Turkin MM-ralli 18.-20.9. 2020

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Ihailtavan tasaista on ollut Evansin suorittaminen oikeastaan jo Kataloniasta 2018 alkaen: Viimeiseen 17 WRC-kilpailuun ainoastaan 2 keskeytystä, muissa 15 rallissa vedetty tasaisen varmasti kuuden joukkoon. Toisin kuin viime vuonna niin nykykalusto antaa jonkinlaiset mahdollisuudet voittaakin silloin tällöin.
Evansilla on nyt kyllä aika hyvä tilanne MM:n suhteen. Kaksi keskivertosuoritustakin riittänee titteliin.
"Mu-mu-muttakun Evans vaan leikkii rallikuskia Toyotalla..."
- wanha F1-forumin palstatotuus, pitää yhtä paljon paikkansa kuin M-Sportin konkurssikypsyys.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Shakedownin sekoilujen jälkeen 23-vuotias Gus Greensmith ajoi uransa parhaan tuloksen viidennellä sijallaan. Kymmenen WRC-rassin rinnalla ei huono ollenkaan.

Tää on tietysti tahditonta, mutta minkäs teet kun tulee vanhat hyvät ajat mieleen kun Burns ja McRae oli läsnä nyt Gusin ja Elfynin muistuttamana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Shakedownin sekoilujen jälkeen 23-vuotias Gus Greensmith ajoi uransa parhaan tuloksen viidennellä sijallaan. Kymmenen WRC-rassin rinnalla ei huono ollenkaan.

Tää on tietysti tahditonta, mutta minkäs teet kun tulee vanhat hyvät ajat mieleen kun Burns ja McRae oli läsnä nyt Gusin ja Elfynin muistuttamana.
Oli se yhdellä pätkällä Lappia ajamalla nopeempi.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Oli se yhdellä pätkällä Lappia ajamalla nopeempi.
Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä. Sekin kertoo paljon että rallin sijoituksellisesti paras maailmanmestari oli 46-vuotias Loeb.
Mutta tosiaan, toistaiseksi poikien yhtäläisyys McRaehen ja Burnsiin rajoittuu kansalaisuuteen.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä.
Tähän kiteytyy aika hyvin koko homma. Ei mitään Evansilta pois, kova jätkä. Mielenkiintoista odottaa tallipäällikö seuraavaa siirtoa kuskimarkkinoilla.

Btw. Selkiskö oliko Evansilla kartturin vai järkkärin moka kun oli epäselvyyttä lähtöminuutista? Samassa autossa on joskus ollut kaveri joka ei välttis nois hyvin olisi hermoja pitänyt tuossa tilanteessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Btw. Selkiskö oliko Evansilla kartturin vai järkkärin moka kun oli epäselvyyttä lähtöminuutista? Samassa autossa on joskus ollut kaveri joka ei välttis nois hyvin olisi hermoja pitänyt tuossa tilanteessa.
Ilmeisesti ei ole mitään sääntöä että miten aikaisin pitää olla lähtöviivalla, kunhan lähtee ajoissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Jep, eipä ollut Marmaris mikään nopeuskilpailu sinänsä.
No sikäli kyllä että kisan puhtaasti läpi ajaneet Evans ja Greensmith oli 4 minuutin päässä toisistaan. Tai oli Greensmithillä yksi rengasrikko lauantai-iltapäivän ekalla pätkällä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan yhtään hävittyyn aikaan (molemmilla kerroilla jäi minuutin pohjille 31 kilsan pätkällä). Toki brittimedia voi nyt hehkuttaa että Greensmith oli nopeempi kuin Lappi ja nopein Fiesta ja vaikka mitä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
No sikäli kyllä että kisan puhtaasti läpi ajaneet Evans ja Greensmith oli 4 minuutin päässä toisistaan. Tai oli Greensmithillä yksi rengasrikko lauantai-iltapäivän ekalla pätkällä, mutta se ei tuntunut vaikuttavan yhtään hävittyyn aikaan (molemmilla kerroilla jäi minuutin pohjille 31 kilsan pätkällä). Toki brittimedia voi nyt hehkuttaa että Greensmith oli nopeempi kuin Lappi ja nopein Fiesta ja vaikka mitä.
Enpä ole brittimediaa lukenut asian tiimoilta, mutta eiköhän me kaikki tiedetä mihin Greensmith asettuu M-Sportin keskinäisessä nopeusvertailussa. Hienoa että sälli pääsi hyville pisteille vihdoin.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
https://dirtfish.com/rally/wrc/tanaks-slow-driving-tactics-absolutely-stupid-makinen/
Tommi vetänyt herneen nenään Hyundain kikkailusta ja antaa ymmärtää ettei Toyota tule antamaan tallimääräyksiä.
Mietin että eikös ole ihan perusmeininkiä nykypäivänä jos SR-säännöllä jatkava kuski haluaa pisteitä powerilta, niin köröttelee siihen asti? Tai auttaa tallikavereita jos ei itsellä ole mitään voitettavaa?
Toki Adamo on konnien konna, mutta kannattaisi ehkä Tomminkin pitää takataskussaan näitä harmaalla alueella olevia mutta sallittuja keinoja. Jos vaikka Ypresissä pitäisi tehdä joku temppu Evansin hyväksi. Vai onko Tommi todella vain tallimestaruuden perässä? Kallehan ei saanut näyttää kynsiään powerilla ja nousta MM-taistossa kolmanneksi, koska tallipisteet. Mikä on jo itsessään tallimääräys.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kallehan ei saanut näyttää kynsiään powerilla ja nousta MM-taistossa kolmanneksi, koska tallipisteet. Mikä on jo itsessään tallimääräys.
Ei nyt sentään. On eri asia kehottaa kuljettajaa ajamaan taktisesti fiksusti kuin pyytää tätä jättäytymään toisen kuljettajan taakse tai päästämään toinen kuljettaja ohitseen.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Ei nyt sentään. On eri asia kehottaa kuljettajaa ajamaan taktisesti fiksusti kuin pyytää tätä jättäytymään toisen kuljettajan taakse tai päästämään toinen kuljettaja ohitseen.
Okei tallipäällikön kehotus eikä tallimääräys. Kaksi pistettä sinne kuitenkin meni, uskallan väittää.

Jos Tommi ja Toyota pysyy sanojensa takana ja osoittaa mieltään jatkossakin niin ehkä FIAkin keksii powerpisteille jonkun muun järjestelyn. Vaikka powersunnuntai. Ei Tänak olis ajellut terveisiä sunnuntaina jos koko päivästä saisi lisäpojoja. Tai sitten tiukemmat ja yksiselitteisemmät säännöt noihin lähtöpaikkakikkailuihin. Toisaalta milläs sitten valvotaan sitä että kuka myöhästyy tai pysähtyy tahallaan?
 

petttu

Well-known member
Liittynyt
11.1.2018
Viestit
113
Tai sitten tiukemmat ja yksiselitteisemmät säännöt noihin lähtöpaikkakikkailuihin.
Toisaalta tuohan tehtiin jo Powerin osalta ainakin, toisaalta en oikein puhtaasti ymmärrä koko Tommin valitusta, sillä eihän Tänak viimekaudellakaan ajanu "täysillä" niitä sunnuntain muita pätkiä, mikäli oli vastaavassa tilanteessa. Toki eihän Tänak ihan 10min ole aikaisemmin käyttänyt, mutta montako minuuttia Tänak sitten jäi "odottamaan" tien varteen ja mikähän se oli se koko taktiikan idea? Oliko se nyt sitten lopulta, että Loeb saa 8min raon vai jotakin muuta? Koska eihän Tänak "ajanut" ajamalla sitä 10min jäljessä vaan odotteli siellä keskellä pätkää, jolloin noh kyllähän hän toisaalta hyötyi medium renkaista, mutta toisaalta se ajopaikka näissä soraralleissa taas sitten tiputtaa sitä etua pois.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Onhan toi ihan perseestä että viimeinen päivä menee näiltä super rallattelijoilta ihan terveisiä ajaessa, aikanaan kun super ralli säännöt tuotiin ralliin niin ei varmaan kukaan osannut ajatella kuinka paljon kyseinen sääntö vaikuttaa ralliin tulevaisuudessa. Sikäli olisi ehkä fiksumpaa että extra pisteet saisi koko Sunnuntain tuloksien mukaan.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Evansilla on nyt kyllä aika hyvä tilanne MM:n suhteen. Kaksi keskivertosuoritustakin riittänee titteliin.
Evansilla on toki erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen, mutta jos Ogier suorittaa omalla tasollaan niin kolmen joukkoon pitää Evansin loppukauden kisoissa ajaa. Eikä kaksi kolmattakaan sijaa riitä jos Ogier voittaa molemmat
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Evansilla on toki erittäin hyvät mahdollisuudet mestaruuteen, mutta jos Ogier suorittaa omalla tasollaan niin kolmen joukkoon pitää Evansin loppukauden kisoissa ajaa. Eikä kaksi kolmattakaan sijaa riitä jos Ogier voittaa molemmat
En usko että Ogier kykenee jackpot suoritukseen. Evansilla ja Tänakilla on myös sananasa sanottavana vaikka pikku-Kalle tuskin saa oikeasti ajaa kilpaa Ogieria vastaan. Ja jos Ogierille sattuu joku stiplu, niin se on silloin Evansin iskun paikka jos vaan on edes jollain lailla iskuetäisyydellä. Pikku-Kalle tuskin saa "häiritä" hänenkään pisteiden metsästystään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta tuohan tehtiin jo Powerin osalta ainakin, toisaalta en oikein puhtaasti ymmärrä koko Tommin valitusta, sillä eihän Tänak viimekaudellakaan ajanu "täysillä" niitä sunnuntain muita pätkiä, mikäli oli vastaavassa tilanteessa. Toki eihän Tänak ihan 10min ole aikaisemmin käyttänyt, mutta montako minuuttia Tänak sitten jäi "odottamaan" tien varteen ja mikähän se oli se koko taktiikan idea? Oliko se nyt sitten lopulta, että Loeb saa 8min raon vai jotakin muuta? Koska eihän Tänak "ajanut" ajamalla sitä 10min jäljessä vaan odotteli siellä keskellä pätkää, jolloin noh kyllähän hän toisaalta hyötyi medium renkaista, mutta toisaalta se ajopaikka näissä soraralleissa taas sitten tiputtaa sitä etua pois.
Aamuveto oli tosi pölyinen. Tällä kikkailulla Tänak asetti itsensä lähtemään Ogierin ja Neuvillen väliin, mutta oikeasti pysähtyi odottamaan, joten aktuaalisesti Neuville Loeb sai ajaa 8 minuuttia Ogierin perässä. Tosin tällä toisella vedolla pölystä ei ollut kenellekään ongelmaa, joten kikkailun hyöty oli turha. Onhan näitä tehty jo Lancian aikoina. Rallissa mitataan aikaa erikoiskokeelta eikä ole säännöissä kiellettyä ajaa hitaasti tai pysähtyä.

EDIT: Loeb tuli Ogierin jälkeen, ei Neuville
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan toi ihan perseestä että viimeinen päivä menee näiltä super rallattelijoilta ihan terveisiä ajaessa, aikanaan kun super ralli säännöt tuotiin ralliin niin ei varmaan kukaan osannut ajatella kuinka paljon kyseinen sääntö vaikuttaa ralliin tulevaisuudessa. Sikäli olisi ehkä fiksumpaa että extra pisteet saisi koko Sunnuntain tuloksien mukaan.
Todella harvinaistahan se on että tällaista tehdään. Lisäksi, ilman superrallisääntöä olisivat vaan laulukuorossa. Onko parempi että superrallattelija ajaa sen yhden pätkän täysiä ja köröttelee muut, vai että ei aja mitään? Jos ruvettaisiin jakamaan pisteitä koko päivältä, se monimutkaistaisi kyllä lajin seurattavuutta entisestään.
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Onko parempi että superrallattelija ajaa sen yhden pätkän täysiä ja köröttelee muut, vai että ei aja mitään? Jos ruvettaisiin jakamaan pisteitä koko päivältä, se monimutkaistaisi kyllä lajin seurattavuutta entisestään.
Tämä. Koska "keskeyttäneet" on kaikkien kannalta hyvä saada mukaan Powerille, ei sellaista täydellistä ratkaisua olekaan, jossa ei olisi mitään haittapuolia tai taktikoinnin mahdollisuutta. Tuntuu, että tämä nykyinen (jossa muut pätkät voidaan periaatteessa körötellä ja Poweri kiskaista sitten täysiä) on kuitenkin vähiten huono näistä olemassa olevista vaihtoehdoista.
 
Ylös