Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1993 Saksan kilpailussa Safety Carina toimi Mercedes-Benz ja tukiautoina kilpailuun käytössä oli Porsche 928 edellisen vuoden kilpailusta ja lisäksi käytössä oli FIA:n puolelta Renault Laguna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Australiassa ja toisinaan Kanadassa Course Carin sijaan turva-autosta käytettiin nimitystä Chase Car. F1:n lisäksi nimitys oli yleinen myös molempien maiden vakioautosarjoissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausien 1992 ja 1993 Kyalamissa turva-autona ja kauden 1992 kohdalla myös kautta aikain ensimmäisenä virallisena Safety Carina (1973 Kanadan kisaa lukuunottamatta) toimi Honda NSX. Kauden 1992 kohdalla asiaan liittyi järjestäjien sekoilu.

Järjestäjät luulivat, että Honda toimisi FIA:n virallisena turva-autona myös kaudesta 1992 ja toimittivat paikalle Honda NSX:n. Renault toimitettiin radalle vasta myöhään kisaviikonloppuna ja asiasta tuli sanomista. Kisan autossa oli kaudella 1992 vieläkin FISA:n viralliset lätkät jotkta sitten otettiin pois kauden 1993 autosta. Lätkät korvattiin sanoilla Official Safety Car.

Kauden 1993 kisassa auto sitten olikin vain järjestäjien turva-auto. Kaikesta huolimatta se pääsi molempina vuosina tv-kuviin. NSX:n varalta sen hajotessa paikalle oli toimitettu myös bensasyöppö Honda CRX. Auto kulutti enemmän kuin 7,7 litraa satasella. Verrattuna tietysti Berlinettan yli kaksi kertaa suurempaan kulutukseen auto oli tietysti hyvin taloudellinen.

Lisäksi ennen kauden 1992 alkua Kyalamissa testattiin Renaultin ja Hondan ohella myös Ford Escort RS Cosworthia ja Alfa Romeon eri malleja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä vuoden 1992 Safety Carien puolelle. Tässä listaa autoista joita järjestäjät käyttivät:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Chevrolet Kadett GSi

Barcelona: Fiat Tempra

Imola: Fiat Tempra

Monaco: Italdesign Aztec

Magny-Cours: Ford Escort RS Cosworth

Silverstone: Ford Escort RS Cosworth

Hockenheim: Porsche 928

Hungaroring: Tatra 613 GTH

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Ford Escort RS Cosworth

Kauden turva-autoista Honda NSX oli ensimmäinen F1:n Safety Carin nykyhistorian virallinen turva-auto kisaan. Järjestäjien sekoilusta Renaultin suhteen olen maininnut aikaisemmin. Harjoituskäytössä Ranskan ja Britannian kilpailujen yhteydessä radalla nähtiin Ford Escort RS Cosworth.

Unkarin kilpailun yhteydessä Tatran piti mennä radalle, mutta kuskia ei ilmeisesti kiinnostanut lähteä radalle virallisista merkeistä huolimatta ja näin autoa ei radalla nähty. Unkarin kilpailuun oli tuotu järjestäjien puolelle radanhuoltoa varten Porsche 928, Ford Escort XR3i ja jopa BMW M5 oli tuotu radalle.

Kaikkiaan kausi 1992 toi lajiin turva-auton takaisin ja tällä kertaa näihin päiviin asti pysyvästi. Toki sitä luodessa virheitä tehtiin jälleen. Meksikon, Kanadan, Belgian, Italian ja Portugalin safety carit järjestäjien osalta ovat vielä hämärän peitossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten päivitystä myös kauden 1993 turva-autojen listaan järjestäjien osalta:

Kyalami: Honda NSX

Interlagos: Fiat Tempra

Donington: Ford Escort RS Cosworth

Imola: Fiat Tempra

Barcelona: Fiat Tempra

Monaco: Renault Safrane BiTurbo

Magny-Cours: Renault Laguna

Silverstone: Ford Escort

Hockenheim: Mercedes-Benz

Hungaroring: Tatra 623

Suzuka: Honda Accord

Adelaide: Holden Commodore

Kauden 1993 aikana Safety Car ajoi virallisesti ensimmäistä kertaa sitten kauden 1973 Kanadan kilpailun radalla kisatilanteessa. Silloin autona oli Fiat Tempra. Uudestaan turva-auto nähtiin Silverstonessa jossa mallina oli Ford Escort.

FIA:n virallisena turva-autona jatkoi Renault vaikka muutkin valmistajat alkoivat miettiä sarjaan tulemista turva-auton toimittajiksi. Kanadan, Belgian, Italian ja Portugalin kisojen turva-autot ovat vielä epävarmoja.

Kolmessa jälkimainituissa mainosautona ollut Porsche 911 saattoi toimia turva-autona järjestäjien puolelta. Ranskan kilpailussa Renault Laguna saattoi olla vain FIA:n puolelta käytössä ja tv-kuviin autoksi saattoi päästä jälleen Ford Escort RS Cosworth. Se pitää vielä jossakin hyvässä välissä tarkastaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja laitetaan päivitystä kauden 1993 turva-autoihin järjestäjien osalta. Kauden 1993 Ranskan kilpailuun Magny-Coursin radalle turva-autoksi ja tv-kuvien lemmikiksi pääsi Ford Escort RS Cosworth.

Tällä kertaa auto oli mustan värin sijaan väriltään valko-sininen ja punaisella oli jotain kirjoitusta ja auton renkaiden yläpuolella hyvin pienellä mustalla värillä oli kirjoitettu Safety Car.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1996 Interlagosissa käytössä oli Medical Carina Renault Megane FIA:n toimittamana. Safety Carina kilpailussa toimi Ford Escort. Aikanaan Medical Cariksi pääsi vielä Safety Cariakin enemmän villimpiä malleja kilpailun viralliseksi ajopeliksi Watkinsille.

Myös mainosautona toimi mitä erilaisimpia malleja. Muun muassa Magny-Coursin ja Silverstonen 1992 kilpailuissa Ford Fiesta oli mainosautona ja 1994 Montrealissa mainosautona oli Silver Star Exoticsin paikalle toimittama Audi Avant.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1994 Portugalin kilpailussa vanha Opelin Medical Car korvattiin uudella BMW M3:lla. Medical Car näkyi hetken aikaa tv-kuvissa ennen starttia ja kilpailun turva-autona toimi Porsche 993. Kauden 1994 Montrealissa Medical Carina paikalla oli Chevroletin toimittama malli jonka taas vuorostaan toimitti kilpailupaikalle Silver Star Exotics.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Laitetaan sitten vielä päivitystä kauden 1994 turva-autoihin järjestäjien osalta. Muutama uusi Medical Carkin löytyi laitettavaksi listaan ja Aidaa lukuunottamatta jokaisen radan Safety Car on siltä vuodelta selvinnyt. Tässä ne tulevat:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Imola: Opel Vectra

Monaco: Renault Laguna

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928 (Silver Star Exotics toimitti paikalle 2 Porsche 928:sia ja yhden Chevroletin Medical Cariksi. Lisäksi mainosautona tavallisen Porschen sijaan toimi Audi Avant.)

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo

Hockenheim: Porsche 993

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355 Berlinetta (Uusi Medical Carkin Lancia Integralen tilalle oli löydetty myös. Alfa Romeo 155 GTA hoiti tehtävää Monzassa 1994.)

Estoril: Porsche 993 (Medical Carina kilpailussa toimi BMW M3. Lisäksi varalta turva-autoksi Porschen 911 mainosauton lisäksi oli tarjolla BMW M3:n sedan-malli.)

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EF Falcon

Aidaa lukuunottamatta kauden 1994 Safety Carit ovat nyt saatu löydettyä. Aidassa todennäköisesti oli käytössä Mitsubishin joku malli järjestäjien puolelta. Porsche 911 toimi Aidan radalla ainakin mainosautona. Vuoden 1995 tapaan vain siltä radalta turva-autosta ei oikein ole tietoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1991 Imolassa ja Monzassa oli käytössä yhteinen Medical Car eli Lancia Delta HF Integrale. Osasyynä oli Imolassa edelliskauden Alfa Romeo 75:n Medical Carin tekniset ongelmat.

Kilpailun turva-autoa en 1991 Imolasta ole saanut vielä selville vaikka mahdollisesti käytössä oli Fiatin joku malli. Tempra tai Uno ei ainakaan ollut käytössä sen vuoden kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 Meksikon kisassa Course Carina oli käytössä Chryslerin malli Chrysler Spirit tai amerikkalaisittain Dodge Spirit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kausilla 1979-1981 Course Carina Silverstonessa ja Brands Hatchissa oli käytössä Ford Capri. Capria käytettiin tuona aikana myös Silver Dream Racerissa Pace Carina.

Elokuvaa varten tavallisesti väriltään valkoinen pienin sinisin ja ruskein sävyin ollut auto maalattiin keltaiseksi ja punaisella siinä oli kirjoitettu kirjaimin sanat Pace Car kylkiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja näin on sitten löytynyt pitkän etsinnän jälkeen myös Aidan 1994 vuoden turva-autokin.

Aidan radalle järjestäjät toimittivat myöskin Porschen mallin. Porschen mainosautona kilpailussa toimi Porsche 911 ja Safety Carina toimi metallinpunaisen värinen Porsche 944. Kaikki kauden 1994 turva-autot ovat nyt siis löydetty.:alppu:

Ennen kuvia autoista laitan vielä kerran lopullisen listan seuraavassa viestissä vuoden 1994 turva-autoista mitä käytettiin järjestäjien osalta kilpailuissa. Renault toimi FIA:n puolelta virallisena turva-auton toimittajana ja mainosauton kisoihin toimitti Porsche, mutta järjestäjillä oli oikeus sen hetken sääntöjen mukaan tuoda omiakin autojaan radalle. Imolan jälkeen ryhdyttiinkin pohtimaan sääntömuutosta ja Bernie otti myös Mercedes-Benziin yhteyttä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja tässä tulee lopullinen lista vuoden 1994 turva-autoista järjestäjien osalta:

Interlagos: Ford Verona 2.0S

Aida: Porsche 928

Imola: Opel Vectra

Monaco: Renault Laguna

Barcelona: Porsche 911

Montreal: Porsche 928

Magny-Cours: Renault Alpine A610 Turbo

Silverstone: Renault Alpine A610 Turbo

Hockenheim: Porsche 993

Hungaroring: Tatra 613

Spa-Francorchamps: Porsche 911

Monza: Ferrari F355 Berlinetta

Estoril: Porsche 993

Jerez: Porsche 911

Suzuka: Honda Prelude

Adelaide: Ford EF Falcon

Tässä ovat kaikki kauden 1994 mallit järjestäjien osalta mitä käytettiin turva-autoina. Joillakin radoilla oli käytössä myös Medical Carina erilaisia malleja ja muutama entinen turva-auto oli käytössä radanhuoltoautona.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1994 Adelaidessa käytössä oli myös mainosautona ja rataesimiehen autona vanha vuoden 1991 viimeinen Course Car eli BMW E34 M5.

Auto oli tosin värjätty Course Carin ajoilta mustan ja keltaisen sävyiseksi ja vain vähän harmaata oli jäänyt auton etuosaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja korjataan tuohon Aidan 1994 turva-auton malliin sen verran, että punainen kuvissa näkyvä turva-auto on Porsche 928 ja ei 944 niinkuin aiemmin olin ilmoittanut. Pahoittelut siitä.:frown: Aidan radalla 944 oli rataesimiehen autona tosin käytössä ja se oli enemmän karmiininpunaisen värinen kuin metallinpunainen turva-auto.

Aidan rata oli siis järjestäjien osalta Porschen leikkikentää kaudella 1994. Mainosautona oli 911, turva-autona oli 928 ja esimiehen autona oli 944.
 
Ylös