Tyhmiä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AJ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Se on jännästi jännä efekti. Maut tiivistyy, kun safkasta haihtuu enämpi vettä pois uudelleen lämmitettäessä.
Olen ajatellut, että mau(stee)t myös imeytyvät ruoka-aineisiin paremmin ja tasaisemmin ja osin sekoittuvat sen vuorokauden rinnakkainelon aikana.

Pelkkä nesteen haihtuminen johtaisi mielestäni vain siihen, että ruoka maistuisi samalta, mutta voimakkaammin. Kuitenkin se "paremmalta" maistuminen on muutakin kuin voimakkaammalta maistumista. Maku muuttuu.

Tai sitten se johtuu siitä, että sinä olet vanhempi sitä ruokaa syödessäsi. Vanhetessa maku paranee.

Olen ajatellut, että mau(stee)t myös imeytyvät ruoka-aineisiin paremmin ja tasaisemmin ja osin sekoittuvat sen vuorokauden rinnakkainelon aikana.

Pelkkä nesteen haihtuminen johtaisi mielestäni vain siihen, että ruoka maistuisi samalta, mutta voimakkaammin. Kuitenkin se "paremmalta" maistuminen on muutakin kuin voimakkaammalta maistumista. Maku muuttuu.

Monissa kaalisafkoissa ja muissakin keitoissa toi pätee ja oon miettinyt liittyskö tuohon noiden lisäksi jollain tapaa myös sokerit. Ainakin kaalin makeus tulee korostetusti esiin uudelleen lämmitettynä. Muuttusko niiden olemus lämmittelyn ja jäädyttelyn seurauksena. Tokihan esim. meirami imeytyessään lisää makeuden tuntua, mutta tulee sitä ilmankin (oon huomannu, kun on ollu meirami loppu).

Se on jännästi jännä efekti. Maut tiivistyy, kun safkasta haihtuu enämpi vettä pois uudelleen lämmitettäessä.

Aina ei tarvitse veden haihtua pois jotta parempaa tulisi. Esimerkkinä kelmuun käärityt huoltoaseman sämpylät. Kovasti ovat aina paremman makuisia kuin vastaavat itselaitetut samoilla täytteillä.

Taitaa ne täytteiden aromit päästä kivasti imeytymään koko pullaan kunhan vähän kerkeää tekeytymään siinä viileässä vitriinissä.

Myös jotain leipomuksia niinkun sacherkakkua (kirjotetaankohan se noin) suositellaan säilyttämään jonkun aikaa ennen syömistä, jotta sen maku ois parhaimmillaan. Eikä niitä uudelleen lämmitetä.

Aina ei tarvitse veden haihtua pois jotta parempaa tulisi. Esimerkkinä kelmuun käärityt huoltoaseman sämpylät. Kovasti ovat aina paremman makuisia kuin vastaavat itselaitetut samoilla täytteillä.

Taitaa ne täytteiden aromit päästä kivasti imeytymään koko pullaan kunhan vähän kerkeää tekeytymään siinä viileässä vitriinissä.

No tossa tapauksessa sitä vettä ei haihdu pois vaan sitä haihtuu siihen lisää.

25imdsh.png

AJ:n kulinarismi kun rajoittuu valintaan ruutu- tai koulunäkin välillä ;)

Mies, joka elää pelkällä näkkileivällä, ei ole sopiva kommentoimaan tähän toikkiin :thumbup:

Minä olisin voinu kuvitella, että tyhmät kysymykset on sellanen aihealue, että siihen riittää ihan kaikkien pätevyys, mutta ehkä ei sitte.

Status
Ei avoinna uusille viesteille.