Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaska
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
burb sanoi:
Jaa, nyt on jo joku n-"versio" langattomista. Mikäs sen nopeus noin niinkuin on?
(Kerkiääkö joku vastaamaan ennenkuin kerkiän itse kuuklettamaan...?)
Wikipedia:
802.11n-standardin määrittämä nopeus on teoriassa jopa 600 Mbit/s, joskin todellisuudessa niille luvataan noin 100-200 Mbit/s:n nopeutta, jolloin nopeus olisi samaa luokkaa kuin perinteisellä 100 Mbit/s ethernet-kaapelilla.

Jollain kokemusta sata-väyläisistä dvd-asemista? Toimivatko ok? Olen kuullut huhua ongelmia joidenkin lautojen huonojen sata-ohjaimien kanssa, voisikohan pitää paikkansa? Emona MSIn K9N NEO-F. Kaverille kasattiin konetta, niin tuli romujen joukosta vastaan yllätyksenä tälläinen asema. Haetaanko sata-kaapeli, vai vaihdetaanko asema?

JOC sanoi:
Jollain kokemusta sata-väyläisistä dvd-asemista? Toimivatko ok? Olen kuullut huhua ongelmia joidenkin lautojen huonojen sata-ohjaimien kanssa, voisikohan pitää paikkansa? Emona MSIn K9N NEO-F. Kaverille kasattiin konetta, niin tuli romujen joukosta vastaan yllätyksenä tälläinen asema. Haetaanko sata-kaapeli, vai vaihdetaanko asema?

Yllättävää, Sata-väyläinen dvd-asema? Mitähän järki tuossa oikein on kun DVD-levyjen polttonopeudessa tulee Mbytesit vastaan ja Sata-väylän käyttäminen on mielestäni aikamoista tuhlausta DVD-asemalle? Ymmärrän kyllä jos kysymyksessä olisi Blu-Ray-asema

JOo onhan noita alkanut ilmestyä kiihtyvään tahtiin. Sata-väyliähän lankuissa on yleensä vähintään neljä, kuuttakin on, niin väylien riittäminen lukumääräisesti ei ole mikään ongelma.

JOC sanoi:

Ei ole kokemusta, mutta en mä oikein jaksa uskoa, että ne ainakaan huonompia olis kuin ide-väylyäiset. Merkistähän se toki saattaa enämpi riippua kuin väylästä.

Thunder sanoi:
Yllättävää, Sata-väyläinen dvd-asema? Mitähän järki tuossa oikein on kun DVD-levyjen polttonopeudessa tulee Mbytesit vastaan ja Sata-väylän käyttäminen on mielestäni aikamoista tuhlausta DVD-asemalle? Ymmärrän kyllä jos kysymyksessä olisi Blu-Ray-asema

No siis tuskin se sata-liitäntä siihen asemaan sen enempää maksaa kuin ide-liitäntäkään ja kun noissa nykyemoissa on kuitenkin enemmän sata-väyliä kuin ide-väyliä (usein vain yksi eli tilaa kahdelle laitteelle), niin miksi ei?

OoPee sanoi:
No siis tuskin se sata-liitäntä siihen asemaan sen enempää maksaa kuin ide-liitäntäkään ja kun noissa nykyemoissa on kuitenkin enemmän sata-väyliä kuin ide-väyliä (usein vain yksi eli tilaa kahdelle laitteelle), niin miksi ei?

Niinpä. Ongelmia olen vain kuullut joillain olleen noiden lankkujen huonojen ohjaimien takia, mutta totuusarvosta en tiedä. Kokeillaan.

OoPee sanoi:

Niin, jos IDE-liitännät häviävät kokonaan, on sitten eri juttu. Olen sitä mieltä, että jos aiotaan tökätä sata-liitäntä DVD-asemalle, niin kyllä sitten pitäisi kyetä polttoprosessissa lisäämään levyjen polttoprosesseihin nopeutta. Ehkä ne on etukäteen suunniteltuja juttuja, koska tiedetään Blu-Ray-asemien saavan paljon suosiota?

Thunder sanoi:
Niin, jos IDE-liitännät häviävät kokonaan, on sitten eri juttu. Olen sitä mieltä, että jos aiotaan tökätä sata-liitäntä DVD-asemalle, niin kyllä sitten pitäisi kyetä polttoprosessissa lisäämään levyjen polttoprosesseihin nopeutta. Ehkä ne on etukäteen suunniteltuja juttuja, koska tiedetään Blu-Ray-asemien saavan paljon suosiota?

Mä en nyt rehellisesti sanoen ymmärrä mikä ongelma sulla ton SATA-liitännän kanssa on :doubtful: Edelleenkin sä voit ihan itse valita ostatko ittelles polttavan aseman IDE- vaiko SATA-liitännällä, mun mielestä on hienoa, että tälläinen valinnanvapaus on olemassa. Niinkuin jo sanoin, nykyemoissa on usein vain yksi ide-väylä ja ei sulla tartte olla kuin yksi ide-kovalevy ja jo alkaa (tai ei ala vaan on jo) olla ongelmia polttavan ja lukevan dvd-aseman (IDE) sijoittelun kanssa. Toki on olemassa ide2sata-adaptereita, mutta hirveen halpoja eivät ole nekään (siis suhteessa itse laitteen hintaan).

Eiköhän toi rajallinen polttonopeus johdu tässäkin tapauksessa enämpi siitä, etteivät ne poltettavat levyt kykene nopeampaan vauhtiin?

Viimeksi muokattu:
Sehän se onkin, että sata-aseman asentaminen on paljon helpompaa. Kukaan ei voi kaivata ide-johtojen venyttelyä.

Il Tempo Gigante sanoi:
Mikä piru lienee Outlook Expressin kertoma 'Socket-virhe' ?

Oliskohan OE:n käyttämä portti (25 lähetettäessä ja 110 saadessa) blokattu? Ootko säätäny jotain palomuurin osalta?

Microsoftilta löytyy artikkeli koskien tuota ongelmaa.

Haa.

OoPee sanoi:
Oliskohan OE:n käyttämä portti (25 lähetettäessä ja 110 saadessa) blokattu? Ootko säätäny jotain palomuurin osalta?

Microsoftilta löytyy artikkeli koskien tuota ongelmaa.

En ole koskenut palomuurin asetuksiin. Päivitin Norton/Symanteccini viime torstaina, mutta päivityksenkin jälkeen Outlook toimi tähän päivään asti.

IDE-kaapelit ois pitänyt hävittää jo vuosikausia sitten. Y2K-ongelmakin oli pieni ku vertaa noihin, minkä kanssa joutuu olemaan harva se päivä tekemisissä.

Melkeen vois epäillä, että noi (olikohan jotain IBM:n hahmoja (paitsi Y2K-ongelma tais olla enämpi Microsoftin heiniä)) suunnitteli PC:t alunperin tolleen ihan vaan kiusatakseen ihmisiä.

Il Tempo Gigante sanoi:
En ole koskenut palomuurin asetuksiin. Päivitin Norton/Symanteccini viime torstaina, mutta päivityksenkin jälkeen Outlook toimi tähän päivään asti.

ok, tuolla MS:n sivulla kehoitetitin antamaan dos-ikkunaan komento "netstat -an" ja etsimään sieltä tuloksesta rivit (se siis tulostaa paljon muutakin kuin vain nuo kaksi riviä):
Koodi:
Proto Local Address          Foreign Address        State
  TCP    0.0.0.0:25             0.0.0.0:0              LISTENING
  TCP    0.0.0.0:110            0.0.0.0:0              LISTENING

Teitkö näin ja löysitkö nuo? Jos et, niin siellä MS:n artikkelissa on vinkkejä, mitä pitäis tsekata, mutta palataan siihen, kun ensin kerrot mitä tuo komento suolsi.

VJR sanoi:
paitsi Y2K-ongelma tais olla enämpi Microsoftin heiniä

Ei tuo kyllä ollu millääntavoin erityinen Microsoft-ongelma vaan koski melkein softaa kuin softaa, etenkin jos oli vähän vanhemmasta softasta kyse. Vuosituhannen lopulla oli kova kysyntä Assembler-osaajista, niitä kun tarvittiin kaivelemaan mm. vanhoja IBM:n Mainframeen kirjoitettuja konekielisiä softia ja ettimään sieltä seasta Y2K-bugeja.

Pitäis saada doc tiedosto käännettyä pdf tiedostoksi. Mistä tällaisen softan vois saada ilmaiseksi? Googletin nopeesti ja löytyi vain jotain maksullisia:yuck:

PDF95/vast niminen on toimiva ilmainen, näyttää jotain mainosta konvertoinnin aikana.