Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

isok0rsto

Member
Liittynyt
25.10.2009
Viestit
7
Ainakin itselle CCMK:n listat ovat hyvinkin mielenkiintoista luettavaa... Näihin on vain hyvin vaikea asiasta tietämättömien lisätä mitään joten varsinaista keskustelua on hankala syntyä.

Jokatapauksessa näiden tietosisältö on sen verran suuri, että itse ainakin arvostan että on joku, joka jakaa tietouttaan ja tutkimuksiensa tuloksia.

Monta kertaa on tätä lukiessa pitänyt googlata kyseinen auto.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Ranskan grand prix vuosimallia 1987 oli erittäin hieno kilpailu ja kaksintaistelu Nigel Mansellin ja Nelson Piquetin välillä.

Kilpailun muita sankareita olivat pisteille kahden vaikean pysähdyksen jälkeen taistellut Stefan Johansson joka joutui keskeyttämään harmittavasti kilpailun loppuvaiheessa ja toinen sankari kärkijoukkojen ulkopuolella oli Philippe Streiff joka ajoi Tyrrelillä.

Auton suoranopeudet Mistralilla olivat reilusti yli 50 km/h hitaampia kuin Williamseilla 4 barin turbonopeudella. Streiff ajoi kaikesta huolimatta kuudenneksi.

Kilpailevan kahden tappelukukon lisäksi mielenkiinnon kohdisti kilpailussa myös karmiininpunainen Renault Alpine GTA Course Car joka myös seuraavassa kuvassa esiintyy. Tappelukukkojen Mansellin ja Piquetin ollessa keskellä auto näkyy vasemmassa yläkulmassa.

Tässä kuva:

http://imageshack.us/photo/my-images/195/1987mansellpiquetpaulri.png/
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vastauksena Ecclestonen vähättelyyn Mersua kohtaan (What they have done in F1?) voi todeta vaikka, että merkki on toimittanut turva-autot sarjaan 1996 alkaen. :frank:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Niin. Tuolloinkin Mersu tuli kesken kauden kiireellä mukaan. Melbournesta 1997 lähtien sitten muita turva-autoja ei ole ollutkaan.

Jokseenkin vanhoja turva-autoja näkee aina ajoittain satunnaisesti joissakin kisoissa kuten Monzassa. Siellä ainakin muutamana vuonna on ollut vielä Mersun ajallakin radanhuoltoautona tämä Ferrari 348.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Tuo Mercedeksen toiminta turva-autojen suhteen oli ennen kautta 1996/1997 varsin satunnaista vaikka Mercedeksen Medical Caria oli käytetty vuodesta 1984 eteenpäin suhteellisen yleisesti niin turva-autona käyttö oli varsin satunnaista.

Tehoa toki toi AMG:n mallien tuleminen käyttöön Brasiliasta 1987 eteenpäin. AMG:tä ei tosin paljon käytetty muuta kuin Saksan alueiden kisoissa ja niissäkin BMW oli käytetympi turva-auto.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Kauden 1996 Nürburgringilla käytettiin edelliskauden Ford Escortia turva-autona järjestäjien toimesta. Ranskan kisassa oli Mercedeksen ohella käytössä myös Renault Megane.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuoden 1994 Monacon kilpailun turva-auton tukena Renaultilla oli käytössä edelliskauden turva-autona toiminut Renault Safrane BiTurbo ja lisäksi Renault Clio Maxi.

Lisäksi turvallisuuskalustoon kuului Renaultin sen hetkinen Medical Car joka ajettiin paikalle Wendlingerin onnettomuuden myötä ja joka korvattiin sittemmin FIA:n Renault Laguna Nevada Breakilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Kauden 1996 Monacon turva-auton tukiautona käytössä oli Renault Spider Coupe.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Laitetaan sitten hieman lisää päivitystä vuoden 1994 turva-autojen listaan. Jonkin verran tulee lisätietoa myös Renaultin eri turva-autojen käytöstä tietyissä kilpailuissa.

Vuoden 1994 ainoana mainosautona FIA:n puolelta Monacoa lukuunottamatta toimi välillä myös virallisena turva-autona käytetty Porsche 911. Turva-autot luettelen vain järjestäjien osalta vaikka FIA toimittikin virallisen Renaultin myös paikan päälle jokaiseen kilpailuun:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Imola: Opel Vectra

Monaco: Renault Laguna (Tässä kohtaa poikkeuksellisesti radalla toimi hopeinen Renault Laguna virallisesti FIA:n turva-autona tavallisen keltaisen värisen sijaan. FIA oli myös reagoinut voimakkaasti Imolan jälkeisten tapahtumien myötä ja järjestäjä velvoitettiin tuomaan paikalle riittävän tehokas turva-auto.

Radanhuoltoautoina ja Lagunan pettäessä tilalle oli varastossa Renaultilla turva-autoksi oli edellisvuoden Safranea, Alpine A610:a ja jopa kauden 1990 Monacon Renault 21 Course Car joka toimi kauden 94 kilpailussa ACM:n huoltoesimiehen autona.)

Barcelona: Porsche 911

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo toimi virallisena turva-autona ja varalta oli käyttöön Renault Laguna. (Syynä Lagunan vaihtoon varalle oli muun muassa erikoistehokkuus ja auton hankkiminen ostoautona kilpailuun ja vain erikoisesti juuri kyseiseen kilpailuun tarkoitettu käyttö.)

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo toimi Magny-Coursin tapaan virallisena turva-autona ja varalta oli käyttöön Renault Laguna. Syyti olivat Alpinen käytölle samat kuin edellisessä kilpailussa.

Hockenheim: Porsche 993

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911 ( Kauden 1994 lopulla radalle hankittiin kausille 1995 ja 1996 Porsche 911 GT3, mutta siihen asti radalla toimi turva-autona Porsche 911.)

Estoril: Porsche 993

Jerez: Porsche 911 (Kilpailu ajettiin Argentiinan paikalla ja alunperin kisan turva-autona olisi pitänyt toimia Renault Laguna koska kyse oli kokonaan uudesta radasta. Järjestäjät saivat käyttää kuitenkin tutulla Jerezin radalla Porschea joka olisi muutoin ollut Buenos Airesissa vain mainosauto.)

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EF Falcon

Täysin tästä listasta puuttuu vain Aidassa järjestäjien puolelta käytetty turva-auto ja Montrealin turva-auto. Mahdollisesti myös Estorilin ja Span turva-autona oli joku muu vaihtoehto.

Estorilissa oli muun muassa Medical Carina 90-luvun alussa Barcelonan tapaan muutamia poikkeuksia lukuunottamatta Opel.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Monzassa 1994 Ferrarilla oli järjestäjille turva-autona ehdolla Ferrarin F355 Berlinetta. Varalle oli myös tuolloin F355 GTS joka oli lähes samanlainen auto. GTS olisi ollut väriltään keltainen ja sitä myöhemmin käytettiin muun muassa Misanon radalla moottoripyörien kisojen turva-autona.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Pitää laittaa pian kuva tuosta vuoden 1994 Span turva-autosta järjestäjien osalta. FIA:n Renaultin ohella järjestäjien ja tv-kuvien lemmikkinä startissa sai komeilla mainosautona turvatehtävien lisäksi toiminut Porsche 911.

Järjestäjien Porsche oli savunharmaan musta väriltään ja kullankeltaiset F1-kirjaimet koristivat autoa. Mainosauton Porschen väritys oli punainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Vuoden 1984 ensimmäisessä Portugalin Estorilissa ajetussa kilpailussa Course Carina toimi Porsche 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Hockenheimissa 1977 Järjestysautona toimi myöskin Porsche mallia 928.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Kauden 1994 Monzassa Medical Carina oli Alfa Romeon 155 GTA. Erittäin tehokkaalla autolla ajettiin heti avausmutkan kolareihin nopeasti. Pitää pian kaivaa myös videolinkkiä missä auto näkyy kuvissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14202
Kauden 1991 kaikkien aikojen ensimmäisessä Barcelonan kilpailussa Course Carina käytössä oli Seat Toledo josta käytössä oli myös saman auton Medical Car.
 
Ylös