Kuningas Arthurin tarupiirin tutkiminen nostaa taas päätään.
Vanha unelma siitä, että saisin koottua (useimmista) olemassaolevista taruista jonkinlaisen koherentin jatkumon elää yhä. Toki se on tehty pariinkin otteesseen keskiajalla
Vulgate Cyclen ja
Post Vulgate Cyclen tekijöiden toimesta, ja lopulta
Malory loi sen tunnetuimman kokoelman, johon lähes kaikki myöhemmät tekstit enemmän tai vähemmän perustuvat. Aiemminkin oli jo kirjoitettu suppeampia koontoja.
Mutta kaikki nämä jättivät jotain pois. Esim. laaja
Prose Tristan eli ihan omaa elämäänsä "kanonisoidun" jatkumon ulkopuolella, myöhäinen lisäys piiriin kun oli. Ja lisäksi on yksittäisiä kertomuksia, jotka eivät sisälly mihinkään näistä,
Sir Gawain and the Green Knight ehkä tunnetuimpana.
Pitäisi vain olla JPP:mäinen kärsivällisyys pitäytyä aloitetussa projektissa ja jatkaa aina siitä mihin viimeksi jäi. Itse kuitenkin poukkoilen tekstilähteestä toiseen inspiraation viemänä, enkä saa mitään valmista. Nytkin ehdin jo parin päivän aikana pomppia Prose Tristanista Post Vulgate Cycleen ja tänään kaivoin esiin kansion, johon olen printannut
Alliterative Morte Arthuren (jota olen kyllä kahlannut aiemminkin, mutten löydä aiheesta mitään muistiinpanoja, vain tuon alkuperäistekstin).
No, ehkä tämä menee taas kohta ohi.