Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Paappa

Komia on aina komia
Liittynyt
18.1.2004
Viestit
367
Sijainti
Mustalampi
En vielä testannu, säätelin noita Acerin omia näyttö/virta-asetuksia ja joku rasti osu vissiin oikeeseen kohtaan kun rupesi toimimaan normaalisti. Katellaan nyt onko muutos lopullinen vai vieläkö temppuilu jatkuu.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Paappa sanoi:
En vielä testannu, säätelin noita Acerin omia näyttö/virta-asetuksia ja joku rasti osu vissiin oikeeseen kohtaan kun rupesi toimimaan normaalisti. Katellaan nyt onko muutos lopullinen vai vieläkö temppuilu jatkuu.
Tää on tietysti huomattavasti helpompi ja miellyttävämpi ratkaisu, jos auttoi :ahem:
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mulla nyt ei ole varsinaista ongelmaa, joka pitäisi ratkoa, mutta tällainen asia on mietityttänyt:

Miten Macit eroaa PC:istä? Nehän on koottu pitkälti samoista komponenteista kuin ns. perus PC:t. On nNidiaa, Asusta, Inteliä jne. Mikä niistä tekee mäkin? Mitä Apple edes itse tekee? Näyttö, hiiri, näppis? Ja vistahan pyörii nykysis mäkeis ihan hyvin, jos niin haluaa, mutta miksi OSX ei toimi PC:ssä, vai olenko väärässä?

Sit vielä pieni jatkokysymys aiheesta:
Oon ymmärtänyt, ainakin macin mainoksista, että viruksia, matoja jne. ei niille ole. Ne ei vain "selviydy" mac-ympäristössä. Minen tajua... miksei?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jonkki sanoi:
Sit vielä pieni jatkokysymys aiheesta:
Oon ymmärtänyt, ainakin macin mainoksista, että viruksia, matoja jne. ei niille ole. Ne ei vain "selviydy" mac-ympäristössä. Minen tajua... miksei?
Koska suurin osta viruksista ja madoista tehdään ihan muihin käyttöjärjestelmiin. Eli samasta syystä, että miks Windows-pelit ei toimi macissa (vai toimiiko ;) )

Voihan siinä tietysti olla sitäki että Macissa ois noin niinku lähtökohtaisesti tietoturva paremmin hoidettu.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jonkki sanoi:
Mulla nyt ei ole varsinaista ongelmaa, joka pitäisi ratkoa, mutta tällainen asia on mietityttänyt:

Miten Macit eroaa PC:istä? Nehän on koottu pitkälti samoista komponenteista kuin ns. perus PC:t. On nNidiaa, Asusta, Inteliä jne. Mikä niistä tekee mäkin? Mitä Apple edes itse tekee? Näyttö, hiiri, näppis? Ja vistahan pyörii nykysis mäkeis ihan hyvin, jos niin haluaa, mutta miksi OSX ei toimi PC:ssä, vai olenko väärässä?

Sit vielä pieni jatkokysymys aiheesta:
Oon ymmärtänyt, ainakin macin mainoksista, että viruksia, matoja jne. ei niille ole. Ne ei vain "selviydy" mac-ympäristössä. Minen tajua... miksei?
Mun ymmärtääkseni OSX toimii teoriassa PC:ssä (siis sen jälkeen, kun Applekin siirtyi Intelin käyttäjäksi) ja joku sen on sinne epävirallisesti portannutkin, suurinpana ongelmana on tosin puuttuva ajurituki eli monelle sellaiselle laitteelle, jota ei aidosta Macista löydy, ei löydy myöskään ajureita.

On Macillekin jo viruksia, mutta kuten VJR jo totes, on Windows-käyttäjiä kuitenkin niin paljon enemmän, että jos nyt ihan tosiaan haluaa viruksia kirjoitella ja levitellä, niin fiksumpaahaan niitä on tehdä Windows-ympäristöön. Veikkaanpa myös, että nämä viruslevittäjät tuntevat muutenkin Windows-ympäristön kaikkine reikineen huomattavasti paremmin kuin Macintoshin. Eikä pidä unohtaa sitä tärkeää tosiseikkaa, että Microsoft ja Bill Gates ovat suuria kapitalismin ja globalisaation riivaamia saatania, joita oikeastaan kuuluukin rangaista samoin kuin heidän tarjoamiensa tuotteiden käyttäjiäkin :eek: :rolleyes:

En osaa sanoa onko Macin tietoturva oikeesti yhtään sen paremmin hoidettu. Voi toki ollakkin.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Mullei kone lakannu kaatuilemasta vaikka ajureita päivittelinkin. Mut pari lisävihjettä on tullut:
-Ny äsken kaatui vaikka edellisestä boottauksesta oli vain muutama tunti
-Alan epäileen että kaatuminen liittyy jotenki siihen että kone on idlenä. Nimittäin melkeen koko päivän on perse ollu tässä penkissä eikä oo kaatunut, mutta ku tää oli rauhassa noin tunnin ajan äsken niin heti oli jumissa. (mitään lepotilatoimintoja ei oo käytössä joten syy ei voi olla oikein niissäkään)

Melkeen vois kokeilla jotain live-linuxia, josko sen kanssa kaatuis myös, niin tulis varmaan aika hyvin ilmi että onko kyseessä rauta- vai softavika.
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Löytyykö W Vistan valokuvalikoiman tai mukana tulleen Picasa2:n "työkaluista" yksittäisen kuvan koon muutosmahdollisuutta???:jaska: :eek:
Siis esim. kotisivuja varten huomattavasti pienempää kuvakokoa...
Sen sähköpostiin liitettävä kuvan koon muutoksen löysin, mutta en muuta äkkiseltään!
Kaikkea "humpuukia ja kuorrutusta" tuntuu olevan, mutta ei tuommoista kuvan käsittelyn perusjuttua!?!?!
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tollanen vitun palkki selaimessa, ei poistu järjestelmänpalauttamisella eikä millään mun keinolla?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
Melkeen vois kokeilla jotain live-linuxia, josko sen kanssa kaatuis myös, niin tulis varmaan aika hyvin ilmi että onko kyseessä rauta- vai softavika.
Samaa muuten ajattelin ehdottaa, jos kaatuilu ei ajureiden päivityksen myötä lakkaa.

Ootsä muuten tarkkaillu koneen lämpöjä? Olkootkin, että se, että kone kaatuu pikemminkin idlenä, ei oikein lämpöongelmaan viittaa.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Knoukkari sanoi:
Tollanen vitun palkki selaimessa, ei poistu järjestelmänpalauttamisella eikä millään mun keinolla?
Tähän hätään en keksi, eikä oikein just nyt kerkee ettiäkkääm ratkaisua. Voin myöhemmin kaivella infoa, jos ongelma on vielä aktuelli.

Tuleeks toi palkki, jos käynnistät firefoxin safe modessa?

Kuuklettamisiin :eek:
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Knoukkari sanoi:
Tollanen vitun palkki selaimessa, ei poistu järjestelmänpalauttamisella eikä millään mun keinolla?
Mulla tuli joskus tollanen ku laitoin väärän/vanhentuneen liitännäisen, ts. Firefox päivittyi, ja vanha ei enää käynyt uuteen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Vesku sanoi:
Löytyykö W Vistan valokuvalikoiman tai mukana tulleen Picasa2:n "työkaluista" yksittäisen kuvan koon muutosmahdollisuutta???:jaska: :eek:
Siis esim. kotisivuja varten huomattavasti pienempää kuvakokoa...
Sen sähköpostiin liitettävä kuvan koon muutoksen löysin, mutta en muuta äkkiseltään!
Kaikkea "humpuukia ja kuorrutusta" tuntuu olevan, mutta ei tuommoista kuvan käsittelyn perusjuttua!?!?!
Näyttäis Picasa2:lla toimivan niin että valitaan kuva, klikataan oikealta alhaalta "Vie" ja eteen pomppaavassa ikkunassa saa valittua kuvan koon. Hyvin erikoisesti siinä on vaan yhdet pikselit säädettävissä, näyttää tarkoittavan (ainakin vaakatasoisella kuvalla) leveyttä. Kuvasuhde pysyy alkuperäisenä.
Siinä saa myös säädettyä vähän pakkaustakin ja valita paikan mihin kuva tallennetaan.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Jonkki sanoi:
Mulla tuli joskus tollanen ku laitoin väärän/vanhentuneen liitännäisen, ts. Firefox päivittyi, ja vanha ei enää käynyt uuteen.
Siivosin eilen EasyCleanerilla "vähän" :eek: dublikaatteja ja käynnistyksen jälkeen toi ilmesty. Poistin Firen ja tyhjensin C:\Program Files\Mozilla Firefox -kansiot, asensin uudelleen ja pelaa.

Ja paljon vikkelämmin kuin aiemmin. :ahem:
 

Teukka

Jarnapoliisi
Liittynyt
4.8.2000
Viestit
13740
Sijainti
Jarnapolis
Eli miehessa vika. Tiedettiin. Siksipa en laittanut tanne sita 'oikeaa' ratkaisua.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
Samaa muuten ajattelin ehdottaa, jos kaatuilu ei ajureiden päivityksen myötä lakkaa.
Nyt on Knoppix CD:llä. Pidin huvikseni viime yön konetta päällä kera Knoppixin, mutta eipä se ollu ainakaan vielä ehtiny kaatua. Ny sitte palasin takas XP:hen. Josko jaksais vähä jossain vaiheessa kattella miten saa nettiyhteyden toimiin tossa Knoppixissa niin vois vaikka pitää koko ajan sitä päällä nii sittenhän sen ainaki näkis. Edit-lisäys: Kokeilin sitte uudestaa ja ny toi yhteys näköjään lähti toimiiin vaikka mielestäni yritin illalla samalla tavalla. No annetaanpa ny tän olla täällä noppiksin puolella

Ootsä muuten tarkkaillu koneen lämpöjä? Olkootkin, että se, että kone kaatuu pikemminkin idlenä, ei oikein lämpöongelmaan viittaa.
Oon mä vähä niitä tolla Everestillä koittanu katella, mutta mitään isoja lukuja ei oo näkyny.

Emolevy 42 °C (108 °F)
Suoritin 33 °C (91 °F)
1. suoritin / 1. ydin 29 °C (84 °F)
1. suoritin / 2. ydin 30 °C (86 °F)
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VJR sanoi:
Nyt on Knoppix CD:llä. Pidin huvikseni viime yön konetta päällä kera Knoppixin, mutta eipä se ollu ainakaan vielä ehtiny kaatua. Ny sitte palasin takas XP:hen. Josko jaksais vähä jossain vaiheessa kattella miten saa nettiyhteyden toimiin tossa Knoppixissa niin vois vaikka pitää koko ajan sitä päällä nii sittenhän sen ainaki näkis. Edit-lisäys: Kokeilin sitte uudestaa ja ny toi yhteys näköjään lähti toimiiin vaikka mielestäni yritin illalla samalla tavalla. No annetaanpa ny tän olla täällä noppiksin puolella

Oon mä vähä niitä tolla Everestillä koittanu katella, mutta mitään isoja lukuja ei oo näkyny.
Mikä virus-/palomuuriohjelmisto sulla muuten on?
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
OoPee sanoi:
Löytyiskö haluja deinstalloida ja asentaa uusiksi? :eek:
Haluttaa... No voishan senki toki kokeilla. Eipä se ny niin mahoton urakka ole. Kattelen jonki aikaa vielä maailmaa Knoppixin silmin
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Voisit kans kokeilla hijackthis:illä mitä sanoo.

Menet tuonne, lataat hijackthis-softan tuolta, käynnistät ja kopsaat logtiedoston tuonne sivulle analysoitavaksi.
 
Ylös