Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kauden 1990 Unkarin kisassa oli käytössä myös Tatran MTX-malli jota oli käytetty myös kauden 1986 ensimmäiseen Hungaroringin kisaan.
Mahtoikohan tuolla MTX:llä olla jotain tekemistä saman nimisen tšekkiläisen formulavalmistajan kanssa?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Molempiin edellämainittuihin: Näyttäisi tulleen taas kerran kiireessä virhe.:eek: Pitäisi kai opetella vähän hidastamaan tahtia. No näitä sattuu.

Tosin tuo Detroitin 86 Merkur tai Sierra oli vielä seuraavana vuonna käytössä kauden 1987 Detroitissa ja olisi ollut myös Montrealissa, mutta Montrealin kisaa ei ajettu kaudella 1987.

Porsche 944 taas 150 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli jota oli kehitetty Porschen 924:n puolelta. Polttoaineen säästön ja taloudellisen tehokkuuden takia alkuperäinen viiden litran moottori vaihdettiin testien jälkeen 2,5 litraiseen V8:siin. Siinä oli myös ABS-jarrut ja ilmatyynyt varusteena. Porschen 924:n verrattuna siinä oli eräänä hyvänä puolena parempi ohjaus.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Porsche 944 taas 150 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli jota oli kehitetty Porschen 924:n puolelta. Polttoaineen säästön ja taloudellisen tehokkuuden takia alkuperäinen viiden litran moottori vaihdettiin testien jälkeen 2,5 litraiseen V8:siin. Siinä oli myös ABS-jarrut ja ilmatyynyt varusteena. Porschen 924:n verrattuna siinä oli eräänä hyvänä puolena parempi ohjaus.
Onko 944:ssä ollut V8-motteja? Muistelisin että pelkästään rivinelosta olisi käytetty ja ainakin wikipedia vahvistaa saman.

Näin:
wikipedia sanoi:
Porsche re-worked the platform and abandoned the Audi engine, installing in its place a new all-alloy 2.5-litre straight-4 engine, bore 100 mm (3.9 in), stroke 78.9 mm (3.1 in), that was, in essence, half of the 928's 5.0-litre V8....
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No voi puusilmä...:mad: omaa typeryyttäni siis.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1994 surullisessa Imolassa turva-autona käytettiin Opel Vectran turbosedania jota tuotettiin kaikkiaan 2252 kappaletta. Tämän erikoisversion piti olla riittävän voimakas f1-autojen hillitsemiseen ja sen takia järjestäjät eivät ottaneet FIA:n radalle tuomaa Renault Lagunaa ajoihin. Ajajana toimi Max Angelelli.

Alkukolarin jälkeen turva-auto tuli pian radalle ja kahden kierroksen jälkeen autosta hajosivat jarrut. Sen jälkeen Opelin piti rajusti hidastaa jotta olisi pysynyt radalla ja f1-autojen renkaat kylmenivät. Ayrton Senna oli kritisoinut vahvasti Opelia ja myöskin paikalle tuotua kolmatta turva-autoa eli Porsche 911:tä sen hitaudesta.

Sen sijaan hän kannatti ajajayhdistyksen mielipidettä ottaa Renault turva-autoksi kisaan. Porschen piti olla vain varalta kaiken mennessä pieleen eli toisena turva-autona olisi toiminut järjestäjien itsepäisen asenteen takia rannalle jäänyt Renault Laguna.

Porsche olisi päästetty radalle vain jos molemmat pääturva-autot olisivat hajonneet. Lopulta auto hidasteli jo erittäin selvästi ja sen kaarrettua pois radalta kului vain hetkinen ja sitten Senna ajoi ulos radalta.

Sen jälkeen alkoi kaamea syyttely ja ensimmäinen todella suuri kysymys koko turva-auton käytöstä f1:ssä. Kisapäivänä Vectrassa todettiin jarruvika ja kaikessa hiljaisuudessa päätettiin, että mikäli kisassa tulee vielä muutoksia ja turva-autoa vaaditaan radalle niin sitten Laguna olisi päästetty kehiin.

Porschea ei edes harkittu radalle Sennan onnettomuuden jälkeen. Imolan surullinen kilpailu on tiettävästi viimeinen kisa f1:ssä missä Opelia oli käytetty. Aikoinaan eräät ensimmäiset f1:n turva-autojen testit 70-luvulla olivat ajettu Opelin eri malleilla. Nyt se jäisi kantamaan ikävää taakkaa.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki vielä ennen Sennan ulosajoa jota johtaa Opel Vectra:

http://imageshack.us/photo/my-images/696/1994f1imolasenna.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausilla 1994-1996 Australian kisoissa turva-autona oli Renault Lagunan lisäksi Ford EF Falcon. EF Falcon oli 211 hevosvoimaa sisältänyt menopeli jossa oli kuusi sylinteriä moottorissa.

Adelaidessa 1994 ja 1995 käytössä ollut auto oli kehuttu, mutta toisaalta Vectran tavalla testeissä siitä kului jarrut ja auto myös yliohjasi mutkissa liian herkästi vaikka jarrut eivät olisikaan kuluneet.

Herkän ohjauksen ja jarrujen kulumisen aiheuttamien vikojen vuoksi tässäkin autossa olisi ollut omat riskinsä kilpailukäytössä. Kaudella 1996 kisa muutti Adelaidesta Melbourneen Albert Parkiin ja siellä oli myös käytössä Ford EF Falcon vielä kaudella 1996.

Kaudella 1997 tullut turva-auton yksinoikeus Mercedekselle pakotti järjestäjät siirtämään Ford EF Falconin radanhuoltoautoksi missä tehtävässä se on vieläkin käytössä.

Ford on turva-autona ollut suhteellisen tuttu Australian kisoissa sillä kaudella 1992 ja 1993 Adelaidessa oli ainakin varalta käytössä Ford Escort RS Cosworth mikäli Lagunaan tulisi joku vika. Kaudella 1988 Adelaidessa turva-autona oli Nissan Skyline GTS ja SVD. Kaudella 1991 Adelaidessa oli myös suuri turva-autojen testi ja viimeisen kerran Course Carina tunnettujen turva-autojen tehtävää sai kantaa BMW M5 E34.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten pienet listat kausien 1994 ja 1995 turva-autojen malleista:

1994:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Imola: Opel Vectra

Monaco: Renault Laguna

Barcelona: Porsche 911

Magny-Cours: Renault Laguna

Silverstone: Renault Laguna ja Ford Escort

Hungaroring: Tatra 613

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EF Falcon

1995:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio

Monaco: Renault Clio

Magny-Cours: Renault Clio

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Estoril: Audi 100

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon

Ja laitetaan vielä pienenä bonuksena kauden 1996 turva-autoja:

Melbourne: Ford EF Falcon

Interlagos: Ford Escort

Buenos Aires: Renault Clio

Barcelona: Renault Laguna

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Estoril: Renault Megane

Suzuka: Honda NSX
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan pitkästä aikaa täydennystä turva-autoihin kuvien muodossa. Seuraavaksi vuorossa kauden 1990 Suzukan turva-auto eli Honda NSX. Kyseisen jo monen vuoden mallin uudistetun version tekemisessä ja kehityksessä auttoi myös itse Ayrton Senna.

Sennan palautekyvystä oltiin vaikuttuneita ja häntä jopa pyydettiin kunnia-ajajaksi Suzukan turva-autoihin sitten kun ura jonain päivänä päättyisi. Tässä kuitenkin kuva turva-autosta joka kutsuttiin radalle vain sekunteja Sennan ja Prostin kolarin jälkeen:

http://imageshack.us/photo/my-images/689/hondansx1990suzuka.jpg/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan tähän väliin taas kirjoitettua listaa siitä mitä malleja on ollut turva-autona Monzassa vuosien varrella:

1983: Chevrolet Monza eli Opel Monza Jacky Ickxin ajamana.

1986: Ferrari Mondial

1987: Alfa Romeo 3.0

1988: Lamborghini Countach Anniversario

1989: Ferrari 348

Vanhin Course Car Monzan radalla oli kaudella 1979 Maserati Quattroporte joka ei ollut paras mahdollinen ja samana vuonna sääntöjen pakottama medical carikaan ei ollut mistään kotoisin. Muutaman vuoden perästä rataviranomaiset hankkivat medical cariksi Lancia Deltan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausina 1993-1996 Silver Star Exoticsin nimellä tunnettu liike oli yhteyksissä FIA:an ja hoiti kyseisinä vuosina myös Montrealin radan turva-autojen hankintaa. FIA toi radoille Renaultin ja järjestäjien auto tuotettiin kyseisen autoliikkeen toimesta.

Kaudella 1995 liike toi radalle Renaultin ohella kaksi punaisen väristä Lamborghini Diablo VT:tä jotka toimivat myös f1-kisan oheisluokkien turva-autoina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1987 Silverstonessa turva-autona käytössä oli Jaguar XJS Cabriolet jonka kyytiin kilpailun päätteeksi pääsi Mansellkin. Jaguar XJS ja Ford Sierra olivat Silverstonen ja Brands Hatchin 80-luvun turva-autojen malleista yleisimmin käytetyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1987 Monacon virallisena turva-autona toimi Chrysler TC. Seuraavina vuosina aina kauteen 1990 saakka Chrysler oli turva-autojen joukossa. Virallisena se oli myös kauden 1988 Monacossa.

Kausien 1989 ja 1990 Monacossa se oli varalta sillä pääasiallisena turva-autona oli noina vuosina Renault 21. Chrysleristä en ole onnistunut löytämään kilpailutilannekuvaa, mutta seuraava sivusto kertoo hieman myös automerkista ja sen tarinasta.

Tässä linkki sivustolle:

http://www.mytctoy.ca/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Chrysler LeBaron oli ehdolla Ford Sierran ohella kauden 1987 Kanadan kilpailuun. Kisaa ei kuitenkaan ajettu ja kauden aikana se oli käytössä turva-autona Indy 500:n mailin kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Monacon 1985 kisan alussa ehti näkyä vähän aikaa kisan virallinen valkean värinen turva-auto joka ei kuitenkaan ollut virallisena turva-auton ehdokkaana pidetty keltaisen värinen Lamborghini Countach.

Lamborghini joutui tyytymään olemaan vain varalta virallisen auton hajotessa. Ja kauan ei tarvinnut odotella Kyllösen ensimmäisiä mällejä. Mällien ja muiden kolarien suitsijana olisi kilpailussa onnettomuuksien sattuessa ollut Carlos Reutemann joka toimi muutenkin kaudella 1985 eräänlaisena epävirallisena kausikuskina turva-autossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudelle 1984 Jacky Ickx kieltäytyi tarjouksesta jatkaa sarjan virallisena turva-auton käsittelijänä. Hänen omistautuminen kaudella 1983 takasi kuitenkin toimen Monacon kisasta samalle kaudelle mikä sitten johti kuuluisiin ongelmiin ja ennenaikaiseen lopetukseen.

Ranskan valtion arvovalta oli tärkeä asia ja Sennan mielestä Balestrekin sotkeutui kilpailun kulkuun. Ickxiä pidettiin kuitenkin suurimpana syntipukkina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausilla 1983 ja 1984 Lamborghinilla oli varikolla turva-autoksi tarjolla myös Lamborghini Jalpa. Jalpaa ei tosin juuri käytetty poislukien kauden 1983 kisaa ennen starttia.

Vanhaan aikaan Course Carin ajot kilpailussa olivat usein vain ennen kisan alkua ja sitten yhden tai korkeintaan 2 kierroksen verran radalla ajoa. Yleensäkin auto tuli radalle vasta punaisten lippujen aikaan ja vain erittäin harvoin keltaisille vaikka sitäkin sattui ainakin jo kausilla 1990-1991.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1993 uuden Porsche Supercupin myötä F1:ssä saatiin ajatus laittaa myös Porschen turva-autoja mukaan virallisten turva-autojen tukiautoiksi. Kaudella 1993 yhteensä 8 kilpailussa kauden aikana oli Porschen turva-autoja joista kuusi kappaletta olivat virallisia toisen luokan turva-autoja Renaultin ja järjestäjien myötä.

2 muussa kilpailussa kauden aikana ne olivat tukiautoja ratajoukolle. Tässä listaa radoista missä käytettiin Porschea ainakin toisen luokan turva-autona ja kenties myös pääasiallisena turva-autona:

Imola: Oli kolmantena turva-autona Renaultin ja Fiat Tempran ohella.

Barcelona: Oli ainakin kolmantena turva-autona ja kenties toisena Renaultin ja Fiat Tempran ohella.

Monaco: Oli toinen turva-auto Renault Safranen ohella.

Magny-Cours: Oli toinen turva-auto Renaultin ohella.

Hockenheim: Saattoi olla kenties virallinen turva-auto Renaultin ohella.

Hungaroring: Oli virallinen turva-auto Renautlin ja Tatran ohella.

Spa-Francorchamps: Oli virallinen turva-auto Renaultin ohella.

Näiden lisäksi Porsche oli myös Doningtonin radalla tukiautona käytettävissä. Käytetty malli kaudella 1993 oli Porsche 911.
 
Ylös