen kanssa mutta voi olla, että tämä huhu on sekoitettu Prost-Renault-Larrousse- kuvioon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Arnoux tosiaan oli enemmän tai vähemmän Pironina Pironin paikalla vuoden 1983 lopun ja 1985 alkukauden välisenä aikana kulisseissa. Levotonta elämää mies tosiaan vietti. Arnoux oli tehnyt vispilänkauppaa Signor Direttoren eli Marco Piccininin vaimon kanssa minkä jälkeen Piccinini lievästi sanoen räjähti.

Enzo vuorostaan puolusti ja sieti ranskalaista yllättävän pitkään ja vasta loppupelissä häneltäkin tuli vihaisia sanoja suusta. Ennen lopullisia potkuja pahin kritisoija oli itse asiassa Il Piccolo Commendatore eli Enzon poika silloisella sukunimellään varustettuna eli Piero Lardi. Ja Lardikin aloitti kritisoinnin vasta kun Arnoux oli ollut sukuloimassa hänen tyttären kanssa tai tehnyt ainakin kovan vaikutuksen häneen mistä ei isäukko luonnollisesti pitänyt.

Piccininin kaksinaamaisuus suhteessa asiaan oli melkoista ja Piccinini kyllä keksi välillä ongelmia aivan tyhjästäkin. Ei häntä myöskään turhaan Kusettajaksi sanottu. Toisaalta hän oli ja on edelleen viimeinen italialainen Toiminnanjohtaja tai Tallipäällikkö Ferrarilla jonka alaisuudessa on voitettu kuljettajien maailmanmestaruus tai valmistajien mestaruuksia. Klassinen esimerkki siis Ferrarin harjoittamasta ajojahdista ilman syytä sellaisesta kuljettajasta mistä se ei sittemmin pitänyt. Arnoux loukkaantui oikeastikin myös talvikaudella, mutta hänen vammansa oli paljon lievempi kuin mitä sittemmin keksitysti yritettiin väittää erottamisen syyksi.

Arnoux toisaalta yritti vielä saada ajopaikkaa kesken kauden 1985 muun muassa Brabhamilta, mutta kun Ferrari maksoi hänelle korvaussumman minkä arvo oli sopimusrahan veroinen ja Niki Laudan vuosipalkkaa vastaava yhteensä ylimääräisine osineen niin Arnoux piti välivuoden lajissa. Huolimatta ajohaluistaan. Joskin sopi sittemmin välivuodesta piittaamatta alustavan sopimuksen Ligierille käyttämällä neuvotteluissa osin kolmatta osapuolta jolloin hän ei rikkonut muita rajojaan korvaussumman saamiseksi. Ja kun sopimus oli vielä alustavakin niin Ferrari ei nähnyt siinä mitään väärää.

Eihän Ferrarin kannattanut piitata hänestä enää mitään sinällään. Toisaalta kauden 1985 aikana Stefan Johansson joutui parikin kertaa alistumaan tallimääräykseen Michele Alboreton auttamiseksi ja Piccinini koetteli ruotsalaisen Ferrari-kuljettajan hermoja pyynnöillään. Tämähän sitten aikanaan johti kauden 1986 Belgian Tallimääräyskohuun jonka seurauksena Johansson kieltäytyi laskemasta Micheleä ohi Piccininin toimiessa radiotähtenä ja sanoen italiaksi saman mitä sittemmin Felipe Massalle sanottiin 2010 Hockenheimissa.:eek: Siten hän menetti melkein takuuvarman sopimuksen vuodeksi 1987 Ferrarilla...
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kysymys (CCMK:lle tai muille):
F1-kuskit ovat yllättävän terveitä huomioon ottaen tavallisen väestön sairauspäivien määrän vuodessa. "Ruokamyrkytykset" ja selkäongelmat ovat ainoita ammattitauteja, mutta kuskit tuntuvat olevan esim. influenssalle immuuneja. Vai ajavatko lääkkeiden avulla huolimatta kuumeesta? Montako tapausta tunnetaan, että kuljettaja on ollut niin kipeä, että kisa tai kisaviikonloppu on jäänyt väliin. Etenkin viime vuosina keuhkoputkentulehdukset tai korvatulehdukset eivät ole kuskeja vaivanneet.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9188
Näitä poissaoloja tulee mieleen sairastumisien takia

Kisaviikonloppu väliin:
Nigel Mansell, Belgia&Italia 1988, vesirokko
Yannick Dalmas, Japani&Australia 1988, legioonalaistauti
Emanuele Pirro, USA&Brasilia 1990, hepatiitti
Mika Häkkinen, Tyynimeri 1995, umpilisäkkeen tulehdus
Gerhard Berger, Kanada&Ranska&Britannia 1997, nenäontelotulehdus

Kisa väliin:
Satoru Nakajima, Portugali 1990, influenssa
Timo Glock, Eurooppa 2012, ruokamyrkytys
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kiitos näistä tiedoista. Ilmeisesti 2000-luvun kuskit ovat hyvin välttyneet sairauksilta. Tiedä sitten johtuuko tämä kuljettajien määrän laskusta, yleisestä hygienian kasvusta tai henkilökohtaisten kuntovalmentajien huolenpidosta. Esim. Mansell olisi ehkä välttynyt 2 kisan tauolta, jos ei olisi antanut taudin pahentua Unkarin viikonlopun aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Kiitos näistä tiedoista. Ilmeisesti 2000-luvun kuskit ovat hyvin välttyneet sairauksilta. Tiedä sitten johtuuko tämä kuljettajien määrän laskusta, yleisestä hygienian kasvusta tai henkilökohtaisten kuntovalmentajien huolenpidosta. Esim. Mansell olisi ehkä välttynyt 2 kisan tauolta, jos ei olisi antanut taudin pahentua Unkarin viikonlopun aikana.
Todennäköisesti liittyy siihen, että laji on nykyään paljon ammattimaisempi. Talleilla omat kokit mukana, kuskeilla kuntovalmentajat ja niin edelleen. Lisäksi kuskien terveyttä seurataan melko paljon tarkemmin kuin ennen wanhaan. Harrastelu on tosta lajista kadonnut.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Muistanenko väärin, mutta eikö lähivuosien aikana jonkin F1-tallin henkilöstö sairastunut ruuasta, tai jostakin vastaavasta?
Mikä talli mahtoi olla kyseessä ja vaikuttiko myös kuskien terveyteen? Vai onko jokin ajatusten sekoomus päässä?
 
Ylös