Ihailtavan tasaista on ollut Evansin suorittaminen oikeastaan jo Kataloniasta 2018 alkaen: Viimeiseen 17 WRC-kilpailuun ainoastaan 2 keskeytystä, muissa 15 rallissa vedetty tasaisen varmasti kuuden joukkoon. Toisin kuin viime vuonna niin nykykalusto antaa jonkinlaiset mahdollisuudet voittaakin silloin tällöin.
"Mu-mu-muttakun Evans vaan leikkii rallikuskia Toyotalla..."Evansilla on nyt kyllä aika hyvä tilanne MM:n suhteen. Kaksi keskivertosuoritustakin riittänee titteliin.
Oli se yhdellä pätkällä Lappia ajamalla nopeempi.Shakedownin sekoilujen jälkeen 23-vuotias Gus Greensmith ajoi uransa parhaan tuloksen viidennellä sijallaan. Kymmenen WRC-rassin rinnalla ei huono ollenkaan.
Tää on tietysti tahditonta, mutta minkäs teet kun tulee vanhat hyvät ajat mieleen kun Burns ja McRae oli läsnä nyt Gusin ja Elfynin muistuttamana.
Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä. Sekin kertoo paljon että rallin sijoituksellisesti paras maailmanmestari oli 46-vuotias Loeb.Oli se yhdellä pätkällä Lappia ajamalla nopeempi.
Tähän kiteytyy aika hyvin koko homma. Ei mitään Evansilta pois, kova jätkä. Mielenkiintoista odottaa tallipäällikö seuraavaa siirtoa kuskimarkkinoilla.Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä.
Ilmeisesti ei ole mitään sääntöä että miten aikaisin pitää olla lähtöviivalla, kunhan lähtee ajoissa.Btw. Selkiskö oliko Evansilla kartturin vai järkkärin moka kun oli epäselvyyttä lähtöminuutista? Samassa autossa on joskus ollut kaveri joka ei välttis nois hyvin olisi hermoja pitänyt tuossa tilanteessa.
No sikäli kyllä että kisan puhtaasti läpi ajaneet Evans ja Greensmith oli 4 minuutin päässä toisistaan. Tai oli Greensmithillä yksi rengasrikko lauantai-iltapäivän ekalla pätkällä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan yhtään hävittyyn aikaan (molemmilla kerroilla jäi minuutin pohjille 31 kilsan pätkällä). Toki brittimedia voi nyt hehkuttaa että Greensmith oli nopeempi kuin Lappi ja nopein Fiesta ja vaikka mitä.Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä.
Enpä ole brittimediaa lukenut asian tiimoilta, mutta eiköhän me kaikki tiedetä mihin Greensmith asettuu M-Sportin keskinäisessä nopeusvertailussa. Hienoa että sälli pääsi hyville pisteille vihdoin.No sikäli kyllä että kisan puhtaasti läpi ajaneet Evans ja Greensmith oli 4 minuutin päässä toisistaan. Tai oli Greensmithillä yksi rengasrikko lauantai-iltapäivän ekalla pätkällä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan yhtään hävittyyn aikaan (molemmilla kerroilla jäi minuutin pohjille 31 kilsan pätkällä). Toki brittimedia voi nyt hehkuttaa että Greensmith oli nopeempi kuin Lappi ja nopein Fiesta ja vaikka mitä.
Ei nyt sentään. On eri asia kehottaa kuljettajaa ajamaan taktisesti fiksusti kuin pyytää tätä jättäytymään toisen kuljettajan taakse tai päästämään toinen kuljettaja ohitseen.Kallehan ei saanut näyttää kynsiään powerilla ja nousta MM-taistossa kolmanneksi, koska tallipisteet. Mikä on jo itsessään tallimääräys.
Okei tallipäällikön kehotus eikä tallimääräys. Kaksi pistettä sinne kuitenkin meni, uskallan väittää.Ei nyt sentään. On eri asia kehottaa kuljettajaa ajamaan taktisesti fiksusti kuin pyytää tätä jättäytymään toisen kuljettajan taakse tai päästämään toinen kuljettaja ohitseen.
Toisaalta tuohan tehtiin jo Powerin osalta ainakin, toisaalta en oikein puhtaasti ymmärrä koko Tommin valitusta, sillä eihän Tänak viimekaudellakaan ajanu "täysillä" niitä sunnuntain muita pätkiä, mikäli oli vastaavassa tilanteessa. Toki eihän Tänak ihan 10min ole aikaisemmin käyttänyt, mutta montako minuuttia Tänak sitten jäi "odottamaan" tien varteen ja mikähän se oli se koko taktiikan idea? Oliko se nyt sitten lopulta, että Loeb saa 8min raon vai jotakin muuta? Koska eihän Tänak "ajanut" ajamalla sitä 10min jäljessä vaan odotteli siellä keskellä pätkää, jolloin noh kyllähän hän toisaalta hyötyi medium renkaista, mutta toisaalta se ajopaikka näissä soraralleissa taas sitten tiputtaa sitä etua pois.Tai sitten tiukemmat ja yksiselitteisemmät säännöt noihin lähtöpaikkakikkailuihin.
Evansilla on toki erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen, mutta jos Ogier suorittaa omalla tasollaan niin kolmen joukkoon pitää Evansin loppukauden kisoissa ajaa. Eikä kaksi kolmattakaan sijaa riitä jos Ogier voittaa molemmatEvansilla on nyt kyllä aika hyvä tilanne MM:n suhteen. Kaksi keskivertosuoritustakin riittänee titteliin.
En usko että Ogier kykenee jackpot suoritukseen. Evansilla ja Tänakilla on myös sananasa sanottavana vaikka pikku-Kalle tuskin saa oikeasti ajaa kilpaa Ogieria vastaan. Ja jos Ogierille sattuu joku stiplu, niin se on silloin Evansin iskun paikka jos vaan on edes jollain lailla iskuetäisyydellä. Pikku-Kalle tuskin saa "häiritä" hänenkään pisteiden metsästystään.Evansilla on toki erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen, mutta jos Ogier suorittaa omalla tasollaan niin kolmen joukkoon pitää Evansin loppukauden kisoissa ajaa. Eikä kaksi kolmattakaan sijaa riitä jos Ogier voittaa molemmat
Aamuveto oli tosi pölyinen. Tällä kikkailulla Tänak asetti itsensä lähtemään Ogierin ja Neuvillen väliin, mutta oikeasti pysähtyi odottamaan, joten aktuaalisestiToisaalta tuohan tehtiin jo Powerin osalta ainakin, toisaalta en oikein puhtaasti ymmärrä koko Tommin valitusta, sillä eihän Tänak viimekaudellakaan ajanu "täysillä" niitä sunnuntain muita pätkiä, mikäli oli vastaavassa tilanteessa. Toki eihän Tänak ihan 10min ole aikaisemmin käyttänyt, mutta montako minuuttia Tänak sitten jäi "odottamaan" tien varteen ja mikähän se oli se koko taktiikan idea? Oliko se nyt sitten lopulta, että Loeb saa 8min raon vai jotakin muuta? Koska eihän Tänak "ajanut" ajamalla sitä 10min jäljessä vaan odotteli siellä keskellä pätkää, jolloin noh kyllähän hän toisaalta hyötyi medium renkaista, mutta toisaalta se ajopaikka näissä soraralleissa taas sitten tiputtaa sitä etua pois.
Todella harvinaistahan se on että tällaista tehdään. Lisäksi, ilman superrallisääntöä olisivat vaan laulukuorossa. Onko parempi että superrallattelija ajaa sen yhden pätkän täysiä ja köröttelee muut, vai että ei aja mitään? Jos ruvettaisiin jakamaan pisteitä koko päivältä, se monimutkaistaisi kyllä lajin seurattavuutta entisestään.Onhan toi ihan perseestä että viimeinen päivä menee näiltä super rallattelijoilta ihan terveisiä ajaessa, aikanaan kun super ralli säännöt tuotiin ralliin niin ei varmaan kukaan osannut ajatella kuinka paljon kyseinen sääntö vaikuttaa ralliin tulevaisuudessa. Sikäli olisi ehkä fiksumpaa että extra pisteet saisi koko Sunnuntain tuloksien mukaan.
Tämä. Koska "keskeyttäneet" on kaikkien kannalta hyvä saada mukaan Powerille, ei sellaista täydellistä ratkaisua olekaan, jossa ei olisi mitään haittapuolia tai taktikoinnin mahdollisuutta. Tuntuu, että tämä nykyinen (jossa muut pätkät voidaan periaatteessa körötellä ja Poweri kiskaista sitten täysiä) on kuitenkin vähiten huono näistä olemassa olevista vaihtoehdoista.Onko parempi että superrallattelija ajaa sen yhden pätkän täysiä ja köröttelee muut, vai että ei aja mitään? Jos ruvettaisiin jakamaan pisteitä koko päivältä, se monimutkaistaisi kyllä lajin seurattavuutta entisestään.