Turkin GP-ennakko

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Nojoo, olihan tuossa myös ennen Espanjan GP:tä vapaata, varmaan Kimi ehti silloinkin rentoutua vähän. Ja samoin Ferrarilla oltiin luottavaisia ennen Espanjan GP:tä, toki uuden nokan vaikutusta vähäteltiin mutta tiedettiin silti että oltiin vahvoilla.

Mielenkiintoisen Turkin GP:n ennakkoasetelmasta tekee mielestäni se, että nyt mennään vähän erilaiselle radalle ja voimasuhteet saattavat jälleen heilahtaa. Ferrari ei käytä reikäkeulaa koska ei tarvita niin paljon downforcea jne. Keskivahvalla siipipaketilla aerodynaamisesti tehokas ja paljon mekaanista pitoa kehittävä auto voi olla vahvempi Turkissa kuin Espanjassa ja Malesiassa, joilla taidetaan käyttää enemmän siipeä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Eiköhän tämä ole vielä selvemmin Ferrarin kisa kuin Barcelona. Pikemminkin odottelen vähän Malesian toistoa, vaikka ei ehkä ihan samanlaista ylivoimaa sentään. Barcelonan jälkeen on moni fani ja tallikin alkanut kuvittelemaan että Ferrarit on lyötävissä koska erinäisistä syistä johtuen aikaerot eivät siellä olleet kovin suuret. Ehkä jossain kisassa niin käykin, mutta...
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ratman sanoi:
Muistin sopukoista kaivelen Häkkisen lomat kesken kauden 90-luvulla jonka jälkeen seuraavassa GP:ssä ei sitten oikein kulkenutkaan.
Itse juuri muistelen, että Mikahan oli kuin uudesti syntynyt kun pääsi vähän lomailemaan kaudella 2000. Kimiä tuskin kiinnostaa, se vaan tulee ajamaan :ahem:

Mielenkiintoista on seurata, saako Kimi pidettyä Massan kurissa. Massa kuitenkin voittanut kaksi viimeisintä kisaa Istanbulissa...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ratman sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/05/642963

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/05/642793

Jotenkin kutina että ei lupaa Ferrarille hyvää.Tallipäällikkö lupailee tuloksia (ei kannattaisi etukäteen) ja Räikkönen on lomaillut.Muistin sopukoista kaivelen Häkkisen lomat kesken kauden 90-luvulla jonka jälkeen seuraavassa GP:ssä ei sitten oikein kulkenutkaan.

No,toivotaan että näin suomalaisittain olen väärässä.
Nyt on kyllä otokset kaukana empiirisestä tutkimusaineistosta, joten mitään hätää ei pitäisi olla. Taikauskoon ei ehkä kannata turvautua tässäkään asiassa.

Voihan olla, että vuonna -67 joku kuski sanoi ennen kisaa, että tulosta saattaa tulla, mutta sitten tulikin keskeytys! Joten Ferrarilla tuskin on saumaa menestyä Turkissa 2008 :D
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Pahkasika sanoi:
Mielenkiintoista on seurata, saako Kimi pidettyä Massan kurissa. Massa kuitenkin voittanut kaksi viimeisintä kisaa Istanbulissa...
Jep, Turkki on yksi niistä radoista joilla Massa on ollut pitelemätön. Mutta Barcelonan aika-ajoista jäi minulle sellainen mielikuva, että Kimi sai kisainssinsä kanssa vihdoin aika-ajosuorituksen toimimaan. Ei pelkästään sen takia että auto ja renkaat olisivat vihdoin toimineet halutulla tavalla, vaan koko lähestymistapa lauantaihin tuntui muuttuneen. Lauantaina ratkeaa taas paljon, ja mikäli Kimi on Felipen edellä lähtöruudukossa niin Massan kilpailu voi olla siinä vaiheessa jo ajettu.

Toinen pointti jonka poimin GP Updaten teknisestä katsauksesta on että näillä pienempien siipien radoilla takajarrujen lukkiutuminen voi olla aikaisempaa suurempi ongelma nyt elektroniikan poistuttua. Ja senhän tietää kehen elektroniikan puuttuminen eniten vaikuttaa. :wink:
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
CamoN sanoi:
Mutta Barcelonan aika-ajoista jäi minulle sellainen mielikuva, että Kimi sai kisainssinsä kanssa vihdoin aika-ajosuorituksen toimimaan
Itselle taas jäi sellainen kuva, että Massa mokasi aika-ajossa, joten ei pystynyt paalupaikkaan. Mutta nähdäänhän se sitten Turkissa onko Kimi insseineen keksinyt jotain uutta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Massan ainoa mahdollisuus on yrittää painavammalla autolla paalulle. Kaikissa muissa skenaarioissa Kimi vie, ellei jotain todella kummallista tapahdu. Mikäli Kimi saa enemmän löpöä aika-ajoihin, on homma jo selvä, ja Massa kyllä tietää tämän. Saattaa olla aikamoinen sisäinen purnaaminen Ferrarilla bensamääristä.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ratman sanoi:
Jotenkin kutina että ei lupaa Ferrarille hyvää.Tallipäällikkö lupailee tuloksia (ei kannattaisi etukäteen)
Tallipäälliköthän nyt lupailee aina tuloksia.

Ratman sanoi:
ja Räikkönen on lomaillut.Muistin sopukoista kaivelen Häkkisen lomat kesken kauden 90-luvulla jonka jälkeen seuraavassa GP:ssä ei sitten oikein kulkenutkaan.
Räikkönenhän nyt lomailee aina.


Eli mitään ihmeellistä ei taas tämänkään suhteen ole tapahtunut. Ferrari siis voittaa myös Turkissa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hö, jo on taas höpinää. Massa ei ole mitenkään sen kummoisempi Turkissa kuin Kimikään. Kolme kisaa siellä on ajettu ja yhden niistä on vienyt Kimi ja kaksi Massa.

Viime vuonna Kimi tupelti aika-ajon vaikka oli ihan samassa vauhdissa kuin Massa.

Enemmänkin mietin, että jos Kimi ja inssit löysivät jotain, niin oliko keulan reiällä vaikutusta asiaan? Ja jos oli, niin mitenköhän nyt käy kun aukkoa ei ole käytössä? Jos perjantaina käy ilmi, että Kimillä homma toimisi paremmin aukon kanssa, onko Ferrari niin nopea toiminnassaan, että voisi ottaa aukollisen keulan käyttöön?
 

Polle

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
125
Ratman sanoi:
Muistin sopukoista kaivelen Häkkisen lomat kesken kauden 90-luvulla jonka jälkeen seuraavassa GP:ssä ei sitten oikein kulkenutkaan.
Minä taas muistelen Häkkisen lomailleen 98 ja 99 -vuosina ennen kauden päättäviä Suzukan kisoja. Voi olla että muistini pettää, mutta ainakin 99 Malesian jälkeen Mika lähti lomille, kun se toleranssi-siipi jupakka oli mikä oli.
Ja Keke oli lomalla ennen ratkaisevaa Las Vegasin kisaa, jopa Frankki Williamssi huolestui kun miestä ei heti näkynyt kisapaikalla.

Eiköhän tuo lomajuttu ole aika kaukaa haettua, kunhan Kimi on kankkuset hoitanut hyvissä ajoin alta pois, niin ei pitäis olla hätää.
Massa sen sijaan on suurempi uhka, kuin mikään muu. Toivottavasti tosiaan Kimi ois inssien kanssa löytänyt jonkun viisasten kiven aika-ajoihin, niin vois vähän pelata sitä peliä(J.J imitaatio :yuck: ) bensamäärien kanssa. Ei tarvitse kevyempää autoa päästäkseen paalulle tai eturiviin.

Onneksi on MM-kisat, muuten olisi aika tuskaa odotella viikonloppua.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
itse uskon ferrarin olevan vahva ja kimin olevan massaa vahvempi ainakin kisassa jos ei aika-ajoissa. mutta on kutina mäkkien tulevan takaa lujalla voimalla ja olevan bemareita edellä tällä kertaa. jopa ferrarien haastamisessa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
En tiiä mut mullakin on sellanen kutina, ettei McLarenia vieläkään kannata laskea pois haastajista. Jotenkin niillä ei vaan ensimmäisen kisan jälkeen ole kulkenu mutta luulenpa, että nyt tulee nousua :ahem:
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
No jos pidetään tähän mennessä nähtyä jonkinlaisena lähtökohtana Turkin kisaan niin Ferrarin pitäsi siihen perustuen viedä kyllä taas kaksoisvoitto. Tämän voi tietysti estää tekniset viat tai kuskien kämmit.

Mäcin ja BMWn pitäisi ottaa välimatkaa kiinni, että niistä olisi vakavasti haastajiksi. Ei varmaan ole helppoa kun Ferrarikin vissiin kuitenkin autoja koko ajan kehittää. Eli tän parin viikon aikana olisi pitänyt käydä niin, että Biimerillä tai Mäcillä on löydetty jotain uutta ja ihmeellistä ja/tai Ferrarin kehitystyö on menny väärään suuntaan.

Mäcin pitää kyllä kohta alkaa löytää jotain uutta että on edes BMWn kanssa ajamassa kilpaa. Sitten on tietysti se kysymys, mikä on Heikin kunto. Onko missään vahvistettu ajaako Hessu? Varmaan se pitäis olla joskus huomenna jo vähän selvillä..Jos Heikki ei aja niin Mäcci joutuu ajamaan tallipisteistä käytännössä yhdellä autolla. Toki De la Rosa voi olla jotain kahdeksas mutta BMW kyllä ottanee kaulaa lisää siinä tilanteessa, että Heikki on vaihdossa.

Eli jos kaikki menee "tuubiin" Ferrarilla niin se kumpi saa paalun Ferrarikuskeista pitäsi olla myös keskimmäisellä pallilla. Tämä on siis lähtötilanne, joka voi sattuman myötä muuttaa tilannetta mielenkiintoisemmaksi. Sattumalla on onneksi tässä lajissa yllättävän suuri rooli.

Jos mietitään Ferrarikuskien välistä paremmuutta niin historia puhuu Massan puolesta mutta viime kisa Räikkösen puolesta. Kimille oli vihdoinkin löydetty nappisäädöt ja kommenteissahan äijä sanoi että olivat muuttaneet kisaviikonlopun säätöjen lähtökohtaa (=starting point), whatever that means.. veikkaisin että sitä mistä tilanteesta lähdetään optimisäätöjä hakemaan ja ainakin viimeksi se toimi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Rapu-70 sanoi:
Eli jos kaikki menee "tuubiin" Ferrarilla niin se kumpi saa paalun Ferrarikuskeista pitäsi olla myös keskimmäisellä pallilla. Tämä on siis lähtötilanne, joka voi sattuman myötä muuttaa tilannetta mielenkiintoisemmaksi. Sattumalla on onneksi tässä lajissa yllättävän suuri rooli.
Minusta on kuitenkin aika selvää, että jos Massa on kevyemmällä autolla paalulla, niin Kimi on siellä keskimmäisellä pallilla.
 

Jspeed

Well-known member
Liittynyt
11.10.2007
Viestit
66
Sijainti
Helsinki
Mclarenilla oli muistaakseni tarkoitus parantaa nykyistä autoa nopeille radoille. Sen perusteella täällä niiden pitäisi pystyä haastamaan Ferrari jos jossain pystyvät. Luulen kuiteski Ferrareiden voittavan kaikki muut ja hallitsevan harjoituksia, aika-ajoja ja kisaa alusta loppuun.

Niin ja sit tää kone homma onko Ferrareilla vanhat ja Mclaren, BMW uudet? Mietin sitä taas joku päivä miten noi menee moottrilla 1gp kestää 2gp:tä ja laatikolla 1gp kestääkin jo 4gp:tä hienoa FIA:D
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
kouvotsvoni sanoi:
En minä ainakaan keksi syytä miksei Ferrari hallitsisi Bahrainissakin.
Aika helppoo sanoo jälkikäteen :thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jspeed sanoi:
Mclarenilla oli muistaakseni tarkoitus parantaa nykyistä autoa nopeille radoille. Sen perusteella täällä niiden pitäisi pystyä haastamaan Ferrari jos jossain pystyvät. Luulen kuiteski Ferrareiden voittavan kaikki muut ja hallitsevan harjoituksia, aika-ajoja ja kisaa alusta loppuun.

Niin ja sit tää kone homma onko Ferrareilla vanhat ja Mclaren, BMW uudet? Mietin sitä taas joku päivä miten noi menee moottrilla 1gp kestää 2gp:tä ja laatikolla 1gp kestääkin jo 4gp:tä hienoa FIA:D
Niin siis McLaren yritti kehittää autoaan paremmaksi nopeille radoille. Kehitys ei vaan ole tainnut mennä yhtä vauhdikkaasti eteenpäin siltä osin mitä Bemarilla. Ferrari taas on koko ajan ollutkin nopeilla radoilla hyvä.

Hitailla radoilla sitten nähdään onko Ferrari onnistunut kuromaan kiinni McLarenin etumatkaa tai onko McLaren jäänyt hitaillakin radoilla kehityksessä Bemarille.

Monaco on siis näytön paikka Ferrarille, siellä pitäisi pystyä vastaamaan McLareneiden vauhtiin. Tokihan on voinut käydä niin, että McLaren on joutunut tekemään kompromissejä sen suhteen, että ovat saaneet autoon vauhtia nopeille radoille ja siksi mahdollisesti menettäneet etuaan hitailla radoilla.

Mistäpä noita vielä tietää :)
 
Ylös