Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1992 Brasilian kisassa radanhuoltoautona toimi Opel Ascona. Takavuosina Brasilian kisoissa Ascona oli käytössä myös Medical Carina ja jopa tukevana turva-autona, mutta myöhemmin sen asema oli tippunut huomattavasti.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Sakasan nettiautossa oli (ainakin 3 viikkoa sitten) myynnissä F1 tarroituksella, AMG varustuksella ja kaiken maailman hilavitkuttimalla oleva farmari mese. Näytti ainakin turva-autolta. Hintapyyntökään ei ollut kuin 5000€. Kone taisi olla joku 6,8 litrainen ja oli siellä sisutussessakin ylimääräisiä näyttöjä ja mitä lie. Meidän rouva vaan ei oikein syttynyt siihen.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Saksan nettiautossa oli (ainakin 3 viikkoa sitten) myynnissä F1 tarroituksella, AMG varustuksella ja kaiken maailman hilavitkuttimalla oleva farmari mese. Näytti ainakin turva-autolta. Hintapyyntökään ei ollut kuin 5000€. Kone taisi olla joku 6,8 litrainen ja oli siellä sisutussessakin ylimääräisiä näyttöjä ja mitä lie. Meidän rouva vaan ei oikein syttynyt siihen.
Tämä varmaan opettaa, ettei kannata hätäillä autokaupoilla? :wink:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kaudella 1994 surullisen kilpailukauden aikana myös Porsche sai vihat niskoilleen huonojen turva-autojen käytöstä sarjassa. Yleensä Porschen mallina toimi 911, mutta myös 993 esiintyi radalla.
Vähän myöhässä täältä huutelen, mutta miksi niitä Porscheja kritisoitiin? Eikai nyt sentään kaikenmaailman Lagunat, Temprat tai Vectrat olleet askel parempaan? Ja 993 on vissiinkin 911 samalla lailla kuin nykyinen 991:kin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No lähinnä niitä kritisoitiin vain sen takia kun ne olivat oikeastaan kaudella 1994 sellaisia mainosautoja jotka eivät juuri muuten esiintyneet radalla ja kun Imolassa sattui olemaan Opelin ja Renaultin ohella käytössä myös Porsche. Vectra nyt ei ollut askel parempaan suuntaan. Lähinnä kyse oli radan järjestäjien ja FIA:n oman virallisen turva-auton panttauksesta.

Ja ajajien tuntemasta vihasta järjestäjien piittamattomuutta ja turva-autoja kohtaan juurikin Imolan onnettomuuden takia. Niitä oltiin kritisoitu jo edeltävälläkin kaudella.

Renaultilla oli käytössä Laguna virallisena autona vaikka noita FIA:n virallisen turva-auton kuvia kausilta 1992-1996 on harmittavan vähän liikkeellä niin ainakin yksi kuva siitä on päätynyt ihan monenkin tuntemaan peliin nimeltä Grand Prix 2.

Noissa Porscheissa eroja on lähinnä vain numerointi ja hieman hienompi ulkomuoto riippuen mallista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hockenheimissa turva-autona järjestäjien puolelta oli käytössä Porsche 928 kaudella 1995. Se korvasi edeltävänä vuonna käytetyn Porsche 993:n tukiautona kilpailussa. Virallisena turva-autona käytössä oli tietysti Renault Laguna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1995 Monacon mainosautona ja varalta olevana turva-autona oli Gillet Vertigo mikä oli F1:n siihen asti kalleimpia mainosautoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1995 Monzassa turva-autona toimi järjestäjien osalta Ferrari 456 GT.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Silverstonessa 1994 FIA esitteli kaksi uutta turva-autoa Renaultin tehtaalta. Autot olivat malliltaan Renault Alpine A610. Keltaisiksi maalatut Renaultit olivat toimineet Lagunan ohella myös Ranskan kilpailussa. Ne kehittivät 450 hevosvoimaa ja maksoivat 250 000 Ranskan Frangia kappaleelta. Ne toimivat myös järjestäjän virallisena turva-autona kauden 1994 Silverstonessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vertailun vuoksi normaali A610:stä irtosi vain 250 hevosvoimaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten joitakin Imolassa ja Monzassa käytettyjä virallisia turva-autoja vuosien varrelta:

1980: Imolassa ajettiin kauden ainoa Italian grand prix ja siellä turva-autona toimi Lancia Gamma. Se korvasi Maserati Quattroporten ansaitusti.

1982: Imolassa turva-autona toimi Lancia Trevi ja Monzassa toimi turva-autona Fiat Panda. Monzassa kalustoon kuuluivat myös Fiat Ritmo, Lancia Gamma, Lancia Trevi ja kokonaan uutena Medical Carina toiminut Lancia Delta Integrale.

1983: Imolassa turva-autona toimi Fiat Ritmo ja Monzassa oli Chevrolet Monza eli Opel Monza.

1984: Imolassa turva-autona toimi Lancia Gamma Coupe VL 2500 ja Monzassa oli turva-autona 140 hevosvoimaa tuottanut Lancia Trevi VX. Molempien turva-autojen erikoisversiot olivat esitelty jo kauden 1982 Monzassa turva-autojen testeissä, mutta kauden 1982 kilpailuun päädyttiin kuitenkin käyttämään tavallisia pienemmät teholuvut antaneita malleja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten uusi listaus kauden 1995 turva-autoista järjestäjien osalta. Virallisena FIA:n turva-autona toiminut Renault sai selvästi edelliskautta enemmän näkyvyyttä malleillaan, mutta järjestäjienkin autot pääsivät toimimaan vahvasti.

Tässä mallit suurilta osin radoittain:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Buenos Aires: Renault Clio

Barcelona: Porsche 993, Renault Clio ja Renault Laguna

Monaco: Renault Clio ja Gillet Vertigo

Montreal: Lamborghini VT Diablo

Magny-Cours: Renault Clio

Silverstone: Renault Clio Maxi

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 GT3

Monza: Ferrari 456 GT

Estoril: Audi 100

Nürburgring: Renault Clio

Suzuka: Honda NSX

Adelaide: Ford EF Falcon

Vielä Imolan, Nürburgringin ja Aidan radan turva-autot puuttuvat listasta. Toivottavasti saisi vielä nekin jostakin selville.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja laitetaan päivitystä turva-autoihin kaudelle 1995. Euroopan kisassa Nürburgringillä FIA:n puolella virallinen turva-auto oli Renault Clio, mutta tv-kuviin pääsi järjestäjien puolelta käytössä ollut punaisen värinen Ford Escort joka oli Renaultin tukena kilpailussa.

Toisella lähtöyrityksellä Escort lähti liikkeelle kun autot sammuivat ja sitten lähtivät lopulta liikkeelle kaikesta huolimatta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Toisella lähtöyrityksellä Escort lähti liikkeelle kun autot sammuivat ja sitten lähtivät lopulta liikkeelle kaikesta huolimatta.
Mitä? (vaikkei mua muutoin kiinnosta muut kuin ne kilpa-autot) :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Autot siis asettuivat lähtöruudukkoon normaalisti kahta viimeistä autoa lukuunottamatta joilla oli ongelmia. Toinen autosta pysyi käynnissä, mutta toinen sammui.

Sillä välin Escortin kuljettaja painoi hieman kaasua koska luuli tilanteen olevan käynnissä ja samalla hetkellä paloikin vihreä valo kun kisa olisi pitänyt keskeyttää ja ottaa vielä kolmas lähtö kisaan. Asia vain tuli ilmaistua väärällä tavalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1995 Monacon ja Silverstonen kilpailuissa Renault Clion kyydissä Jean Ragnottin kanssa matkusti FIA:n puolelta Francesco Longanesi.
 
Ylös