Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kaudella 1994 surullisen kilpailukauden aikana myös Porsche sai vihat niskoilleen huonojen turva-autojen käytöstä sarjassa. Yleensä Porschen mallina toimi 911, mutta myös 993 esiintyi radalla. Porschejen väri oli yleensä punainen kullankeltaisin F1 Safety Car-kirjaimin varustettuna.

Kaikkiaan virallisia tai toiseksi virallisena turva-autona esiintymisiä tuli 9 kauden aikana ja Imolassa malli oli kolmantena turva-autona mukana kilpailussa.

Seuraava katsaus käsittelee suurinta osaa kauden 1994 turva-autoista. Seuraavaksi katsausta kisoista joissa Porsche toimi virallisena, toiseksi virallisena tai kolmanneksi virallisena autona kisoissa:

Aida: Porschen 911 oli mukana kilpailussa mainosautona ja toisena turva-autona. Järjestäjien turva-autoa en ole vielä onnistunut saamaan esille. Renault Laguna oli toki FIA:n puolesta paikalla.

Imola: Porsche toimi kolmantena autona joka sai kunnian komeilla ennen kilpailun lämmittelykierrosta tv-kuvissa. Sennan ohella muutama muukin kuljettaja kritisoi sarjan turva-autojen valintoja ja ehdottivat Renaultia kisaan. Järjestäjät pitivät päänsä ja huonosti kävi vaikka lämmittelykierroksen jälkeen ei Porsche enää radalle päässyt ajelemaan niin maine oli mustattu. Muita autoja olivat Opel Vectra ja Renault Laguna. Lääkintäautona paikan päällä oli myös Opel Astra jota käytettiin myös kausilla 1992-1993.

Monaco: Renaultin ohella toinen virallinen turva-auto.

Barcelona: Virallinen turva-auto järjestäjiltä. Renault Laguna oli myös paikalla ja lisäksi oli käytettävissä Seat Cordoba.

Magny-Cours: Toinen turva-auto Renaultin ohella.

Silverstone: Avusti ja saattoi toimia virallisena turva-autona kisassa vaikka Ford Escort taisi olla kuitenkin järjestäjien puolesta radalla.

Hockenheim: Tässä kilpailussa radalla oli käytössä Porschen 993 tavallisen 911:n asemasta. Se myös oli järjestäjien virallinen turva-auto radalle.

Hungaroring: Tatran virallinen avustaja oli 911.

Spa-Francorchamps: Saattoi olla virallinen turva-auto järjestäjien osalta sillä seuraavan kahden vuoden kisoissa oli 911 GT3 käytössä. Ainakin se oli kauden 1994 kilpailun toisena turva-autona Renaultin ohella.

Estoril: 993 oli ilmeisesti virallinen turva-auto järjestäjiltä tai sitten Renaultin avustajana.

Jerez: Kauden viimeinen Porschen kisa missä käytössä oli jälleen 911. Siinä se oli Barcelonan tapaan virallinen malli.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1994 jälkeen Porschen esiintymiset turva-autona F1:ssä vähenivät paljon. Kaudella 1995 ja 1996 Spassa oli vielä käytössä Porsche 911 GT3 ajajanaan Thierry Boutsen. Kaudella 1995 ranskalaiset turva-auton käsittelijät olivat kutsuttuja vieraita kisoihin.

Barcelonassa, Magny-Coursilla ja Nürburgringin kisassa turva-autoa ajoi edellisen kauden jälkeen uransa lopettamaan joutunut Eric Bernard ja Jean Ragnotti ajoi Monacossa ja Silverstonessa.

Lisäksi Ragnottin piti ajaa myös Unkarissa, mutta paikalliset valitsivat mieluummin paikallisen suuruuden joka sitten ajoi Inouen päälle.:thumbdown
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1996 Montrealin kilpailu jäi viimeiseksi kilpailuksi f1:ssä milloin mentiin vanhalla turva-auton säännöllä kilpailussa ennen Mersujen pakko-ottoa käyttöön. Montrealin kilpailussa 1996 turva-auton mallina toimi Porsche 993 Turbo mikä oli erittäin tehokas niin pieneksi ajopeliksi.

Lisäksi varalta oli FIA:n turva-auto eli Renault Laguna. Sen jälkeen vielä Belgiassa nähtiin Porschen 911 GT3 Boutsenin ajamana, mutta siihen mennessä Oliver Gavin ja Mersu oli tullut jo sarjan viralliseksi turva-auton kuskiksi ja vanhoilla autoilla jäi tehtäväksi vain tukityöt ja lopulta kauden 1997 jälkeen keräilyarvo kauppakohteena.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Lisäksi Ragnottin piti ajaa myös Unkarissa, mutta paikalliset valitsivat mieluummin paikallisen suuruuden joka sitten ajoi Inouen päälle.:thumbdown
Eikös tuo ollut joku muu auto, ja oli kisan aikana parkissa jossain lähellä tapahtumapaikkaa? Ei siis se turva-auto, joka olisi tarvittaessa otettu radalle hidastamaan ja keräämään letka kasaan?

http://www.youtube.com/watch?v=nzqZV9V4R-s

Tuossa on tuo tilanne. Nähdäkseni tapahtuu siinä sen sittemmin poistetun oikea-vasen-shikaanin jälkeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Niin. Tuo on saman turva-automallin lääkintäauto joka osuu Inoueen. Jostain syystä järjestäjät ajoivat tuon auton hieman tapahtumapaikan taakse olevien kaiteiden luo ja sitten ajelivat niin hiljaa, että osuivat jarrujen toimimattomuuden takia Inoueen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Turva-auton historialliseen vaiheeseen F1:ssä liittyy viisi vaihetta joista voisi pitää pienen tiivistelmän. Kuudes vaihe on tämän hetken turva-auton nykyaikaa eli vuodesta 1996 eteenpäin olevaa vaihe. Tässä lyhyt tiivistelmä nimistä ja nimityksistä turva-autojen osalta:

Vuodet 1969-1972:

Turva-auton esihistoriana tunnettu aika oli turvatonta ja hengenvaarallista. Toisaalta taas turvallisuus alkoi kehittyä kun oikeisiin asemiin saatiin oikeita avainhenkilöitä. Herbert Linge puhui varsin paljon turva-auton puolesta ja vaikka vaikutteet olivat kielteisiä niin f1-sarjan pomot alkoivat kuitenkin miettiä ajatusta vakavasti.

Noihin aikoihin f1:ssä nähtiin ensimmäisiä vakavasti otettavia lääkintä-autoja kuten Ford Transit. Sinnikkyys palkittiin ja vuoden 1972 lopulla f1-sarjassa tehtiin päätös siirtyä kaudesta 1973 lähtien turva-auton käyttöön. Kausi olisi kokeellinen ja sen onnistuessa vuodesta 1974 eteenpäin ajettaisiin pysyvästi turva-autoilla.

Vuodet 1972-1973:

Turva-auton pysyväksi ajajaksi sarjaan tarjottiin itse idean kehittäjää eli Lingeä. Lingellä ei kuitenkaan riittänyt aika ja vaikka hän lupautui ajamaan saksankielisten alueiden kilpailuissa niin se oli ensimmäinen virheliike turva-autojen käytössä. Kuljettajilla ei ollut kokemusta ja autojenkin laatu oli vaihteleva. Kaudella 1973 kauden aikana testattiin turva-autoja. Yleisimmät mallit olivat Porschea tai Opelia.

Silverstonen aikoihin ajatukselle kypsyttiin enemmän ja Itävallan harjoituksissa turva-autoa testattiin vakavasti kisaa varten. Turva-auton ensimmäistä kisaa Mosportissa ei koskaan päässyt ajamaan Linge vaan ajajaksi pestattiin Eppie Wietzes ja kakkosmieheksi Peter Machintosh. Kanadan kilpailun surullinen jälkisotku sai aikaan sen, että turva-autoa ei haluttu käyttää enää säännöllisesti kilpailuissa.

Vuodet 1974-1978:

F1:ssä ei ollut turva-autoja, mutta niiden virkaa toimittivat Järjestysautoiksi kutsutut autot joiden tehtävä oli enimmäkseen punaisten lippujen aikaan tai ennen sen tulemista tulla radalle pitämään järjestystä yllä. Niiden tehtävä oli vaarallista sillä f1-kuskit ajoivat kieli keskellä suuta ja ilman punaista lippua autojen vauhtia ei paljon hillitty. Lingen jäätyä pois f1:n turvatoiminnasta kaudella 1975 mahdollisuudet saada turva-autot radalle heikentyivät entisestään.

Vuonna 1978 onnettomuudet lajissa herättivät keskustelua. Niiden kautta f1:n lääkintäkomissio nimitti Sid Watkinsin johtavaksi lääkäriksi ja hänen taitojensa avulla saatiin radalle säännölliset lääkintä-autot eli Medical Carit. Anderstorpissa 1978 Medical Caria testattiin ja pääsääntöinen Medical Car määrättiin Watkins Glenista eteenpäin lajiin vaikka sääntöihin se tuli pakolliseksi kaudella 1979.

Monza 1978 oli lopullinen valomerkki myös turva-autojen paluulle lajiin. Järjestysautona toiminut Maserati ei saanut mitenkään turvallisuutta radalle tulimeren myötä ja sen jälkeen päätettiin jo seuraavassa kilpailussa radalle uudet Medical Car ja uudelleen nimetty järjestysauto eli Course Car. Course Car jota myös kutsuttiin nimellä Pace Car toimi kilpailijoiden turvana vaaratilanteessa.

Sen tarkoitus oli tarkistaa rata lämmittelykierroksella ja tarvittaessa ajaa auto letkan kärkeen ja pitää tahtia yllä ennen vihreää lippua. Ikävä kyllä vanhoillinen johto ei oppinut Monzasta mitään ja kriteerit sen radalle tulosta pysyivät edelleen tiukkana.

Uutta vanhaan järjestysautoon oli se, että Course Car ajoi myös kilpailun lähdön jälkeen kierroksen verran kilpailijoiden perässä ennen varikolle menoa. Course Carin oli sallittua ajaa parin kierroksen ajan radalla korkeintaan ensimmäisten mutkien kolarien varalta.

Vuodet 1978-1991:

Course Carin aika F1:ssä ei alkanut hyvin sillä Watkins Glenissä Toyota Celica Supra ajoi suoraan seinään ja siitä ei iloa riittänyt pitkäksi aikaa. Siitä ei kuitenkaan haluttu luopua ja seuraavaan kisaan Kanadaan radalle tuli Chevrolet Corvette. Kaudeksi 1979 ladottiin nippuun Course Carin säännöt. Jokaisen radan piti hankkia itselleen sellainen kuin aiemmin autoliitot olivat itse kyenneet päättämään sen hankkimisesta.

Course Cariksi ei saatu FISA:n haluamaa BMW:tä joten tyydyttiin siihen mitä järjestäjiltä löytyi. Näin myös laatu oli vaihtelevaa. Monacossa kaudella 1979 ja 1981 nähtiin Aston Martin Lagondan seinäänajo jonka jälkeen seuraavaa turva-auton tai lääkintä-auton kolaria saatiin odottaa yli 20 vuotta. Toisaalta jotkut automallit kuten Monacon legendaarinen Lamborghini ja Long Beachin Toytota nousivat takuumerkeiksi sarjaan.

Kaudella 1981 myös Belgian kisoihin saatiin pääsääntöinen Course Car. Sekin tuli vasta onnettomuuden myötä. Keken kaudella 1982 sarjassa sattui vakavia onnettomuuksia ja niiden seurauksena sarjaan haluttiin myös ammattimainen Course Carin kuljettaja. Kaudella 1983 pääsääntöinen kuljettaja oli Jacky Ickx ja kaudella 1985 pääsääntöisenä Course Carin ajajana toimi Carlos Reutemann.

Pitkälle 80-lukua pitkä tapa keskeyttää kisat punaisilla lipuilla ja ennen kaikkea vuonna 1981 keksitty yhteenlaskettujen kisojen järjestelmä alkoi kyllästyttää katsojia ja urheilun piti myös median laajuuden myötä uudistua. F1:ssä se vaikutti myös. Vanhoilliset asenteet ja kilpailu Pohjois-Amerikkalaisen CART:in kanssa eivät myöskään auttaneet asian edistymistä. FISA laittoi vuonna 1989 sääntöihin epävirallisen Course Carin jonka toimittaisi radoille Honda.

Course Carin tai tuolloin tulevan Pace Carin puolesta liputti myös Ayrton Senna joka pääsi ajamaan Hondan virallista turva-autoa. Honda toimittikin radoille usein jonkun mallinsa, mutta silti siitä tuli hallitseva automerkki vain Kanadan ja Japanin kisoihin. Kauteen 1991 mennessä ikivanhaan sääntöön oltiin kyllästyneitä ja lopulta päätettiin kaudeksi 1992 palauttaa turva-auto virallisesti takaisin lajiin sitten kauden 1973. Adelaidessa testattiin malleja ja yleiseksi FIA:n toimittamaksi turva-autoksi tuli Renault.

Vuodet 1992-1996:

Turva-auton tehtävät selkenivät ja järjestäjien piti nyt tuoda selkeä ja riittävän tehokas turva-auto lajiin jotta onnettomuuksia tai muita haittoja ei tulisi. Ikävä kyllä eräs turva-auton virhe toistui silti. Järjestäjät halusivat silti käyttää myös omiakin mallejaan ja FIA suostui siihen, mutta sen vastineeksi Renault piti aina ottaa käyttöön suurten onnettomuuksien tapahtuessa.

Kaudella 1992 FIA:n virallinen turva-auton merkki oli Renault ja mallina oli usein Megane tai Laguna. Kuljettajista Renaultin johtohahmo Nigel Mansell pääsi myös ajamaan Sennan tavoin pieniä testejä sarjan virallisella turva-autolla.

Turva-auton ensimmäisen vuoden aikana sitä testattiin Magny-Coursissa ja Silverstonessa missä Renaultin ohella turva-autona toimi Ford Escort. Unkarissa turva-autoa vaadittiin radalle, mutta Tatran kuljettaja ei koskaan tullut radalle ja kilpailu sai jatkua kaikesta huolimatta.

Jälleen kerran FIA:lta oli vaatimus säännöllisen turva-auton kuskin ottamisesta jäänyt hyllyyn odottamaan parempia päiviä. Kaudeksi 1993 tapahtuneen myötä vaadittiin selkeyttä ja eräs piirre oli autojen Course Carien ajoilta johtuva nimeäminen Pace Cariksi vaikka virallinen nimi uudelleentulon myötä oli Safety Car.

Brasiliassa pitkäpinnaiset järjestäjät olivat nähneet tarpeeksi ja lopulta turva-auto lähetettiin radalle sitten kauden 1973 Mosportin kisan. Automallina oli Fiat Tempra. Myöhemmin kaudella nähtiin Silverstonessa tyylikkään mustan Escortin sijaan valkoinen Ford Escort turva-autona. Kaudeksi 1994 Renaultin asemaa yritettiin selkeyttää ja turva-auton tulemista radalle haluttiin enemmän.

Vanhan tyylin kuljettajat eivät asiasta pitäneet sillä mallit eivät olleet kovinkaan nopeita ja kilpailujen arveltiin pilaantuvan liialisten turva-auton tulojen takia. Imolassa tuli myös Sennan onnettomuus mikä nosti vastalauseita liian heikkoja turva-autoja kohtaan. Opel Vectrasta oli hajonnut parin kierroksen jälkeen jarrut ja Max Angelelli oli joutunut ajamaan muutamissa kohdissa todella hiljaa jotta auto ei olisi ajanut ulos radalta.

Tämä taas monien mielestä johti renkaiden viilenemiseen ja ongelmiin. Imola toi monia uusia sääntöjä turvallisuuden puolesta lajiin ja turva-autoja haluttiin korostaa enemmän. Renaultia alettiin mainostaa enemmän ja paikallisten järjestäjien autoille astettiin huomattavasti suuremmat kriteerit.

Fiat Tempra vuodelta 1993 oli itserakennettu ja FIA vaati turva-autoille myös turvallisuuskriteerejä tiukemmaksi. Enää eivät päässeet perheautoista vain kilpailua varten muokatut versiot radalle. Opel Vectran tapauksessa näin oli ollut ja jälki oli myös sen mukaista. Vectran mallissa oli myös jälkikäteen olleessa onnettomuustarkastuksessa todettu olleen liian voimakas turbomoottori.

Bernie myös otti yhteyttä Mercedekseen ja sieltä tarjouksesta oltiin mielissään. Kaudella 1995 Renault oli saanut enemmän jalansijaa ja FIA:n virallisia autoja nähtiin Monacossa, Argentiinassa ja Silverstonessa. Renault Clio ja etenkin mainosautona ollut Renault Espace saivat palstatilaa lehdissä. Kaudella 1995 onnettomuudet turva-autojen tai muiden osalta jatkuivat. Näistä kärsijänä oli Taki Inoue.

Lopulta kaudella 1996 Bernie sai tarpeekseen ja teki vielä kesken kauden Ranskassa Mercedeksestä virallisen toimittajan turva-autoille. Mersujen vähyyden ja äkkinäisyyden johdosta paikalliset järjestäjät saivat vuoden loppuun saakka käyttää omia mallejaan tai Renaultia turva-autona.

Vanhojen Renaultien viimeinen joutsenlaulu nähtiin kauden 1997 Jerezin kilpailun jälkeen kun virallinen kausikuva ajajista ja talleista oli otettu jonka jälkeen Renault ja Mercedes symboloivat vanhan aikakauden loppua ja uuden aikakauden syntyä.

Renault oli vuoden 1997 jälkeen hävinnyt tarjouskisan kaudeksi 1998 f1-sarjan yhdessä Lamborghinin kanssa turva-autoista ja näin Mercedeksen aika turva-autona oli kaikkien vaiheiden jälkeen virallisesti alkanut.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Keken kaudella 1982 suurimmassa osassa kilpailuja lääkintä-auton (Medical Car) ja turva-auton (Course Car) käytöstä vastasi Mario Valli. Valli oli läsnä myös Montrealissa Palettin ja Pironin onnettomuuspaikalla. Valli oli poissa vain muutamasta kilpailusta missä ajoivat paikalliset suuruudet. Zolder, Zandvoort ja Monza olivat muun muassa sellaisia kilpailuja missä turva-autoja ajoi muut kuin Valli.

Turva-auton kuljettajat erityisesti Course Carin aikoina vaihtelivat laadullisesti erittäin paljon entisistä f1-kilpailutason ajajista oikeastaan täysiin amatööreihin ja hermostuneisiin ensikertalaisiin. Muun muassa eräs Hermanina tunnettu nuori belgialainen turva-auton kuljettaja sai kunnian ajaa turva-autona toiminutta Mercedestä Villeneuven onnettomuuspaikalle Zolderissa.

Hänellä ei kriteerinään ollut muuta kuin muutamat hyvät otteet paikallisissa urheiluautojen kisoissa ja radan lähettäjän Roland Bruynseraeden suositus Ongarolle kyseiseen kisaan.

Hermanin kyydissä ollut FISA:n tarkastaja oli erittäin hermostunut ajajansa reaktioista ajon aikana. Tarkastajan mielestä auto ei ohjannut kunnolla mutkissa ja ajaja oli tilanteen vakavuuden takia hikoillut varsin paljon. Jännityksen takia keskittyminen häiriintyi ja ulosajo oli lähellä vain muutamaa mutkaa ennen Terlamenia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
1983 Kyalamin kisassa ajoi viimeistä kertaa Course Carin kuljettajana kaudella Jacky Ickx. Tuolloin automallina oli BMW 745i tai paremmin tunnettuna BMW E32.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Vuoden 1986 Estorilissa turva-autona toimi Renault 5 Turbo jota käytettiin aiemmin myös PPG Indycarissa turva-autona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1982 Ranskan kilpailussa turva-autona tai siihen aikaan Course Carina käytössä oli Renault Fuego Coupe. Fuegon Coupe oli kehitelty pari vuotta aiemmin ja ennen turva-autona toimimista sitä oli käytetty monissa eri pienemmissä kilpailuluokissa Ranskan maalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Australian Adelaidessa 1991 kaikkien aikojen viimeisessä Course Carin kilpailussa BMW:tä kuljetti Australialainen autokauppias ja pienempien maan urheiluautoluokkien ajaja Lance Dixon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kausien 1992 ja 1993 Brasiliassa Medical Carina käytössä oli Ford Escort. Tavallisena turva-autona kyseisten vuosien kisassa oli Chevrolet Kadett GSi ja Fiat Tempra.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kausien 1992 ja 1993 Espanjan kisoissa Medical Carina oli myös Ford Escort. Turva-autona molempien vuosien kisassa toimi Fiat Tempra.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1995 Espanjan kisassa virallisen Renaultin lisäksi turva-auton tukiautona kisassa toimi punainen kabrioletin oloinen Porsche 993. Sen normaalin värityksen ohella auton kyljissä luki valkoisella Gran Premio Marlboro de Espana.:thumbup: Myös kauden 1996 Espanjan kisassa oli Renaultin ohella tukiautona turva-auton suhteen Porsche 993.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kausien 1987 ja 1988 Adelaiden kilpailun virallisena turva-auton eli Course Carin kuljettajana toimi Frank Gardner. Kutsu tuli Bernieltä ja niin ratin takana sitten mentiin.

Kauden 1987 kisassa Course Carina oli käytössä Nissan Skyline R32 ja seuraavana vuonna oli käytössä Nissan Skyline SVD. Adelaiden turvallisuudesta ja turva-autojen käytöstä vastasi kausina 1986-1990 Nissanin pomo Paul Beranger.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kaudella 1985 ja kaudella 1986 turva-auton kuskina Adelaidessa pyörivät Carlos Reutemann ja Russel Skaife. Reutemannin mainetta ei tarvinnut kuskeille selitellä ja Russel Skaife oli tietysti Markin isä ja ATCC-sarjasta tuttu joten taitoa riitti ratin takana.

Kauden 1985 kisaan Mitsubishi toimitti Carlosille Mitsubishi Colt Starionin Turbon kisaan ja kaudella 1986 Nissan toimitti Skaife Seniorille Nissan Skyline R31:n.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kausien 1989 ja 1990 Adelaiden turva-autona nähtiin Nissan R32 GT-R ja toisella kaudella eli kaudella 1990 Nissan NSVD Turbo. Ratin takana oli Mark Skaife. Lisäksi molempien vuosien kilpailuun FISA toimitti paikan päälle Honda NSX:n.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1987 Adelaiden Medical Carina toimi edeltävän kauden turva-auton turbomalli eli Nissan Skyline R31 Turbo SVD.

Harvinaista autolle oli se, että auton turbomalleja ei juuri rakennettu kuin muutama kappale ja sen käyttämä erikoisbensiini teki autosta nopeimman siihen asti F1:ssä käytetyn Medical Carin.

Sidin seurana oli tietysti Nissanin pomo Paul Beranger jolla oli käytössä saman mallin henkilökohtainen turboton malli. Adelaidessa oli käytössä myös radanhuoltoautoina kausilla 1986-1988 Nissanin Skylinen GTS1 ja GTS2.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1990 ennen Adelaiden kisaa oli myös Skaifella pieni onnettomuus jossa hän loukkasi kättään. Käsivammoista huolimatta hän kuitenkin kykeni ajamaan Grand Prixin Course Caria joten uutta kuljettajaa ei tarvittu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Kauden 1993 Adelaidessa ainakin virallisen turva-auton eli Renaultin ja Ford Escortin tukiautona käytössä oli Holden Commodore.
 
Ylös