Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Vilperi sanoi:
En kyllä viitsi alkaa tota adsl-liittymää edes kyselemään, kun toi netti kuuluu vuokraan. Tuolla vuokranantajan sivuilla lukee että runkoyhteys olisi 10 mb/s. Tarkoittaako sitten että 10 megan yhteys jaettuna kaikkiin asuntoihin? Niin ja pystyykö tommosen kautta käyttään wlania?
Ainakin meillä käytössä oleva HomePNA rajoittaa jokaiselle tulevaan liikenteen yhteen megaan. Käytännössä asukkailla siis on jatkuvassa käytössä yhden megan liittymä riippumatta muiden netin käytöstä (ellei sitten useassa talossa ole himowarettajia).

Mikä teillä on ulospäin lähtevä nopeus? Se on osoittautunut näiden yhteisten linjojen pullonkaulaksi. Jos se on kovin alhainen, en suosittele waretusta, koska silloin jo yksi käyttäjä (jos ulos lähtevä nopeus on mega tai alle) voi saada koko yhtiön netin tukkoon. Ei paljon auta, vaikka sisään ei tulisi yhtään pakettia, jos maailmalle ei mene läpi edes dns-kyselyt.

Minulla itselläni on ulkoisen HomePNA-ethernet sovittimen jatkeena WLAN tukiasema. Hyvin toimii, joskin kerran meni parilla naapurilla taajudet päällekäin.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vilperi sanoi:
Viitsisikö joku selittää mitä tarkoitetaan homepna-netillä? Huomenna pitäis muuttaa uuteen kämppään missä on tollanen yhteys. Ja minkälaisia laitteita tommosen kanssa tarvisi olla, adsl-modeemilla voi ilmeisesti heittää vesilintua?

Mikäli HomePNA on toteutettu perinteisellä tekniikalla(eli tarvitset erillisen HomaPNA-sovittimen) niin älä ihmeessä mene moista tilaamaan. Alalla olleena voin sanoa, että toimintavarmuus on murto-osa tavanomaisesta laajakaistasta, tai Ethernet-tekniikalla toimivasta "jaetusta" yhteydestä. Asia johtuu yksinkertaisesti siitä, että vaikka operaattori toimittaisi kuinka hyvät laitteet talojakamotiloihin, niin loppujen lopuksi yhteyden laadun ja toimintavarmuuden määrittelee talojakamossa jo oleva tekniikka.

Käytännössä usein on niin, että asentajan täytyy käydä resetoimassa talojakamon kytkin tuon tuostakin, ja netti on pimeänä siis vähän väliä. Tästä syystä useat operaattorit ovat kuopanneet koko HomePNA-tekniikan, jota vielä vähän aikaa sitten markkinoitiin kovastikin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Mulla löytyy ylimääräinen PCI-väyläinen HomePNA sovitin Vilperi, jos kiinnostaa. Oli Turun kämpässä käytössä. 1Mbps tosiaan on tossa toi nopeus ja kyllä ihan perusnettikäyttöön vallan mainio. Varsinkin kun oli ilmainen (ei noussut vuokra ollenkaan vaikka se tuli).
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
Käytännössä usein on niin, että asentajan täytyy käydä resetoimassa talojakamon kytkin tuon tuostakin, ja netti on pimeänä siis vähän väliä. Tästä syystä useat operaattorit ovat kuopanneet koko HomePNA-tekniikan, jota vielä vähän aikaa sitten markkinoitiin kovastikin.
En tiedä miten muualla mutta Turussa, YH Länsi-Suomen omistamassa talossa, oli ko yhteys käytössä melkein 2v. Toimintakatkoksia taisi olla 0kpl.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei tuo HomePNA minullakaan pätkinyt vajaan vuoden aikana oikeastaan kuin 2 kertaa, eikä silloinkaan katkokset olleet pitkiä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Matxi sanoi:
En tiedä miten muualla mutta Turussa, YH Länsi-Suomen omistamassa talossa, oli ko yhteys käytössä melkein 2v. Toimintakatkoksia taisi olla 0kpl.

Se, jos sinulla on sattunut liittymä skulaamaan, ei suinkaan tarkoita, että talon kaikilla asukkailla olisi. Jokaiseen asuntoon on oma kytkin, joka täytyy resetoida tuon tuostakin. Hyvässä lykyssä laitteet funkkaavat niin hyvin yhteen, ettei resettejä tarvitse juuri tehdä. Mutta en lähtisi tilaamaan liittymää toivoen, että käy se hyvä lykky. Kokemuksesta reilusti yli puolet HomePna-taloista oli täysiä susia.

Mutta jokainen päättäköön itse, ja miettiköön myös, miksi tekniikka ajettiin usean operaattorin osalta vähin äänin alas. :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
kouvotsvoni sanoi:
Ei tuo HomePNA minullakaan pätkinyt vajaan vuoden aikana oikeastaan kuin 2 kertaa, eikä silloinkaan katkokset olleet pitkiä.
No sehän on hyvä, minun Adsl ei ole pätkinyt kertaakaan. Niin kuin ei suurimmalla osalla laajakaistan omaavista. Sinulla on pätkinyt, kuten suurimmalla osalla HomePna-leiriläisistä. Pitäisi aina muistaa, ettei ihmiset siitä valita, että netti toimii. Tottakai adsl-puolellakin katkoksia on, mutta suhteessa aivan älyttömästi vähemmän mitä HomePna-tekniikalla toteutetuissa liittymissä.

edit. Hieman karrikoiden voisi sanoa, että koko maan Adsl:t ja HomePna:t pätkivät suunnilleen yhtä usein. Tilanne vaan on se, että adsl-liittymiä on noin 500 kertaa enemmän kuin niitä toisia. Laske siitä sitten luotettavuuskertoimia :)
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
No sehän on hyvä, minun Adsl ei ole pätkinyt kertaakaan. Niin kuin ei suurimmalla osalla laajakaistan omaavista. Sinulla on pätkinyt, kuten suurimmalla osalla HomePna-leiriläisistä. Pitäisi aina muistaa, ettei ihmiset siitä valita, että netti toimii. Tottakai adsl-puolellakin katkoksia on, mutta suhteessa aivan älyttömästi vähemmän mitä HomePna-tekniikalla toteutetuissa liittymissä.

edit. Hieman karrikoiden voisi sanoa, että koko maan Adsl:t ja HomePna:t pätkivät suunnilleen yhtä usein. Tilanne vaan on se, että adsl-liittymiä on noin 500 kertaa enemmän kuin niitä toisia. Laske siitä sitten luotettavuuskertoimia :)
Itselläni taas ADSL pätkinyt useammin kuin HomePNA aikoinaan;) Tietty vaan paska säkä tai jotain, kun ei tahdo toimia 100% varmuudella mikään..
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
formulastara sanoi:
Se, jos sinulla on sattunut liittymä skulaamaan, ei suinkaan tarkoita, että talon kaikilla asukkailla olisi. Jokaiseen asuntoon on oma kytkin, joka täytyy resetoida tuon tuostakin.
Jätkähän puhuu soopaa minkä ehtii :eek:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
Mutta jokainen päättäköön itse, ja miettiköön myös, miksi tekniikka ajettiin usean operaattorin osalta vähin äänin alas. :rolleyes:
Koska kehitys kehittyy ja nykyään on olemassa nopeampiakin nettisysteemejä? Samahan se oli modeemien ja ISDL:nkin kanssa, kun tuli nopeampia vaihtoehtoja:eek:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
formulastara sanoi:
Se, jos sinulla on sattunut liittymä skulaamaan, ei suinkaan tarkoita, että talon kaikilla asukkailla olisi. Jokaiseen asuntoon on oma kytkin, joka täytyy resetoida tuon tuostakin. Hyvässä lykyssä laitteet funkkaavat niin hyvin yhteen, ettei resettejä tarvitse juuri tehdä. Mutta en lähtisi tilaamaan liittymää toivoen, että käy se hyvä lykky. Kokemuksesta reilusti yli puolet HomePna-taloista oli täysiä susia.

Mutta jokainen päättäköön itse, ja miettiköön myös, miksi tekniikka ajettiin usean operaattorin osalta vähin äänin alas. :rolleyes:
Siksipä toinkin oman kantani asiaan julki koska väität että suoraan sanottuna HomePNA:lla tehty on täysin roskaa. Nyt jo minä ja kouvotsvoni ollaan ilmoitettu pidemmästä käytöstä ilman ongelmia. Toki varmasti surkeitakin taloja on mutta taitaa monesti vain olla kyse siitä että koko homma on toteutettu päin persettä (eli yleensä halvalla).

Minä sain sellaisen käsityksen että Vilperillä se HomePNA:lla tehty netti on jo asunnossa valmiiksi. Tällöin kannattaa kyllä ehdottomasti kokeilla sitä ensin. Ei ole yhtään mitään järkeä maksaa 30-50€/kk nettiyhteydestä jos toimiva/riittävä (joskin hieman hitaampi) on jo talon puolesta tarjolla.
Sillä hinnalla mitä se HomePNA sovitin maksaa niin kokeilee yhteyden toimivuutta yhden kuukauden vallan mainiosti. Tilaa sitten DSL:n jos näyttää siltä että kyseisessä yhtiössä ei HomePNA toimi hyvin.

Se yhden megan HomePNA liittymä riittää kyllä about kaikkeen muuhun paitsi suurten tiedostojen siirtelyyn.

Sen verran toki vielä että kohta on itselläni DSL:n tilaaminen edessä. Ei oikein paritaloon kannata mitään HomePNA värkkäilyjä alkaa tekemään. :D
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Täällähän on melkein jarnat päällänsä!:eek!: Mutta joo, eli tosiaan tilanne on just tommonen Matxin käsityksen kaltainen, eli muutan opiskelijayksiöön ja siinä kuuluu vuokraan toi netti, eli eiköhän sillä nyt mennä sitten. En mä näe just nyt hirveän järkevänä kulujen puolesta ottaa miltään muulta palveluntarjoajalta adsl-liittymää. Snadisti ottaa kyllä päähän kun melkein kaikissa muissa toas:n kohteissa on 100 megan jaettu liittymä ja itte joutuu kituuttaan tommosella. :thumbfh: Tosin megan liittymällä tässä on tullut surffailtua muutenkin pari viime vuotta, mutta kyllä nopeampi kieltämättä himottaisi.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Sam sanoi:
Mikä teillä on ulospäin lähtevä nopeus?

Minulla itselläni on ulkoisen HomePNA-ethernet sovittimen jatkeena WLAN tukiasema. Hyvin toimii, joskin kerran meni parilla naapurilla taajudet päällekäin.
En mä tiedä muuta kuin että toi runkoyhteys olisi sen 10 megaa, onko se nyt sitten sama asia? Ite kävin hakemassa verkkokauppa.comista tommosen laitteen minkä JOC linkitti edellissivulle ja kanssa kyllä harkinnassa toi wlan-tukiaseman pulttaaminen siihen kylkeen. Koitti myyjä kaupata mulle jotain usb-liitäntäistä laitetta ensin johon ei olis edes wlania saanut. Kerran on ollut adsl-modeemi jossa oli usb-liitäntä niin ei kyllä toista kertaa tullut samaan retkuun mentyä.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuli vielä tuosta Matxin viimeisimmästä viestistä mieleen, että HomePNA tuntuu olevan normaalia ADSL:ää herkempi puhelinlinjan kunnolle. Voi olla, että formulastaran kokemukset ovat heikkotasoisen piuhoituksen piiristä, jolloin osalla voi toimia moitteettomasti kun taas toisilla ilmenee jatkuvia ongelmia.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Sam sanoi:
Tuli vielä tuosta Matxin viimeisimmästä viestistä mieleen, että HomePNA tuntuu olevan normaalia ADSL:ää herkempi puhelinlinjan kunnolle. Voi olla, että formulastaran kokemukset ovat heikkotasoisen piuhoituksen piiristä, jolloin osalla voi toimia moitteettomasti kun taas toisilla ilmenee jatkuvia ongelmia.
Kenties. Minun kokemukseni olivat 2004 valmistuneesta kerrostalosta jossa oli HomePNA alkuvuodesta 2005 käytössä. Ja siis mun kokemukset loppui tammikuuhun 2007.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Windows XP:n päivitys

KB 925902

Aiheuttaa kyseisen päivityksen asentamisen jälkeen seuraavanlaisen virheilmoituksen koneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä.



Mikähän lienee syynä tuohon virheilmoitukseen? Kun poistin kyseisen päivityksen niin virheilmoitusta ei enää tule. Poistin automaattisen päivityksen käytöstä enkä lataa ainakaan kyseistä päivitystä enää koneelle.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Micael sanoi:
Windows XP:n päivitys

KB 925902

Aiheuttaa kyseisen päivityksen asentamisen jälkeen seuraavanlaisen virheilmoituksen koneen uudelleen käynnistyksen yhteydessä.



Mikähän lienee syynä tuohon virheilmoitukseen? Kun poistin kyseisen päivityksen niin virheilmoitusta ei enää tule. Poistin automaattisen päivityksen käytöstä enkä lataa ainakaan kyseistä päivitystä enää koneelle.
No prkl. Täytyy toivoa, ettei mulle iske sama ilmoitus. Menin asentamaan sen just äsken... No ei tartte ihan heti konetta boottailla, ellei vahingossa mene, kun se ehdottaa..
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sam sanoi:
Tuli vielä tuosta Matxin viimeisimmästä viestistä mieleen, että HomePNA tuntuu olevan normaalia ADSL:ää herkempi puhelinlinjan kunnolle. Voi olla, että formulastaran kokemukset ovat heikkotasoisen piuhoituksen piiristä, jolloin osalla voi toimia moitteettomasti kun taas toisilla ilmenee jatkuvia ongelmia.
Ja mistäköhän tuo mahtais johtua. Näin Einsteininä mieleen tulee, että samoilla taajuuksilla pelataan, eli laajakaista siellä ylä- ja analogisignaali alataajuuksilla. Oisko se mitenkään ne laitteistojen funkkikset se mystinen tekijä X? :rolleyes:
 
Ylös