Tuo meidän firmaan se kone. Häviää kaikki arkistoiduista sähköposteista valokuviin. Pomokin oli mielissään, kun siltä meni kaikki. Eikä tarvii skypettää Ruotsiin, kun sekään ei enää toimi. Kaikki koneet päivitettiin Windows 10iin. Eikä itse pääse päivittämään Shockwavea, Unityä tai Silverlightia. Jippii. Eli ei toimi suunnitteluohjelmatkaan.
Outo firma.
Perussääntö ainakin kaikissa itse kiertämissäni firmoissa on, että mitään ei tallenneta paikallisesti kovalevylle, vaan verkkoon. Jos nyt jotakin kuitenkin joku koneen kovalevylle tallentaa ja ne hukkuu syystä tai toisesta, siitä on turha alkaa IT-tukea syyttelemään. Säännöt on kaikilla tiedossa ja jos ei niitä noudata, on turha itkeä.
Moni sitä minunkin kohta 16- vuotisen IT- urani aikana on valittanut esim. kovalevyn kosahtaessa että nyt meni kaikki lomakuvat ja video lapsen kaverin tuttavan vastaantulijan kaiman serkun sedän kissanristiäisistä, tms yhtä oleellista joiden paikka ei ole ensinkään työkone eikä mikään muukaan työpaikan tarjoama tallennusmedia. Toki joiltakin on mennyt työjuttujakin, mutta kun on sitten kysellyt että miksi ne on ollut tallessa väärässä paikassa, niin on yleensä valitusvirsi vaiennut.
Muutamassa paikassa esim. käyttispäivityksen yhteydessä käyttäjien on pitänyt allekirjoittaa lappu, jossa kertovat ymmärtävänsä että kaikki koneella oleva data on käyttäjän omalla vastuulla ja jos jotakin prosessin aikana häviää, niin se on voivoi.
Ja se, että käyttäjiltä on otettu pois oikeus päivittää tärkeitäkin kilkkeitä, on vähentänyt myös sen turhan työn määrää mitä IT- tuki joutui tekemään selvitellessään mitä ihmeellisimpiä ongelmia, mitä koneille ilmestyi vaikka käyttäjä "ei ollut yhtään mitään tehnyt". Kummasti vain aina löytyi jälkiä että oli asennettu softaa X, Y ja Z. Sitten hätäpäissään poistettu kun kone sekosi ja sitten pyydetty apua.
Jos joku softa tarvii päivitystä, soitto servicedeskiin riittää ja se voidaan tehdä etäyhteydellä, vaikka käyttäjä olisi Indokiinassa jos vain on jonkinlaisen verkkoyhteyden päässä.