Nelssoni sanoi:
Mitä sinä olet niin huolissaan jonkun ruotsalaisyhtiön liikevoitosta?:jaska:
En minä niinkään ole, mutta eiköhän firman johto ja omistajat ole senkin edestä. Siksi pyrkivät maksimoimaan yhtiön arvon. Niin se vapaa markkinatalous vaan sattuu toimimaan ja hyvä niin. Siksi on turha täälläkään kenenkään ruikuttaa "kusetuksesta", "tarkoituksellisesta kiskonnasta", "hävyttömästä bisneksestä" jne.
MTV3 kolme toimii juuri niin kuin sen pitääkin toimia. Kanavapaketin kanavamäärä nousi 75% ja hinta nousi 50%. Jos alle 33% kanavapaketin tilaajista lopettaa tuon hintakorotuksen jälkeen kanavapaketin tilauksen, on tämä veto kannattanut. Tässä yksinkertaistuksessa uusien kanavien tuotantokustannukset on runtattu nollaksi. Jos tuotantokustannukset huomioidaan, lienee pelivara tilaajamenetyksissä jotain 15-25% luokkaa. Lisäksi pitää ottaa huomioon, että uudet kanavat voivat tuoda uusia tilaajia (varsinkin naisten kanava ja scifi-kanava saattavat osua maaliin).
Eli kuluttajien käyttäytyminen ohjaa maikkaria. Jos tilaajat äänestävät jaloillaan hinnankorotuksen jälkeen, saattaa maikkarilla tulla tarveta tarkistaa hinnoittelu- tai tuotemallejaan. Mutta eiköhän tuo F1 ole nyt vielä viime vuottakin kovempi killeri tuossa kanavapaketissa, joten luultavasti maikkari käärii tänä vuonna viime vuotta enemmän tuohta maksukanaviltaan. Eli toimii juuri niinkuin sen pitääkin. Muuten firman johto ei olisi tehtäviensä tasolla. Niin se vain menee.
Pikku pointtina vielä: niinkuin jo jossain muissa ketjuissa olenkin tuonut esiin, itse aion äänestää jaloillani ja vaihtaa Welhon tarjoamaan kanavapakettiin, jossa on mukana maikkarin kanavapaketin tärkein kanava eli MTV3 Max, ja sen lisäksi monen monta (minun tarpeisiini) parempaa kanavaa kuin maikkarin paketissa. Jos tätä vaihtoehtoa ei olisi, maksaisin maikkarin kanavapaketin kalliimpaa hintaa mukisematta. Tai jos hinta olisi mielestäni liian korkea, menisin baariin katsomaan kisat tai katsoisin sit' paria minuuttia reaaliaikaa jäljessä tulevaa p2p-puuroa (viime kaudella jouduin pari kertaa moiseenkin turvautumaan :dunno: ). Mutta missään tapauksessa en olisi niin naiivi, että tilittäisin maikkarilaisten olevan riistokapitalistihuijareita. :thumbfh: