Turva-alue -poll

Mistä?


  • Äänestäjiä yhteensä
    66

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mistäs ja miten ne turva-alueet pitäis tehdä?

Teki mieli nyt pollata, kun tämä on aiheuttanut kohtuullisen paljon jarnaamista (tainosemitään jarnaa aiheuta, kun melkein kaikki on samaa mieltä, mutta melkke)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Asfaltista ja hiekasta paikasta riippuen. Nurmikko ei ole turva-alue lain, vaan vaara-alue, koska hidastuvuus ja pito on heikompaa kuin radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Asfaltista ja hiekasta paikasta riippuen. Nurmikko ei ole turva-alue lain, vaan vaara-alue, koska hidastuvuus ja pito on heikompaa kuin radalla.
Ei, mutta on se esteettisesti huomattavasti paremman näköistä hiekka ja varsinkin asfaltti (esim. Australiassa täydentävät toisaan hienosti, eli niissä kohdissa, missä ei tarvita hidastusta on nurtsia.)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Asfaltista ja hiekasta paikasta riippuen. Nurmikko ei ole turva-alue lain, vaan vaara-alue, koska hidastuvuus ja pito on heikompaa kuin radalla.
Historiassa toista kertaa samaa mieltä Websin kanssa. Täytynee riipaista kännit, että tästä toipuu. Aijjuu, moonkin laivalle tänään menossa ->
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Asfaltista ja hiekasta paikasta riippuen. Nurmikko ei ole turva-alue lain, vaan vaara-alue, koska hidastuvuus on heikompaa kuin radalla.
Olen eri mieltä. Oikeaan paikkaan laitettu nurmikko hidastaa vauhteja, koska sille ajaminen ei kannata. Asfaltti samassa paikassa johtaa oikomiseen ja mahdollisesti vaarallisempaan ajotapaan.

Itse kysymys on minusta pölhö, kaikille turva-aluemateriaaleille on paikkansa. Ongelmia seuraa, kun asfalttia käytetään liikaa siten, että rata-alueeksi tarkoitettu alue on vain keinotekoinen viiva tiessä sen sijaan, että se todella määrittäisi, missä on sopivaa ajaa. Abu Dhabi on varmaan surullisin esimerkki tästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen eri mieltä. Oikeaan paikkaan laitettu nurmikko hidastaa vauhteja, koska sille ajaminen ei kannata. Asfaltti samassa paikassa johtaa oikomiseen ja mahdollisesti vaarallisempaan ajotapaan.
No, minä en ymmärrä sanaa turva-alue noin.
Ongelmia seuraa, kun asfalttia käytetään liikaa siten, että rata-alueeksi tarkoitettu alue on vain keinotekoinen viiva tiessä sen sijaan, että se todella määrittäisi, missä on sopivaa ajaa. Abu Dhabi on varmaan surullisin esimerkki tästä.
Jos Dubai kuitenkin?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Pelkkä hiekka riittää. 100 metrin hiekkaturva-alue riittää pysäyttämään auton kaikista nopeuksista (toki en niin massiivisia turva-alueita toivo minnekään). Nurmikolla auto sen sijaan voi ruveta pomppimaan ja vauhti ei vähene välttämättä ennen kaidetta - etenkään märällä kelillä.
Hiekalla auto pahimmassa tapauksessa kaatuu ja pyörii, mutta nämä eivät juuri koskaan johda loukkaantumisiin. Voi sanoa, että kuski on turvassa niin kauan kuin auto pyörii eikä siis ota iskua valliin.
http://www.youtube.com/watch?v=wvhxlJe_sk4
http://www.youtube.com/watch?v=q_LXy7tQhRM

Lisäksi hiekkaan liittyy automaattinen rangaistusaspekti: Leveäksi vetätä kuski joko menettää runsaasti aikaa tai menettää pelin kokonaan - niin raakaa kuin se onkin (esim. Massa Sepang 2008). Kuinka monta kertaa Alonsokin olisi Abu Dhabissa suistunut hiekoille? Nyt virheistä ei ollut mitään haittaa "kiitos" asvalttiturva-aluiden.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-alueella puhutaan kai F1-radoista.
OK. Sanoisin silti, että esim. Sakhir on enempi asfalttiin piirretty rata (vaikka siitä ratana pidänkin). Se rankaisee ulosajosta Abu Dhabia vähemmän, koska siellä on Yas Marinaakin vaikeampi osua seinään tai päätyä nurmikolle. Enkä nyt äkkiseltään muista kenenkään hiekallekaan päätyneen. Hiekan väriselle asfaltille/betonille kylläkin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Piikkimatot käyttöön! Loppuupahan oikominen ja tulokkaat saavat maksaa oppirahojaan, ettei sitten tulevaisuudessa rysäytetä varomattomuuden takia päin seiniä.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Turva-alueet ja kaiteet pois. Paluu 60-luvulle.

Oikeasti: nurmea suorille ja joihinki mutkiin, joissa asvaltti yllyttäisi leveilyyn/oikomiseen. Hiekkaa ja asvalttia muuten vaarallisiin paikkoihin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
Kyllä turva-alueilla pitää hiekkaa ja nurmikkoa olla, ei ole kiva jos niitä asvaltilla "pilataan" tosin minusta Paul Ricard on ehkä ainoita ratoja minne se asfaltti sopii sini-puna värityksineen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kyllä turva-alueilla pitää hiekkaa ja nurmikkoa olla, ei ole kiva jos niitä asvaltilla "pilataan" tosin minusta Paul Ricard on ehkä ainoita ratoja minne se asfaltti sopii sini-puna värityksineen.
Tosin sehän ei ole sitä puhdasta asfalttia, vaan tuo vaihtoehto 6
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Verkkoaidat takaisin!:p On joitain paikkoja missä on ihan hyvä olla asfalttia. Esim. Eau Rouge, jossa hiekan/nurmen käytölle ei löydy mitään perusteita. Sen sijaan juurikin tuo, että rata on enää pelkästään valkoisin viivoin erotettu alue muusta parkkipaikasta saa mut voimaan pahoin. Abu Dhabi on todella hyvä esimerkki. Muuten olen hiekan ja nurmikon kannalla. Punnitaan kuljettajien taitoa pitää auto radalla kisapituuden ajan.
 

chuck

Active member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
28
Pääasiassa hiekkaa, sillä se hidastaa hyvin ja ulos ajautuessa virheestä kärsii selvästi. Mutta en vastusta nurmikkoa ja asfalttia, jos niitä käytetään järkevästi.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Eniten miellyttää muutamilla radoilla, kun on heti radan ulkopuolella hiekkaa ja sitten asfalttia hiekan ja muurin välissä. Vielä kun saisi joihinkin kohtiin nurmikkoa, kuten mainittu ketjussa suorien viereen nurmikkoa ja sisäkurvin puolelle myös niin hyvä tulee. Ei tulisi turhia oikomisia ja virheestä rangaistaan, kuitenkin niin että sieltä pääsisi ryömimällä jäähyttimet täynnä hiekkaa varikolle. Ja sieltä jonoon takaisin ohittelemaan...
 
Ylös