Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kaudella 1995 Estorilissa oli FIA:n Renaultin lisäksi järjestäjillä turva-autona Ford Galaxy jota oli viimeksi turva-autona käytetty viimeisessä Detroitin grand prixissa kaudella 1988 ja Audi 100 joka sai kunnian olla tv-kuvissa punaisen lipun aikaan.

Kaudella 1996 Estoril oli melkein kokonaan Renaultin leikkikenttää kun malleina olivat Laguna, Megane ja Spyder. Espace löytyi myös ja sitten oli vielä Gavinin Mercedes C36 valmiina toimintaan.

Tuossa kauden 1995 Estorilin turva-autona olleen Audin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/846/199520estoril20audi2010.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Renault Fuego oli turva-autona kauden 1983 Detroitissa. Detroitissa ranskalainen turva-auto tavallisten Fordien ja muiden asemasta oli lievästi sanottuna hämmästys. Myös muu kuin amerikkalainen turva-auton kuljettaja oli erikoisuus.

Kaudella 1985 argentiinalainen Reutemann ajoi vielä sitten tuolloin kuitenkin jo amerikkalaisessa autossa. Kaudella 1982 ensimmäisessä kisassa Detroitissa surkean radion kanssa sekoilu aiheutti Ford Mustangin vaihtamisen Renault Fuegoon.

Kaudella 1984 palattiinkin Ford Mustangin SVO:n pariin. Kaudella 1983 Fuegoa ajoi Jacky Ickx sen vuoden epävirallisen turva-auton ajajan tittelinä. Yksi syy oli myös Derek Ongaron vaatimus siihen, että turva-autoja täytyy saada ajamaan ammattikuljettaja ja tarvittaessa mielellään entinen f1-kuljettaja.

Tuossa kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/521/1983fuegopacecar.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kone ei ollut aito boxer sen moottorin kulmaluvun takia vaan se oli flat-12. Siinä moottorin kampiakseli on erilainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Itävallan kisoissa turva-autona usein tuli tutuksi vain saksalaisvalmisteiset turva-autot ja harvoin käytettiin muita merkkejä vaikka poikkeuksiakin oli. Kaudella 1982 turva-autona käytettiin Itävallassa Fiat Ritmoa.

Siitä tehoja irtosi 125 hevosvoimaa ja se oli parempi kuin kilpailuun aiemmin tuotu saman valmistajan vanhempi malli Abarth. Turva-auto tuotiin radan sivuun kun Patrese ajoi yhdessä vaiheessa ulos radalta.

Tässä kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/406/198220autriche2020patre.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Montrealissa 1995 oli käytössä turva-autona Lamborghini VT Diablo. Siitä irtosi 485 hevosvoimaa ja se oli viimeinen Lamborghini f1:sten turva-autona.

Se toimi kisassa jonka voitti Jean Alesi ja se kuvasti äärimmäistä nopeutta ja se hävisi silti Mercedekselle kilpailun sarjan yleisestä turva-autosta kaudelle 1997.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/72/199520diablomolson.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Argentiinan 1995 ja 1996 kisoissa turva-autona toimi Renault Clio Williams. Varikolla oli myös valmiudessa Laguna, Megane ja jopa ikivanha järjestäjien jo 70-luvulla radalle tuotettu Gordini.

Radalla näistä kunnian sai olla molempina vuosina Clio. Cliosta irtosi 2 litran koneen kautta 150-165 hevosvoimaa. Kaudella 1997 se oli myös turva-auton avustajana ja ilman Mersun sääntöä olisi ollut turva-autona Buenos Airesissa.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/833/199620clio20williams20f.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kaudella 1995 Monacossa Renault Clio oli tuttuun tapaan turva-autona. Ikävä kyllä kuskina toimi Jean Ragnotti ja hän kolaroi Taki Inouen kanssa. Inoue selvisi vain pikkuvammoin todella ikävästä tilanteesta. Ragnotti ajoi myöhemmin kaudella myös Silverstonessa ja silloin Clio Maxilla. Magny-Coursissa hänen paikallaan ajoi Eric Bernard turva-autoa. Unkarin kisaankaan Ragnotti ei päässyt vaikka tuskin olisi toistamiseen ajanut Inouen päälle.

Tuossa kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/195/clio20monaco1995.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kaudella 1995 Taki Inouella oli myös toinenkin osuma turva-auton kanssa. Unkarissa paikallisen Tatran kuski osui Inoueen juuri keskeytyksen jälkeen.

Tatraa oli radalla käytetty kausilla 1986-1995, mutta Inouen onnettomuuden jälkeen Tatra jäi vain ratavalvontaan kun taas turva-autona toimi kausien 1996 ja 1997 kisoissa Mercedes-Benz.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki Tatra 623:n ja Inouen tilanteesta:

http://imageshack.us/photo/my-images/267/tatra1995hongrie.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kauden 1993 Monacossa turva-autona toimi kahden välivuoden jälkeen Renaultin turva-auto. Tällä kertaa kunnian sai Renault Safrane Biturbo. Siitä irtosi 258 hevosvoimaa ja se oli sarjan siihen asti kalleimpia yksittäisiä turva-autoja F1:ssä. Safrane oli Renaultin virallisen ajan eli vuosien 1992-1995 ajan usein vara-autona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14191
Kaudella 1984 Monacossa Lamborghinin lisäksi radalla oli myös Ferrari Mondial. Dijonissa 1984 oli myös Mondial ja Monacon sateessa pääautona radalla toimi Mondial. Mondial kehitti 240 hevosvoimaa ja sen venttiilirakenne oli otettu F1-auton suunnitelmista.

Tässä kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/441/mondial20monaco84.png/
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
CCMK sanoi:
Moottori oli tietysti V12 vaikka moottori ei aito boxer ollutkaan.
Mä oon aina luullut, että jos on sylinterit vee-tyylissä niin se jotensakin poissulkee mahdollisuuden boxeriin.

Ja rakentavana palautteena: se on hienoa kun on asiaa, mutta pliis vähän enemmän tekstiä yhteen viestiin. Nyt on aika vaikealukuista.:thumbup:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Pakko kysyä CCMK, että saakko suurtaki tyydytystä laittamalla jokanen kappale 10min välein peräkkäisiin viesteihin? Ylläpito voi varmaan lyödä sulle sen 100k viestiä mittariin, niin voit lopettaa hyvillä mielin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kiinnostavia juttujahan nuo ovat, mutta yhteen viestiin voisi tosiaan pakata enemmän asiaa. Nyt menee enemmän viestispämmäämiseksi.
 
Ylös